• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Katastrofal situation, helt rökt när till och med Bluestep säger nej?

HammarbyAlex

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
632
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Hej! Jag har av olika orsaker satt mig i en svår ekonomiskt situation. Ska spola fram i tiden till början av 2016 då jag fick ett lån hos Nordea när jag kunde samla mina tre stora lån som jag inte kunde betala tillbaka pga den skyhöga räntan. So far so good. Från januari-juni 2017 var jag arbetslös jag sökte dagligen jobb från att tidigare ha varit timanställd men ändå fått ihop hyfsat många timmar. Jag hade inte tur med jobbsökande och varken soc eller a-kassan ville hjälpa mig. Ljusglimten var när jag fick ett förstahandskontrakt i april samma år efter att tidigare ha flyttat mellan inneboenden, kollektiv och studentkorridorer i 7 år. Hur som helst började jag ta blanco lån för att jag tänkte väldigt irrationellt och att jag visst skulle kunna betala tillbaka allt när jag väl fick jobb. Jag skämdes för mycket för att vända mig till familjen och även till Nordea. Jag fick jobb i juni 2017 och började betala av lån men lönen var otillräcklig för alla mina utgifter + amortering och räntor och här är jag idag fast i denna soppa. Jag var med om en massa tråkiga händelser i mitt liv under slutet av 2016 och fram till mitten av 2017 som var bidragande att jag fortsatte att ta dumma beslut.

Min lön ligger på 18 k per månad efter skatt och har fast anställning 90 % kontrakt. Jag kommer byta jobb om ett par veckor och även ha två kvällsjobb där jag går på timmar vid sidan av för att få ihop mer pengar.

Mina fasta utgifter ligger på ca 11,500 kr i månaden. Min hyra ligger på 5,500 och så är bredband, el, gymkort, hemförsäkring och liknande inräknat i övriga kostnader.

Så har vi lånen och krediterna

Nordea bank: 79000 kr
Nordea finans: 18000 kr
Santander Consumer 49000 kr
Klarna 9500 kr
Vivus 6000 kr
Ferratum: 25000 kr (ligger hos inkasso)
Risicum: 18000 kr (ligger hos inkasso)
Credway: 17000 kr
Credigo: 8000 kr
Ecster: 7000 kr (ligger hos inkasso)
Smspengar:20000 kr
Resurs bank: 3000 kr
Collector bank: 10000 kr
Qliro: 5000 kr (ligger hos inkasso)
Nanokredit:2000 kr

Jag har försökt göra något åt detta och utöka ett av lånen jag har och samla de andra lånen med dem. Har fått diverse avslag och efter det har jag sökt mig till större banker och bett dem att hjälpa mig med samlingslån och vi har avslag även där. Jag har 17 UC förfrågningar och en riskprognos på 40 % idag. Jag är så extremt ledsen och känner mig maktlös. Någon som har tips?
Är man helt rökt när till och med Bluestep säger nej?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Dina totala skulder är inte så stora, ingen familjmedlem som kan hjälpa till med ett samlingslån som du kan lösa när dina FF har försvunnit?
 

HammarbyAlex

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
632
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Dina totala skulder är inte så stora, ingen familjmedlem som kan hjälpa till med ett samlingslån som du kan lösa när dina FF har försvunnit?
För en ensamstående inom servicebranschen är det väldigt mycket. Jag skäms för mycket i nuläget jag har vänt mig till Svea nu blir det avslag där också så får jag svälja min stolthet och fråga mina föräldrar. Jag är ung så här inte hunnit bygga upp någon buffert eller sparande jag kan ta ifrån.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Fråga dina föräldrar första om du kan. Förstår skammen men om de kan hjälpa är det absolut bästa men var ärlig.
 

Freya

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
12 Februari 2019
Meddelanden
189
Mottagna reaktioner
102
Poäng
297
Hur ser din UC ut?
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 521
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
160.000 i synliga skulder och krediter. Riskprognos 40 %. 17 förfrågningar. 10 av dessa försvinner i början av december. Inget hos KF än.

Bästa är att fråga dina föräldrar. Spärra dig sedan från alla skitlån!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 087
Mottagna reaktioner
6 675
Poäng
4 477
försök hålla dig flytande till december när 10 ff försvinner samt försök prioritera att betala bort de lån/krediter som syns på din uc. När din Uc blivit bättre så kan du söka samlingslån. tror inte det är ngn idé att söka nu om du har uc på 40% och 17 ff. Det är väl annars BN och Balanzia som brukar bevilja med dåliga förutsättningar.

Vore toppen om dina föräldrar vill hjälpa dig så fråga dem. Förstår att du känner skam men hade ngt av mina barn hamnat i en tuff situation så skulle jag velat få reda på det och hjälpa till så gott jag kan.

Lycka till :)
 

HammarbyAlex

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
632
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
https://www.svea.com/se/sv/privat/lana/skuldfinansiering/

Jag har kikat på detta. Är det ens lönt med mina förutsättningar? :S
Bank Norwegian har gjort avslag på min ansökan förut.

Att vänta ut att förfrågningarna försvinner känns givet även om jag misstänker att en del av mina skulder kommer ha gått över till KF innan min UC ser någorlunda ok ut igen. Jag kan inte amortera av så mycket som de olika bankerna och inkasso bolagen vill sammanlagt. Inkassobolaget där Ferratum skickat mig vill att jag betalar 3800 i månaden och ett flertal av dem andra ser att minimum är 2000 och min inkomst räcker inte till för det. Jag ska som sagt byta jobb och ser att min inkomst kan öka med ett par tusenlappar till men inte mycket mer.

Måste säga att jag uppskattar er förståelse och stöd. Jag känner mig så ensam i det här. Har varit hos kommunens skuldrådgivare men hon pratade bara med mig som om hon tyckte jag var efterbliven.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp