Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Nu tror jag det är färdigförfrågat för min del för ett bra tag framöver. Har 12 FF nu, 11 om ett par dagar och 10 i slutet av november. Sedan dröjer det till mitten av februari då det går ner till 6-7 och sedan maj då bara två finns kvar.

Eventuellt försöker jag mig på ett samlingslån på nytt i februari, och ännu ett försök i maj om det inte gick. Funkar det inte då finns det nog inte så mycket jag kan göra, mer än att putsa underskottet i nästa deklaration, men det är lite surt att tacka nej till ~10 000 i skatteåterbäring för ett finare kreditbetygs skull...

Kan tillägga att natten till igår så sjönk mitt kreditbetyg till 29.0% och idag så ligger den på 27.5%, undra vad tusan som händer? Jag är givetvis glad för det men det är verkligen konstigt, ingen kreditupplysning tagen runt denna period förra året heller..

26.2% idag, sjunkit tre dagar på rak utan att något hänt i min kreditupplysning.... mycket konstigt!

26.2% idag, sjunkit tre dagar på rak utan att något hänt i min kreditupplysning.... mycket konstigt!

Samma här, utan orsak... kanske har de märkt att de har fel i sin beräkningsalgoritm och långsamt försöker rätta till det hela utan att tappa ansiktet... känns nästan som en konspirationsteori :)

Ingen relativt ny förfrågan som blir allt äldre då?

Jag har inte haft en förfrågan sedan början på april... alla mina ff ligger iprincip feb-apr 2014 undantaget någon enstaka men har svårt o tro att det har med mina förfrågningar o göra - jag blev ju straffad från 18.2% till 30.4% den 15'e när jag avslutade mitt kreditkort, känns som om de justerar till ett rättvisare betyg nu....

Kan nog hålla med om Lize's teori :)

hehe, fast varför skulle de göra så? Ingen fattar ju ändå hur det funkar så om de smyger ner några procent varje dag eller 15 på ett bräde är ju lika förvirrande...

Jaha, då var det snart den 15:e och dags för ny månadsuppdatering hos minuc.se. Får se om någonting händer med kreditbetyget den här gången...

Jaha, då var det snart den 15:e och dags för ny månadsuppdatering hos minuc.se. Får se om någonting händer med kreditbetyget den här gången...

Vet du vilken tid det brukar uppdateras? Verkar inte vara direkt vid midnattsslaget iaf.

För egen del väntar jag med spänning på okt 19, då min allra sista bet anmärkning försvinner. Ligger idag på mindre bra, 4,6% med 100k i blanco, 6 uc ff och 410k årslön. Frågan är om min ucscore blir bättre eller sämre den 19e, då jag antagligen hamnar i en "annan" grupp

Nej, inte exakt, men på förmiddagen har jag för mig.

Din score blir kanske sämre om du flyttas till en annan jämförelsegrupp, men andra dörrar öppnas ändå när en betanm försvinner :)

Nu är det uppdaterat, men ingen skillnad för min del. Förstår inte riktigt varför de håller på med decimaler om inte det finns utrymme att förändra kreditbetyget trots att skulderna minskar i relativt god takt...

Gick från 92,2 till 80,7 :)
fortfarande jätte låg kreditvärdighet, men blev mycket bättre än jag trode :)

Betalade ikapp krediten så den inte översteg min kreditgräns.
Överskred förra månaden med ca 300 kr.
sänkte sammanlagda lån och krediter med 5000 kr på en månad.

men nu ligger jag på gränsen med utnyttjad kredit. Så nästa månad borde den sänkas igen.

Senast ändrad:
Mitt kreditbetyg gick från 21.x till 11.9%, sjyrre.

Bra gjort!!
Betalat av massor eller vilka åtgärder hade du gjort?

Tack, men egentligen så har jag inte gjort något mer än att hålla mina betalningar. Dock dragit på mig mer skulder som kommer synas på UC nästa månad dumt nog. Har även idag sökt om samlingslån hos Advisa, mitt sista chans på ett bra tag som jag ser det....

Tack, men egentligen så har jag inte gjort något mer än att hålla mina betalningar. Dock dragit på mig mer skulder som kommer synas på UC nästa månad dumt nog. Har även idag sökt om samlingslån hos Advisa, mitt sista chans på ett bra tag som jag ser det....

Lite off topic, men du får mer än gärna återge vilka banker/institut som kollat på din ansökan hos Advisa, de säger sig ju ha ICA Banken och en "storbank" som kunder...

So far enligt MinUC är det:

2014-10-15 Nordnet Bank - Konsumentkredit
2014-10-15 350.000 Swedbank AB / 8327
2014-10-15 Forex Bank Aktiebolag
2014-10-15 350.000 Wasa Kredit AB / 705
2014-10-15 250.000 Resurs Bank AB

Blev faktiskt förvånad över att de har Swedbank som samarbetspartner, men dem är riktigt svåra skulle jag tippa på. Vi får se om det blir fler banker som tittar på ansökan under dagen, på fredag skulle en kille ringa tillbaks och gå igenom de erbjudanden som inkom, om det ens inkommer några. Tråkigt att man ej kan se status på nätet, utan det är endast telefon som gäller för tillfället då de håller på att underhålla tjänsten och beräknades vara tillbaks "inom kort".

So far enligt MinUC är det:

2014-10-15 Nordnet Bank - Konsumentkredit
2014-10-15 350.000 Swedbank AB / 8327
2014-10-15 Forex Bank Aktiebolag
2014-10-15 350.000 Wasa Kredit AB / 705
2014-10-15 250.000 Resurs Bank AB

Blev faktiskt förvånad över att de har Swedbank som samarbetspartner, men dem är riktigt svåra skulle jag tippa på. Vi får se om det blir fler banker som tittar på ansökan under dagen, på fredag skulle en kille ringa tillbaks och gå igenom de erbjudanden som inkom, om det ens inkommer några. Tråkigt att man ej kan se status på nätet, utan det är endast telefon som gäller för tillfället då de håller på att underhålla tjänsten och beräknades vara tillbaks "inom kort".

Ja, Swedbank är lite imponerande faktiskt! Vore kul om de även kunde få med ICA och Norwegian...

Tror ni att de avslutade krediterna som fortfarande syns på min uc, har någon påverkan på kreditbetyget?
Har tre stycken som avslutades 31/12-13.
Alla tre låg över min beviljade kredit.

Har du avslutat dem hos kreditgivaren eller är de bara inte utnyttjade? Om de är avslutade ska de inte påverka

Har du avslutat dem hos kreditgivaren eller är de bara inte utnyttjade? Om de är avslutade ska de inte påverka

De är avslutade. Men syns fortfarande på uc.
men står "avslutad 31/12-13".
Kommer försvinna helt nu vid årsskiftet antar jag?
men de kanske inte spelar någon roll?

Hahahahaha.

Nu har jag betyg BRA 2, 9%.

Förra månaden MINDRE BRA 10%.

Och vad har hänt? Jo jag har ökat mina blancolån från 330000 till 450000.

Betalat av en kortkredit på 30000, men alltså ökat min totala skuld rejält...blir inte klok på detta...

Hahahahaha.

Nu har jag betyg BRA 2, 9%.

Förra månaden MINDRE BRA 10%.

Och vad har hänt? Jo jag har ökat mina blancolån från 330000 till 450000.

Betalat av en kortkredit på 30000, men alltså ökat min totala skuld rejält...blir inte klok på detta...

Har liknade förutsättningar som dig 10% UC och 250000 blanco. Vart fick du lånet? :)

Hej! Fråga som någon kan svara på. I minuc står det "frågor som inte syns i din upplysning". Varför tar svea sånna upplysningar? Ser bankerna dom? Någon som vet hur mycket tidigare skuldsaldo påverkar mitt betyg?

Hej! Fråga som någon kan svara på. I minuc står det "frågor som inte syns i din upplysning". Varför tar svea sånna upplysningar? Ser bankerna dom? Någon som vet hur mycket tidigare skuldsaldo påverkar mitt betyg?

Och hur redovisas de blanka? Vad står det som övertext?

Frågor som inte syns i din upplysning syns inte när någon frågar. Det är "light-förfrågningar" eller vad man ska kalla det. Vet inte svaren på dina andra frågor.

Skuldsaldo brukar påverka rätt mkt, då många nekar direkt om man har skuldsaldo. Summan spelar nog ingen roll, utan det handlar mer om inte ha något alls synligt (och det försvinner först efter 24 månader efter man betalat allt)

Min UC score, blev Bra (1,1%) efter att min sista betalningsanm försvann i söndags (hade 4,6% dagen innan)
Årsinkomst 413k
blanco 100k
kortkredit 5k
underskott 6k
5 st UC-ff senaste 12 mån.

Tog en UC på Icabanken för lån, MinUC 1,1% -> 1,6
Tog en UC på Swedbank, för byte till Mastercard från Maestro MinUC 1,6->2,0
Tog en UC på BankNorwegian MinUC-> 2,0->2,7

Har ökat min blanco från 100k till totalt 250k och avslutat min kortkredit, får se om det blir bättre eller sämre UC-score nästa månad.

Hursomhelst, var otroligt skönt att betala av ALLA smslån och smålån från Cash2you, CashBuddy mfl, på totalt 150k... nu gäller det bara att inte trilla tillbaka i träsket igen..

Har ökat min blanco från 100k till totalt 250k och avslutat min kortkredit, får se om det blir bättre eller sämre UC-score nästa månad.

Hursomhelst, var otroligt skönt att betala av ALLA smslån och smålån från Cash2you, CashBuddy mfl, på totalt 150k... nu gäller det bara att inte trilla tillbaka i träsket

Var beviljades du lån då? Ica? Hur mkt?

Hursomhelst, var otroligt skönt att betala av ALLA smslån och smålån från Cash2you, CashBuddy mfl, på totalt 150k... nu gäller det bara att inte trilla tillbaka i träsket

Var beviljades du lån då? Ica? Hur mkt?

Ica beviljade mig 150k, Norwegian kunde erbjuda mig lån upp till 280k, och jag tog 100k därifrån.

Sökte du på 150 hos Ica och 280 hos norwegian?

Nej, jag sökte på 150k hos Ica och blev beviljad. Dock hade jag missräknat mina smslån rätt kraftigt, och märkte att jag behövde ca 60k till. Då sökte jag 100k på Norwegian, och de kunde då på skärmen erbjuda mig upp till 280k.

Det är väl det som är fördelen (beroende på hur man ser det) med Bank Norwegian, att de alltid visar vad du kan låna max, även om du söker ett mindre belopp. Jag vet ju tex inte vad Ica kunde erbjuda mig som mest, och nu i efterhand ångrar jag givetvis att jag inte provade ett högre lån hos Ica först. Ica har ju just nu en ränta på 5% och räntan jag fick fick av Norwegian var 12%

Nej, jag sökte på 150k hos Ica och blev beviljad. Dock hade jag missräknat mina smslån rätt kraftigt, och märkte att jag behövde ca 60k till. Då sökte jag 100k på Norwegian, och de kunde då på skärmen erbjuda mig upp till 280k.

Det är väl det som är fördelen (beroende på hur man ser det) med Bank Norwegian, att de alltid visar vad du kan låna max, även om du söker ett mindre belopp. Jag vet ju tex inte vad Ica kunde erbjuda mig som mest, och nu i efterhand ångrar jag givetvis att jag inte provade ett högre lån hos Ica först. Ica har ju just nu en ränta på 5% och räntan jag fick fick av Norwegian var 12%

Sant, fast kanske hade de nekat om du sökt 250 (eller 210 som du behövde) och inte erbjudit något alls? Frågan är ju om de erbjuder en lägre nivå än den sökta om de inte kan bevilja hela...

Eftersom UC inte ser allt är systemet egentligen helt bisarrt. Jag har fyra maxade kreditkort på totalt 85k som straffar mitt värde ganska hårt, trots att de "bara" kostar mig omkring 1000 i månaden i räntor. Om jag tog en massa sämre lån med mycket högre räntor men som inte syns på UC (Thorn/Cashbuddy etc) för att täcka upp detta hade jag fått betala 3-4000 mer i månaden (och alltså få sämre ekonomi = högre risk för betalningsanmärkning), men mitt kreditbetyg hade blivit mycket bättre...

Jag håller med om att det finns brister i systemet. Just detta med lån på andra ställen än på UC syns ju indirekt genom ett underskott av kapital som inte förklaras genom UC. Det försvinner ju dock om du jämkar eller väljer att inte göra avdrag för räntor i deklarationen.

Jag vet inte om det finns några gränser men du får ju göra avdrag på 30% av räntekostnader upp till 100 000. Ring skatteverket och fråga är mitt tips de brukar vara hjälpsamma. Jämkar du varje månad får du ju ut mer på lönen men däremot ingen restskatt. Det är viktigt att det blir rätt för jämkar du för mycket så åker du på restskatt. Ett annat alternativ är ju att inte göra avdrag för räntorna när de kommer dvs inte få ngn skatteåterbäring

Kan man spara ränteavdrag till deklaration år 2015 istället? (om två år)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp