• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Långivare vägrar sända fakturor, sänder istället dyrare lån som är ångrat

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Be att få lösa lånet du har, ett ocr och bankgiro, så betalar du bars in från ditt bankkonto så är det löst. Det måste dom låta dig göra.
Jag vill betala det lån jag hade, inte lånet de försöker lura på mig med sämre villkor. De vägrar ge mig fakturor till lånet jag hade, trots att finansinspektionen varit i kontakt med dem. Dvs, de ger mig bara OCR-nummer till nya lånet, betalar jag något in på den, sitter jag fast med ett lån med 9% ränta istället för 7,12 och det är jag inte intresserad av. Klar. hade man haft 235 000kr skräpandes på banken kanske man hade eventuellt övervägt det.

jag tror det största problemet här är att, förutom att de inte gjorde vad jag bad om, skulle de ha, i såna fall, skapat ett nytt lån med 7,12 ränta och inte en med 9%. Och allra helst borde de gjort som alla andra, en gav mig lägre månadskostnad under 12 månader t.ex. Det skapades inga nya lån eller andra konstigheter. Jag fick fakturor med lägre månadskostnad. Inga konstigheter
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Jag vill betala det lån jag hade, inte lånet de försöker lura på mig med sämre villkor. De vägrar ge mig fakturor till lånet jag hade, trots att finansinspektionen varit i kontakt med dem. Dvs, de ger mig bara OCR-nummer till nya lånet, betalar jag något in på den, sitter jag fast med ett lån med 9% ränta istället för 7,12 och det är jag inte intresserad av. Klar. hade man haft 235 000kr skräpandes på banken kanske man hade eventuellt övervägt det.

jag tror det största problemet här är att, förutom att de inte gjorde vad jag bad om, skulle de ha, i såna fall, skapat ett nytt lån med 7,12 ränta och inte en med 9%. Och allra helst borde de gjort som alla andra, en gav mig lägre månadskostnad under 12 månader t.ex. Det skapades inga nya lån eller andra konstigheter. Jag fick fakturor med lägre månadskostnad. Inga konstigheter
Lurig sits… när du blev uppringd av säljaren som bad dig signera fick du inte upp villkoren då som du kunde läsa och ifrågasätta?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 850
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Jag vill betala det lån jag hade, inte lånet de försöker lura på mig med sämre villkor. De vägrar ge mig fakturor till lånet jag hade, trots att finansinspektionen varit i kontakt med dem. Dvs, de ger mig bara OCR-nummer till nya lånet, betalar jag något in på den, sitter jag fast med ett lån med 9% ränta istället för 7,12 och det är jag inte intresserad av. Klar. hade man haft 235 000kr skräpandes på banken kanske man hade eventuellt övervägt det.

jag tror det största problemet här är att, förutom att de inte gjorde vad jag bad om, skulle de ha, i såna fall, skapat ett nytt lån med 7,12 ränta och inte en med 9%. Och allra helst borde de gjort som alla andra, en gav mig lägre månadskostnad under 12 månader t.ex. Det skapades inga nya lån eller andra konstigheter. Jag fick fakturor med lägre månadskostnad. Inga konstigheter
Det lånet är ju redan slutbetalt så dit behöver man inte betala mer.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 850
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Jag vill betala det lån jag hade, inte lånet de försöker lura på mig med sämre villkor. De vägrar ge mig fakturor till lånet jag hade, trots att finansinspektionen varit i kontakt med dem. Dvs, de ger mig bara OCR-nummer till nya lånet, betalar jag något in på den, sitter jag fast med ett lån med 9% ränta istället för 7,12 och det är jag inte intresserad av. Klar. hade man haft 235 000kr skräpandes på banken kanske man hade eventuellt övervägt det.

jag tror det största problemet här är att, förutom att de inte gjorde vad jag bad om, skulle de ha, i såna fall, skapat ett nytt lån med 7,12 ränta och inte en med 9%. Och allra helst borde de gjort som alla andra, en gav mig lägre månadskostnad under 12 månader t.ex. Det skapades inga nya lån eller andra konstigheter. Jag fick fakturor med lägre månadskostnad. Inga konstigheter

Fast inga nya lån? Det är alltså samma lånenummer då? Då skrev du fel förut.
Annars nytt lånnummer nytt lån. Behöver inte gått ut pengar, det nya lånet har löst det gamla som därför inte finns kvar.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Fast inga nya lån? Det är alltså samma lånenummer då? Då skrev du fel förut.
Annars nytt lånnummer nytt lån. Behöver inte gått ut pengar, det nya lånet har löst det gamla som därför inte finns kvar.
TS menar att de andra långivarna inte skapade några nya lån. Resurs Bank däremot gjorde det.

Eftersom att TS inte fått några pengar utbetalda från Resurs utan banken har löst lånet internt så blir det svårt att ”betala tillbaka lånet” mha bankgiro+OCRnummer , det har ju inte landat några pengar på TS konto.

@Shasha det som verkar ha hänt är att du mailat och frågat om sänkt månadskostnad och för att du ska kunna komma ner i månadskostnad så behöver du höja din återbetalningstid(de ville uppenbarligen inte bara sänka din ränta) så Resurs har gjort en helt ny ansökan på dig istället för att justera din ränta eller höja din återbetalningstid på befintligt lån, så har de sökt på högsta möjliga återbetalningstid(15 år) för att du ska kunna komma ner så mycket som möjligt i månadskostnad. Någonstans har det ju blivit en miss i kommunikationen, för att något sånt här ska kunna hända måste ju en UC tas och avtal signeras. Uppenbarligen jobbar inte resurs med att ändra befintliga lån utan man får söka ett helt nytt om man vill ändra nåt.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Lurig sits… när du blev uppringd av säljaren som bad dig signera fick du inte upp villkoren då som du kunde läsa och ifrågasätta?
jag fick en länk till villkoren där jag signerade, säljaren sade inte ett ord om att det handlade om ett helt nytt lån med högre ränta, utan bara "så klart ska vi hjälpa dig". Jag tittade på papperen (allt skedde via telefon och sedan digital), såg att det stod att noll kronor skulle utbetalas och tyckte att de hade märklig administration för att sänka månadsavgiften under en tid,dvs, at skapa ett nytt lån, och signerade sedan. Efter en dag, när jag hade signerat, gick jag igenom de digitala papperen en gång till på resursbanks hemsida (där den ena informerade just om ångerrätten), och upptäckte att det var ett helt nytt lån och med mycket högre ränta de gett mig när de skulle "hjälpa" mig. Då ångrade jag den, sen började problemen. Ju och med att ett av papperna informerade om ångerrätten och att ångerrätt alltid ingår i alla lån utom bolån, dessutom gäller nu distanslagen eftersom säljaren ringde mig, ångrade jag skiten. Sen dess har jag inte svarat på luren om jag inte vet vem som ringer...De är slipade de jävlar.

Kan säga att alla andra långivare jag har: Collector bank, Santander, Sevenday, var superbra, de sänkte månadskostnaden under en tid utan några som helst konstigheter. Och allt via email, ingen säljare som ringde upp och försökte luras.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
TS menar att de andra långivarna inte skapade några nya lån. Resurs Bank däremot gjorde det.

Eftersom att TS inte fått några pengar utbetalda från Resurs utan banken har löst lånet internt så blir det svårt att ”betala tillbaka lånet” mha bankgiro+OCRnummer , det har ju inte landat några pengar på TS konto.

@Shasha det som verkar ha hänt är att du mailat och frågat om sänkt månadskostnad och för att du ska kunna komma ner i månadskostnad så behöver du höja din återbetalningstid(de ville uppenbarligen inte bara sänka din ränta) så Resurs har gjort en helt ny ansökan på dig istället för att justera din ränta eller höja din återbetalningstid på befintligt lån, så har de sökt på högsta möjliga återbetalningstid(15 år) för att du ska kunna komma ner så mycket som möjligt i månadskostnad. Någonstans har det ju blivit en miss i kommunikationen, för att något sånt här ska kunna hända måste ju en UC tas och avtal signeras. Uppenbarligen jobbar inte resurs med att ändra befintliga lån utan man får söka ett helt nytt om man vill ändra nåt.
Ja, fast en ny ansökan har de inte gjort, i så fall hade jag fått hem brev om att någon har kollat upp min ekonomi, Jag skrev ju att jag var arbetslös och hade problem att betala tillbaka lånet just nu,att söka ett nytt lån var alltså inte aktuellt. De har bara skapat ett nytt lån i datorn rak upp och ner. Vilket jag aldrig frågade efter. Jag undrar om de ens får göra så.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Fast inga nya lån? Det är alltså samma lånenummer då? Då skrev du fel förut.
Annars nytt lånnummer nytt lån. Behöver inte gått ut pengar, det nya lånet har löst det gamla som därför inte finns kvar.
Det är ny OCR, ny lånenummer, ny betalningsplan - från de 132 månader jag hade kvar till 180 månader på nya lånet, ny räntesats-från 7,12 till 9%
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Det lånet är ju redan slutbetalt så dit behöver man inte betala mer.
Okay, så om det lånet är slutbetalat och det är därför de vägrar låta mig rulla tillbaka till den (fast de nu sade till Finansinspektionen att det var inga problem) och det nya lånet är ångrat utifrån ångerrätten jag har - då har de egentligen inga juridiska bindande krav på mig? Och det är skälet till att de gör allt för att lura mig betala in på nya lånet, för ju och med det har jag accepterat den.
Om jag tolkar det rätt, är det i så fall märklig att de inte skriver av delar av lånet så att jag hamnar i samma kostnad som det gamla lånet skull ha kostat mig och börjar betala på det nya lånet.
För om jag tolkar dig rätt, blir slutsatsen att de har klantat sig stort och jag inte länge är skyldig dem något. Så det måste hämta det från försäkring på kreditförluster.
 
Senast ändrad:

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Nytt email från Resursbank, efter min ilskna email med kopia till handläggaren på finansinspektionen. Där skriver de att jag kan återgå till mitt gamla avtal. "Antingen utgår du från din senaste avi och har du frågor kring just den vänligen specificera dem, så jag kan hjälpa dig, eller återgår vi till ditt gamla avtal. Det är viktigt du tänker på att månadskostnaden är högre då, men i längden stämmer det att den totala räntan är lägre.

Återkom med hur du önskar det, så kikar jag vidare på det."

Håll tummarna för att det löser sig nu. Mycket högre ränta gav de mig, men månadskostnaden var bara ca 550 kr lägre. I längden förlorade jag på det på alla sätt och vis.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp