• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Löneutmätning

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Jag förstår att fordringsägare vill ha betalt och det får de av mig men kan inte alltid bra ge exakt så mycket de behöver. Men allt de får är ju bättre än löneutmätning där får stå i kö och bli fördelade ytterst marginella belopp.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Adde87

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Juni 2018
Meddelanden
421
Mottagna reaktioner
348
Poäng
477
Jag har haft massor av ärenden hos Kronofogden under bra många år. En del skulder har varit några hundralappar och de största på kanske 25-30 000 kr/st. Det har aldrig kommit hem någon kronofogde till mig, och ingen har velat lägga beslag på bilar e.d. Jag har aldrig medverkat på något sätt genom att betala frivilligt, utan alla skulder har drivits in genom utmätning av lön och banktillgodohavanden. Det har funkat bra och smärtfritt, även om det har varit ett dyrt autogiro.


Kan man fråga varför du haft det där beteendet?
 

Adde87

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Juni 2018
Meddelanden
421
Mottagna reaktioner
348
Poäng
477
Finns det fortfarande en regel att utmätning i hemmet ej blir aktuellt om man kan betala skulden genom löneutmätning på 12 månader? Är inte orolig för vad jag har i hemmet för jag har verkligen inget som jag tror är utmätningsbart (ej bil, ej bostadsrätt, ej dyra smycken, ej dyr elektronik mer än nödvändigt dvs bara en tv och dator), det är mer situationen som jag tycker är extremt läskig.


Kan bara utgå från mig. Jag fick hembesök men det här var år 2007-2008 minns ej exakt. Hos mig kom dom hem till, 2 trevliga damer som jag bjöd på kaffe och bullar. Dom svepte runt lite med blicken bara. Hade en 42" platt-tv då, som om jag hade velat kunnat bära över till grannen eller förråd eller liknande valde att inte göra det. Sa bara till dom att tv,n är inte min så rör inte denna. Dom hade lätt kunnat utmäta den men dom godtog det jag sa. Är inget att vara orolig för, de vill bara kolla att du inte lever ett lyxliv typ. Den känslan fick jag, dom frågade om jag hade några kontanter på mig och jag svara nej med ett leende. Och fick ett leende tillbaka. :). Med all den text så kan jag meddela dig att ett hembesök är verkligen en världslig sak (karlsson på taket). Du kan vara lugn. ;)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Kan bara utgå från mig. Jag fick hembesök men det här var år 2007-2008 minns ej exakt. Hos mig kom dom hem till, 2 trevliga damer som jag bjöd på kaffe och bullar. Dom svepte runt lite med blicken bara. Hade en 42" platt-tv då, som om jag hade velat kunnat bära över till grannen eller förråd eller liknande valde att inte göra det. Sa bara till dom att tv,n är inte min så rör inte denna. Dom hade lätt kunnat utmäta den men dom godtog det jag sa. Är inget att vara orolig för, de vill bara kolla att du inte lever ett lyxliv typ. Den känslan fick jag, dom frågade om jag hade några kontanter på mig och jag svara nej med ett leende. Och fick ett leende tillbaka. :). Med all den text så kan jag meddela dig att ett hembesök är verkligen en världslig sak (karlsson på taket). Du kan vara lugn. ;)

....men vare sig Tv:n är platt eller tjock, så har man rätten att äga en tv...
...men de e klart, jag förstår att de finns skillnad på priset på olika tv apparater oxå...
Man kanske inte ska ha en TV värd typ
20 tusen... :)
 

Adde87

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Juni 2018
Meddelanden
421
Mottagna reaktioner
348
Poäng
477
Vill tillägga att dom gick klädda civilt. Men kan tänka mig att om du får Lasseman på kroken så kommer en blandning av Super Mario bros. / Sverker i full mundering. Och säger frekvent äre så, ska det va så. :D
 

Adde87

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Juni 2018
Meddelanden
421
Mottagna reaktioner
348
Poäng
477
....men vare sig Tv:n är platt eller tjock, så har man rätten att äga en tv...
...men de e klart, jag förstår att de finns skillnad på priset på olika tv apparater oxå...
Man kanske inte ska ha en TV värd typ
20 tusen... :)
Det va ju det jag hade Kimsie :). komihåg detta va typ 2007. Dom kosta fläsk på den tiden ;)
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Kan bara utgå från mig. Jag fick hembesök men det här var år 2007-2008 minns ej exakt. Hos mig kom dom hem till, 2 trevliga damer som jag bjöd på kaffe och bullar. Dom svepte runt lite med blicken bara. Hade en 42" platt-tv då, som om jag hade velat kunnat bära över till grannen eller förråd eller liknande valde att inte göra det. Sa bara till dom att tv,n är inte min så rör inte denna. Dom hade lätt kunnat utmäta den men dom godtog det jag sa. Är inget att vara orolig för, de vill bara kolla att du inte lever ett lyxliv typ. Den känslan fick jag, dom frågade om jag hade några kontanter på mig och jag svara nej med ett leende. Och fick ett leende tillbaka. :). Med all den text så kan jag meddela dig att ett hembesök är verkligen en världslig sak (karlsson på taket). Du kan vara lugn. ;)

Åh, tack för svar! Hade du mycket skulder då när du hade släppt de och KFM kom?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Om inga oväntade utgifter skulle ske så skulle 6 av mina 10 betalplaner vara betalda vid årets slut. Utöver det har jag två större lån som måste betalas. Även min sambo har dessvärre lite men betydligt mindre än mig. Det är tyvärr betalplanernas belopp som gör att det är svårt att hålla ihop allt hela tiden. Jag förstår inte varför fordringsägare skulle föredra utmätning då det skulle ta de evigheter att få betalt då.
Har varit i exakt samma läge och tyvärr råder inte vad man tycker sunt förnuft bland fordringsägarna. Precis som du skriver så skulle det lösa sej om det gick att förhandla och även sänka räntan, men det skiter de i. Tror nästan att de sätter allt i system och dribblar med verkställigheten för att skulden ska öka så mycket som möjligt. Förmodligen har inkassobolagen köpt skulderna till ett mycket lägre pris och skiter i om det så blir skuldsanering, de har ändå tjänat multum.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Har varit i exakt samma läge och tyvärr råder inte vad man tycker sunt förnuft bland fordringsägarna. Precis som du skriver så skulle det lösa sej om det gick att förhandla och även sänka räntan, men det skiter de i. Tror nästan att de sätter allt i system och dribblar med verkställigheten för att skulden ska öka så mycket som möjligt. Förmodligen har inkassobolagen köpt skulderna till ett mycket lägre pris och skiter i om det så blir skuldsanering, de har ändå tjänat multum.

Skulle egentligen vilja ha en ”ogilla” knapp för det Du skriver gör sååå fruktansvärt ont i mig...men jag gillar inlägget för att Du talar så som det mest troligt är...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp