• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Krea - Jämför 30 företagslån
2. Froda - Upp till 15 miljoner
3. Creddo - Jämför 20 företagslån
4. OPR-Företagslån - Upp till 1 miljon

Nån som har enskild firma?

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Ja, tar du ut allt som eget uttag blir det ju en rejäl "kvarskatt" som kan bli svår att hantera. Rent teoretiskt kan du ju göra så och sedan använda nästa års intäkter (som du också tar ut som eget uttag) för att betala kvarskatten med, men då skjuter man ju bara upp problemet.

Jag tar ut så mycket jag kan och sätter sedan över hälften på ett bankkonto med ränta tills det blir dags att betala. Alltid något. Men från och med februari i år måste jag betala in preliminärskatt varje månad, så nu får jag kanske tänka om.

Jag deklarerar moms en gång om året (men har koll på summan hela tiden). SÅ roligt är det inte att deklarera att jag vill göra det varje månad ;)
Ja om du kikar på mitt senaste svar jag skrev till Myra nyss så ser du att jag gör typ samma, men ska jag verkligen deklarera det som kredit i deklarationen som Myra skrev?? Det blir väl bara eget uttag jag ska fylla i..
 
  • Bästa Företagslån Krea Jämför 30 företagslån
  • Froda (Bisnode)

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Dessutom så om man får tillbaks på skatten för sin anställning så har man pengar där att vetala skatt o moms för enskilda firman, även att skita i att ta semester och få typ 30k i semesterersättning som man kan ta till att betala moms och skatt för enskilda firman vid deklarationen. Men hur deklarerar man det?
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Ja om du kikar på mitt senaste svar jag skrev till Myra nyss så ser du att jag gör typ samma, men ska jag verkligen deklarera det som kredit i deklarationen som Myra skrev?? Det blir väl bara eget uttag jag ska fylla i..

Myra pratar nog om en egen insättning.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Mitt bokföringsprogram bokför dock insättningar på 2017, men på det stora hela spelar det nog ingen roll :)
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Jag fakturerar via billogram så där ser man tydligt skatt och moms för alla fakturor jag skickat. När jag får betalt för en faktura jag skickat så sätts det in på mitt företagskonto i Danske Bank för mitt bankgiro-nummer på fakturorna är kopplade till mitt företagskonto i Danske Bank. Säg att jag fakturerat 100.000 inkl moms på 1 år då ska ju som sagt cirka hälften dvs 50.000 finnas när det är dags att deklarera. Jag använder hälften av varje faktura till privat konsumtion och hälften sätter jag in på ett sparkonto i en annan bank än banken jag har företagskontot i.
Så när jag ska deklarera så har jag ju cirka 50.000 på sparkontot, men hur ska jag deklarera det på deklarationen? Först måste jag ju skriva 50.000 egna pga min privata konsumtion men även 50.000 egna uttag i och med att jag ändå tar ut 50.000 och sätter in på mitt sparkonto i annan bank. Och sen när det är dags att deklarera så tar jag dom 50.000 från sparkontot och vetalar skatt och moms.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 660
Poäng
4 477
Först måste jag ju skriva 50.000 egna pga min privata konsumtion men även 50.000 egna uttag i och med att jag ändå tar ut 50.000 och sätter in på mitt sparkonto i annan bank. Och sen när det är dags att deklarera så tar jag dom 50.000 från sparkontot och vetalar skatt och moms.

De 50 000 kr du flyttar till ett annat konto, jag är osäker hur du ska göra men jag gör liknande fast jag flyttar pengar från företagskontot till ett annat bankkonto som jag öppnat till firman (inom samma bank) och de överföringarna bokförs inte som Egna uttag utan som Kontoöverföringar Egna konton och det är alltså inte Egna uttag. Sen när jag vill betala ngt med de pengarna flyttar jag tillbaka dem till företagskontot och bokför på samma sätt Kontoöverföringar Egna konton.

KOntot för Egna uttag avser när du tar ut pengar för privatbruk. är det itne för privat bruk så ärd et inte Egna uttag. Men om du skulle ta ut 200 kr från det extra kontot för att gå på bio så ska ju det bokföras som Egna uttag.
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 660
Poäng
4 477
Gör du ingen löpande bokföring under året???? Det är den löpande bokföringen som ligger till grund när du ska deklarera och göra din NE bilaga. Du säljer tjänster så jag vet inte riktigt vad som gäller då men du måste ju bokföra dina fakturor när du får betalt och även när du köper förbrukningsvaror m m till din firma, det ska ju också bokföras.
Jag bokför i ett bokföringsprogram och där finns alla rapporter och siffror jag behöver när det är dags för deklarationen och årsbokslutet.
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Gör du ingen löpande bokföring under året???? Det är den löpande bokföringen som ligger till grund när du ska deklarera och göra din NE bilaga. Du säljer tjänster så jag vet inte riktigt vad som gäller då men du måste ju bokföra dina fakturor när du får betalt och även när du köper förbrukningsvaror m m till din firma, det ska ju också bokföras.
Jag bokför i ett bokföringsprogram och där finns alla rapporter och siffror jag behöver när det är dags för deklarationen och årsbokslutet.
Kolla vad jag skrev. Jag fakturerar via Billogram och då skapas automatiskt rapporter, statistik, bokföring gratis.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp