• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

  • Nystartslån
  • Lån utan UC
H

Hmm

Gäst
Poäng: 0
Ser ut som följande, planen är att förbättra kreditbetyget för att kunna ta ett medlemslån genom facket hos någon av storbankerna.

Funderar vilka scenarior som förbättrar kreditbetyget mest. Ett stort blancolån så tre krediter blir en.
Ett blancolån för kreditkorten, så jag har två blancolån men inga kreditkort.
Ett alternativ är att behålla ett av kreditkorten men att sänka krediten och ha den outnyttjad.

Kreditbetyg idag 4.5

Blanco 70 k
Kreditkort 1, 50 k
Kreditkort 2, 50 k

Förfrågningar 4 st
Januari - 15
Januari - 15
April - 16
Juli - 16
 
S

Så blåst

Gäst
Poäng: 0
Känner mig så blåst!

Anlitade en städfirma för en vecka sedan, då de skulle utföra en flyttstädning. Frågade på telefon vid bokning om det skulle tas någon kreditupplysning vid faktura, eftersom att jag har betalningsanmärkningar. "Nej, inga problem", var svaret jag fick tillbaka.

Loggade idag in på Minuc, alltså nästan en vecka efter att städbolaget utfört sitt jobb, och ser att Fendea Finans tagit en kreditupplysning. Fakturan fick jag igår, kreditupplysningen togs idag. Varför ens ta en kreditupplysning nästan en vecka efter utfört jobb? Om de skulle nekat mig, skulle städbolaget åkt tillbaka för att stöka ner då?

Mitt kreditbetyg sjönk från 17 till 28! Jag som hade tänkt vänta ut en förfrågan i slutet av december för att då försöka få till ett lån hos Lendo på runt 100 000kr.

Städfirman hävdar att de inte gjort något fel. Fendea svarar inte! Utredningen på UC svarar heller inte.

Haha, jag anlitade en städfirma. På min UC ser det ut som att jag ansökt om lån hos Fendea Finans.

Städningen kostade för övrigt 999 kr. Och faktura var enda sättet att betala på. Yepp!
 
S

Så blåst

Gäst
Poäng: 0
Känner mig så blåst!

Anlitade en städfirma för en vecka sedan, då de skulle utföra en flyttstädning. Frågade på telefon vid bokning om det skulle tas någon kreditupplysning vid faktura, eftersom att jag har betalningsanmärkningar. "Nej, inga problem", var svaret jag fick tillbaka.

Loggade idag in på Minuc, alltså nästan en vecka efter att städbolaget utfört sitt jobb, och ser att Fendea Finans tagit en kreditupplysning. Fakturan fick jag igår, kreditupplysningen togs idag. Varför ens ta en kreditupplysning nästan en vecka efter utfört jobb? Om de skulle nekat mig, skulle städbolaget åkt tillbaka för att stöka ner då?

Mitt kreditbetyg sjönk från 17 till 28! Jag som hade tänkt vänta ut en förfrågan i slutet av december för att då försöka få till ett lån hos Lendo på runt 100 000kr.

Städfirman hävdar att de inte gjort något fel. Fendea svarar inte! Utredningen på UC svarar heller inte.

Haha, jag anlitade en städfirma. På min UC ser det ut som att jag ansökt om lån hos Fendea Finans.

Städningen kostade för övrigt 999 kr. Och faktura var enda sättet att betala på. Yepp!



Editerar mitt eget inlägg som jag skrev i frustration.

Fendea säger att det var meningen att de skulle ta en mikroupplysning. Så de ska undersöka saken vidare. På UC så sa dem att jag skulle ta kontakt med UC:s utredningsteam och där förklara ärendet, så skulle de rätta till felet.

Andas...... :)
 
H

Hmm

Gäst
Poäng: 0
Någon som har koll på om det ger stor skillnad i kreditbetyg om man har två blancolån jämfört med ett blanco lån? Inga övriga krediter.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Någon som har koll på om det ger stor skillnad i kreditbetyg om man har två blancolån jämfört med ett blanco lån? Inga övriga krediter.
Rent allmänt lär det vara en klart noterbar skillnad, men på individnivå spelar en massa andra faktorer in som kan göra skillnaden större eller mindre.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 870
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Någon som har koll på om det ger stor skillnad i kreditbetyg om man har två blancolån jämfört med ett blanco lån? Inga övriga krediter.


Det går knappt att svara på... beror på storleken osv..
 

Krona

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
4 Juli 2015
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Idag uppdaterades UC. Har ett litet lån kvar hos Frogtail som jag inte brytt mig om att betala av snabbare fast jag haft möjlighet att göra det. Har prioriterat mitt andra lån eftersom det syns på uc'n. Men i uppdateringen idag poppade folkfinans upp bland lånen och jag fick en ny kreditgivare :(
 

Calle

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 April 2013
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Detta är ju komiskt.

Innan uppdateringen hade jag 0.3% i score.
2st kreditkort Ej utnyttjade
1st lån @ 38000:-

Efter uppdateringen 0.6% i score.
Båda kreditkorten avslutade
1st lån @ 11000:-

Kan verkligen inte förstå hur det är möjligt att jag får sämre score, när jag sagt upp kreditkorten samt betalat in 27.000:- på ett lån. (allt detta gjordes på 1 månad)
 
H

Hmm

Gäst
Poäng: 0
Detta är ju komiskt.

Innan uppdateringen hade jag 0.3% i score.
2st kreditkort Ej utnyttjade
1st lån @ 38000:-

Efter uppdateringen 0.6% i score.
Båda kreditkorten avslutade
1st lån @ 11000:-

Kan verkligen inte förstå hur det är möjligt att jag får sämre score, när jag sagt upp kreditkorten samt betalat in 27.000:- på ett lån. (allt detta gjordes på 1 månad)

Hur stor kredit hade du på korten? Eftersom du har minskat ditt kreditutrymme/ helt tagit bort, så är det väl inte helt galet att det är lite negativt i ens prognos. Stämmer med vad folk skrivit tidigare om uc att en minsre outnyttjad kredit kan ses som positivt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp