• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 772
Mottagna reaktioner
1 757
Poäng
1 277
Tycker du bidrar otroligt mycket med ditt kunnande till forumet men vore faktiskt uppskattat om du kunde citera ifrån respektive lagtexter för skulle man vilja studera högsta domstolens diverse domar så hade man kunnat göra det själv. Det tar dessutom för lång tid att hålla på klicka på en ny sida och scrolla.
För forumets nivå hade det varit uppskattat om du kanske kan citera en del utav lagtexten du hänvisar till och sen presentera länken :)!

Hela utsökningsbalken:


Aktuell lag som diskuteras, 4:18 UB:

18 § Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan.

I fråga om registrerat skepp eller registrerat luftfartyg gäller dock att egendomen anses tillhöra gäldenären, om denne är inskriven som ägare och det ej framgår att egendomen tillhör annan.

NJA 2019 s. 765


Kortfattat: Registrerat ägarskap räckte inte för att presumtion om ägarskap genom besittning inte skulle gälla. HD lämnade, till skillnad från tingsrätten, överklagan utan bifall.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 870
Mottagna reaktioner
1 866
Poäng
1 277
Den intressanta frågan är ju vad som krävs för att bevisa att man äger bilen. Och vad Kebabtallrik kan presentera i just detta fallet.

Jag står på den bil som min man kör (den är värd Max 5000 och dessutom belånad i mitt namn för att minska risken att den blir utmätt) och står på försäkringen. Nu bor vi ju på samma adress, men vill någon kontrollera vem som kör den mest så ser dem ju att det inte är jag.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 870
Mottagna reaktioner
1 866
Poäng
1 277
Alla böter feån fartkameror tex skickas ju till ägaren oavsett vem som kört.
Det är ju inte helt sant. Min man fick böter när han blivit fotad när han körde min bil. De kollar ju tydligen familjemedlemmar om de ser direkt att det är fel förare.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
Det är ju inte helt sant. Min man fick böter när han blivit fotad när han körde min bil. De kollar ju tydligen familjemedlemmar om de ser direkt att det är fel förare.
Har aldrig varit med om det, har däremot sett till att arbetsgivare fått böter när jag kört deras bilar mer än en gång.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Tycker du bidrar otroligt mycket med ditt kunnande till forumet men vore faktiskt uppskattat om du kunde citera ifrån respektive lagtexter för skulle man vilja studera högsta domstolens diverse domar så hade man kunnat göra det själv. Det tar dessutom för lång tid att hålla på klicka på en ny sida och scrolla.
För forumets nivå hade det varit uppskattat om du kanske kan citera en del utav lagtexten du hänvisar till och sen presentera länken :)!

Ett nja är ju ett exempel på hur HD anser att en lag ska tillämpas, så det är ju mer relevant
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Så i princip:

Alla som har pågående löneutmätning och kör en bil som står på någon annans namn, blir ni stoppade av polisen så räkna med att bilen tas ifrån er.

Spelar ingen roll om info polisen fått eller något annat. Har ni skulder och pågående löneutmätning så är det kört för er om ni blir stoppade.
Nej man behöver givetvis inte ha löneutmätning. Är värre att inte ha det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Spännande att alla yrkeschaufförer i Sverige som är skuldsatta äger företagens bilar, kunde man aldrig gissat, men Kronofogden säger ju att det är så det funkar enligt Lasseman.
I väldigt många fall är företagsbilar leasade.
Sen beror det lite på vad det är för fordon, är det alldeles uppenbart att det inte är personens bil så blir der ingen utmätning (nej, börja inte tjata om bilregistret igen)
Som exempel skulle jag knappast utmäta sopbilen, polisbilar eller ambulanser, det får nog anses vara visat inte är gäldenärens bil.
Jag kan komma på ett tillfälle där kan utmätt en bil, reggad på arbetsgivaren och det var en del omständigheter som talade för att den användes i privata sammanhang endast, och utgjorde någon form av anställningsförmån
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp