• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Krea - Jämför 30 företagslån
2. Froda - Upp till 15 miljoner
3. Creddo - Jämför 20 företagslån
4. OPR-Företagslån - Upp till 1 miljon

Nån som har enskild firma?

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Som rubriken säger, någon?
 
  • Bästa Företagslån Krea Jämför 30 företagslån
  • Froda (Bisnode)

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Japp, som bisyssla till min anställning.
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Samma här. Startade den nov 2016 och har förlängt räkenskapsår så första deklarationen blir våren 2018.
Fakturerar mina uppdrag och undrar om det är fler som tänkt tanken att låna av sig själv?
Dvs att varje gång du får betalt för en faktura du skickat så tar du hela summan för att betala av på privata skulder.
Tror till o med vissa struntar i att ta upp vissa eller många av sina uppdrag och de fakturor dim skickat och fått betalt för i sin deklaration sen för att kunna använda hela summan från fakturorna och inte bara använda halva för skatt och moms är ju typ halva beloppet.

Eller att man tar med det i deklarationen och riskerar fet restskatt men ser det som ett framtida problem :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Jag har EF.

Det är väl inga problem att göra egna uttag från din firma. Du bokför uttagen mot konto 2013 Egna uttag. Så länge du kan betala dina skatter och avgifter spelar det ingen roll vilka uttag du gör.

Personligen är jag emot allt fiffel oavsett vad det gäller. Det är mer att förlora än att vinna på att fiffla med bokföringen.
Skatteverket gör slumpmässiga kontroller av deklarationerna även på småföretag. Vilket jag tycker är bra.
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Håller med.
Har inga utgifter.
Jag åker till olika ställen och gör uppdrag inom musik och fakturerar för det.
Det jag kan dra av för i deklarationen för min EF är resor till och från uppdragen.
Men bara man har pengar att vetala skatt och moms med sen när det är dags att deklarera för sin EF. För använder du alltid pengarna som kommer in på ditt företags konto så måste man ju såklart skriva in det under Egna Uttag i deklarationen på näringsbilaga NE va? Eller är jag ute och cyklar nu?
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Säg tex att under 1 år så skickar du fakturor för totalt 100.000kr ink moms.
Då är ju skatt och moms cirka hälften av det så du kan använda cirka 50.000kr av det till vad du vill. Men om du tar ut alla 100.000kr och använder till din vanliga vardagsekonomi så krävs det ju då att dom där 50.000 kronorna måste du hosta upp när det är dags att deklarera sen. Korrekt?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Säg tex att under 1 år så skickar du fakturor för totalt 100.000kr ink moms.
Då är ju skatt och moms cirka hälften av det så du kan använda cirka 50.000kr av det till vad du vill. Men om du tar ut alla 100.000kr och använder till din vanliga vardagsekonomi så krävs det ju då att dom där 50.000 kronorna måste du hosta upp när det är dags att deklarera sen. Korrekt?
Exakt!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Du kan använda pengarna på företagskontot för privata utgifter (bokförs som Egna uttag konto 2013). Om det inte finns tillräckligt med pengar när du ska betala momsen t ex så måste du skaffa fram pengarna, antingen om du har ngn annan inkomst eller behöver låna, då sätter du in pengarna på företagskontot och bokför insättningen mot konto 2018 (kredit). Så gör man alltid när man använder privata pengar i företaget.

Jag betalar moms varje månad för att slippa överraskningar, kan rekommendera det.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Säg tex att under 1 år så skickar du fakturor för totalt 100.000kr ink moms.
Då är ju skatt och moms cirka hälften av det så du kan använda cirka 50.000kr av det till vad du vill. Men om du tar ut alla 100.000kr och använder till din vanliga vardagsekonomi så krävs det ju då att dom där 50.000 kronorna måste du hosta upp när det är dags att deklarera sen. Korrekt?

Ja, tar du ut allt som eget uttag blir det ju en rejäl "kvarskatt" som kan bli svår att hantera. Rent teoretiskt kan du ju göra så och sedan använda nästa års intäkter (som du också tar ut som eget uttag) för att betala kvarskatten med, men då skjuter man ju bara upp problemet.

Jag tar ut så mycket jag kan och sätter sedan över hälften på ett bankkonto med ränta tills det blir dags att betala. Alltid något. Men från och med februari i år måste jag betala in preliminärskatt varje månad, så nu får jag kanske tänka om.

Jag deklarerar moms en gång om året (men har koll på summan hela tiden). SÅ roligt är det inte att deklarera att jag vill göra det varje månad ;)
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Du kan använda pengarna på företagskontot för privata utgifter (bokförs som Egna uttag konto 2013). Om det inte finns tillräckligt med pengar när du ska betala momsen t ex så måste du skaffa fram pengarna, antingen om du har ngn annan inkomst eller behöver låna, då sätter du in pengarna på företagskontot och bokför insättningen mot konto 2018 (kredit). Så gör man alltid när man använder privata pengar i företaget.

Jag betalar moms varje månad för att slippa överraskningar, kan rekommendera det.
När du skriver "Om det inte finns tillräckligt med pengar när du ska betala momsen t ex så måste du skaffa fram pengarna, antingen om du har ngn annan inkomst eller behöver låna, då sätter du in pengarna på företagskontot och bokför insättningen mot konto 2018 (kredit)." Hur menar du då?
Företagskontot? Jag har ett företagskonto i Danske Bank, för varje gång jag gör ett uppdrag så skickar jag en faktura där mitt bankgiro-nummer står och det bankgiro-numret är kopplat till mitt företagskonto i Danske Bank så alla pengar hamnar där. Men varje gång jag får betalt för en faktura jag har skickat så tar jag ut halva beloppet och spenderar det privat och halva beloppet sätter jag alltid direkt in på ett fond-sparkonto i Avanza.
Så hur ska jag göra då när jag ska deklarera?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp