• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Långivare vägrar sända fakturor, sänder istället dyrare lån som är ångrat

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Kanske?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 801
Poäng
9 787
Men alltså. Du kan ångra ett nytt lån, så långt innan problem men ångra lösen av ett gammalt lån går väl inte?
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Kanske?
Tack, det där kan vara en bra väg att gå.
Har nu skrivit till deras pressansvarig om vad som händer och att om de inte löser det nu, går jag vidare till media samt sänder in en anmälan om bluffaktura. Få se vad som händer. Deras presstjänst var enda email som gick att hitta, förutom kundtjänst och klagomålsansvarig som verkar ha samma chef..för de låter likadant.
Får hoppas att pressansvarig har en annan chef...som sänder ärendet uppåt till någon som tar tag i det.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Men alltså. Du kan ångra ett nytt lån, så långt innan problem men ångra lösen av ett gammalt lån går väl inte?
Ts begärde att få lägre månadskostnad och fick ett förslag som skulle bli 130tkr dyrare under återbetalningstiden, vilket inte accepterades och vill fortsätta med sitt gamla upplägg med den 7% räntan. Eller har jag missförstått det? Man bör ju som kund få möjlighet att godkänna ett förslag och signa om lånet isåfall.. har man inte gjort det så borde ju inte det nya förslaget kickas igång?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 801
Poäng
9 787
Ts begärde att få lägre månadskostnad och fick ett förslag som skulle bli 130tkr dyrare under återbetalningstiden, vilket inte accepterades och vill fortsätta med sitt gamla upplägg med den 7% räntan. Eller har jag missförstått det? Man bör ju som kund få möjlighet att godkänna ett förslag och signa om lånet isåfall.. har man inte gjort det så borde ju inte det nya förslaget kickas igång?

Något måste signas, annars kan man i princip låta bli att betala tillbaka.
Jag antar det signat betalats ut vill sedan använda ångerfunktionen lån har.
Problemet är att då ska lånet betalas tillbaka.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Men alltså. Du kan ångra ett nytt lån, så långt innan problem men ångra lösen av ett gammalt lån går väl inte?
Jag bad om att få sänkt månadskostnad på mitt lån, inget annat. Exakt samma email till samtliga långivare.
Resursbank gav mig lägre månadskostnad i ett nytt dyrare lån. Ingenting jag bad om. När jag förstod vad det var, använde jag ångerrätten.
Så långt inga konstigheter. Finansinspektionen har tittat på det jag fick skriva under och sade också att jag har ångerrätt. Inga konstigheter där heller.
Men efter det har det bara blivit konstigheter.
Vad de har gjort rent administrativ är egentligen inget som angår mig, men jag gissar att de har på något sätt raderat det gamla, eller något. (Egentligen inte eftersom jag fick uppgifter om ränta inbetalat 2021, så uppgifterna finns kvar någonstans). Verkar helt omöjlig att få tillbaka mitt gamla lån. Men återigen, det jag frågade efter var att få lägre månadskostnad, inte ett nytt lån. Som arbetslös ansöker man inte om nya lån, eftersom man saknar en inkomst. Men de hade inga problem att skriva på mig ett nytt och dyrare lån.

Det som blev fel är att de, till skillnad från övriga långivare, såg en chans att tjäna mer pengar på mig. Men riktig så desperat var jag inte.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 801
Poäng
9 787
Jag bad om att få sänkt månadskostnad på mitt lån, inget annat. Exakt samma email till samtliga långivare.
Resursbank gav mig lägre månadskostnad i ett nytt dyrare lån. Ingenting jag bad om. När jag förstod vad det var, använde jag ångerrätten.
Så långt inga konstigheter. Finansinspektionen har tittat på det jag fick skriva under och sade också att jag har ångerrätt. Inga konstigheter där heller.
Men efter det har det bara blivit konstigheter.
Vad de har gjort rent administrativ är egentligen inget som angår mig, men jag gissar att de har på något sätt raderat det gamla, eller något. (Egentligen inte eftersom jag fick uppgifter om ränta inbetalat 2021, så uppgifterna finns kvar någonstans). Verkar helt omöjlig att få tillbaka mitt gamla lån. Men återigen, det jag frågade efter var att få lägre månadskostnad, inte ett nytt lån. Som arbetslös ansöker man inte om nya lån, eftersom man saknar en inkomst. Men de hade inga problem att skriva på mig ett nytt och dyrare lån.

Det som blev fel är att de, till skillnad från övriga långivare, såg en chans att tjäna mer pengar på mig. Men riktig så desperat var jag inte.

Är det ett nytt lånenummer eller samma?
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Ts begärde att få lägre månadskostnad och fick ett förslag som skulle bli 130tkr dyrare under återbetalningstiden, vilket inte accepterades och vill fortsätta med sitt gamla upplägg med den 7% räntan. Eller har jag missförstått det? Man bör ju som kund få möjlighet att godkänna ett förslag och signa om lånet isåfall.. har man inte gjort det så borde ju inte det nya förslaget kickas igång?
Exakt så, jag frågade efter att få lägre månadskostnad under en tid, samma email till samtliga långivare. Alla gav mig lägre månadskostnad under en period, allt jag behövde göra var att skriva "ja" i ett email som svar på deras förslag. Alla utom Resursbank, Resursbank kom på en egen kreativ lösning för att tjäna extra mycket pengar på mig.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp