• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Något bra jag gjort idag -tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Du behöver verkligen inte be om förlåtelse! Var och en har sin egna unika situation, var och en har sitt eget bagage att bära som inte är likt ngn annans även om det kan finnas likheter. Det är inte för intet som man säger att ingen går i någon annans skor!!!
Jag tycker att du är en rolig person med självinsikt. Att du är spontan och kanske impulsiv ses ofta som ngt positivt men det kan ibland ställa till det för en själv! Jag älskar din självironi och uthållighet!! Du är en riktig kämpe som jag redan sagt tidigare, du gör det ibland svårare för dig själv men så kämpar du dubbelt så mkt sen!! Du är öppen och erkänner dina brister som ingen annan här gör.
Du kanske tar livet och dagen med en klackspark men du är inte ytlig. Du är självmedveten som tusan! Du är inte långsint heller :)

Man behöver inte redogöra sitt liv här i minsta detaljer, vi kan ändå se helheten hos de flesta som skriver ofta här. I ditt fall ser jag en person som bubblar av livsglädje men som har det kämpigt med skulder. Att du dessutom är höggravid och ÄNDÅ orkar kämpa, sälja saker och fixa... woooowwww... du imponerar!
vi ska komma ihåg att alla är vi olika. Om man har svårt att hålla i pengar då måste man kämpa hundra gånger mer än ngn annan för att hålla i pengarna.
Jag kan tänka mig att det vore väldigt skönt för dig om du hade en närstående som du kunde ha som mentor på din resa, vän eller släkting. som kunde stötta dig till 100% och fungera som bollplanka.
Det är synd att det är så dyrt med kbt för jag tror att det hade varit bra att få, inte bara för att bli medveten om ett skadligt beteende mönster (vi är redan medvetna) men för att få verktygen man behöver för att kunna ändra ett visst beteende.

Skulder kan man betala av och bli skuldfria men hur vi är och hur vi blivit som personer och vad vi gör är mkt svårare att ändra. Jag själv tröstäter! Har enorm viljestyrka och självdisciplin i allt annat i mitt liv och trots att jag ser vad tröstätandet gör och jag ser vad jag själv gör mot mig själv så har det varit otroligt svårt att ändra mönster! Hade jag haft råd hade jag gått i kbt. Nu försöker jag på egen hand.

Nu ska du bli mamma precis när som helst. Alla som har barn vet att de första 2-3 åren är tuffast, för lite sömn kan göra en galen. Jag håller alla tummar och tår för dig @Lilaros att allt ska gå bra.

Jag har inte ngt spelberoende i bagaget men har erfarenhet av alkoholberoende (närstående som tyvärr gick bort bara 39 år gammal) och det jag har lärt mig är att omgivningen kan aldrig göra så att man slutar dricka hur mkt man än tjatar. Viljan måste komma inifrån, då är den som starkast. Och alla vi vandrar olika vägar mot klarhetens källa! Jag tror att de andra här som är eller har varit spelberoende ser i ditt fall en person som är på väg mot avgrunden om du inte tar tag i "problematiken". De vill skydda dig från att gå samma väg som de gått. Men de kanske glömmer att de själva har varit där du är, att när de var på väg mot avgrunden så fanns det andra i deras omgivning som viftade med den röda stoppskylten men de tyckte inte själva att det var så allvarligt. Just då! Vad jag menar med det är att alla vi har en gräns där vi känner att nu har vi nått vår egen botten. Då kommer klarheten och slår en med häpnad och man vet precis vilken väg man ska gå. Jag tror att det hjälper föga att säga att Jag tror att du har ett beroende men jag tror inte att du vill sluta med det (även om det stämmer) Ingen skulle frivilligt älska ett beteende som gör att man förstör sitt eget liv. Alla vill sluta men hur man gör det och när och framför allt varför är väldigt individuellt. ibland kanske det även finns ngn diagnos som man inte vet om att man har, men om man visste så skulle man själv och även omgivningen förstå varför det är som det är. Hade en kollega för flera år sedan som jag fick lite ont i magen av varje gång hon kom för då skulle det alltid startas upp grejer direkt på sekunden och folk skulle kallas in och bjudas till diverse möten, föreläsningar och föreställningar. Jag avskydde den totala avsaknaden av framförhållning. Fick ångest. Jag jobbar inte så, är totala motsatsen, planerar och planerar. Till slut lärde jag mig att säga Vad roligt att du har dragit igång det här men jag kan tyvärr inte hjälpa till dra in folk på några timmar men lycka till, hoppas det går bra. Men jag tänkte aldrig hur det kunde kännas för henne att ha det så. Blev hon inte sönderstressad? Efter ngt år fick hon ADHD diagnos och då var hon över 40 år. Då föll allt på plats. Ja det här var bara en parentes!

Jag tror på dig Lilaros! Snart stor du i full blom :)

Din arbetskamrat påminner om en jag kände med adhd, gud vad trött jag blev, inte en lugn stund och man skulle ut och göra saker och vara social och om man städade räckte inte några timmar.
Ändå skönt att du kunde stå på dig, jag blir lite rädd för bossiga typer eller såna med pondus som kör över lite och ska styra upp.

Tack för analysen av min personlighet... blev jätteglad. Det som inte syns här är att jag behövt sova mycket för att orka och ladda upp energi. Bakom den här kvinnan står en man som hugger in med mycket matlagning som låter mig vila. Igår t.ex. kunde jag inte sova på hela natten men höll mig vaken 22 timmar för att göra hinnsvepning på dagen och sen sov jag nu till 8 på kvällen.
Vaknar, äter, tar mediciner, somnar vissa dagar.
Blir nog bättre snart.

Kbt låter jättebra och att ha någon vän som mentor. Alla är rätt upptagna med sina egna liv och hälften skulle inte förstå problematiken och tycka att det är ett äckligt och oförlåtligt beteende att lägga 1 krona på spel om man har lån, familj eller inte. Jag gillar inte att ha beroenden så den där viljan du pratar om, det känns som att ett frö håller på att växa. Jag behövde mogna in i det lite. Problemet är också att när man nyss varit i kakburken känns det hur enkelt som helst dagarna efter för att man är ”mätt”, sen kommer den där känslan av att man hade velat skriva här hur allt är avbetalt osv. Men det kan jag få genom att sälja saker och behöver inte spela.

Nåväl, ska ta tag i livet. Tack för stödet. Man är verkligen unik i sin egna story och får göra sitt bästa. Hade velat ändra mycket men nu är det som det är.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 913
Poäng
4 477
Håller med till stor del men det är svårt att ge råd då. Det har inget med kritik att göra. Jag förväntar mig ärlighet (med ödmjukhet) i detta forum och inte enbart att man ska stryka varandra medhårs. Tackar för mig. Ha det fint!
Att skriva till en annan aktiv medlem att denne är troll är väl inte så ödmjukt. Sen är det upp till var och en hur "ärlig" man vill vara, det är inget villkor när man blir medlem här att det krävs total ärlighet. Och många gånger vill man bara skriva av sig utan att få råd och pekpinnar. Om du förväxlar ödmjukhet med att "stryka medhårs" så får det stå för dig. Det jag skrev var inte riktat enbart till dig utan jag reagerade på hur flera skrev till Lilaros och jag tyckte att tonen var lite väl hård... och eftersom jag inte är en person som stryker medhårs så sa jag ifrån. That's it!
 

samillan

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
28 April 2014
Meddelanden
102
Mottagna reaktioner
91
Poäng
257
Jag är så imponerad av dig Lilaros, hur du kämpar och trixar.
Skulle behöva få lite tips av dig hur man får igång Tradera....tycker aldrig jag får något sålt där så jag gör nog något fel
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 913
Poäng
4 477
Jag gillar inte att ha beroenden så den där viljan du pratar om, det känns som att ett frö håller på att växa. Jag behövde mogna in i det lite.
exakt det jag menar... när just ditt frö är tillräckligt stort och starkt så händer det! Det går TYVÄRR inte att påskynda utifrån, hade det gått så hade det inte funnits alkoholister och spelberoende som supit/spelat bort det absolut viktigaste de haft, sina familjer, barn etc.
Som "stödjare" ska man självklart se upp med att inte bli medberoende för då hjälper man inte.
Önskar dig en finfin dag, ta hand om dig och glöm inte unna dig ett glas saft och klappa dig på axeln och fortsätt kämpa :)
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Jag är så imponerad av dig Lilaros, hur du kämpar och trixar.
Skulle behöva få lite tips av dig hur man får igång Tradera....tycker aldrig jag får något sålt där så jag gör nog något fel
Inte jag heller så svårt att sälja nått.
Och får man nått sålt är det bara nån struntsumma.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Att skriva till en annan aktiv medlem att denne är troll är väl inte så ödmjukt. Sen är det upp till var och en hur "ärlig" man vill vara, det är inget villkor när man blir medlem här att det krävs total ärlighet. Och många gånger vill man bara skriva av sig utan att få råd och pekpinnar. Om du förväxlar ödmjukhet med att "stryka medhårs" så får det stå för dig. Det jag skrev var inte riktat enbart till dig utan jag reagerade på hur flera skrev till Lilaros och jag tyckte att tonen var lite väl hård... och eftersom jag inte är en person som stryker medhårs så sa jag ifrån. That's it!
Ibland missuppfattas saker också.
Vet att Tigerkatten menade väl.
Ibland är det en nackdel att skriva istället för att prata och missförstånd blir.
Gillar både Tigerkatten o Lilaros ❤️
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Att skriva till en annan aktiv medlem att denne är troll är väl inte så ödmjukt. Sen är det upp till var och en hur "ärlig" man vill vara, det är inget villkor när man blir medlem här att det krävs total ärlighet. Och många gånger vill man bara skriva av sig utan att få råd och pekpinnar. Om du förväxlar ödmjukhet med att "stryka medhårs" så får det stå för dig. Det jag skrev var inte riktat enbart till dig utan jag reagerade på hur flera skrev till Lilaros och jag tyckte att tonen var lite väl hård... och eftersom jag inte är en person som stryker medhårs så sa jag ifrån. That's it!

Vad du väljer att tolka in får stå för dig. Du och flera andra har misstolkat med flit eller inte det jag vill ha sagt. Ber man om råd och ändrar sin story varje dag (ej detsamma som ärlighet) så uppstår en svårighet.
Och ja, står för att det är för mycket stryka medhårs i forumet ibland som kan stjälpa mer än hjälpa. Det var det sista för mig i denna klubb för inbördes beundran.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Ibland missuppfattas saker också.
Vet att Tigerkatten menade väl.
Ibland är det en nackdel att skriva istället för att prata och missförstånd blir.
Gillar både Tigerkatten o Lilaros ❤️

Önskar dig verkligen lycka till ❤️
 

Freya

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
12 Februari 2019
Meddelanden
189
Mottagna reaktioner
102
Poäng
297
I måndags bokade jag tiden till skuldrådgivningen, inte många lediga tider där inte. Så den 15:e ska jag dit:) skit jobbigt men ändå skönt.
Skrev även ett Mail till ett ställe där jag kan gå på möten för spelberoende, så i kväll ska jag på mitt första möte. Är så nervös känns ganska jobbigt men ändå bra.
Nån som varit på nått av dessa som kan plåstra om mina nerver.

Annars är ekonomin på botten o inte en räkning är betald:(
Önskar er en fin dag❤️
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 274
Poäng
997
Det kommer gå bra ikväll, skönt att träffa andra i samma sits och se att du är långt ifrån ensam ❤️
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp