Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

engagemanget i banken spelar stor roll. om man har en stor aktiedepå till exempel eller pensionssparande där.
eller när man byter bank och blir helkund brukar dom ge stora rabatter också.

historiskt sett har det lönar sig att ha rörlig ränta, men nu verkar bankerna i många fall ha en riktigt dyr rörlig ränta i alla fall listräntan.
och förhandlar man sig till rabatter och har rörlig ränta då nollställa rabatterna efter ett år om man inte förhandlar.

själv så band jag på 10 år på tror det var 1,19% eller 1,29% i höstas
Har du bundit din ränta på 10 år??? 😱
Det kommer kosta dig skjortan om du ”tvingas” flytta eller vill sälja. Förlåt men det var inte alls bra.

Det kommer kosta dig skjortan om du ”tvingas” flytta eller vill sälja. Förlåt men det var inte alls bra.
nej det kommer inte alls kosta skortan med den låga räntan, och nej jag har inte tänkt sälja heller, tiden går fort, och om jag trots allt säljer med några år kvar då kommer jag ändå ha tjänat på detta då räntan är så pass mycket lägre

nej det kommer inte alls kosta skortan med den låga räntan, och nej jag har inte tänkt sälja heller, tiden går fort, och om jag trots allt säljer med några år kvar då kommer jag ändå ha tjänat på detta då räntan är så pass mycket lägre
Det är inget säkerhet att binda räntan på 10 år, snarare tvärtom. Det är ingen smart idé. Man vet aldrig vad som kommer hända i livet. Att bryta ett 10-årigt ränteavtal kommer att kosta dig pengar, mycket pengar. Det kallas för ränteskillnadsersättning. Det är bara att sätta dig med kalkylatorn så får du svart på vitt. Det är en lyxresa till Maldiverna med din respektive.

Senast ändrad:
Det är inget säkerhet att binda räntan på 10 år, snarare tvärtom. Det är ingen smart idé. Man vet aldrig vad som kommer hända i livet. Att bryta ett 10-årigt ränteavtal kommer att kosta dig pengar, mycket pengar. Det kallas för ränteskillnadsersättning. Det är bara att sätta dig med kalkylatorn så får du svart på vitt. Det är en lyxresa till Maldiverna med din respektive.
jag har redan gjort det. besparingen är långt mycket större än vad det antagligen skulle ha kostat mig om jag inte band på denna låga ränta.
notera att detta är en villa som vi har ägt sedan 2014, som vi trivs i, enda anledningen till att sälja vore om vi vill köpa något som är större än 120+72m2, men gör vi det då behåller vi kanske ändå detta hus som ett sommarställe.
dåligt läge nu att köpa större dessutom då med småbarn och frugan saknar jobb så får vi egentligen inte låna mer.

som det är nu så är våra driftskostnader så låga så att jag i stort sett skulle kunna sluta jobba redan nu om jag vill, enda anledningen till att jag har lån på huset överhuvudtaget är för att tjäna pengar på att investera pengarna istället.

Det är lite skillnad på bolån och blanco. På blancolån sätts räntan mer på din kreditvärdighet. På bolån är det främst cashen som bestämmer din ränta, där du förhandlar den beroende på din belåningsgrad i %. Är det maxad belåning(85%) så tycker jag att man ska under 1,8% rörligt som högst.
När du amorterat på ditt bolån varje år ska du förhandla om räntan då det blivit mindre belåning på bostaden.
Tack för ditt svar då fick jag iallafall en liten hum om hur det fungerar med blanco/bolån

Om räntan går upp så kommer det inte kosta något att lösa ut lånet

Stämmer det verkligen? Är väl bara om köparen går med på att ta över lånet?

Det som ska betalas är ränteskillnadasersättning, typ det banken förlorar på att inte få låna ut till dig resten av löptiden.
Har du 1.19% och 10 år, och vill lösa lånet eftrr 5 år då räntan kanske är 7%, då är det bättre för banken att dom får låna ut samma pengar till någon annan i stället, och förlorar inget på affären, något att ersätta finns då inte

Har man däremot bundit på 10 år till 7% och efter 5 år är räntan 1% kommer det kosta massor att bli fri.

Så har bestämmelsrna varit tidigare i alla fall

Vore kul att höra från er andra hur mycket ni förbättra ert kreditbetyg och gärna hur ni gick tillväga och hur lång tid det tog? Vill gärna höra vilken procent ni gick ifrån till vad ni slutade på.

Som jag förstått det är att det som påverkar kreditscoren är hur många förfrågningar man har, lån/krediter, skulder hos kfm. Räknas även skulder till inkasso och tex tff in i kreditbetyget?

Jag hade 2018 ca 57 i uc risk..och ca 50 förfrågningar..idag 6 förfrågningar kvar o ligger på 2,8 i uc..nollat krediter som syns..stor bra förändring för betyget bara där..

Vore kul att höra från er andra hur mycket ni förbättra ert kreditbetyg och gärna hur ni gick tillväga och hur lång tid det tog? Vill gärna höra vilken procent ni gick ifrån till vad ni slutade på.

Som jag förstått det är att det som påverkar kreditscoren är hur många förfrågningar man har, lån/krediter, skulder hos kfm. Räknas även skulder till inkasso och tex tff in i kreditbetyget?

Jag tror mitt sämsta varit kring 8-9, hade kanske 10 ff
Skippat förfrågningar, har inte så mycket lån, nyttjar kreditkort marginellt

Jag hade 2018 ca 57 i uc risk..och ca 50 förfrågningar..idag 6 förfrågningar kvar o ligger på 2,8 i uc..nollat krediter som syns..stor bra förändring för betyget bara där..

Jäklar bra jobbat! Då inser man att man kan göra väldigt mycket själv för sitt kreditbetyg. Räknas inkasso och sådant in i kreditbetyget och likaså om man har kvar en skuld på TFF?

Men det man ska fokusera på för att förbättra den är helt enkelt så lite lån/krediter som möjligt, få förfrågningar och inget skuldsaldo hos kfm tex så får man tillslut bra UC?

Någon som vet hur länge står dom här avbetaling/kredit feån Qliro kvar på ens UC efter att man har betalt dom? Försvinner dom efter 1år? Och påverkar det UC betyget att dom står på ens UC trots att dom är betalda?

Vad tror ni chanser på lån med detta.

10 ff
23.4 procent

Överskott av tjänst 286 200 kr
Taxerad förvärvsinkomst 286 100 kr
Överskott av kapital 0 kr
Underskott av kapital 126 400 kr
Sammanr. netto e . avdrag före skatt 159 700 kr
Slutlig skatt 34 700 kr
Underskott av akt. näringsverksamhet 0 kr
Överskott av akt. näringsverksamhet 0

Hade behövt ca 50 men 70 hade varit bättre. Samla lite lån så jag går jämnt ut.

Vad tror ni chanser på lån med detta.

10 ff
23.4 procent

Överskott av tjänst 286 200 kr
Taxerad förvärvsinkomst 286 100 kr
Överskott av kapital 0 kr
Underskott av kapital 126 400 kr
Sammanr. netto e . avdrag före skatt 159 700 kr
Slutlig skatt 34 700 kr
Underskott av akt. näringsverksamhet 0 kr
Överskott av akt. näringsverksamhet 0

Hade behövt ca 50 men 70 hade varit bättre. Samla lite lån så jag går jämnt ut.

Du har ett kraftigt underskott så det kan nog tyvärr bli svårt. Vad är din totala skuld?

Ca 650 :'( försvinner två ff i augusti sen försvinner alla mellan den okt- sista november.

I ditt fall spelar nog tyvärr inte antalet förfrågningar så stor roll. Visst kommer ditt betyg förbättras lite allteftersom förfrågningarna försvinner och du inte drar på dig nya, men det stora problemet är din skuld i förhållande till din inkomst. Kan du möjligen låna de pengar du nu behöver från en förälder eller ett syskon?

Var du än gör så kommer det inte vara någon snabb-lösning på din situation. Du kan inte låna dig ur en dålig situation. Visst kan du släcka vissa saker på kort sikt, men det är ingen långsiktig lösning på problemet. Nu känner jag inte till varför du befinner dig i den situation du gör, men du behöver troligen ändra hur du hanterar pengar och hur du lever. Tyvärr.

I ditt fall spelar nog tyvärr inte antalet förfrågningar så stor roll. Visst kommer ditt betyg förbättras lite allteftersom förfrågningarna försvinner och du inte drar på dig nya, men det stora problemet är din skuld i förhållande till din inkomst. Kan du möjligen låna de pengar du nu behöver från en förälder eller ett syskon?

Var du än gör så kommer det inte vara någon snabb-lösning på din situation. Du kan inte låna dig ur en dålig situation. Visst kan du släcka vissa saker på kort sikt, men det är ingen långsiktig lösning på problemet. Nu känner jag inte till varför du befinner dig i den situation du gör, men du behöver troligen ändra hur du hanterar pengar och hur du lever. Tyvärr.

Ok, nä kan tyvärr inte låna av någon.

Ja, jag har hamnat här för jag har varit så jäkla dum och inte förstått pengar värde och alltid tänkt att de löser sig.

Hundra om man har chansen till skuldsanering när de ser ut såhär? Eller vad bästa vägen är att gå

Ok, nä kan tyvärr inte låna av någon.

Ja, jag har hamnat här för jag har varit så jäkla dum och inte förstått pengar värde och alltid tänkt att de löser sig.

Hundra om man har chansen till skuldsanering när de ser ut såhär? Eller vad bästa vägen är att gå

Du är inte ensam om att ha fått lära dig den tuffa och hårda vägen. Jag och många med mig här på forumet har gått igenom samma sak. Helt plötsligt tar det stopp och man tvingas möta verkligheten. Du får se det som att du nu påbörjar resten av ditt liv och en resa mot att få en stabil och bra ekonomi. Det kommer lösa sig för dig, men det kan tyvärr ta lite tid. Målet är dock värt det!

Kontakta din kommuns skuld och budgetrådgivare så snart du kan. Beroende på dina förutsättningar kanske skuldsanering är den enda vägen ut för din del. Eller inte, men då vet du ju hur du ska jobba på problemet.

Du är inte ensam om att ha fått lära dig den tuffa och hårda vägen. Jag och många med mig här på forumet har gått igenom samma sak. Helt plötsligt tar det stopp och man tvingas möta verkligheten. Du får se det som att du nu påbörjar resten av ditt liv och en resa mot att få en stabil och bra ekonomi. Det kommer lösa sig för dig, men det kan tyvärr ta lite tid. Målet är dock värt det!

Kontakta din kommuns skuld och budgetrådgivare så snart du kan. Beroende på dina förutsättningar kanske skuldsanering är den enda vägen ut för din del. Eller inte, men då vet du ju hur du ska jobba på problemet.

Ja, bara att gör om och göra rätt!

Jag har varit det innan men hon trodde inte att jag skulle bli beviljad skuldsanering, kände inte att jag fick den hjälp jag behövde där utan hos sa typ de jag redan visste. Är så frustrerande vet inte alls vad jag ska göra. Nystart finans vekar inte heller vara något att ha, fast de låter bra på hemsidan. :'(

Vissa rådgivare är bättre än andra, men de kan tyvärr inte göra underverk.

Hur gammal är du? Bor du själv? Har du tillsvidareanställning? Jobbar du 100%? Kan du ordna ett extrajobb? Kan du flytta hem till föräldrarna? Har du uttömt alla möjligheter kan det vara så illa att du får släppa allt till KFM.

Vissa rådgivare är bättre än andra, men de kan tyvärr inte göra underverk.

Hur gammal är du? Bor du själv? Har du tillsvidareanställning? Jobbar du 100%? Kan du ordna ett extrajobb? Kan du flytta hem till föräldrarna? Har du uttömt alla möjligheter kan det vara så illa att du får släppa allt till KFM.

32, nej bor med sambo och 2 barn. Ja, varit anställd i 6 år nu och jobbar fulltid.

Ja, kan göra ett försök att söka skuldsanering då är man iallafall skuldfri efter fem år! Kan vara ett bra sätt att lära sig lite att leva snålt.
Frågan är om man ska skita i allt och betala de viktigaste i tre månader då i värsta fall hamnar de till inkasso innan man fått beslut

Måste få ner kreditbetyget men hur? (har idag13,36)
skulle verkligen behöva samla lån (akuta är 150000kr på massa skitlån)

vad tror ni jag kan ha för kreditbetyg när nya inkomsten 2019 syns på UC samt om jag fixat till följande till dess.

Inkomst 392000kr
Underskott 72000kr
Synligalån på Uc 2 st totalt 268000kr
Sagt upp alla krediter så det finns inga. Har haft 1 kredit nu nästan maxad20000kr)
Blankt på UC förfrågningar.
Tyvärr en anmärkning Missbrukad kredit Sept 2018 (Den är betald)
Inget hos fogden inkl historiskt skuldsaldo.

Går det och få ner betyget om jag fixar detta?

Ohhh nere på 5.0 i UC nu, börjar se ljuset i tunneln! Har 4 förfrågningar kvar och hårt utnyttjade krediter varav en del ska betalas bort i juni. Är lite orolig att ökad inkomst + ännu lite mer underskott ska sabba det sen vid uppdateringen av inkomst i juni, men försöker tänka positivt.

Ohhh nere på 5.0 i UC nu, börjar se ljuset i tunneln! Har 4 förfrågningar kvar och hårt utnyttjade krediter varav en del ska betalas bort i juni. Är lite orolig att ökad inkomst + ännu lite mer underskott ska sabba det sen vid uppdateringen av inkomst i juni, men försöker tänka positivt.
Varför skulle ökad inkomst försämra betyget? Är det för att du jämförs med personer med liknande lön då? :facepleading:

Varför skulle ökad inkomst försämra betyget? Är det för att du jämförs med personer med liknande lön då? :facepleading:

Ja exakt... har dock ganska konstant senaste fem åren haft den lönen förutom försåtet då den blev lägre, så kanske är stabilare då.

Jag tänkte kolla om det är någon här som har ändrat sitt underskott av kapital på deklarationen tillfälligt för att få ett lån ?
Jag behöver verkligen ett samlingslån för att gå runt igen men har alldeles för högt underskott.
Uc scoren är på 23.4 nu och alla mina ff försvinner mellan augusti och november. Men hade behövt släcka de största bränderna innan de gå vidare till inkasso. Har 10 ff kvar

Mina funderingar är:
Vad ska man skriva för siffror i stället så länge?

Hur lång tid tar de tills skatteverket har "godkänt" det?

Hur snabbt ser man det på uc?

Hur mycket kan uc gå upp om man bara ändrar de ?

Tacksam för svar :D

Gör det någon skillnad i betyg om underskottet går från 69 000 till 42 000? Och om årsinkomsten ökar med 40 000

Gör det någon skillnad i betyg om underskottet går från 69 000 till 42 000? Och om årsinkomsten ökar med 40 000

Vet inte vad du har idag men det låter som ganska marginella förändringar.

Vet inte vad du har idag men det låter som ganska marginella förändringar.

Ja jag har usla förutsättningar. 1.5 dock trots 750 000 i lån

Just nu är jag inne i värsta ångesten och känns som jag bara tänker på mina snesteg och hemska skuld. Jag vaknar med känslan.

Blir peppad av dina inlägg iaf

Då borde du veta att jag har haft det ganska mycket värrre och är på väg att lösa det och det kommer du också att göra :)

Ett bra första steg är att ändra beteende och ett bra andra steg är att bli mer positiv då har du energin som krävs för att vända skiten!

I slutändan är det bara stålar vi tampas med.

Någon som vet när månadens uppdatering av uc sker? Tappat 2 förfrågningar och fullbetalade 2 kredit på uc i mitten av april men ingen skillnad varken på mitt betyg eller i min rapport

Betyget för dina två förfrågningar är redan up to date. Dom två fullbetalda krediterna kommer synas nästa vecka.

Borde inte mitt betyg sjunka en millimeter efter att 2 ff går bort?

Beror på hur många du, har och vad du har för betyg. Har du 73 och hamnar på 71 så nej. Har du 4 men kvar två så jo.

Jag tänkte kolla om det är någon här som har ändrat sitt underskott av kapital på deklarationen tillfälligt för att få ett lån ?
Jag behöver verkligen ett samlingslån för att gå runt igen men har alldeles för högt underskott.
Uc scoren är på 23.4 nu och alla mina ff försvinner mellan augusti och november. Men hade behövt släcka de största bränderna innan de gå vidare till inkasso. Har 10 ff kvar

Mina funderingar är:

Tacksam för svar :D ingen som har ändrat det för att få bättre ut?

Senast ändrad:

Mina funderingar är:

Tacksam för svar :D

Spännande tid här just nu, 8 av 10 ff försvinner nu i maj. Betyget med 10 ff var 23,4. För någon dag sen försvann 2 av dem, inget hände mer betyget. Inatt försvann 1 till (alltså 7 ff totalt kvar nu) och betyget gick ner till 16,4.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp