Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Mhm.
Ser att jag missade att skriva att den är listad som ett Blancolån. Och att antalet lån/kreditgivare ökade från 4 till 5, trots att jag har bolånet hos DnB. Tröttsamt. Har kämpat och trixat i ett halvår med att få ner betyget, planerar att söka samlingslån i början av juli då 2 FF försvinner.

De kunde lika gärna ha ansett att du missbrukade kontot och gett dig en anmärkning för detta, så du klarade dig nog efter omständigheterna bra. Din UC hade varit närmare 15 % än 1,5 % då.

Den försvinner några timmar efter midnatt :)
ja klockan 5 så upptäckte jag att förfrågningarna var borta från upplysningen men dom syntes fortfarande på kreditkollen så jag sökte då, nu efter 8 så är dom helt borta.
lite märkligt att den på ett ställe visar riskprognos och på ett annat ställe så står det kreditbetyg, jag har hela tiden trott att detta var samma sak?
jag hade ju 0,48% i riskprognos igår, men jag såg samtidigt nu under natten att kreditbetyget var 0,3%
nu när mina 3 gamla ff är borta och jag har 2 nya då står det riskprognos 0,42% men fortfarande kreditbetyg 0,3%

bästa erbjudandet än så länge ligger på 5.44% (syfte lösa blanco på 11,85%)
och då har jag blanco på 2.5x inkomsten och krediter på närmare 200k (19,9% utnyttjat)

När man fått felaktiga uppgifter i UC hur gör man då?

Har mejlat MinUC men vet inte om det räcker :(

Är så uppriven just nu, tog en kredit på Ferratum för att de inte rapporterat till UC enligt dem. Vilket de uppenbart gjort, dessutom sagt att jag tagit ut 33203 kr. När jag egentligen hade tagit ut 7500 den dagen de uppdaterades. Har dessutom totalt tagit ut 20 000. Vilket betalades helt tillbaka häromdagen. Ändå står det på deras sida att jag har 20 000 kvar att betala :O

Men värst just nu känns MinUC hade tänkt söka samlingslån :(

När man fått felaktiga uppgifter i UC hur gör man då?

Har mejlat MinUC men vet inte om det räcker :(

Är så uppriven just nu, tog en kredit på Ferratum för att de inte rapporterat till UC enligt dem. Vilket de uppenbart gjort, dessutom sagt att jag tagit ut 33203 kr. När jag egentligen hade tagit ut 7500 den dagen de uppdaterades. Har dessutom totalt tagit ut 20 000. Vilket betalades helt tillbaka häromdagen. Ändå står det på deras sida att jag har 20 000 kvar att betala :O

Men värst just nu känns MinUC hade tänkt söka samlingslån :(
har du utnyttjat 33203kr vid något tillfälle då? för alla banker rapporterar inte in samma dag, vissa rapporterar in någon annan dag, exempelvis Santander runt 4-9 in i månaden ungefär.
och du skriver att du betalade tillbaka 20000 "häromdagen", självklart syns inte det då uppgifterna antagligen baseras på hur mycket du hade utnyttjat för cirka två veckor sedan.

har du utnyttjat 33203kr vid något tillfälle då? för alla banker rapporterar inte in samma dag, vissa rapporterar in någon annan dag, exempelvis Santander runt 4-9 in i månaden ungefär.
och du skriver att du betalade tillbaka 20000 "häromdagen", självklart syns inte det då uppgifterna antagligen baseras på hur mycket du hade utnyttjat för cirka två veckor sedan.
Jaha var nog luddig. Tog krediten förra månaden.

Nej har aldrig utnyttjat 33203:-

På UC står det att det uppdaterades med uppgifter från dem den sista maj. Då dem skickat in att jag utnyttjat 33203:-
Då hade jag utnyttjat 7500:-

Har som max utnyttjat 20 000 vid dem. En summa som jag även betalat tillbaka häromdagen. Vilket syns på deras hemsida.
Men något är galet för på deras hemsida står det att jag utnyttjat 40 000, och nu har betalat tillbaka 20, så har 20 att betala tillbaka igen. Tog kontakt med dem, då sa de att de skulle uppdateras tills igår. Vilket de inte gjort. Såg detta med UC idag.
Räknar inte med att detta ska synas på UC, var luddig där. Är rätt uppgiven så har skrivit lite här och var. Försökt nå dem utan resultat.

ja klockan 5 så upptäckte jag att förfrågningarna var borta från upplysningen men dom syntes fortfarande på kreditkollen så jag sökte då, nu efter 8 så är dom helt borta.
lite märkligt att den på ett ställe visar riskprognos och på ett annat ställe så står det kreditbetyg, jag har hela tiden trott att detta var samma sak?
jag hade ju 0,48% i riskprognos igår, men jag såg samtidigt nu under natten att kreditbetyget var 0,3%
nu när mina 3 gamla ff är borta och jag har 2 nya då står det riskprognos 0,42% men fortfarande kreditbetyg 0,3%

och då har jag blanco på 2.5x inkomsten och krediter på närmare 200k (19,9% utnyttjat)

Hur mycket har du i lån? Hur mycket sökte du?

Vad har du förutsättningar? Vad är din inkomst och belåning?

Mhm.
Ser att jag missade att skriva att den är listad som ett Blancolån. Och att antalet lån/kreditgivare ökade från 4 till 5, trots att jag har bolånet hos DnB. Tröttsamt. Har kämpat och trixat i ett halvår med att få ner betyget, planerar att söka samlingslån i början av juli då 2 FF försvinner.
Finns det bolån hos dnb?

Av nyfikenhet, när syns 2020 inkomst för mig som fick göra ändringar i deklarationen?

Senast ändrad:
524k inkomst
47000 underskott
1,278 miljoner i blanco
195k krediter (nyttjat 19,9%)
bolån 824k
0ff
kreditbetyg 0,3

sökte samla 350k

mina blanco är:
Lån & Spar 325k 3,53%
Med Mera 340k 4,2%
Ica 323k 5.78%
Collector 289k 11,85%

Okej det är alltså inte omöjligt att få samlingslån med blanco på över miljonen.

Skulle vilja söka om samlingslån när jag minskat mina krediter lite till.

Har just nu 1.070.000kr i synligt blanco på uc och 42.600kr utnyttjat av 90.000kr med ett underskott på 87.500kr och inkomst på 452.000kr. Uc risken ligger på 1,81%

Hur mycket är din lägenhet värderad?

Okej det är alltså inte omöjligt att få samlingslån med blanco på över miljonen.

Skulle vilja söka om samlingslån när jag minskat mina krediter lite till.

Har just nu 1.070.000kr i synligt blanco på uc och 42.600kr utnyttjat av 90.000kr med ett underskott på 87.500kr och inkomst på 452.000kr. Uc risken ligger på 1,81%

Hur mycket är din lägenhet värderad?
det är en villa, schablon värdering på ungefär 1,5 miljoner nu, köpte för 305k 2014, då i dåligt skick med läckande tak med mera, så vi har renoverat en hel del.

det är en villa, schablon värdering på ungefär 1,5 miljoner nu, köpte för 305k 2014, då i dåligt skick med läckande tak med mera, så vi har renoverat en hel del.
Okej de blir nog lättare att få blanco om man äger en bostad som är värderat mer än själva bolånet. Du har inte funderat på att baka in en del av dina blanco på ditt bolån istället?

Okej de blir nog lättare att få blanco om man äger en bostad som är värderat mer än själva bolånet. Du har inte funderat på att baka in en del av dina blanco på ditt bolån istället?
jag har utökat bolånet två gånger, senast fick jag bara 850k istället för 1 miljon pga att jag hade 350k i blanco, jag löste 150k av mina blancon i hopp om att få dom sista 150k som utlovat, det var nära men det sket sig på mållinjen, jag har bundit räntan på 10 år och det är mycket möjligt att banken har en anteckning i sitt interna system som gör att det är kört, och framförallt nu med så mycket blanco och krediter då är det kört.
jag ska titta på det nästa gång om 8 år (om vi bor kvar) förhoppningsvis så har frugan då ett jobb....

Varför är det den ”pensionsgrundande inkomsten” som är den som syns på UC? Jag tjänade runt 417 förra året men det är bara 370 av dem som syns på UC som inkomst. Kanske är dum men förstår inte!

Har UC uppdaterats idag?
Japp
Den pensionsgrundande inkomsten är din inkomst minskad med den allmänna pensionsavgiften med 7 procent. Det innebär att den högsta pensionsgrundande inkomsten år 2021 är 511 500 kronor eller 42 625 kronor per månad, som är 7,5 inkomstbasbelopp. År 2020 är den högsta pensionsgrundande inkomsten 501 000 kronor eller 41 750 kronor per månad, som är 7,5 inkomstbasbelopp.
okej, tack för info! Men om man då tjänar över 511500kr så kommer det ändå stå 511500 i UC?

Nej, det står på UC din inkomst. Du kan ha 2miljoner som inkomst och det kommer att vissas på UC. Nu vi snackar om pensionsgrundandeinkomst som du frågade och då är det max 511500 för år 2020.
Men varför står det då 370k och inte 417k på min UC nu?

Jag hade fel. Kollade nys min deklaration för 2019. Det står att min pensionsgrundande inkomst var 336k och min årliga beskattning 361 800.Den årliga beskattningen stor som min inkomst för 2019(hos UC).Så det borde stå hos dig med(417k) som deklarerat inkomst!!!
Kolla också din skattedeklaration hos skatteverket för 2019 typ och jämför vad det står hos UC 2019 som din inkomst.

524k inkomst
47000 underskott
1,278 miljoner i blanco
195k krediter (nyttjat 19,9%)
bolån 824k
0ff
kreditbetyg 0,3

sökte samla 350k

mina blanco är:
Lån & Spar 325k 3,53%
Med Mera 340k 4,2%
Ica (fd Forex) 323k 5.78%
Collector 289k 11,85%
Intressant att du har så lågt betyg...

Kan någon förklara varför min UC-score/kreditbetyg inte blir bättre nu efter uppdateringen??

1,020k inkomst 2020 (förbättras jmf 2019)
29000 underskott 2020 (förbättras jmf 2019)
305k blanco - 2 krediter 1 kreditgivare
(550k - 7/2020 4 krediter 3 kreditgivare;
(440k - 1/2021 3 krediter 2 kreditgivare)
0 ff
0 anmärkningar
kreditbetyg 0.76 - har inte ändras sedan 2/2021,
(0.82 - 7/2020, 0.84 - 1/2021)

Fattar ingenting

Blir fan irriterad! Jag försöker beställa en upplysning på mig själv men det går inte. Har inte fungerat tidigare heller och jag har testat både genom dator och telefon och olika webbläsare.

Kan någon förklara varför min UC-score/kreditbetyg inte blir bättre nu efter uppdateringen??

0 ff
0 anmärkningar

Fattar ingenting
Jag tror att det har inte förändrats tack vore att din inkomst steg över 1milje och du byte grupp.Varje individ är indelat i en vis grupp beroende på inkomst med mera.

Intressant.

Hade 8,3 den 16onde

Ny lön osv gick upp till 8,6 den 17onde

Kollar nu 8,1

Inget har ändrats sedan 17onde. Inget har klivit över något magiskt datum så de blir någon månad äldre heller..

0 ff
0 anmärkningar

Fattar ingenting
Vad hade du för inkomst 2019?

Vad hade du för inkomst 2019?
Inkomst 2019 - 994 000
Underskott 2019 - 42 500

Vet inte hur det är ens möjligt att högre inkomst påverkar kreditvärdighet negativt. Finns ingen logik i detta.

Hur som helst tycker jag att UC score är inte helt pålitligt verktyg om man vill hålla koll på sin ekonomi. Jag tror att bankerna kollar på några andra saker utom UC-score när det gäller stora krediter. Kommer sannolikt att sluta använda UC-score.

Inkomst 2019 - 994 000
Underskott 2019 - 42 500

Vet inte hur det är ens möjligt att högre inkomst påverkar kreditvärdighet negativt. Finns ingen logik i detta.

Hur som helst tycker jag att UC score är inte helt pålitligt verktyg om man vill hålla koll på sin ekonomi. Jag tror att bankerna kollar på några andra saker utom UC-score när det gäller stora krediter. Kommer sannolikt att sluta använda UC-score.
Finns det någon annan än du själv som ser UC-Score (kreditkollen alltså)? Om inte så är den ju helt värdelös... UC-betyget har man ju tillgång till gratis.

Inkomst 2019 - 994 000
Underskott 2019 - 42 500

Du kommer nog in i en annan klass när du går över miljonen i inkomst och jämförs då med dem andra i den gruppen så därför det blir sämre

Inkomst 2019 - 994 000
Underskott 2019 - 42 500

Det är många banker som inte köper tjänsten kreditbetyg från UC när man ansöker om lån (t.ex Swedbank). Score är det ingen bank som ser, utan det är en intern grej mellan dig och UC.

Att man kan få sämre kreditbetyg med högre inkomst kanske inte är så konstigt. Jag höjde min inkomst med 20 % för ett par år sedan och förväntade mig underverk på UC, men det hände... ingenting. Å andra sidan så har jag fler krediter nu än vad jag hade då, och så är det nog för många, att ju större omsättning man har i sin ekonomi, desto större ekonomisk risk är man villig att utsätta sig för.

Höjde min inkomst med 100000kr per år nu 2020. Fick sämre kreditbetyg….

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp