- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 11 november
Senast uppdaterad: 28 december 2022
Jag sökte ca 20 november så vi är nära nu! Tidigast nästa veckan - senast veckan efter.
Så vet inte riktigt hur processen går till dom ringer väl och frågar typ vad hur när. Sen går vi se om jag får chansen att gå vidare eller om dom redan inledningsvis ger kalla handen
Senast uppdaterad: 28 december 2022
Jag sökte ca 20 november så vi är nära nu! Tidigast nästa veckan - senast veckan efter.
Så vet inte riktigt hur processen går till dom ringer väl och frågar typ vad hur när. Sen går vi se om jag får chansen att gå vidare eller om dom redan inledningsvis ger kalla handen

- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Om nån av borgenärna överklagar, får man alltid veta det (och varför) även om skuldsaneringen går igenom?
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Ja.. skulle tingsrätten inte kommunicera handlingarna fram och tillbaka där skulle det vara rättegångsfelOm nån av borgenärna överklagar, får man alltid veta det (och varför) även om skuldsaneringen går igenom?
- Meddelanden
- 42
- Mottagna reaktioner
- 19
- Poäng
- 51
Jag sökte 16/11… väntar nervöst nu
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag sökte 16/11… väntar nervöst nu
Då lä du ju få ett samtal måndag/tisdag.
Skriv gärna hur det gick!!
Hur mycket har du i skuld? hur gammal är du?
- Meddelanden
- 83
- Mottagna reaktioner
- 33
- Poäng
- 137
Lycka till terry. Dom kommer fråga dig om din bostad som du sålde och ställa några frågor där vad du gjorde med pengarna mm. Det gjorde dom på mig också när jag sålde min fastighet förra året innan jag hamnade hos kfm.
- Meddelanden
- 42
- Mottagna reaktioner
- 19
- Poäng
- 51
Jag återkommer när dom hört av sig.Då lä du ju få ett samtal måndag/tisdag.
Skriv gärna hur det gick!!
Hur mycket har du i skuld? hur gammal är du?
jag har ca 350 000kr i skuld , haft löneutmätning i 4 år.. skulden ökar bara när räntorna tickar på.. har varit sjukskriven större delen av mitt liv så har en låg inkomst .. 4 barn är 41 år
Hade hoppats på att få samtal när skolan började för barnen efter onsdag…
Får man reda på ungefär vilken tid dom ringer upp så man kan förbereda sig lite så man kan prata ostört ?
- Meddelanden
- 2 686
- Mottagna reaktioner
- 1 131
- Poäng
- 927
Brukar skicka ett sms men inte alltid, annars är det bara bestämma en tid med dom när dom ringerJag återkommer när dom hört av sig.
jag har ca 350 000kr i skuld , haft löneutmätning i 4 år.. skulden ökar bara när räntorna tickar på.. har varit sjukskriven större delen av mitt liv så har en låg inkomst .. 4 barn är 41 år
Hade hoppats på att få samtal när skolan började för barnen efter onsdag…
Får man reda på ungefär vilken tid dom ringer upp så man kan förbereda sig lite så man kan prata ostört ?
- Meddelanden
- 42
- Mottagna reaktioner
- 19
- Poäng
- 51
Kan man ringa dom innan och bestämma en tid?Brukar skicka ett sms men inte alltid, annars är det bara bestämma en tid med dom när dom ringer
- Meddelanden
- 2 686
- Mottagna reaktioner
- 1 131
- Poäng
- 927
Nä, men passar inte tiden dig när dom ringer så har dom förståelse.Kan man ringa dom innan och bestämma en tid?
Är ett samtal man vill ta privat, samt är det som med alla andra förutom telefonförsäljare att man släpper allt för att prata med någon

- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Borde börja dra ihop sig för mitt samtal med KFM.
21 November mottog dom min ansökan så jag misstänker att jag får ett samtal denna veckan, senast nästa.
21 November mottog dom min ansökan så jag misstänker att jag får ett samtal denna veckan, senast nästa.
- Meddelanden
- 61
- Mottagna reaktioner
- 16
- Poäng
- 62
010 nummerRinger de dolt eller från vilket nummer?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
010Ringer de dolt eller från vilket nummer?
- Meddelanden
- 210
- Mottagna reaktioner
- 133
- Poäng
- 317
Jag fick ett sms någon timme innan om att det kommer ringa. Tror att det stod från vilket nr de ringer.
Det stod såhär.
"
Hej!
Jag heter namn och är din handläggare i ditt ärende om skuldsanering. Jag har börjat handlägga ditt ärende och kommer att ringa dig under dagen. Vänligen svara om du har möjlighet. Jag kommer att ringa dig från telefonnummer: 010-××××××××.
OBS! Du kan inte svara via SMS.
Med vänlig hälsning,
Namn..
Handläggare skuldsanering
Tel: 010-xxxxxxxx"
Det stod såhär.
"
Hej!
Jag heter namn och är din handläggare i ditt ärende om skuldsanering. Jag har börjat handlägga ditt ärende och kommer att ringa dig under dagen. Vänligen svara om du har möjlighet. Jag kommer att ringa dig från telefonnummer: 010-××××××××.
OBS! Du kan inte svara via SMS.
Med vänlig hälsning,
Namn..
Handläggare skuldsanering
Tel: 010-xxxxxxxx"
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Det brukar gå fort och numera får man besked i Kivra. Jag fick kolla Poit 2018 när jag fick inledande.Hur långt efter samtalet får man besked huruvida dom inleder eller inte?
& vilka frågor fick du @Flingan i samtalet?
- Meddelanden
- 61
- Mottagna reaktioner
- 16
- Poäng
- 62
Jag fick svar på kivra efter ca 1.5-2 h när jag fick inledande i september.Hur långt efter samtalet får man besked huruvida dom inleder eller inte?
- Meddelanden
- 210
- Mottagna reaktioner
- 133
- Poäng
- 317
Fick svar samma dag.Hur långt efter samtalet får man besked huruvida dom inleder eller inte?
Hade skickat ett personligt brev och de frågor som ställdes va mer för att kolla så allt stämde. Dvs vilka som är skrivna här, hur mycket jag jobbade osv.
- Meddelanden
- 232
- Mottagna reaktioner
- 45
- Poäng
- 157
Hur långt efter samtalet får man besked huruvida dom inleder eller inte?
för mig dröjde det 3-4 dagar innan jag fick i ledande beslutet. Men kändes som hon bekräftade i samtalet att hon skulle gå vidare med inledande.
så kan säkert komma direkt eller dröja. Hl ringde mig 1630 och kanske var ledig ngra dagar eller så dröjde det av ngn annan anledning.
- Meddelanden
- 210
- Mottagna reaktioner
- 133
- Poäng
- 317
Det verkar vara så olika det där, men aldrig hört att det tagit så lång tid. Hört om dem som fått svar direkt via telefon med.för mig dröjde det 3-4 dagar innan jag fick i ledande beslutet. Men kändes som hon bekräftade i samtalet att hon skulle gå vidare med inledande.
så kan säkert komma direkt eller dröja. Hl ringde mig 1630 och kanske var ledig ngra dagar eller så dröjde det av ngn annan anledning.
- Meddelanden
- 42
- Mottagna reaktioner
- 19
- Poäng
- 51
Har haft mitt samtal nu, en väldigt trevlig och förstående handläggare, kändes det som iaf. Personen hade ett bra bemötande iaf. Vi gick igenom min ansökan , och frågade lite om hur skulderna uppkom ..
känns så skönt att ha detta avklarat.
Ringde från ett 010 nummer och jag fick inget sms innan
känns så skönt att ha detta avklarat.
Ringde från ett 010 nummer och jag fick inget sms innan
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
För min fru kom inledandet också i princip efter avslutat samtal.Nu kom mitt beslut på kivra om att dom beslutar att inleda skuldsanering för mig!!
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag har en fråga inför samtalet som kommer nu nästa vecka.
Jag har ju fått en skattesmäll för året 2021 för att jag hade jämkat. Detta kommer väl hamna hos KFM när som helst.
Men jag har ju en skuld för försäljningen utav lägenheten som "inte är skapad" än utan den kommer väl i april/maj. Det är inga stora belopp eftersom man gör avdrag på mäklararvode och dylikt men dessa ca 50.000 som jag behöver betala kommer detta innebära att KFM kommer göra avslag med 99% säkerhet i o m att det är en skuld dom inte vet hur mycket den är på samt för att den kommer efter inledande?
Jag har ju fått en skattesmäll för året 2021 för att jag hade jämkat. Detta kommer väl hamna hos KFM när som helst.
Men jag har ju en skuld för försäljningen utav lägenheten som "inte är skapad" än utan den kommer väl i april/maj. Det är inga stora belopp eftersom man gör avdrag på mäklararvode och dylikt men dessa ca 50.000 som jag behöver betala kommer detta innebära att KFM kommer göra avslag med 99% säkerhet i o m att det är en skuld dom inte vet hur mycket den är på samt för att den kommer efter inledande?
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Bästa är väl att va ärlig när dom ringer och berätta om denna skuld… uppkommer den efter inledande ingår den inte och då blir det svårt att betala löneutmätning på sanering.Jag har en fråga inför samtalet som kommer nu nästa vecka.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Ja alltså ärlig kommer jag vara. Men jag undrar mer hur dom kommer ställa sig till det.
För den är ju latent och kommer dyka upp i mars/april/maj men lite nyfiken om det kommer innebära automatiskt avslag då.
För den är ju latent och kommer dyka upp i mars/april/maj men lite nyfiken om det kommer innebära automatiskt avslag då.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Skatteskulder preskriberas på fem år, om detta påverkar din ansökan ska jag låta vara osagt.Ja alltså ärlig kommer jag vara. Men jag undrar mer hur dom kommer ställa sig till det.
Den typen av skuld är så att säga självsanerande.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Rent teoretiskt så uppstod skulden 2021 men det finns nog en möjlighet att den blir ett problem då det ligger i framtiden och då ingår den inte din betalplan som baseras på det som är här och nu. Finns kanske en risk att de vill att du inväntar den innan det kan bli aktuellt med en skuldsanering.Jag har en fråga inför samtalet som kommer nu nästa vecka.
Nu är det bara mina tankar och det är kanske helt fel.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Rent teoretiskt så uppstod skulden 2021 men det finns nog en möjlighet att den blir ett problem då det ligger i framtiden och då ingår den inte din betalplan som baseras på det som är här och nu. Finns kanske en risk att de vill att du inväntar den innan det kan bli aktuellt med en skuldsanering.
Nu är det bara mina tankar och det är kanske helt fel.
Det är just detta jag tänker....
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Skatteskulder preskriberas på fem år, om detta påverkar din ansökan ska jag låta vara osagt.
Den typen av skuld är så att säga självsanerande.
Intressant take på det naturligtvis.
Du har helt rätt, känns dock som att det kan vara lite väl fräckt att säga det till dom på Skuldsaneringen

Förresten, jag har en skatteskuld som kommer vara synlig nu under året men den preskriberas ändå om fem år så det är skit samma om den inte är med i betalplanen/skuldsaneringen

- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Kommer få en skatteskuld jag med nu till deklarationen. Tänkte söka sanering, Men känns som det är bättre och vänta tills man får den bekräftad hur mycket den kommer att vara på.Det är just detta jag tänker....
Tänker man rätt ? Annars kommer ju den hamla utanför
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Kommer få en skatteskuld jag med nu till deklarationen. Tänkte söka sanering, Men känns som det är bättre och vänta tills man får den bekräftad hur mycket den kommer att vara på.
Min uppfattning är det men någon annan kanske har varit med om en "Kommande" skatteskuld/vinst på bostadsaffär som stundat innan man fått skuldsanering...
- Meddelanden
- 170
- Mottagna reaktioner
- 88
- Poäng
- 236
Bara tala om det för din handläggare i samtalet viktigast är att du är ärlig och talar om allt du vet . Skulden har ju uppkommit innan ditt inledande även om sista betaldatum inte har passerat. Jag hade också skattesmäll dock utan jämkning den var med trots att sista datum för betalning inte hade passerat i november när jag fick inledande. Var bara ärlig och berätta allt du vet eller vad du tror. Lycka tillJag har en fråga inför samtalet som kommer nu nästa vecka.
- Meddelanden
- 170
- Mottagna reaktioner
- 88
- Poäng
- 236
Nej du behöver inte ha det exakta beloppet du behöver bara uppge den summa du tror, dom tar reda på detta sen när dem utrederKommer få en skatteskuld jag med nu till deklarationen. Tänkte söka sanering, Men känns som det är bättre och vänta tills man får den bekräftad hur mycket den kommer att vara på.
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Har svarat dej på det innan vill jag minnas. Men ja, vi el maken i detta fall, hade en kommande skatteskuld pga försäljning av bostad. Fick inledande i maj-17 o skatteskulden fastställdes efter inledande samma år, 2017. Den kom att ingå i makens skuldsanering.Min uppfattning är det men någon annan kanske har varit med om en "Kommande" skatteskuld/vinst på bostadsaffär som stundat innan man fått skuldsanering...
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Aha! TackNej du behöver inte ha det exakta beloppet du behöver bara uppge den summa du tror, dom tar reda på detta sen när dem utreder
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.