Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag måste få ordning på mitt liv...

This is the way 🙏🙏🙏🎊🎊🎊 Otroligt bra gjort! Up up and above!
 
Jaha, då ramlade lönen in en dag för tidigt för mig denna månad. Såhär ser mina inkomst och utgifter ut denna månad:

Inkomst:
CSN: 0
Lön 1: 17.618
Lön 2: 14.865
Sparat sen förra månaden: 2.000
Totalt: 35.483

Utgifter är densamma som vanligt:
Hyra: 6.268
Riverty: 3.000
Telia: 418
DnB: 3.512
CSN: 2.578 (men har suttit denna faktura på 12.500 denna månad)

Jag har även höjt mitt sparande från 1.000 kr i månaden till 1.500 kr, till SBAB. Rörliga utgifter denna månad är ett planerat salongsbesök på 1.025 kr.

Så totala utgifter denna månad ligger på ca 28.700 kr.
Till mig själv sparar jag ca 2.300 kr för juli, då jag även också vet att jag får lite dricks denna månad. Så hamnar väl på ungefär 3-4k att ha skoj för i juli månad!

Efter månadens inbetalningar ser mina totala skulder ut såhär:
1. DnB 3.512 kr/månad
Belopp kvar att betala: 71.067

2. Riverty 3.000 kr/månad
Belopp kvar att betala: 125.511

3. CSN återkrav 2.578 kr/månad (men betalar denna månad in 12.500 istället)
Belopp kvar att betala: 10.040

Detta innebär att jag totalt betalar av ca 18k på mina skulder denna månad vilket är otroligt mycket bättre än vad jag brukar kunna göra en sommarmånad! Nästa månad ser dessvärre lite sorgligare ut då jag endast har 1 lön att förhandla runt med, men jag jobbar så mycket jag har möjlighet denna månad så att jag vet att jag kan betala mina utgifter i alla fall. I augusti kommer sedan CSN tillbaka och jag förväntar mig bli mer stabil igen i inkomstnivån. Jag hoppas även kunna betala bort CSN-återkravet helt i juli månad, men den kan bli svår beroende på hur mycket pass jag får på mitt jobb. Hitills har jag räknat på att jag borde kunna betala av ca 8k, vilket innebär att bara ca 2k saknas till full betalning. Vi får helt enkelt se om jag får ihop de sista passen eller inte.

Efter CSN-återkravet är betalt är det full fart på DnB för att sist attackera min egentligen dyraste skuld (Riverty). Om allt går enligt plan skulle jag kunna vara helt skuldfri (-det CSN lån jag plockar på mig under tiden jag pluggar just nu) i oktober/november 2027... alltså nästan bara 1 år kvar.

Men för denna månad är jag stolt och glad i alla fall!

Hoppas ni får en dunder lön och unnar er en glass i solen (det ska jag göra)!
 
Alltså, så himla bra jobbat! Imponerande gjort av dig 🤩 Och vet du, jag blir så himla peppad själv! För det är just det här jag vill, få bort alla skulder på egen hand. Och när jag läser om din resa blir jag mer övertygad om att det är fullt möjligt. Tack för att du delar med dig ❤️

Hittills har jag mest läst om att det bästa är att släppa allt och söka skuldsanering. Men det är inte det jag vill, för jag tror på att det finns andra sätt. Utan skuldsanering eller nya lån. Men det krävs full kontroll och planering, vilket jag besitter och även är det som gjort att jag hållit mig över ytan hittills.

Mitt utgångsläge är liknande ditt, bortsett att jag inte har någon stor skuld hos kfm. Har haft små skulder som hamnat där men som jag kunnat betala bort före verkställande. Har inga anmärkningar. Däremot har jag två privatlån på totalt 200 000 som strax åker till inkasso, vilket bekymrar. Försökte få hjälp av långivaren men blev nekad. Övriga krediter och fullån har jag medvetet låtit falla till inkasso, då jag tycker överblicken blir bättre och betalningarna mer disciplinerade. Har senaste halvåret lyckats betalat bort många inkasoskulder, och under sommar och höst försvinner ännu fler. Så min metod fungerar. Och det är så himla skönt att veta att för varje nollad avbetalningsplan så är den skulden borta för alltid. Inga mer pågående krediter. Nu kommer tyvärr bakslaget med privatlånen, men jag hoppas att det går till ett vettigt inkassobolag så ska detnog lösa sig.
 
Alltså, så himla bra jobbat! Imponerande gjort av dig 🤩 Och vet du, jag blir så himla peppad själv! För det är just det här jag vill, få bort alla skulder på egen hand. Och när jag läser om din resa blir jag mer övertygad om att det är fullt möjligt. Tack för att du delar med dig ❤️

Hittills har jag mest läst om att det bästa är att släppa allt och söka skuldsanering. Men det är inte det jag vill, för jag tror på att det finns andra sätt. Utan skuldsanering eller nya lån. Men det krävs full kontroll och planering, vilket jag besitter och även är det som gjort att jag hållit mig över ytan hittills.

Mitt utgångsläge är liknande ditt, bortsett att jag inte har någon stor skuld hos kfm. Har haft små skulder som hamnat där men som jag kunnat betala bort före verkställande. Har inga anmärkningar. Däremot har jag två privatlån på totalt 200 000 som strax åker till inkasso, vilket bekymrar. Försökte få hjälp av långivaren men blev nekad. Övriga krediter och fullån har jag medvetet låtit falla till inkasso, då jag tycker överblicken blir bättre och betalningarna mer disciplinerade. Har senaste halvåret lyckats betalat bort många inkasoskulder, och under sommar och höst försvinner ännu fler. Så min metod fungerar. Och det är så himla skönt att veta att för varje nollad avbetalningsplan så är den skulden borta för alltid. Inga mer pågående krediter. Nu kommer tyvärr bakslaget med privatlånen, men jag hoppas att det går till ett vettigt inkassobolag så ska detnog lösa sig.
Tack snälla, det betyder verkligen mycket att läsa ❤️ Det är faktiskt precis därför jag valt att dokumentera min resa, dels för att själv kunna se hur långt jag kommit men också för att visa andra att det faktiskt går att ta sig ur en väldigt tuff situation steg för steg. När jag började den här tråden trodde jag nog inte egentligen att jag idag skulle sitta här och vara "så nära" mitt mål om att bli skuldfri, jag kände mig helt lost och ville mest skriva av mig. Efter att jag började dokumentera månadsvis hittade jag ett sådant självförtroende av att se alla siffror bli mindre. Jag rekommenderar dig att starta en egen tråd, eller i alla fall anteckna varje månad. Jag har en anteckning med "Alla mina skulder totalt", där jag varje månad skriver skulderna var för sig och deras "nya siffror", och en anteckning med "BUDGET" varje månad där jag budgeterar och planerar utifrån min inkomst hur mycket jag bör kunna lägga på skulderna. Det ger en bra koll och en ego-boost varje månad man ser siffrorna fallera lite till.

Jag tror inte att det finns en lösning som passar alla. För vissa är skuldsanering rätt väg, men för mig kändes det viktigt att försöka lösa det själv, och hittills har min plan fungerat på under kortare tid än vad en skuldsanering hade gjort. Det viktigaste har varit att ha full koll på siffrorna, en tydlig budget och att hålla mig till den, även de månader som har gått långsamt. Sen är jag också väldigt priviligerad av att ha en sambo som betalar 100% av vår mat, och även ger mig pengar när jag är i behov av att köpa någonting. Så viktigt att inte jämföra sig för mycket, då jag är medveten om att jag har en annan situation än många andra. Jag kan lägga nästan 90% av min inkomst varje månad på skulder, borträknat mina fasta utgifter. Jag brukar spara ca 2-3k per månad till mig själv, som oftast knappt används, då jag nästan bara använder min sambos kort när jag gör någonting (t.ex. utekvällar, restaurangbesök, handlat mat, shoppar osv). Han har det dock mycket bra ställt som egenföretagare, så i min värld är det helt rättvist haha.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig också. Det låter som att du redan gjort ett stort jobb med att beta av många skulder. Försök att fokusera på en skuld i taget och glöm inte att fira de små delmålen. Varje skuld som försvinner är en skuld du aldrig behöver tänka på igen. Jag kommer fortsätta uppdatera tråden, så hoppas vi båda kan se tillbaka på den om något år och konstatera att vi klarade det. 💪
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp