• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

RebeckaKL

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!
Jag skulle behöva någons hjälp för att snygga till mitt kreditbetyg asap!!

har idag 20,9% i riskprognos och har sju förfrågningar, senaste från 10 juli (snart 6 månader)

Lån:
Santander: 73,000
Cashbuddy: 24,500
Thorn: 30,100
Northmill: 48,000

Krediter:

SEB kreditkort: 24,000 utnyttjat av 25,000
Betalkoll: 50,000 utnyttjat av 50,000
Northmill: 38,000 utnyttjat av 40,000
Ferratum: 29,550 utnyttjat av 30,000

Jag har som målsättning att få en okej riskprognos vid uppdateringen 15 december och min pojkvän kommer hjälpa mig lägga ut pengar för att betala in hela mina kreditutrymmen imorgon ( cirka 146,000 )
Min fråga är

hur mycket borde jag betala in på respektive för att få så låg riskprognos som möjligt. Gött att man ska ha några hundralappar utnyttjade men kanske bara på en kredit och resten inlösta?
Vore glad om någon kunnig kunde hjälpa mig ikväll och vad för riskprognos kan jag räkna med att hamna på? Vill under 10

har utöver detta årsinkomst på 292,000

tacksam för alla tips på hur jag ska göra
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Hej!
Jag skulle behöva någons hjälp för att snygga till mitt kreditbetyg asap!!

har idag 20,9% i riskprognos och har sju förfrågningar, senaste från 10 juli (snart 6 månader)

Lån:
Santander: 73,000
Cashbuddy: 24,500
Thorn: 30,100
Northmill: 48,000

Krediter:

SEB kreditkort: 24,000 utnyttjat av 25,000
Betalkoll: 50,000 utnyttjat av 50,000
Northmill: 38,000 utnyttjat av 40,000
Ferratum: 29,550 utnyttjat av 30,000

Jag har som målsättning att få en okej riskprognos vid uppdateringen 15 december och min pojkvän kommer hjälpa mig lägga ut pengar för att betala in hela mina kreditutrymmen imorgon ( cirka 146,000 )
Min fråga är

hur mycket borde jag betala in på respektive för att få så låg riskprognos som möjligt. Gött att man ska ha några hundralappar utnyttjade men kanske bara på en kredit och resten inlösta?
Vore glad om någon kunnig kunde hjälpa mig ikväll och vad för riskprognos kan jag räkna med att hamna på? Vill under 10

har utöver detta årsinkomst på 292,000

tacksam för alla tips på hur jag ska göra
allt vad krediter heter bör du få ner så lågt som möjligt, det som är privatlån spelar ingen större roll. du behöver inte tänka på att lämna några hundralappar på respektive, det är totalen som räknas, så även om en är maxad så blir det låg risk om totala utnyttjande är lågt, om det skulle vara någon skillnad på 0% eller 1% utnyttjat totalt vågar jag inte svära på men jag tror inte att det gör någon skillnad, har du under 20-30% nyttjat på krediterna så blir det riktigt bra.

outnyttjade krediter är bra för kreditbetyget, men har man mycket krediter så blir bankernas kalkyl sämre då dom i kalkylen räknar samtliga krediter som 100% nyttjade även om dom är 0% nyttjade och kalkylera med att du måste klara att betala en ränta på allt på runt 16%
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
490
Poäng
537
A27 svarade ju så bra så mitt är säkert överflödigt, men vill bara förtydliga (kanske helt i onödan) att outnyttjade krediter innebär att du har kvar krediterna men inte använder dem. Det är många kämpar här genom åren som varit grymt duktiga och betalat ner sina krediter men sen gjort misstaget att omedelbart säga upp dem. Och då blir ju krediterna de har kvar på andra kort etc ändå kvar som väldigt högt belånade krediter med onödigt svag UC som följd.

Däremot vet jag inte hur många outnyttjade krediter som är lämpliga. Det baseras nog mest på inkomst. Jag har två kreditkort på totalt 60 K plus 10 K Betalkoll och de behåller jag och försöker hålla nere. Nu har det av olika skäl skenat iväg lite sista månaden så jag har tagit ut 10 K från Fairlo (som inte syns på UC) för att nolla korten igen, hålla UCn i kort koppel så att säga. Ligger du som sagt under 20-30 procent använd kredit så är det lugnt. Men det är ju klokt att betala ner dem så mycket det bara går. Du kommer garanterat se en makalös bättre UC när du får bort alla de där mer eller mindre maxade krediterna.

Det här är såklart en chansning du inte ska förlita dig allt för mycket på. Men med 180 K blanco, 290 K inkomst och sju ff som håller på att åldras tror jag du kommer komma ner under 5. Kanske ännu en hel del lägre. Med mina 70 K outnyttjade krediter, blanco på över 600 K och inkomst ungefär 400 K (alltså mycket högre blanco än du i förhållande till inkomst) samt 1 FF ligger jag på 0,3 i UC.

Lycka till :)
 
Senast ändrad:

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Hej!
Super att din pojkvän löser alla krediter men skulle även rekommendera att ta bort eller minska tillgänglig krediter. De ses som skuld (och delvis tillgång).
DOCK, dessa måste lösas innan 1a december och vara registrerade som löst hos lånegivare om det ska synas den 15e dec på minuc. Så ni får snabba på!
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Hej!
Super att din pojkvän löser alla krediter men skulle även rekommendera att ta bort eller minska tillgänglig krediter. De ses som skuld (och delvis tillgång).
DOCK, dessa måste lösas innan 1a december och vara registrerade som löst hos lånegivare om det ska synas den 15e dec på minuc. Så ni får snabba på!
Jag håller med dig hade en på ecstrer outnyttjad 10k och en på Northmill fullt utnyttjad så blev 80% utnyttjat allt som allt. Sen tog jag bort ecster då blev det 98% men mitt betyg sjönk för jag tog bort en outnyttjad så vet ej om det stämmer alltid att det är
Bra ha masso outnyttjade? En kanske är
Bra? Men ej fler? Eller
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Hej!
Jag skulle behöva någons hjälp för att snygga till mitt kreditbetyg asap!!

har idag 20,9% i riskprognos och har sju förfrågningar, senaste från 10 juli (snart 6 månader)

Lån:
Santander: 73,000
Cashbuddy: 24,500
Thorn: 30,100
Northmill: 48,000

Krediter:

SEB kreditkort: 24,000 utnyttjat av 25,000
Betalkoll: 50,000 utnyttjat av 50,000
Northmill: 38,000 utnyttjat av 40,000
Ferratum: 29,550 utnyttjat av 30,000

Jag har som målsättning att få en okej riskprognos vid uppdateringen 15 december och min pojkvän kommer hjälpa mig lägga ut pengar för att betala in hela mina kreditutrymmen imorgon ( cirka 146,000 )
Min fråga är

hur mycket borde jag betala in på respektive för att få så låg riskprognos som möjligt. Gött att man ska ha några hundralappar utnyttjade men kanske bara på en kredit och resten inlösta?
Vore glad om någon kunnig kunde hjälpa mig ikväll och vad för riskprognos kan jag räkna med att hamna på? Vill under 10

har utöver detta årsinkomst på 292,000

tacksam för alla tips på hur jag ska göra
Tror dina ff kan dra ned betyget med. Tror du behöver bli av med några för koma under 10.
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
490
Poäng
537
Så klurigt med hur många krediter man bör ha. Kanske räcker det med att ha en kvar bara och så säga upp de andra tre. Och i så fall har jag fått uppfattningen att det är bäst att ha kvar den/m man har haft längst/stabilast men det har jag inte mer belägg för än några gamla inlägg här på forumet :)

När går förresten dina första FF ut? Oavsett så är det tveklöst dina maxade krediter som skjuter din UC så högt men kan du komma ner till 3-4 ff gör ju det också skillnad.
 
Senast ändrad:

Himme11

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
8 September 2021
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
111
Det står på min uc att jag har 3,1% i betyg. Har 3 ff 2 försvinner nu i december och en ny tog jag nu i november.... Suck...
Men enligt prognosen på pappret så har jag 0.60% risk att bli skuldsatt? Vad är skillnaden på riskprognosen och betyget?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp