• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Olle.

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
3 Januari 2013
Meddelanden
193
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
När UC hade någon räknesnurra där man kunde testa sitt kreditbetyg så vände jag ut och in på den så om den baserades på UC:s verkliga algoritmer så kom jag fram till följande:

1) Bolån Ja/Nej, JA på den frågan gav bättre kreditbetyg i nästan samtliga fall
2) Årsinkomst var indelad i följande klasser 0-150´ 151´ - 250´ 251´ - 350´ 351´ - 450´ 451´ - 550´ 551´ och högre, på den här frågan var det bättre att ligga i så hög löneklass som möjligt och bäst var 551´ och högre.
3) Betalningsanmärkningar, Nej på den frågan var bättre för betyget i samtliga fall
4) Nya krediter senaste 12 månaderna? Ja 1st, Ja 2st eller fler, nej Och på den här frågan gav Nej det bästa kreditbetyget och väldigt liten skillnad mellan övriga alternativ.
5) Hur gammal är du? 18-45 46-55 56-65 över 65. Det var mycket små skillnader för kreditbetyget vilken grupp man valde här.
6 Hur stor del av dina krediter som inte är bolån använder du varje månad? Inga krediter, har men används ej, använder 1-20%, använder 21-75%, använder 76-100% och här var alternativet använder 21-75% bäst för kreditbetyget tom bättre än inga krediter :)
Hoppas detta hjälper någon i jakten på bättre betyg
mvh/ Olle.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Tack Olle jag kommer ihåg det här, undrar varför de tog bort den, om den stämmer fortfarande eller om de ändrat sitt synsätt hur kreditbetyget värderas.
 

PandaSthlm

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
23 Mars 2017
Meddelanden
110
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Det här är säkert inte rätt tråd för min fråga. Men om man söker 220000 kr i lån kan det då komma erbjudande om ett mindre belopp istället? Har nämligen läst här på forumet att vissa sökt exempelvis 150000kr hos BN men blivit beviljade 245000kr som man sedan själv får välja. Nån som har dessa erfarenheter?
 
A

Anna-Lena

Gäst
Poäng: 0
När UC hade någon räknesnurra där man kunde testa sitt kreditbetyg så vände jag ut och in på den så om den baserades på UC:s verkliga algoritmer så kom jag fram till följande:

1) Bolån Ja/Nej, JA på den frågan gav bättre kreditbetyg i nästan samtliga fall
2) Årsinkomst var indelad i följande klasser 0-150´ 151´ - 250´ 251´ - 350´ 351´ - 450´ 451´ - 550´ 551´ och högre, på den här frågan var det bättre att ligga i så hög löneklass som möjligt och bäst var 551´ och högre.
3) Betalningsanmärkningar, Nej på den frågan var bättre för betyget i samtliga fall
4) Nya krediter senaste 12 månaderna? Ja 1st, Ja 2st eller fler, nej Och på den här frågan gav Nej det bästa kreditbetyget och väldigt liten skillnad mellan övriga alternativ.
5) Hur gammal är du? 18-45 46-55 56-65 över 65. Det var mycket små skillnader för kreditbetyget vilken grupp man valde här.
6 Hur stor del av dina krediter som inte är bolån använder du varje månad? Inga krediter, har men används ej, använder 1-20%, använder 21-75%, använder 76-100% och här var alternativet använder 21-75% bäst för kreditbetyget tom bättre än inga krediter :)
Hoppas detta hjälper någon i jakten på bättre betyg
mvh/ Olle.

Menar du att kreditbetyget inte ändrar sig någonting om man har ett kreditkort som är utnyttjat till 21% eller om det är utnyttjat till 75%?
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Det här är säkert inte rätt tråd för min fråga. Men om man söker 220000 kr i lån kan det då komma erbjudande om ett mindre belopp istället? Har nämligen läst här på forumet att vissa sökt exempelvis 150000kr hos BN men blivit beviljade 245000kr som man sedan själv får välja. Nån som har dessa erfarenheter?
Hej PandaSthlm har läst igenom hela tråden om BN https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/bank-norwegian-privatlån.1862/ svar på din fråga om du kan bli erbjuden ett lägre belopp än du sökt på är att du får besked om direkt på skärmen vilket belopp de kan bevilja. Svar på din andra fråga är att antingen blir man beviljad det belopp man sökt på eller man blir beviljad det belopp man sökt på med möjlighet att utöka lånet. Om jag inte minns fel så ska du ansöka före 15/5 om det är så så önskar jag dig ett stort lycka till och jag hoppas att jag sedan kan gratulera dig till ett beviljat lån:)
 

PandaSthlm

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
23 Mars 2017
Meddelanden
110
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Hej PandaSthlm har läst igenom hela tråden om BN https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/bank-norwegian-privatlån.1862/ svar på din fråga om du kan bli erbjuden ett lägre belopp än du sökt på är att du får besked om direkt på skärmen vilket belopp de kan bevilja. Svar på din andra fråga är att antingen blir man beviljad det belopp man sökt på eller man blir beviljad det belopp man sökt på med möjlighet att utöka lånet. Om jag inte minns fel så ska du ansöka före 15/5 om det är så så önskar jag dig ett stort lycka till och jag hoppas att jag sedan kan gratulera dig till ett beviljat lån:)
Tack för svar! :) Jag kommer att uppdatera hur det gått samt vilka förutsättningar jag haft för att kunna vägleda andra.
 

ljht

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
26 Januari 2015
Meddelanden
579
Mottagna reaktioner
205
Poäng
407
När tror vi att uc uppdateras denna månad?
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Jag har haft fel om vilken dag tidigare så jag säger någon gång mellan i morgon måndag -fredag.
 

PandaSthlm

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
23 Mars 2017
Meddelanden
110
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Vad tror ni? Jag har en kredit på 20000kr på UC och ett blanco ( frogtail ) på 36000 kr. Nu har Frogtail slutat med UC och då kommer den skulden tas bort från UC. Det borde väl bättra på min kreditvärdighet? Ska söka lån men tänkte att jag kanske ska vänta veckan ut så det försvinner för att bättra på min UC.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp