• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Löneutmätning

Adde87

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Juni 2018
Meddelanden
421
Mottagna reaktioner
348
Poäng
477
Slutbetala dom små skulderna först! Och det med högst ränta, antar att det är dom mindre skulderna som har hög ränta? Varje skuld kostar ju 500-700 per år. Så jobbigt om du har flera småskulder. typ p böter eller liknande
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Adde87

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Juni 2018
Meddelanden
421
Mottagna reaktioner
348
Poäng
477
Om det är 5000 kronor så borde den var betald ganska fort med löneutmättning. Jag förstår att folk säger att man ska släppa allt men själv tycker jag det känns bättre att kämpa mot kronofogden sålänge det går!
Absolut men det beror ju på hur mycket som kommer trilla in närmsta tiden.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Om det är 5000 kronor så borde den var betald ganska fort med löneutmättning. Jag förstår att folk säger att man ska släppa allt men själv tycker jag det känns bättre att kämpa mot kronofogden sålänge det går!

Ja, har räknat att de skulle kunna dra 19000 vid löneutmätning efter förbehållsbelopp så det går fort men orolig att mer hamnar där och särskilt högre belopp där de kanske kommer hem och sånt. Livrädd för det. Men har inget av värde dock.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Absolut men det beror ju på hur mycket som kommer trilla in närmsta tiden.

Hoppas att det blir minimalt givetvis. Men just nu kan jag inte påverka allt. Så rädd och orolig vilka som jag kan förhandla med och förstår att utmätningen skulle göra att det tog längre tid att få betalt pga ränta och fördelning bland annat.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Slutbetala dom små skulderna först! Och det med högst ränta, antar att det är dom mindre skulderna som har hög ränta? Varje skuld kostar ju 500-700 per år. Så jobbigt om du har flera småskulder. typ p böter eller liknande

Har inte så många små skulder utan ca 10 betalplaner plus några större lån. MEN betalplanerna består av flera mindre skulder så risken finns att det därför drar iväg med massa kostnader.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Finns det fortfarande en regel att utmätning i hemmet ej blir aktuellt om man kan betala skulden genom löneutmätning på 12 månader? Är inte orolig för vad jag har i hemmet för jag har verkligen inget som jag tror är utmätningsbart (ej bil, ej bostadsrätt, ej dyra smycken, ej dyr elektronik mer än nödvändigt dvs bara en tv och dator), det är mer situationen som jag tycker är extremt läskig.
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Finns det fortfarande en regel att utmätning i hemmet ej blir aktuellt om man kan betala skulden genom löneutmätning på 12 månader? Är inte orolig för vad jag har i hemmet för jag har verkligen inget som jag tror är utmätningsbart (ej bil, ej bostadsrätt, ej dyra smycken, ej dyr elektronik mer än nödvändigt dvs bara en tv och dator), det är mer situationen som jag tycker är extremt läskig.
Ingen anning men jag bor i hyresrätt och har inget att värde i min bostad, jag hade löneutmäning dec 17 - dec 18 , ett år alltså och dem har inte varit här, tror de räknat ut att inget finns att inhämta här men vad vet jag
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Ja, har räknat att de skulle kunna dra 19000 vid löneutmätning efter förbehållsbelopp så det går fort men orolig att mer hamnar där och särskilt högre belopp där de kanske kommer hem och sånt. Livrädd för det. Men har inget av värde dock.

Jag har haft massor av ärenden hos Kronofogden under bra många år. En del skulder har varit några hundralappar och de största på kanske 25-30 000 kr/st. Det har aldrig kommit hem någon kronofogde till mig, och ingen har velat lägga beslag på bilar e.d. Jag har aldrig medverkat på något sätt genom att betala frivilligt, utan alla skulder har drivits in genom utmätning av lön och banktillgodohavanden. Det har funkat bra och smärtfritt, även om det har varit ett dyrt autogiro.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Tack för att ni hjälper och svarar. Har som sagt inget att ”dölja” dvs utmätningsbart i min ägo förutom lönen men där får de göra som det passar och när det nu är dags. Måste hålla de större lånen vid liv annars blir det total kaos.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp