• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Men jag har (och har haft) väldigt många förfrågningar, varav många är blanka. Har bara 50 000 kr i lån och krediter på en årsinkomst på 416 000kr så jag tror ändå förfrågningarna påverkar mest för just mig.

Såklart är mycket individuellt men en hel del är generellt med
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Men jag har (och har haft) väldigt många förfrågningar, varav många är blanka. Har bara 50 000 kr i lån och krediter på en årsinkomst på 416 000kr så jag tror ändå förfrågningarna påverkar mest för just mig.

Blanka förfrågningar är rent förödande för kreditbetyget, det låter konstig men det är faktiskt så att en ”blank” kreditförfrågan kan sänka scoringen mer än en betalningsanmärkning.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
När jag frågade UC vilken inverkan underskott har på kreditbetyget fick jag detta svar:


Vi kan inte svara specifikt på din fråga. När Kreditbetyget beräknas så tar den hänsyn till all information i din kreditupplysning. Information som kreditengagemang (antal, belopp, utnyttjandegrad), anmärkningar (antal, belopp, ålder), inkomst, civilstånd, fastighetsinnehav mm.

Informationen i kreditupplysningen vägs samman och jämförs med övriga personer över 18 år i Sverige. Resultatet ger en indikation på risken att få en betalningsanmärkning på 12 månaders sikt. Alla personer över 18 år har en risk att hamna på obestånd, en del har en väldigt liten risk medan andra har en högre risk, det är den risken som en kreditgivare ska förhålla sig till vid en kreditbedömning.

Det är dock viktigt att poängtera att Kreditbetyget inte tar hänsyn till dig som person utan beräknas utifrån den informationen som vi har tillgång till.

Det är det som är så skevt att mitt betyg inte tar hänsyn till mig och mina förutsättningar utan jag jämförs med andra och utifrån det sätts mitt betyg
 

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Blanka förfrågningar är rent förödande för kreditbetyget, det låter konstig men det är faktiskt så att en ”blank” kreditförfrågan kan sänka scoringen mer än en betalningsanmärkning.
Ja och det blir jag så jäkla trött på! Men jag fortsätter att vänta ut dem. Läste nånstans att i Norge funkar det helt annorlunda. Där ser man mer på framtida betalningsförmåga.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Ja och det generella är riktigt störigt!

Visst kan det vara så, men det vore nog gansks ohållbart att aktivt följa och hålla koll på varenda person löpande för att se hur den verkligen agerar
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Visst kan det vara så, men det vore nog gansks ohållbart att aktivt följa och hålla koll på varenda person löpande för att se hur den verkligen agerar

Lasse, jag tog inte med alla ränteutgifter i min deklaration. Jag hade 128.100kr i ränteutgifter men tog bort ttp 90.000kr så att jag endasg hade 38.100kr i ränteutgifter. Jag kommer få mitt slutakattebesked i början av augusti och därmed kommer min inkomst uppdateras hos UC i mitten av augusti. Tror du mitt betyg kommer bli bättre pga det? Visst min inkomst stiger även då med cirka 50.000kr också för jag tjänade cirka 50.000kr mer under 2016 än under 2015.
 

Lea31

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
419
Mottagna reaktioner
186
Poäng
367
Lasse, jag tog inte med alla ränteutgifter i min deklaration. Jag hade 128.100kr i ränteutgifter men tog bort ttp 90.000kr så att jag endasg hade 38.100kr i ränteutgifter. Jag kommer få mitt slutakattebesked i början av augusti och därmed kommer min inkomst uppdateras hos UC i mitten av augusti. Tror du mitt betyg kommer bli bättre pga det? Visst min inkomst stiger även då med cirka 50.000kr också för jag tjänade cirka 50.000kr mer under 2016 än under 2015.


Ränteutgifter på 128000kr är inte det sjukt mycket???
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Ränteutgifter på 128000kr är inte det sjukt mycket???
Beror på viken typ av lån man har och till vilka räntesatser. När jag var som mest skuldsatt 2013 hade jag ränteutgifter på 210.000 hade många smslån blancolån och mycket bolån. Förstår inte idag hur jag klarade det men när jag fick min skatteåterbäring i juni 2014 gick allt åt ca 30.000-35.000 till att lösa smslån skrämmande så här i efterhand men en verklighet för många.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp