Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Jag ringde om det i förrgår, dom sa det skulle funka dagen efter (dvs igår) men det har inte hänt ett skit.
Jag mejlade dem igår och de svarade inom en timme och sedan fungerade det för mej. Tycker att den nya sidan är hemsk ur alla perspektiv, ful ologisk och när man får upp sin upplysning så får man scrolla sej igenom den, jag har i varje fall inte hittat något sätt att få upp den i helskärm. Sedan kan man undra om de tagit bort "Min upplysning" med flit från alla som har abonnemang på "Mitt kreditbetyg"... Finns heller ingen upplysning om abonnemanget man tecknat, får kolla i internetbanken när jag betalt, så jag vet när det löper ut. Det enda som är bra är att det krävs BankId för att logga in, vilket de som säljer ID-kapningsskydd skulle fixat för länge sedan.

Vilken värdelös uppdatering de gjort vet inte om det är värt 25kr/månad när mitt abonnemang löper ut att ha kvar kreditbetyget när man inte får ha Min upplysning kvar.
Håller med, jag kommer att strunta i helt att ha abonnemang hos UC när mitt löper ut, har ändå löneutmätning och ska inte låna något mer. Det jag egentligen är intresserad av är "Min upplysning" för att se skulder och anmärkningar, men det kan jag lika gärna se på "Min upplysning" istället som uppdateras snabbare än UC.

Håller med, jag kommer att strunta i helt att ha abonnemang hos UC när mitt löper ut, har ändå löneutmätning och ska inte låna något mer. Det jag egentligen är intresserad av är "Min upplysning" för att se skulder och anmärkningar, men det kan jag lika gärna se på "Min upplysning" istället som uppdateras snabbare än UC.
Men på Min Upplysning (Bisnode) kan man väl inte se sina förfrågningar och vad som ev. händer med kreditbetyget då de försvinner?

Men på Min Upplysning (Bisnode) kan man väl inte se sina förfrågningar och vad som ev. händer med kreditbetyget då de försvinner?
Är inte så intresserad av det p g a att jag ändå inte ska låna en krona mer, mer intresserad av mitt skuldsaldo hos KFM. Om någon tagit en upplysning så får jag ju ändå den i Kivra.

Är inte så intresserad av det p g a att jag ändå inte ska låna en krona mer, mer intresserad av mitt skuldsaldo hos KFM. Om någon tagit en upplysning så får jag ju ändå den i Kivra.
Ok då förstår jag kommer inte heller ta något nytt blancolån eller söka någon kredit under det närmaste året får inget beviljat pga mitt massiva underskott så det blir bara onödiga förfrågningar i så fall.

Ok då förstår jag kommer inte heller ta något nytt blancolån eller söka någon kredit under det närmaste året får inget beviljat pga mitt massiva underskott så det blir bara onödiga förfrågningar i så fall.
Dessutom tycker jag att hela sidan blivit hemsk! Ta bara min upplysning, måste scrolla för att se hela, går inte att skriva ut... Onödigt att betala för en så dålig tjänst, blir onödigt dyrt!

Dessutom tycker jag att hela sidan blivit hemsk! Ta bara min upplysning, måste scrolla för att se hela, går inte att skriva ut... Onödigt att betala för en så dålig tjänst, blir onödigt dyrt!
Håller fullständigt med dig varför har de gjort Min Upplysning så idiotisk, när mitt abonnemang löper ut kommer UC inte få en krona till av mig.

Försöker mitt i mitt egna kaos hjälpa en vän, framförallt för att hon ska undvika att hamna i samma situation som mig.
Hon har en misskött kredit som försvinner näst vecka, vet ni hur mycket det kan påverka kreditbetyget?

Har mejlat med UC vill du skriva ut Min Upplysning gå in på sidan jag scrollade längst ner klicka på ctrl+a och skriv ut. Det fungerade då har testat själv.

Har mejlat med UC vill du skriva ut Min Upplysning gå in på sidan jag scrollade längst ner klicka på ctrl+a och skriv ut. Det fungerade då har testat själv.
Ja det fungerar men hur många fattar det? Fortfarande riktigt dåligt...

Ja det fungerar men hur många fattar det? Fortfarande riktigt dåligt...
Håller med dig till 100%, försökte få svar på varför de tar betalt för Min Upplysning när man inte prenumererar på Mitt Kreditbetyg men fick bara till svar att det ingår inte längre. Kollade i min mejl och den 28/10 upphör min prenumeration och då missar de mig som kund.

En förfrågan försvann nu betyget gick från 2,4% till 1,9% nästa försvinner om en månad och då har jag bara 1 förfrågan kvar

Ni som prenumererar på Mitt Kreditbetyg med Min Upplysning när kollar ni era sidor?D et är ju läge att kolla vid den månatliga uppdateringen mellan den 15-20 varje månad och när en förfrågan eller anmärkning försvinner eller ny förfrågan eller anmärkning tillkommer och när inkomsten uppdateras i juni. Men finns det någon anledning att kolla oftare,finns det något som kan påverka kreditbetyget annars?

Ni som prenumererar på Mitt Kreditbetyg med Min Upplysning när kollar ni era sidor?D et är ju läge att kolla vid den månatliga uppdateringen mellan den 15-20 varje månad och när en förfrågan eller anmärkning försvinner eller ny förfrågan eller anmärkning tillkommer och när inkomsten uppdateras i juni. Men finns det någon anledning att kolla oftare,finns det något som kan påverka kreditbetyget annars?

Vet inte om det är en egen uppdatering eller om det går in i den vanliga månatliga, men man bör ju också kolla när de nya uppgifterna från deklarationen dyker upp. Förfrågningar som blir 6 månader gamla påverkar också betyget.

Är det detta du menar? Mitt kreditbetyg har aldrig påverkats av att mina förfrågningar blir 6 månader varför vet jag inte.

Ah, missade den biten, japp, den jag menar. För min del har jag i princip alltid sett en förändring vid halvårspasseringen...

Ah, missade den biten, japp, den jag menar. För min del har jag i princip alltid sett en förändring vid halvårspasseringen...
Undrar varför det är så har det något att göra med antal förfrågningar man har tror du eller vad?

Undrar varför det är så har det något att göra med antal förfrågningar man har tror du eller vad?

Det eller att ändringen är så liten att det inte syns, eller kanske att det finns något annat (att man är husägare, hög-/låginkomsttagare osv) som håller betyget uppe/nere så att åldern på förfrågningen inte ska/får påverka i UC:s modell.

Nu har UC gjort om sidan med Min UC så att du kan skriva ut den eller bara se den, längst upp på vänstra sidan ovanför namn och adress står det skriv ut klicka på den så ser du hela Min UC och har möjlighet att skriva ut den om du vill.

UC har anlitat ett telemarketing företag som ringer från 010-490 99 17 för att sälja in sitt UC idskydd och de blir sura när man tackar nej så ringer de upp så vet ni.

Telefonförsäljare.... nästan lika illa som att ha med 4Finance att göra 😛:D.

Varför är inte mitt CSN lån med på UC utdrag? Kan banken se det ändå?

Varför är inte mitt CSN lån med på UC utdrag? Kan banken se det ändå?

CSN rapporterar inte in till UC. Banken kan inte se det. Dock frågar de ju om man har studielån, så om man ljuger där och det ändå uppdagas har man begått avtalsbrott, vilket åtminstone kan leda till att bolånet sägs upp.

Behöver hjälp att förstå mitt kreditbetyg.
Har inga anmärkningar, inkomst ca 450 tkr, blancolån ca 270 tkr varav 130 tkr delar jag med min sambo. Beviljat är högre än utnyttjat.
Hur kan jag ha uselt betyg? Har en del förfrågningar, kan de enskilt orsaka det usla betyget?

Behöver hjälp att förstå mitt kreditbetyg.
Har inga anmärkningar, inkomst ca 450 tkr, blancolån ca 270 tkr varav 130 tkr delar jag med min sambo. Beviljat är högre än utnyttjat.
Hur kan jag ha uselt betyg? Har en del förfrågningar, kan de enskilt orsaka det usla betyget?

Har du någon blank förfrågan?

Det är möjligt. Hur ser de ut? Att det inte står vem som tagit upplysning eller vem som tagit men inget belopp eller både och?

En blank UC brukar tas av inkassobolag en blank UC förfrågan brukar vara försedd med en kommentar i stil med "ärendenummer: xxxx" eller liknande.

Tack, jag tror dock att jag även har såna där det står ex namn men inget belopp eller ingenting överhuvudtaget. Ska kolla imorgon.

Tack, jag tror dock att jag även har såna där det står ex namn men inget belopp eller ingenting överhuvudtaget. Ska kolla imorgon.

Blank är lite missvisande här... Det heter blank för att den som tar en upplysning på dig inte kan se vem som frågat, men du kan se det på din egen förfrågan. Annars är det ganska vanligt att förfrågningar utan belopp görs och de påverkar inte mer än en med belopp.

Aha ok, men om jag kollar via Kivra då ser jag väl upplysningen som den visats den som frågar?

Ligger på en föga smickrande 29%.
Har 26 förfrågningar ( varav 11 till två olika långivare vid olika tillfällen - korkat, men jag hade inte förstått innerbörden av hur allvarligt det var med förfrågningar, försökte ta lån på ställen som accepterade anmärkningar - men som tyvärr tog UC).
15st av dessa ff är över 6månader gamla. Ingen av dessa godkände min ansökan, men det bryr sig väl inte bankerna om antar jag, då dom inte kan se om jag tagit lånen.

Har tre anmärkningar som försvinner i slutet av september.
Inkomst 2015: 470.000 (inväntar uppdaterad taxerad inkomst med spänning)
Inkomst 2014: 60.000 (var student då)

Någon som ens vågar gissa på hur stor skillnad min ökade lön kommer göra för min scoring?
Antar att jag måste vänta ut anmärkningarna (4månader) och en del förfrågningar, tyvärr, innan det ens är lönt att tänka tanken på ett lån antar jag.

Senast ändrad:
Jag ligger på nästan 50 och har inga anmärkningar så förfrågningarna verkar spela stor roll...

Blank är lite missvisande här... Det heter blank för att den som tar en upplysning på dig inte kan se vem som frågat, men du kan se det på din egen förfrågan. Annars är det ganska vanligt att förfrågningar utan belopp görs och de påverkar inte mer än en med belopp.
Har lite blandad karaktär men inget med ärendenummer och inga från inkassobolag. Är det rimligt att man då har nästan 50?

Har lite blandad karaktär men inget med ärendenummer och inga från inkassobolag. Är det rimligt att man då har nästan 50?

Det låter väldigt högt, men det är nog inte orimligt. När mina två anmärkningar försvann hade jag 37, sen gjorde jag två ansökningar och åkte upp på 48,4. Dock var utnyttjat högre än beviljat, och hade kanske ca 17 förfrågningar. Fick ner det rejält när väl förfrågningarna började försvinna och jag såg till att hålla mig inom det beviljade. Jag tror jag hade 6 kortkrediter och ett blanco på omkring 80 000, plus en avbetalning på ett billån på 30 000. Totalt någonstans runt 240 000.

Det låter väldigt högt, men det är nog inte orimligt. När mina två anmärkningar försvann hade jag 37, sen gjorde jag två ansökningar och åkte upp på 48,4. Dock var utnyttjat högre än beviljat, och hade kanske ca 17 förfrågningar. Fick ner det rejält när väl förfrågningarna började försvinna och jag såg till att hålla mig inom det beviljade. Jag tror jag hade 6 kortkrediter och ett blanco på omkring 80 000, plus en avbetalning på ett billån på 30 000. Totalt någonstans runt 240 000.
Ok, då är förfrågningarna så pass avgörande... Jag ligger under beviljat.

Ok, då är förfrågningarna så pass avgörande... Jag ligger under beviljat.

Jag tror att 20 förfrågningar är mycket mer förödande för betyget än 15 - jämfört med 10 kontra 5 (om du förstår vad jag menar). Jag fick hursomhelst ner betyget under 10 genom att minska antalet förfrågningar till 6-7 st och hålla mig inom beviljat. Så förmodligen kommer ditt förbättras en hel del med tiden.

Det är verkligen klurigt med kredit betyg. Gick ner från 18,7 till 12,4 när en förfrågan försvann. Hade elva innan och gick ner till tio nu inatt . Blir spännande när nya uppgifterna uppdateras nu i juni vad som händer. I augusti kommer det försvinna sex till, hoppas bara jag håller mig flytande till dess och kan söka ett samlings lån om allt ser bra ut, men man blir verkligen inte klok på detta system

När ser man den uppdaterade inkomsten för 2015 på Min UC blir det i juni eller i juli? Vet att Slutskattebeskedet börjar skickas ut den 15/6 har UC fått de uppgifterna innan dess?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp