Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Jag har just nu 1.5 och skulle gärna vilja peta ner det till under 1.0 innan jag söker nytt samlingslån. Det som framför allt ligger mig i fatet är samtidigt relativt lätt att jobba med, nämligen att mina krediter ligger på nästan 95 procent utnyttjat. Jag har från senaste uppdateringen tex 29600 kr av 30 K utnyttjat på mitt kreditkort på OK/Q8. Är det någon som vet hur mycket man måste betala in för att det ska göra någon reell skillnad? Jag siktar på att betala in 3000 den här månaden så jag iaf har drygt 10 procent outnyttjad (samt betalar av/avslutar en kredit hos Qliro samt betalar ner Betalkoll till under 50 procent utnyttjat). Tror ni att de här betalningarna kommer göra någon större skillnad eller måste kreditkortet ner mycket lägre?

Jag har just nu 1.5 och skulle gärna vilja peta ner det till under 1.0 innan jag söker nytt samlingslån. Det som framför allt ligger mig i fatet är samtidigt relativt lätt att jobba med, nämligen att mina krediter ligger på nästan 95 procent utnyttjat. Jag har från senaste uppdateringen tex 29600 kr av 30 K utnyttjat på mitt kreditkort på OK/Q8. Är det någon som vet hur mycket man måste betala in för att det ska göra någon reell skillnad? Jag siktar på att betala in 3000 den här månaden så jag iaf har drygt 10 procent outnyttjad (samt betalar av/avslutar en kredit hos Qliro samt betalar ner Betalkoll till under 50 procent utnyttjat). Tror ni att de här betalningarna kommer göra någon större skillnad eller måste kreditkortet ner mycket lägre?
tänk på att det är den sammanlagda nyttjandegraden som räknas, så avslutar du en kredit då är risken att du får sämre betyg då din totala nyttjandegrad antagligen går upp, att ett enskilt kort är maxat har ingen betydelse (så länge som det inte är övertrasserat)

tänk på att det är den sammanlagda nyttjandegraden som räknas, så avslutar du en kredit då är risken att du får sämre betyg då din totala nyttjandegrad antagligen går upp, att ett enskilt kort är maxat har ingen betydelse (så länge som det inte är övertrasserat)
Tack för bra input! I teorin innebär ju det att man skulle "tjäna" på att tex skaffa ytterligare ett kreditkort/utrymme som man sedan inte använder va? Jag antar att scoren skulle hoppa upp lite i början på grund av ytterligare en ff och en extra kreditgivare, men skulle tex inte 30 K orörd kredit (i tex ett totalt kreditutrymme på 60 K) göra ännu större skillnad i positiv bemärkelse?

Nu ska jag nog inte ge mig in på den vägen ändå, för det brukar alltid sluta med att jag börjar använda krediten lite smått med ambitionen att inte låta den växa iväg men snart står där med fullt utnyttjad kredit. Men intressant att veta hur det funkar :-D

Tack för bra input! I teorin innebär ju det att man skulle "tjäna" på att tex skaffa ytterligare ett kreditkort/utrymme som man sedan inte använder va? Jag antar att scoren skulle hoppa upp lite i början på grund av ytterligare en ff och en extra kreditgivare, men skulle tex inte 30 K orörd kredit (i tex ett totalt kreditutrymme på 60 K) göra ännu större skillnad i positiv bemärkelse?

Nu ska jag nog inte ge mig in på den vägen ändå, för det brukar alltid sluta med att jag börjar använda krediten lite smått med ambitionen att inte låta den växa iväg men snart står där med fullt utnyttjad kredit. Men intressant att veta hur det funkar :-D
exakt så, brukar kunna vara en liten försämring i början.
det var väldigt tydligt att det är totalen som räknas när jag tidigare hade mitt Santqnder kort 99% nyttjat men totalt en låg % och då hade 0,3 eller 0,4 i betyg.

just nu 0,9 med detta, 500k inkomst 140k underskott, 3 färska ff 1,33 miljoner blanco på 5 olika långivare

Bilagor

• Screenshot_20210728-002651_Kreddy.webp
    Screenshot_20210728-002651_Kreddy.webp
    98 KB · Visningar: 216
det var väldigt tydligt att det är totalen som räknas när jag tidigare hade mitt Santqnder kort 99% nyttjat men totalt en låg % och då hade 0,3 eller 0,4 i betyg.

just nu 0,9 med detta, 500k inkomst 140k underskott, 3 färska ff 1,33 miljoner blanco på 5 olika långivare låg score med de förutna

just nu 0,9 med detta, 500k inkomst 140k underskott, 3 färska ff 1,33 miljoner blanco på 5 olika långivare

Imponerande låg score med de förutsättningarna tycker jag. Bra jobbat! Jag tror jag har rätt till ett "gratis" kreditkort på Swedbank (är plus-kund). Jag kanske ändå borde utnyttja den genvägen för att snabbt få ner min totala belåningsgrad radikalt. Egentligen är jag ganska nöjd med låneläget just nu (cirka 600 K blanco på tre långivare där alla ligger runt 4-5 procent). Men jag skulle vilja slå ihop mina krediter (cirka 29 k på kreditkortet, 6 K på Betalkoll och cirka 30 K på Klarna som inte syns på UC) till ett blanco med bättre ränta än krediterna och lägre månadskostnad.

Cirka 400 K inkomst, och den sista ff försvann nyligen. 1,5 i score.

Imponerande låg score med de förutsättningarna tycker jag. Bra jobbat! Jag tror jag har rätt till ett "gratis" kreditkort på Swedbank (är plus-kund). Jag kanske ändå borde utnyttja den genvägen för att snabbt få ner min totala belåningsgrad radikalt. Egentligen är jag ganska nöjd med låneläget just nu (cirka 600 K blanco på tre långivare där alla ligger runt 4-5 procent). Men jag skulle vilja slå ihop mina krediter (cirka 29 k på kreditkortet, 6 K på Betalkoll och cirka 30 K på Klarna som inte syns på UC) till ett blanco med bättre ränta än krediterna och lägre månadskostnad.

Cirka 400 K inkomst, och den sista ff försvann nyligen. 1,5 i score.
nackdelen med större outnyttjad kredit är ju dock att om man söker någon annat lån eller framförallt bolån så räknar bankerna alltid med att man har maxat även den outnyttjade krediten och räknar då med att man betalar 16% ränta för något som man inte betalar för.
men så länge som kalkylerna går ihop så är det bra med outnyttjad kredit

En fråga, jag slutbetalade och avslutade en kredit igår som syns på UC.
Loggade in igår kväll och såg att den var borttagen och slutbetald på deras hemsida.
Tror ni de hinner registreras hos UC vid kommande uppdatering ?
Tänker att den är avslutad och betald innan den sista denna månad och bör därför försvinna till nästa uppdatering. Eller brukar de ta några dagar ?

En fråga, jag slutbetalade och avslutade en kredit igår som syns på UC.
Loggade in igår kväll och såg att den var borttagen och slutbetald på deras hemsida.
Tror ni de hinner registreras hos UC vid kommande uppdatering ?
Tänker att den är avslutad och betald innan den sista denna månad och bör därför försvinna till nästa uppdatering. Eller brukar de ta några dagar ?
99% säkert att den kommer vara borta om det inte är något fel, beror lite på bank/långivare men nu var du ute i god tid

99% säkert att den kommer vara borta om det inte är något fel, beror lite på bank/långivare men nu var du ute i god tid
Tack! :) hoppas på de då den blev avslutad när jag fick missbrukad kredit och därmed legat på Max efter varje månad. Nu tog jag bort den och slutbetalade allt. Har då endast kvar collector betalkoll 0kr av 10.000kr på UC.
Dock tillkommit ett Blanco på 120.000kr av Coop. Men fått för mig att blanco är bättre än fullt utnyttjad kredit.

Tack! :) hoppas på de då den blev avslutad när jag fick missbrukad kredit och därmed legat på Max efter varje månad. Nu tog jag bort den och slutbetalade allt. Har då endast kvar collector betalkoll 0kr av 10.000kr på UC.
Dock tillkommit ett Blanco på 120.000kr av Coop. Men fått för mig att blanco är bättre än fullt utnyttjad kredit.
ja blanco är ljusår bättre.
själv så upptäckte jag glatt idag att mitt Collectorlån är slutbetalt, det var mycket märkligt förra månaden när jag fick samlingslån how Ikano så betalade dom hela låneskulden men inte månadens ränta, då stod det att mitt lån var på 2500kr och en månad kvar att betala, nu denna månad hade det gått upp till 2800kr men det stod att min skuld var 2800 av 24000kr (wtf? lånet hade varit på 300k) jag kunde från början ändra återbetalningstiden så att månadsbeloppet var så lite som någon hundring, men sen så visade den att jag kunde betala 22000kr (tjugotvåtusen) per månad, tror igår så kunde jag betala så mycket varje månad i ett helt år.
hur som helst så stod det att dom skulle dra 2100kr på autogirot, skit också då blir det ytterligare en månad att betala resterande 7-800kr men nu är lånet helt borta trots att jag bara betalade 2100 av dom sista 2800kr.
riktigt skönt att slippa Collector, dom sa att som skulle sänka min ränta till 9% från mina 12% men det gjorde dom aldrig

Jösses vad kreditkort påverkar uc-betyg.
Exakt!! Det är just detta jag pressar hårt med att försöka predika här på forumet och förespråkar om i verkliga livet. Nu finns det ju en del som inte vill inse detta host* @Krelf host* men jag hoppas att många får upp ögonen för kreditkort och väljer lån istället (om möjligt)

Fast det beror samtidigt lite på.

Kreditkort som är maxade eller övertrasserade = döden. Påverkar betyget ibland med 25-30%

Har du kreditkort på 100.000 - utnyttjat till en tiondel, då kan du tom få ett bättre betyg av det.

Kreditkort som är maxade eller övertrasserade = döden. Påverkar betyget ibland med 25-30%

Har du kreditkort på 100.000 - utnyttjat till en tiondel, då kan du tom få ett bättre betyg av det.
ja jag brukade ligga på 0,1 i betyg med 5st kreditkort på 240k men med totalt nyttjande på under 20%

Det är så jag menar, jag och sambon har gemensam ekonomi. Tjänar lika mycket och står på 50/50 på Blancolån och hus. Nu håller vi på och sanerar rejält. Och jag valde att göra ett experiment, jag försöker sänka hennes kreditkort snabbt och mina kontokrediter som syns på ut lika snabbt. Vi började på 2,2 och 2,3 nu har hon 0,5 och jag 1,6 enda skillnaden mellan oss är att hon betalat av 50k mer på kreditkort än mig och jag 50k mer på kontokrediter än hon

Visst kan det vara så, men förr eller senare kommer man, i de flesta fall, börja utnyttja sina krediter och BOOM ditt ucbetyg har skjutit i höjden och blockerar dina möjligheter till t.ex. samlingslån.
Man vet hela tiden i bakhuvudet att man har den där outnyttjade krediten och förr eller senare kommer man med stor sannolikhet använda den. Tror faktiskt jag aldrig sett någon här på forumet som vill slå ihop sina lån angivit en 10-20% utnyttjandegrad av krediter i sina förutsättningar, brukar vara 60-70% vilket också tär på betyget och det är detta jag försöker få folk att förebygga

Hm, så "krediter" väger lite olika alltså. Visa värre än Betalkoll, Qliro osv. Intressant och bra att veta!

En sak jag också har märkt är att det totala kreditbetyget är det som spelar roll, inte enskilda.
Tex.

Amex - nyttjad 45.000 av 50.000
Collector kort - nyttjad 9.000 av 10.000
Collector - nyttjad 1.000 kr av 100.000 kr.

Nu är två av tre krediter "maxade" men på totalen har jag nyttjat bra mycket mindre och då påverkas inte betyget negativt.

En sak jag också har märkt är att det totala kreditbetyget är det som spelar roll, inte enskilda.
Tex.

Amex - nyttjad 45.000 av 50.000
Collector kort - nyttjad 9.000 av 10.000
Collector - nyttjad 1.000 kr av 100.000 kr.

Nu är två av tre krediter "maxade" men på totalen har jag nyttjat bra mycket mindre och då påverkas inte betyget negativt.
Min iakttagelse också

Hej alla!
Detta forum är fantastiskt, har hjälpt mig väldigt mycket.

Ni experter kan ni ge en utvärdering om följande.
FF: 0
BA:3 (en går ut i december, sen juli 2022 samt juli 2023)
Kredit: 0 (hade en på 30000 maxad men nu betald och ska nog vara reggad imorgon)
Blanco: 10000

Uc score är 10,64.

Frågor:
Hur kommer uc score förändras när kredit är inbetald? Jag förstår att den kommer gå upp om jag säger upp den?

Vill söka bolån, utgår från att det inte blir en storbank.
Har 600k inför husköp, har medlåntagare.
Finns det någon möjlighet för mig tror ni?

Hej alla!
Detta forum är fantastiskt, har hjälpt mig väldigt mycket.

Ni experter kan ni ge en utvärdering om följande.
FF: 0
BA:3 (en går ut i december, sen juli 2022 samt juli 2023)
Kredit: 0 (hade en på 30000 maxad men nu betald och ska nog vara reggad imorgon)
Blanco: 10000

Uc score är 10,64.

Frågor:
Hur kommer uc score förändras när kredit är inbetald? Jag förstår att den kommer gå upp om jag säger upp den?

Vill söka bolån, utgår från att det inte blir en storbank.
Har 600k inför husköp, har medlåntagare.
Finns det någon möjlighet för mig tror ni?

Nä, jag tror inte att du får huslån med tre betalningsanmärkningar. Om du redan hade haft ett hus så hade du kanske kunnat låna upp på det någonstans (till hög ränta), men att köpa ett hus med tre betalningsanmärkningar tror jag inte låter sig göras.

Din medlåntagare kanske kan köpa huset ensam, och så hyr du det tills du kommer på fötter? Det är typ samma risk för medlåntagaren, men enklare att få igenom med banken.

Väntade ut min allra sista förfrågan. Min riskprognos gick från 0,5% till 0,7% — how?

Har kreditkort 35 k med 20 i använt som betalades igår samt sänkte gränsen för kredit till 20 ( troligtvis dumt gjort), samt ett blancolån på 32k som betalades av helt igår, har ett privatlån på 186 k som betalade in 6k igår. Har två förfrågningar. Skilsmässa regostreras genomförd om en vecka cirka. Årslön 460, uc 0.7
Någon som törs gissa skillnad på uc nu framöver r?

Har 0.21 nu och en förfrågan försvinner i helgen, återstår att se om det gör något. tror jag har 1 eller 2 ff sen

Väntade ut min allra sista förfrågan. Min riskprognos gick från 0,5% till 0,7% — how?
Det är högst troligt att det handlar om "grupper" bland de som har 1 förfrågan har du bättre förutsättningar i övrigt.

Nu hamna du i gruppen utan förfrågningar och bland dem så har du då troligtvis lite sämre.

Eller så är det helt enkelt så att de går på statestik att folk tenderar att ta nya krediter när möjligheten ökar i och med färre förfrågningar.

Det är högst troligt att det handlar om "grupper" bland de som har 1 förfrågan har du bättre förutsättningar i övrigt.

Nu hamna du i gruppen utan förfrågningar och bland dem så har du då troligtvis lite sämre.

Eller så är det helt enkelt så att de går på statestik att folk tenderar att ta nya krediter när möjligheten ökar i och med färre förfrågningar.
Det har du förmodligen rätt i.

Hur som haver är 0,7% alldeles utmärkt och borde inte grotta in i det allt för mycket.

Hur som haver är 0,7% alldeles utmärkt och borde inte grotta in i det allt för mycket.

Det är alldeles utmärkt för det här forumet men halva Sveriges befolkning, alltså 50% har ett UC-betyg som är 0.1% :D

Det är alldeles utmärkt för det här forumet men halva Sveriges befolkning, alltså 50% har ett UC-betyg som är 0.1% :D
Haha, förmodar att du är sarkastisk? Vet att deras statistik kring vilken grupp människor som har vad inte stämmer för fem öre, haha.

Haha, förmodar att du är sarkastisk? Vet att deras statistik kring vilken grupp människor som har vad inte stämmer för fem öre, haha.

Nej.
Det står på deras hemsida.
Det är det jag hittade nu med hjälp av Google kan logga in på www.minuc.se och leta sen.

Men 50% av alla vuxna svenskar har 0.1% i UC betyg - alltså utmärkt.

Men du har ju helt rätt, deras betygssystem är ganska skevt!

Nej.
Det står på deras hemsida.
Det är det jag hittade nu med hjälp av Google kan logga in på www.minuc.se och leta sen.

Men 50% av alla vuxna svenskar har 0.1% i UC betyg - alltså utmärkt.

Men du har ju helt rätt, deras betygssystem är ganska skevt!
Jo, men som vi båda kan konstatera är det långt från sanningen.

Verkligen.

Ett exempel.

När jag hade 400.000 i lön och var belånad till 200% hade jag bättre betyg än när jag hade en miljon i årslön och belåning på 44%...
Allt annat typ lika.

Verkligen.

Ett exempel.

När jag hade 400.000 i lön och var belånad till 200% hade jag bättre betyg än när jag hade en miljon i årslön och belåning på 44%...
Allt annat typ lika.
Exakt, det är helt enkelt inte riktig information.

Beträffande sämre riskgrupper har närmre en halv miljon svenskar betalningsanmärkning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp