• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kan inte betala mina 30-smslån vad göra?

O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
om du hamnade i sitsen att du får välja att bli vräkt från ditt boende och ett smslån vad väljer du då?du får ingen hjälp av hyresvärd,dina vänner och familjen du får inga lån.vad väljer du att göra?stå utan boende och bli hemslös eller ta smslånet.

mina egna erfarenheter
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mimosa64

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
17 Februari 2012
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
om du hamnade i sitsen att du får välja att bli vräkt från ditt boende och ett smslån vad väljer du då?du får ingen hjälp av hyresvärd,dina vänner och familjen du får inga lån.vad väljer du att göra?stå utan boende och bli hemslös eller ta smslånet.

mina egna erfarenheter

Man ska komma ihåg att sms lånet ska betalas med avgifter på det inom 30 dagar plus att du fortfarande har en hyra att betala.

Då är det inte långt att man sitter fast i ekorrhjulet. Jag vet av erfarenhet.
 

jasse

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 November 2011
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Man ska komma ihåg att sms lånet ska betalas med avgifter på det inom 30 dagar plus att du fortfarande har en hyra att betala.

Då är det inte långt att man sitter fast i ekorrhjulet. Jag vet av erfarenhet.

Precis. Det är så lätt att hamna i den sitsen. Jag har lovat mig själv att om jag löser det nu, ska jag aldrig ta ett sms lån igen. Fixar inte denna ångest varje dag, att ha dessa lån hängandes över mig.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Rätt och fel.

De flesta inkassobolag tar numera en kreditupplysning då ärendet hamnar hos dem.
(Intrum och Svea bland annat)
Denna är en "blank" fråga som ställs till UC och inte som en vanlig förfråga från lån osv.
EN sådan kreditupplysing från ett inkassobolag sänker hela din scoring nästintill noll och nekar till lån överallt.

Man kan få ett lån beviljat med 20 förfrågningar men inte med endast 1 förfrågning om denna ät från ett Inkassobolag.

Tips för er som undrar varför ni blir nekade lån trots att det inte är så många tidigare ucförfrågningar.

Då är det bara att vänta i 12 månader tills den försvinner.[/QUOTE

Rädd att detta stämmer. Jag hade status mindre bra kreditvärdighet, slarvadevsen med EN räkningvsom gick till inkasso som direkt tog en uc, min smoking sjönk till svag och har nu legat där 6 månader. Sikt.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
vaddå staten

Det här visar att staten måste göra någonting för att få stopp på dessa satans snabblån. Visst, man har ett eget ansvar. Men förfan, alla hamnar i situationer där man inte tänker sig för eller är i ett läge där det bara existerar "fuck it".

Ett lån utvecklar sig till 17 och sedan sitter man där som en apa och undrar varför det har blivit som det har blivit.

Enda rådet jag har att ge är att lösa ett lån i taget. Och när det väl är gjort (!) meddela dom att aldrig mer låna ut 1 krona mer!


Samma jävla visa om o om igen inte ska staten gå in och sätta stopp. Vad har du som person för ansvar?? Någonstans måste du gjort fel eller varit oansvarig för att det har vuxit till ett jätteproblem?? och skyll inte på utgifter och tandläkaren eller nåt nu.

Det är så typiskt svenskt att skylla ifrån sig och peka på nåt. Skärpning.

Först och främst har du dig själv att skylla. Det kanske tar 10 år att rensa och bli ren med det blir en bra läxa skulder är aldrig bra.

Hoppas det löser sig
 

pellegj

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
18 Januari 2013
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
4
Poäng
22
Samma jävla visa om o om igen inte ska staten gå in och sätta stopp. Vad har du som person för ansvar?? Någonstans måste du gjort fel eller varit oansvarig för att det har vuxit till ett jätteproblem?? och skyll inte på utgifter och tandläkaren eller nåt nu.

Det är så typiskt svenskt att skylla ifrån sig och peka på nåt. Skärpning.

Först och främst har du dig själv att skylla. Det kanske tar 10 år att rensa och bli ren med det blir en bra läxa skulder är aldrig bra.

Hoppas det löser sig
Självklart har man ett personligt ansvar, men, och det är ett stort men, det åligger också ALLA kreditgivare att "ta in tillräcklig information" för att kunna avgöra om en kreditsökande faktiskt kan betala tillbaka krediten. Enda anledningen till att inte alla kreditgivare använder samma kreditupplysningsföretag är för att då skulle de inte kunna ge sina krediter till personer som redan är på väg åt h**vete ekonomiskt.

Konsumentkreditlagen 12§:
Näringsidkaren ska pröva om konsumenten har ekonomiska förutsättningar att fullgöra vad han eller hon åtar sig enligt kreditavtalet. Kreditprövningen ska grundas på tillräckliga uppgifter om konsumentens ekonomiska förhållanden. Krediten får beviljas endast om konsumenten har ekonomiska förutsättningar att fullgöra sitt åtagande.
Om alla j**la sms-låneföretag följde den punkten skulle många här inne inte vara i den situation de är i idag.

Det är så f*rba**at lätt att enbart skylla på den enskilde personen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp