• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jag måste släppa allt rädd att bli av med jobbet

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Man är dock inte en sämre människa för att man har skulder pga spel eller shopping.
Tyvärr känns det så i samhället för många i detta land då vi är dömande o har förutfattade meningar om saker vi inte vet något om
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Så jävle tråkigt att man får lämna jobbet pga sina privata skulder. Att kronofogden inte tar hänsyn till det! Vad är det för värld vi lever i ? Orättvis någonstans. Väldigt sorgligt.
Ja arbetsmarknaden tar inte hänsyn till sånt man är dömd på livstid i detta land när man har skulder och alla har inte fått dem av spelmissbruik el överkonsumtion heller
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 853
Mottagna reaktioner
1 840
Poäng
1 277
Tyvärr känns det så i samhället för många i detta land då vi är dömande o har förutfattade meningar om saker vi inte vet något om
Med detta uttalande dömer du hela landets befolkning till att vara just dömande, är inte det att ha en förutfattad mening...?
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Man väljer perfekta personer idag o har du skuldef nör du söker nytt jobb anses du vara en sämre människa för vi dömer innan vi vet
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Med detta uttalande dömer du hela landets befolkning till att vara just dömande, är inte det att ha en förutfattad mening...?
Nej men vi är ju dömande se bara hur samhället ser ut i stort
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 853
Mottagna reaktioner
1 840
Poäng
1 277
Nej men vi är ju dömande se bara hur samhället ser ut i stort
Om du inte öppet har pratat om din situation och fått nedlåtande kommentarer eller drabbats personligen av din skuldsättning är det bara en förutfattad mening, inte något som du själv har upplevt.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Är det jag som missat något här? Jag har då inte hört att folk behöver redovisa sin privata ekonomi/skulder när man söker jobb (frånsett vissa jobb inom bank, säkerhet osv)? Ja många människor är dömande, men jag tycker att det finns ett visst dömande i det du skriver också, att "alla har inte hamnat här pga spelmissbruk eller överkonsuntion". Skulle det på något vis vara mer rätt att döma? Inte i mina ögon, iallafall. Dom flesta har en historia och bakomliggande problem och vad som faktiskt är viktigt är vad man gör för att komma tillrätta med problemen, tycker jag.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Släpper du dina skulder idag och söker skuldsanering idag så kan du inte få låneutmätning före du fått besked om skuldsanering.

Tar 4 månader innan skulderna ens når kronofogden. Efter det säkert ett halvår innan utmätning kan påbörjas. Du hinner få nej på första ansökan och nej på andra ansökan innan utmätning startar.

Med dagens väntetider så har du 2 chanser till skuldsanering på dig innan utmätning startar. Vill du vara säker på det.

Så sök skuldsanering sen betala alla räkningar en sista gång. Säg att du söker skuldsanering 28e oktober precis efter du betalat alla räkningar. Sen betalar du allt i november med, men släpper allt 28e december. Då hinner du garanterat med 2 chanser att få skuldsanering innan utmätning påbörjas.

Det bästa är att få första ansökan nekad, men andra ansökan godkänd precis innan utmätning ska börja, för då börjar aldrign en utmätning och man hinner spara så mycket det bara går från typ 8 löner och har ett rejält startkapital till att skuldsaneringen börjar
Så om jag släpper allt nu i maj o skickar in ansökan om skuldsanering kan jag alltså inte blite få löneutmätning förrän de granskat min ansökan om skuldsanering ?
Kan man betala av sitt senaste lån under tidenläste att någon gjorde det o inte tog med det i ansökan
Kollar de bara på om lånen är nya ? Inte på helheten ?
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Det finns ingen garanti för att du inte hinner få löneutmätning. Det finns risk att man hinner få det före ansökan börjar handläggas, men allt beror på hur snabbt det går med föreläggande och verkställighet.
De kollar absolut på helhet.

Min bild är att nya lån såklart är negativt för skäligheten, men det beror på hur många andra punkter man uppfyller i deras ”skälighetsbedömning” i det faktum att nya lån ska innebära avslag eller ej.

Vissa har ju fått skuldsanering men skuld tagen 1 månad före ansökan handläggs och vissa har fått avslag med 2 år gamla lån.
Ja tyvärr verkar det vara en djungel vem som får o inte o det borde finnas mer strikta riktlinjer hur det ska bedömas tycker jag.
Man kan ju ha tagit lån nyligen o betalar av de med högre ränta o sen blir man arbetslös el sjukskriven el familjesituationen förändras o det kanske man borde kolla mer på.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Är det jag som missat något här? Jag har då inte hört att folk behöver redovisa sin privata ekonomi/skulder när man söker jobb (frånsett vissa jobb inom bank, säkerhet osv)? Ja många människor är dömande, men jag tycker att det finns ett visst dömande i det du skriver också, att "alla har inte hamnat här pga spelmissbruk eller överkonsuntion". Skulle det på något vis vara mer rätt att döma? Inte i mina ögon, iallafall. Dom flesta har en historia och bakomliggande problem och vad som faktiskt är viktigt är vad man gör för att komma tillrätta med problemen, tycker jag.
Ja en del branscher tar bakgrundskontroll o kreditupplysning o blir man då av med ett jobb man har under t ex löneutmätning är det svårt att få nytt samt att löneutmätning kan göra det svårt överlag för folk att få nytt jobb då arbetsgivaren vet om det o kanske inte vill anställa o alla har ju inte hamnat i skuldträsket pga konsumtion o spel men blir öndå betraktade som andra klassems medborhare o bortvalda vid nytt jobb och det är fel tycker jag
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp