Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 747
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Meddelanden
22 852
Mottagna reaktioner
16 192
Poäng
10 747
Jag drog iväg en ansökan! Kommer med största sannolikhet bli nekad men tänkte jag har ingenting att förlora på det. Kommunens budgetrådgivare kommer att skicka in ansökan i fråga imorgon.

Nu har jag en fråga egentligen.

Hur går processen till?

Kommunens rådgivare har skickat in min ansökan, vad sker nu och när sker det?

Om ca 37 dagar blir du uppringt ca 30min samtal där du ska berätta om din situation samt vad du gjort för att minska skulderna. Därefter får du antingen inledande eller avslag. Jag fick inledande och väntar på nästa steg. Gått snart 2 månader sen inledande.

Jag drog iväg en ansökan! Kommer med största sannolikhet bli nekad men tänkte jag har ingenting att förlora på det. Kommunens budgetrådgivare kommer att skicka in ansökan i fråga imorgon.

Hur går processen till?

Du kommer få en bekräftelse på att din ansökan är mottagen. Därefter är det väntan tills du får besked om inledande eller ej. Du kommer att bli uppringd av den handläggare som har hand om din ansökan. På KFM: s hemsida står hur lång handläggningstid det är för närvarande.
Såg ovan att nån skrev att det tar ca 37 dagar. Det gäller i så fall för den personens ansökan. Kolla handläggningstiderna för att få en ungefärlig uppfattning om vad som gäller för dig.

Intressant!

Då har jag två nya frågor.

Fråga 1: Kommer att få en skatteskuld 1 januari för det här året, kommer den att vara med om jag får inledande i början på nästa år?
Fråga 2: Det här samtalet jag får i samband med min ansökan, vad frågar dom förutom vad jag har gjort minska skulderna?

Hade en frågan till! Varför tar perioden mellan inledande och beslut 8 månader? Vad i den processen är det som tar sådan tid, gör dom en oerhört komplex utredning eller vadå?

Intressant!

Fråga 1: Kommer att få en skatteskuld 1 januari för det här året, kommer den att vara med om jag får inledande i början på nästa år?
Fråga 2: Det här samtalet jag får i samband med min ansökan, vad frågar dom förutom vad jag har gjort minska skulderna?

Hade en frågan till! Varför tar perioden mellan inledande och beslut 8 månader? Vad i den processen är det som tar sådan tid, gör dom en oerhört komplex utredning eller vadå?
Fråga 1 kan jag tyvärr inte svar på.
Vad gäller tiden åtta månader så stämmer den inte tror jag. Däremot från inskickad ansökan till beslut kan det ta den tiden.

Dom kan fråga hur skulderna uppkommit, vad du gjort för att minska dom. Jag skrev ett personligt brev på ett knappt A4 och det täckte det mesta så jag kommer inte ihåg att det var så mycket att fråga om egentligen (det är 5,5 år sedan så kan missminna mig).

Senast ändrad:
Intressant!

1. Alla skulder innan inledande räknas med, skulder efter får du betala utöver beloppet du ska betala till kf.

2. Samtalet kan vara 5 minuter eller 1 timme, väldigt olika. De går igenom din ansökan och kollar av din inkomst, utgifter, lite kort om din situation mm.

Det där 8 månader du nämner ( är 7 månader nu enligt kf) är från när de har mottagit din ansökan inte när du får inledande. 37 dagar är 7 veckor drygt sen tar det tid innan förslaget kommer och sen ska alla godkänna. Vissa borgenärer får påminnas flera gånger och då kan det dra ut på tiden.

Intressant!

1.Maken hade restskatt fr sin del av husförsäljningen. Den uppstod ju året innan vi fick inledande o kom att ingå i skuldsaneringen. Jag som fick tillbaka pengar det året fick betala in dom som en engångssumma då vår sanering vann laga kraft.
2.Dom kollar upp så alla uppgifter fortfarande stämmer. Kollar så inga nya lån kommit till sen ansökan. Jag o maken hade ju skrivit varsitt personligt brev, en A4:a ungefär. Men det kunde man då. Fanns utrymme skicka m detta digitalt så man skicka ansökan.
Vi hade rätt mkt kontakt m handläggaren fram till inledande. Både via telefon o mail.
3: Vi fick bekräftelse på post inom en ve att de tagit emot vår ansökan. Vi skickade in i Nov-16 och Skusan hör det av sej i Februari-17

Visst borde jag kunna se online när min ansökan tagits emot?

Du får ett meddelande på Kivra

& sen får man ett samtal om ca 2 månader där man i anslutning till detta samtalet får besked huruvida man får inledande eller icke right?

Japp. Det kommer besked på Kivra ganska snart efter samtalet, inom nån-några dagar.

Otroligt spännande ju! Kan vara nyttig erfarenhet även om man nekas hehe, den här utvärderingen sen efter ett eventuellt inledande vad sa ni att det innebär?

Otroligt spännande ju! Kan vara nyttig erfarenhet även om man nekas hehe, den här utvärderingen sen efter ett eventuellt inledande vad sa ni att det innebär?
De kikar på ditt ärende och väntar in dina borgenärer, går allt bra kommer det ett förslag på hur din sanering ska se ut och detta skickas vidare till borgenärerna och då får man hoppas att de godkänner förslaget.

Men om man har 40-50 borgenärer är det ju inte omöjligt att någon motsätter sig, vad händer då?

Men om man har 40-50 borgenärer är det ju inte omöjligt att någon motsätter sig, vad händer då?

Den frågan har jag också ställt och enligt De Insatta brukar man inte ta hänsyn till det, om det inte rör sig om att man undanhåller tillgångar.

En av mina borgenärer motsatte sig. Det innebar för mig att det drog ut lite på tiden för beslut. Jag skickade in en komplettering (på eget bevåg) utifrån att man motsatt sig och KF beslutade till min fördel.
Anledningen till att man motsatte sig var att man inte tyckte att jag gjort tillräckligt för att lösa situationen och inte kontaktat just dom för en avbetalningsplan etc men KF avslog deras överklagande.
Om jag inte missminner mig var det PRA-Group som inte tyckte att jag skulle ha skusan.

En av mina borgenärer motsatte sig. Det innebar för mig att det drog ut lite på tiden för beslut. Jag skickade in en komplettering (på eget bevåg) utifrån att man motsatt sig och KF beslutade till min fördel.
Anledningen till att man motsatte sig var att man inte tyckte att jag gjort tillräckligt för att lösa situationen och inte kontaktat just dom för en avbetalningsplan etc men KF avslog deras överklagande.
Om jag inte missminner mig var det PRA-Group som inte tyckte att jag skulle ha skusan.

Hur lång tid tog det efter inledande tills du fick betalningsplanen? För om jag tolkar er rätt så påverkar det hur snabba borgenärerna svarar. på tiden man får vänta? Är uppe i 5v nu.

Sen angående att man inte försökt tillräckligt. Man har väl kontaktat några st men man orka ju inte kontakta alla. Så hoppas det inte faller på det. Om dom prompt påvisar att man minsann inte ens hört av sig

Hur lång tid tog det efter inledande tills du fick betalningsplanen? För om jag tolkar er rätt så påverkar det hur snabba borgenärerna svarar. på tiden man får vänta? Är uppe i 5v nu.

Sen angående att man inte försökt tillräckligt. Man har väl kontaktat några st men man orka ju inte kontakta alla. Så hoppas det inte faller på det. Om dom prompt påvisar att man minsann inte ens hört av sig
Jag tror det tog ca fyra veckor. Nu är detta 5,5 år sedan så jag kommer inte ihåg detaljerna tyvärr.
Jag hade också kontaktat några men det var inte realistiskt att ha avbetalningsplaner med ca 30 borgenärer så det var inget alternativ för mig. Jag valde att släppa allt t KF ca ett år innan jag ansökte om skusan.

Vidrigt att de hänvisar till att man "inte försökt lösa avbetalningsplaner".
Jag kontaktade samtliga av mina borgenärer innan jag släppte skulderna 2018, och varenda jävel avslog blankt eller ville ha typ 8 000 i månaden.
De har noll intresse av avbetalningsplaner så länge KFM inte fastslagit att man saknar utmätningsbar inkomst.

Har du sökt skuldsanering @Kronofogden varför nekas du?

Jag kontaktade samtliga av mina borgenärer innan jag släppte skulderna 2018, och varenda jävel avslog blankt eller ville ha typ 8 000 i månaden.
De har noll intresse av avbetalningsplaner så länge KFM inte fastslagit att man saknar utmätningsbar inkomst.
Är så besviken på hur de här bankerna beter sig. Jag hade ett ackordförslag och hälften ville inte ens lyssna på det.

Mycket tråkigt att de hänvisar till detta. Kravet på att innan skuldsaneringsansökan gjort egna försök att nå uppgörelser med borgenärer fanns ju förvisso tidigare i skuldsaneringslagen, men det togs medvetet bort för flera år sedan då kravet inte ansågs rimligt, för de flesta även lönlöst.

Mycket tråkigt att de hänvisar till detta. Kravet på att innan skuldsaneringsansökan gjort egna försök att nå uppgörelser med borgenärer fanns ju förvisso tidigare i skuldsaneringslagen, men det togs medvetet bort för flera år sedan då kravet inte ansågs rimligt, för de flesta även lönlöst.

Men du om dom tagit bort det kravet hur kommer det sig att folk får avslag baserat på det?

Men du om dom tagit bort det kravet hur kommer det sig att folk får avslag baserat på det?
Jag uppfattar det som att man skall ha gjort allt man kan för att lösa sin situation då skuldsanering kan ses som "sista utvägen". I det omfattas en mängd saker man bör ha gjort/försökt, bl a sökt betalningsfria månader, räntesänkningar mm mm.
Sen är det som vi skrivit tidigare, alla ansökningar och situationer är unika för den enskilde.

Det var alltså en borgenär som angav detta som skäl till varför de inte tyckte att jag skulle bli beviljad sanering, inte KFM. KFM ansåg tvärtom att jag skulle bli beviljad sanering och "körde över" borgenären i mitt fall.

Senast ändrad:
Att man gjort allt man kan innefattar mestadels att man ansträngt sig med övertid på jobbet, tagit ett extrajobb

Att man gjort allt man kan innefattar mestadels att man ansträngt sig med övertid på jobbet, tagit ett extrajobb
Det är en del av att ha gjort allt man kan. Sen att förhandla med borgenärer om räntor, avbetalningar, betfria månader, ackordsuppgörelser etc är också en del i det. Sålt av saker för att få in pengar till skulderna.

Tjena terry, får man fråga vad som hänt? Följt dig länge och vill minnas att du hade betalt av en bra del av kakan hade hög lön och en fin slant till övers.

Jag kommer skicka iväg min ansökan nästa vecka ihop med budget och skuldrådgivare.

Bankerna är riktiga j*vla gangsters, de lånar ut till folk som mig, 300k i årsinkomst och över 1MSEK i skulder tagna senaste året, de vet nästintill att det kommer skita sig, jag fyller givet i att jag inte har barn och betalar 3000kr i hyra men det är det ingen som kollar upp..

Jag hoppas innerligt att alla som söker skuldsanering skall få det och även om det betyder att många små banker konkar och folk blir arbetslösa. Samhället måste framåt.

Tjena terry, får man fråga vad som hänt? Följt dig länge och vill minnas att du hade betalt av en bra del av kakan hade hög lön och en fin slant till övers.

Jag kommer skicka iväg min ansökan nästa vecka ihop med budget och skuldrådgivare.

Bankerna är riktiga j*vla gangsters, de lånar ut till folk som mig, 300k i årsinkomst och över 1MSEK i skulder tagna senaste året, de vet nästintill att det kommer skita sig, jag fyller givet i att jag inte har barn och betalar 3000kr i hyra men det är det ingen som kollar upp..

Jag hoppas innerligt att alla som söker skuldsanering skall få det och även om det betyder att många små banker konkar och folk blir arbetslösa. Samhället måste framåt.
De kan dra åt h-vete. Som du säger, de kastar pengar på folk med uppenbara missbruk utan minsta granskning och sen ska de leka offer när de inte får tillbaka pengarna. Cry me a river

Håller helt med dig vännen. De här jävla idiotbankerna som tillåts bedriva sin verksamhet är de största bovarna. De utnyttjar människor situation, likt många i denna forum, som har det illa ställt eller har problem med Spelmissbruk, konsumtion osv. Jag fattar verkligen inte varför de tillåts bedriva sim verksamhet med ockerräntor.

Själv vart jag beviljad inledande skuldsanering för knappt en månad sen. Ca 105000 i blancolån och konto krediter. Ber till gud (om det nu finns nån) att det ska gå hela vägen denna gång. Men en sak är säkert, oavsett hur det än går så har jag tagit min sista blancolån/privatlån/Kredit.

Vill jag ha en ny TV, telefon eller renovera köket så sparar jag till det. Vill jag köpa en bostad så sparar jag till handpenningen. ALDRIG MERA ETT JÄVLA blancolån. Den stressen, oron och alla sömnlösa nätter de där lånen har gett mig går inte att beskriva. De är som cancer!!

Håller helt med dig vännen. De här jävla idiotbankerna som tillåts bedriva sin verksamhet är de största bovarna. De utnyttjar människor situation, likt många i denna forum, som har det illa ställt eller har problem med Spelmissbruk, konsumtion osv. Jag fattar verkligen inte varför de tillåts bedriva sim verksamhet med ockerräntor.

Själv vart jag beviljad inledande skuldsanering för knappt en månad sen. Ca 105000 i blancolån och konto krediter. Ber till gud (om det nu finns nån) att det ska gå hela vägen denna gång. Men en sak är säkert, oavsett hur det än går så har jag tagit min sista blancolån/privatlån/Kredit.

Vill jag ha en ny TV, telefon eller renovera köket så sparar jag till det. Vill jag köpa en bostad så sparar jag till handpenningen. ALDRIG MERA ETT JÄVLA blancolån. Den stressen, oron och alla sömnlösa nätter de där lånen har gett mig går inte att beskriva. De är som cancer!!
Verkligen, det är grunden till mycket ont.

Förstår om folk gör desperata handlingar och hamnar snett i livet när man tillåts bli uppäten inifrån.

Hur går processen till?

Trodde du hade vänt skutan rätt håll, du har kämpat med olika lån hit och dit, du hade väl bostadsrätt också eller?

Har du sökt skuldsanering @Kronofogden varför nekas du?
Tre gånger nekad, pga ojämna inkomster i företaget och företagsskulder. Men nu ser det ut som frugan får skusan, så vi kan ev lösa mina skulder med ett samlingslån om fem år.

Hur går processen till?

Hoppas det löser sig för dig Terry! Säg till om du behöver någon att surra med i allmänhet.

Hur är det nu. Ifrån utslag till utmätning vad tar det? Om man får utslag 1 december på skuld när sker första löneutmätningen? 23e december eller?

Hur är det nu. Ifrån utslag till utmätning vad tar det? Om man får utslag 1 december på skuld när sker första löneutmätningen? 23e december eller?
Nä, tidigast januari, drar ut på det lite till sista dagen hela tiden så kanske februari.

vid utslag får du skuld att betala vill minnas du har 10 dagar på dig då. Sedan 14dagar minst på att lämna in inkomstuppgifter

Var så för mig iaf 2019, tror inte om du försöker så kan du få igång det i januari :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp