• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Löneutmätning eller Skuldsanering

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Glömde en annan sak gällande ert hus. Vid en ansökan om skuldsanering så kan husets övervärde utgöra hinder för att du ska beviljas en skuldsanering. Jag fick avslag på min ansökan för ett tag sen då jag har ett hus med liknande övervärde som du har. KFM motivering för avslaget var bl.a att jag hade ett hus med övervärde vilket talar starkt emot att få en skuldsanering eftersom det då visar på att jag inte gjort allt i min makt när jag sitter på tillgångar istället för att sälja dessa och betala av del på min totala skuld.
Ok, riktigt tråkigt isåfall, trodde kfm kunde se den stora bilden dvs hela situationen rörande familjen osv och inte blankt stirrar på vad de kan utmäta och inte. Vi är människor kan man ju tycka trots alla fel man har gjort genom åren.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 454
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Förstår det helt klart, tanken är att på sikt ansöka om skuldsanering, när allt har "trillat" in hos KFM så kommer vi nog att ansöka. Dryga 6 miljoner i skulder kan vi inte betala bort på ens 50 år.
Då måste du göra dig av med leasingbilen, godkänns inte vid en skuldsanering oftast
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 454
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Ok, riktigt tråkigt isåfall, trodde kfm kunde se den stora bilden dvs hela situationen rörande familjen osv och inte blankt stirrar på vad de kan utmäta och inte. Vi är människor kan man ju tycka trots alla fel man har gjort genom åren.
Kfm jobbar för de du är skyldig pengar och inte för dig, deras uppdrag är att driva in skulderna.
Hårt men sant.
 

Wizard71

Viktig medlem
Poäng: 166
Blev medlem
15 Januari 2023
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
54
Poäng
166
Och som jag förstår så kan framtida bolån inte kunna betalas och då ryker ju huset iom att den har pantbrev kvar! Hur fruktansvärt det än låter så skulle jag förbereda försäljning av huset, för att undvika executiv auktion som ger garanterat mindre. Då ser kronofogden att ni försöker anpassa eran situation och ni har lättare att få sanering!
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Ok, riktigt tråkigt isåfall, trodde kfm kunde se den stora bilden dvs hela situationen rörande familjen osv och inte blankt stirrar på vad de kan utmäta och inte. Vi är människor kan man ju tycka trots alla fel man har gjort genom åren.
Ska du ansöka om skuldsanering så kan du dels inte ha leasingbil. Att inte sälja huset el vara beredd göra det kan anses som att du inte gjort tillräckligt åt din situation o det blir avslag.
Jag o maken har en genomgången sanering bakom oss. Vi valde sälja huset i samband med ansökan och skaffa hyresrätt. Att riskera exekutiv aktion var inte ett alternativ. Nu hade vi inte barn. Men jag förstår att det är tufft för er men tänker också om sonen som mår så dåligt, det blir ju inte bättre varken för er el han i eran ekonomiska situation. Tänker att han känner av om ni mår dåligt o har det tufft ekonomiskt.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Det är ju ett ohyggligt val, men om bostaden går till exekutiv auktion så är ju det värre för barnet än om bostaden säljs under någorlunda ordnade former medan det finns tid till det.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Det är ju ett ohyggligt val, men om bostaden går till exekutiv auktion så är ju det värre för barnet än om bostaden säljs under någorlunda ordnade former medan det finns tid till det.
Precis min tanke oxå. Ibland får man välja mellan pest el kolera.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Skulle jag ha de siffrorna vid fastighetsutredning skulle det rulla vidare till utmätning om någon sökande begär det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp