• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Det står på min uc att jag har 3,1% i betyg. Har 3 ff 2 försvinner nu i december och en ny tog jag nu i november.... Suck...
Men enligt prognosen på pappret så har jag 0.60% risk att bli skuldsatt? Vad är skillnaden på riskprognosen och betyget?
Hej, Det finns UC betyg, där det är baserad på poäng. Högt är bra. Och UC riskprognos i % där lägst är bäst.
Bankerna brukar utgå ifrån %. MEN många banker gör en egen värdering. De vill bara ha alla uppgifter som UC har på dig. Det ser du på din kopia, där ingen risk/bedömning anges.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Himme11

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
8 September 2021
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
111
Hej, Det finns UC betyg, där det är baserad på poäng. Högt är bra. Och UC riskprognos i % där lägst är bäst.
Bankerna brukar utgå ifrån %. MEN många banker gör en egen värdering. De vill bara ha alla uppgifter som UC har på dig. Det ser du på din kopia, där ingen risk/bedömning anges.
Du menar att lågt betyg är bra?
 

Himme11

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
8 September 2021
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
111
Nej, betyget baserad på poäng (inte %) där är högst bäst. Risk scoren baserad på % skall vara så lågt som möjligt. Om man har 'minuc' kan man se båda sorterna.
Tror du och jag pratar om helt olika saker...
För efter att mina ff försvinner så sjunker mitt betyg från 4% till 3,1 på kreddy och det är i kategorin bra betyg. Sen så har jag en "riskprognos" som ligger på 0,60%.
Om man ligger på högt betyg på uc så ligger man ju i röda fältet... Man vill ju ligga i det gröna?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Tror du och jag pratar om helt olika saker...
För efter att mina ff försvinner så sjunker mitt betyg från 4% till 3,1 på kreddy och det är i kategorin bra betyg. Sen så har jag en "riskprognos" som ligger på 0,60%.
Om man ligger på högt betyg på uc så ligger man ju i röda fältet... Man vill ju ligga i det gröna?
Det finns TVÅ olika betyg inom UC. Om du inte har 'minuc' ser du bara riskprognosen.
 

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
UC-score och UC-betyg är två olika saker.

UC-score vill man ha högt
UC-betyg vill man ha lågt (det i % som banken använder sig av)

Vet inte vad eller vem som använder UC-score till, det är nog mer ett verktyg de har för att man kan följa sin ekonomi. Har man inte sökt lån på ett tag får man högre score, men det påverkar ju inte UC-betyget (det som egentligen betyder något).
 

Himme11

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
8 September 2021
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
111
UC-score och UC-betyg är två olika saker.

UC-score vill man ha högt
UC-betyg vill man ha lågt (det i % som banken använder sig av)

Vet inte vad eller vem som använder UC-score till, det är nog mer ett verktyg de har för att man kan följa sin ekonomi. Har man inte sökt lån på ett tag får man högre score, men det påverkar ju inte UC-betyget (det som egentligen betyder något).
Det var inte riktigt svar på det jag syftade på svårt att förklara vad jag menar :(
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Det står på min uc att jag har 3,1% i betyg. Har 3 ff 2 försvinner nu i december och en ny tog jag nu i november.... Suck...
Men enligt prognosen på pappret så har jag 0.60% risk att bli skuldsatt? Vad är skillnaden på riskprognosen och betyget?
Jag uppfattar som att du menar att du har 3.1 % på din uc, men på den uc förfrågan du gjorde nu i november så står det 0.6 på kopian? Stämmer det?

Isåfall är det för att bankerna väljer olika slags UC när man söker lån. Vissa ser allt, andra ser lite mindre uppgifter. Jag tex har misskötta krediter, betyg på UC ligger på runt 18 %. Sökte lån via lendo i juli månad och fick erbjudande på Coop. När jag kollade hur min UC såg ut på kopian från Coop så såg de inte mina misskötta krediter och hade därmed ett betyg på 1.8 %..
Detta är som sagt för bankerna ser olika saker och de blir då en riskprocent utifrån de uppgifter de hämtat från UC :) hoppas de var svar på din fråga :folded:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp