Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Northmill Bank - Vi garanterar dig sänkt ränta*

Viktig medlem
Poäng: 167
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Hejsan!

Vi firar 1 år som svensk bank genom att lansera garanterad sänkt ränta* på vår produkt Northmill Reduce.
Reduce är en produkt där vi löser ett eller flera lån och garanterat sänker din ränta. Garantin gäller utifrån att du klarar vår sedvanliga kreditprövning och övriga villkor som går att hitta längst ned i detta inlägg.

Kortfattat så fungerar det som så att utifrån att du klarar vår kreditprövning och har ett eller flera lån utan säkerhet såsom någon form av avbetalning, privatlån eller annan kredit med ränta, upp till ett sammantaget maximalt belopp om 300 000:- (nivån på vilket belopp vi kan erbjuda att lösa krediter för sätts individuellt efter kreditprövningen). Ja då garanterar vi dig faktiskt en lägre ränta, oavsett räntenivå på nuvarande lån (såvida du inte har ett räntefritt lån dvs).

Gå gärna in och läs mer på vår sida, och ja om du känner att du mest troligt uppfyller villkoren, så kan du ansöka och få preliminärt besked direkt.

Vi ser fram emot att få sänka din ränta och hoppas du kommer trivas som kund hos oss på Northmill Bank. Har ni ytterligare frågor så ska vi göra vårt bästa kring att besvara dessa här i tråden.

Väl mött!
Simon

*Garantin gäller under följande förutsättningar och villkor som du finner här.

Senast ändrad:
Antar att det är UC som gäller?

Vad är era lägsta krav? Max UC-betyg? Anmärkningar? Etc.

Hur ser det ut hos Er? Har ni också stramat åt vad ni godkänner som många andra aktörer i corona-tider.

Lite feedback för oss som sitter med Credigo, Easycredit eller Credway: Ta gärna bort rapporteringen till UC. Skulle gissa att ni förstörde kreditbetyget för majoriteten på detta forum som redan har det nog kämpigt att få ett samlingslån eller amortera. Inklusive mig själv.

En av de parametrar på UC betyget som spelar mest roll är hur många procent utnyttjad kredit som man har. De som har era gamla aktörer Credigo, Easycredit och Credway har oftast 100% utnyttjad kredit och fick sig en chock när ni rapporterade in dessa siffror till UC. Många på brinken att söka samlingslån eller någon månad bort som är tvungen vänta ytterligare ett år i ett redan tufft läge på grund av att % utnyttjad kredit hos UC steg i skyarna tack vare er.

Den räntegaranti/ränterabatt som ni hade hos era gamla aktörer under lång tid funkade ju inte heller alls för fem öre hur man än mailade om vilka räntor man hade. Funkar denna räntegaranti bättre?

Finns säkert 20 trådar om er rapportering till UC. Här är 2 som jag hittade på en gång.

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/credigo-börja-rapportera-in-till-uc-efter-den-16-mars.13238/

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/easycredit-credway-credigo-inkasso-tas-de-bort-från-uc.14984/

Som ni ser tragiskt nog så skickar många hellre sina skulder till ert inkasso än låter dom synas hos UC av taktiska skäl för att få bättre förutsättningar. Även de som kan betala och har betalat i tid i alla tider. Så illa är det på kreditbetyget hos UC med högre procentgrad i nyttjade krediter för de som redan sitter med ej så bra förutsättningar och kämpar för ett bra samlingslån och få ordning på sin ekonomi.

Senast ändrad:
Lite åt Lendos håll så som det låter.
Vore intressant om ni gick på Creditsafe :D

Hejsan!

Vi firar 1 år som svensk bank genom att lansera garanterad sänkt ränta* på vår produkt Northmill Reduce.
Reduce är en produkt där vi löser ett eller flera lån och garanterat sänker din ränta. Garantin gäller utifrån att du klarar vår sedvanliga kreditprövning och övriga villkor som går att hitta längst ned i detta inlägg.

Kortfattat så fungerar det som så att utifrån att du klarar vår kreditprövning och har ett eller flera lån utan säkerhet såsom någon form av avbetalning, privatlån eller annan kredit med ränta, upp till ett sammantaget maximalt belopp om 300 000:- (nivån på vilket belopp vi kan erbjuda att lösa krediter för sätts individuellt efter kreditprövningen). Ja då garanterar vi dig faktiskt en lägre ränta, oavsett räntenivå på nuvarande lån (såvida du inte har ett räntefritt lån dvs).

Gå gärna in och läs mer på vår sida, och ja om du känner att du mest troligt uppfyller villkoren, så kan du ansöka och få preliminärt besked direkt.

Vi ser fram emot att få sänka din ränta och hoppas du kommer trivas som kund hos oss på Northmill Bank. Har ni ytterligare frågor så ska vi göra vårt bästa kring att besvara dessa här i tråden.

Väl mött!
Simon

*Garantin gäller under följande förutsättningar och villkor som du finner här.

har ni någon gräns på skuldsättning i förhållande till årsinkomst?

Hej igen,

Vad kul med mycket frågor och engagemang!

Jag hoppas ni dock har förståelse för att vi inte kan gå ut offentligt med information om alla detaljer i produkten. En del av frågorna berör direkta nivåer eller information som våra konkurrenter skulle ha stor glädje av att få reda på.

För att svara på grundkraven för Northmill Reduce så kommer de här:

- 18 år
- Folkbokförd i Sverige (ej box-adress)
- Du har ett giltigt BankID
- Och ja, man kan ansöka med betalningsanmärkningar. Det betyder dock inte att samtliga med betalningsanmärkningar klarar kreditprövningen för att vara tydlig.
- Ja det tas en UC

Tack också för övrig feedback och input. Fortsätt gärna komma med detta. Om ni går igenom låneprocessen på Reduce, så är det extremt värdefullt om ni återkommer med feedback om hur er upplevelse var. Vi kommer arbeta hårt för att förbättra kundupplevelsen hela tiden, och då är er input ovärderlig.

Om jag har 4 olika lån á 15% ränta vardera på 50.000 kr styck, Kan ni då "baka" ihop samtliga dessa 4 till ett stort hos er?

Hur påverkar det att man haft Credway/Credigo/asycredit via er tidigare som gått till inkasso?

Hej igen,

Vad kul med mycket frågor och engagemang!

Jag hoppas ni dock har förståelse för att vi inte kan gå ut offentligt med information om alla detaljer i produkten. En del av frågorna berör direkta nivåer eller information som våra konkurrenter skulle ha stor glädje av att få reda på.

För att svara på grundkraven för Northmill Reduce så kommer de här:

- 18 år
- Folkbokförd i Sverige (ej box-adress)
- Du har ett giltigt BankID
- Och ja, man kan ansöka med betalningsanmärkningar. Det betyder dock inte att samtliga med betalningsanmärkningar klarar kreditprövningen för att vara tydlig.
- Ja det tas en UC

Tack också för övrig feedback och input. Fortsätt gärna komma med detta. Om ni går igenom låneprocessen på Reduce, så är det extremt värdefullt om ni återkommer med feedback om hur er upplevelse var. Vi kommer arbeta hårt för att förbättra kundupplevelsen hela tiden, och då är er input ovärderlig.

grejen är många är överskuldsatta (högre belåning än sin årsinkomst) och har kanske inte haft bästa upplevelse rörande era kontokrediter.

jag kommer i varje fall inte våga på mig en ansökan på er om ni inte kan svara på huruvida det godkänns eller inte.

Hur funkar det om man spärrat sig hos era kontokrediter pga spelmissbruk? Kan man fortfarande söka detta lån?

Inte heller värt med bra förutsättningar att söka om ni endast sänker marginellt.

Det här känns mer som billig marknadsföring än att ni vill ge ytterligare information.

Hej igen,

Jag förstår att ni vill ha så detaljerade svar som möjligt, och jag önskar att jag kunde ge er detta. Men ni förstår säkert att det inte är helt okomplicerat.
Men ska ge mig på att försöka besvara ett par av frågorna jag fångade upp på bästa möjliga sätt.

- Om man sedan tidigare har misskötta krediter inom Northmill, så kan det påverka utfallet av en ansökan negativt

- Skuldsättningsgrad är en parameter i vår kreditbedömning. Så ja, har man (enligt vår bedömning) för mycket lån kontra sin inkomst, så kan det påverka utfallet negativt

- Har man spärrat sig av någon anledning för att göra uttag eller liknande på våra tidigare varumärken, så behöver det inte vara ett hinder. Detta då vi på den här produkten inte ger ut några nya pengar utan endast sänker räntenivån på befintliga krediter.

- När man har flera olika krediter så får man själv valmöjligheten att designa sitt eget erbjudande i flödet. Där kan du välja att lösa endast ett lån, några av lånen eller samtliga lån till ett och samma lån hos oss med en ny sänkt räntenivå. Det som man föredrar själv helt enkelt. Man har också stora möjligheter att välja återbetalningstid på det nya lånet, till den nivå man själv föredrar. Dock ska man ju alltid ha i åtanke att om man förlänger sin återbetalningstid jämfört med sin nuvarande, så påverkar det den totala kostnaden för lånet.

- Någon skrev att det här var som Lendo. Nja, Lendo är ju en låneförmedlare (de ger alltså inte ut egna krediter), således kan de inte på förhand garantera dig en sänkt ränta. De kan bara samla in erbjudanden från långivarna som finns i deras panel och presentera för dig. I nuläget finns inte Reduce med hos någon låneförmedlare, så man kan alltså inte få vårt erbjudande via en låneförmedlare. Och även om du har gått via en låneförmedlare, och tagit det bästa alternativet, så kan du komma till oss efteråt och vi kommer sänka den räntan ytterligare (under förutsättning att man uppfyller de villkor som finns i första inlägget).

Vad gäller huruvida nytänkande det här är eller ej, är inte upp till mig att bedöma. Alla får givetvis ha sin åsikt om detta. Kan bara konstatera att vi är oerhört stolta och nöjda med att kunna erbjuda alla som (återigen) uppfyller villkoren och förutsättningarna som jag berättade om i första inlägget sänkt ränta på ett nuvarande lån. Oavsett om du har 3% i ränta eller 25% idag. Så kommer vi sänka din ränta. Om någon annan långivare erbjuder detta, så får ni gärna tipsa mig :)

Hoppas ni har en fortsatt bra dag!

Hälsningar
Simon

Hej igen,

Jag förstår att ni vill ha så detaljerade svar som möjligt, och jag önskar att jag kunde ge er detta. Men ni förstår säkert att det inte är helt okomplicerat.
Men ska ge mig på att försöka besvara ett par av frågorna jag fångade upp på bästa möjliga sätt.

- Om man sedan tidigare har misskötta krediter inom Northmill, så kan det påverka utfallet av en ansökan negativt

- Skuldsättningsgrad är en parameter i vår kreditbedömning. Så ja, har man (enligt vår bedömning) för mycket lån kontra sin inkomst, så kan det påverka utfallet negativt

- Har man spärrat sig av någon anledning för att göra uttag eller liknande på våra tidigare varumärken, så behöver det inte vara ett hinder. Detta då vi på den här produkten inte ger ut några nya pengar utan endast sänker räntenivån på befintliga krediter.

- När man har flera olika krediter så får man själv valmöjligheten att designa sitt eget erbjudande i flödet. Där kan du välja att lösa endast ett lån, några av lånen eller samtliga lån till ett och samma lån hos oss med en ny sänkt räntenivå. Det som man föredrar själv helt enkelt. Man har också stora möjligheter att välja återbetalningstid på det nya lånet, till den nivå man själv föredrar. Dock ska man ju alltid ha i åtanke att om man förlänger sin återbetalningstid jämfört med sin nuvarande, så påverkar det den totala kostnaden för lånet.

- Någon skrev att det här var som Lendo. Nja, Lendo är ju en låneförmedlare (de ger alltså inte ut egna krediter), således kan de inte på förhand garantera dig en sänkt ränta. De kan bara samla in erbjudanden från långivarna som finns i deras panel och presentera för dig. I nuläget finns inte Reduce med hos någon låneförmedlare, så man kan alltså inte få vårt erbjudande via en låneförmedlare. Och även om du har gått via en låneförmedlare, och tagit det bästa alternativet, så kan du komma till oss efteråt och vi kommer sänka den räntan ytterligare (under förutsättning att man uppfyller de villkor som finns i första inlägget).

Vad gäller huruvida nytänkande det här är eller ej, är inte upp till mig att bedöma. Alla får givetvis ha sin åsikt om detta. Kan bara konstatera att vi är oerhört stolta och nöjda med att kunna erbjuda alla som (återigen) uppfyller villkoren och förutsättningarna som jag berättade om i första inlägget sänkt ränta på ett nuvarande lån. Oavsett om du har 3% i ränta eller 25% idag. Så kommer vi sänka din ränta. Om någon annan långivare erbjuder detta, så får ni gärna tipsa mig :)

Hoppas ni har en fortsatt bra dag!

Hälsningar
Simon

Det här med att testa om man kan få sänkt ränta gör det bara värre ännu en UC förfrågan som ligger i 1 år. Känns inte alls rätt

Hej,

Den enda osäkra förutsättningen är ju om du klarar vår kreditprövning eller ej. Gör du det, och har ett befintligt lån (utifrån förutsättningarna du kan läsa dig till via länken i första inlägget). Då kommer du garanterat få sänkt ränta. Men det är klart, om du är osäker på din kreditvärdighet i dagsläget. Då finns ju en risk att du inte kommer bli beviljad.

Trevlig kväll!
Simon

Vad krävs för att klara kreditprövningen, kan man få en hum om UC-betyg ni kräver?

Lite nyfiken här nu, hur bekräftar ni kundens aktuella ränta?

Jag står själv med ett lån och bättre uc score då det lånet togs och tänkte se om jag kan förbättra den ytterligare snart.

Hej igen,

- Terry jag önskar jag kunde säga exakta nivåer, men det kan jag tyvärr inte då det är ur ett konkurrensperspektiv känslig information. Det jag kan säga är att vi försöker vara så inkluderande vi bara kan.
- Nooz vi kan komma att be dig skicka in en bild på den/de fakturor som du avser att lösa, där ränta framgår.

Trevlig helg allesammans!

Hälsningar
Simon

Hej igen,

- Terry jag önskar jag kunde säga exakta nivåer, men det kan jag tyvärr inte då det är ur ett konkurrensperspektiv känslig information. Det jag kan säga är att vi försöker vara så inkluderande vi bara kan.
- Nooz vi kan komma att be dig skicka in en bild på den/de fakturor som du avser att lösa, där ränta framgår.

Hälsningar
Simon

Jag kan bara tala om egna erfarenheter när det gäller de krediter ni haft innan och den är inte positiv trots alla uppnådda krav så blev jag nekad även när jag hade ”god” ekonomi utan anmärkningar. Så jag personligen hade aldrig någonsin slösat en UC förfrågan om man inte kan ge ett hum om vad som behövs för score.

För övrigt tycker jag det är skit rent utav sagt att bolagen inte är tydligare med detta. Visst konkurrensen är stor men då får man som i alla andra branscher minska marginalerna för att sticka ut.

Senast ändrad:
Hejsan,

Jag kan inte gå in på individuella fall givetvis. Självklart beklagligt att du har haft den upplevelsen du berättar om.
Vi gör ju en bedömning som vi tror på baserat på den data som vi har tillhanda och erfarenhet vi har. Vi som bank, har givetvis ett stort ansvar i att göra en bedömning (både för individens bästa såväl som för vår egen skull) där vi kan se att återbetalningsförmågan är god. Men vi är ödmjuka inför faktumet att den här typen av bedömningar inte fångar upp 100% (åt något håll).
Med det sagt, så finns det ju inget egenvärde för oss att slå av ansökningar i de fall där vi, baserat på de uppgifter vi har, tror på att återbetalningsförmågan är god.

Allt gott,
Simon

Hej igen,

Hälsningar
Simon

Tack för svaret, jag provade tjänsten och fick sänkt med 0.87% effektiv ränta på 206k.

Mycket nöjd med det, alla procentenheter är bra skit

Tack för återkoppling Nooz. Kul o höra att du blev nöjd med tjänsten.
Och varmt välkommen som kund!

Hejsan,

Jag kan inte gå in på individuella fall givetvis. Självklart beklagligt att du har haft den upplevelsen du berättar om.
Vi gör ju en bedömning som vi tror på baserat på den data som vi har tillhanda och erfarenhet vi har. Vi som bank, har givetvis ett stort ansvar i att göra en bedömning (både för individens bästa såväl som för vår egen skull) där vi kan se att återbetalningsförmågan är god. Men vi är ödmjuka inför faktumet att den här typen av bedömningar inte fångar upp 100% (åt något håll).
Med det sagt, så finns det ju inget egenvärde för oss att slå av ansökningar i de fall där vi, baserat på de uppgifter vi har, tror på att återbetalningsförmågan är god.

Allt gott,
Simon

Det förstår jag, min input var mer att ni verkar har en betydligt tuffare attityd för godkännande än vad ni ger sken av eller iallafall i vad som verkligen behövs som minsta krav för att bli godkänd. I alla fall var det så för mig då ni var det enda bolaget som nekade mig just då. Men nu ska jag inte vara bitter det är troligtvis en bra produkt ni fått fram här lycka till!

Jag kommer inte testa om ni inte kan vara tydligare med skuldsättningsgrad. Förstår om ni inte vill skriva det men andra banker jag pratat med har kunnat prata om det på telefon.

inte värt risken, fortsätta genom Lendo etc är bÄttre för mig. I varje fall tills vidare

Samma för mig. Var mer specifika på era krav annars kommer jag bara hålla mig till Lendo/advisa

Samma för mig. Var mer specifika på era krav annars kommer jag bara hålla mig till Lendo/advisa

Klokt. Alltid bäst att gå via förmedlare.

Deras otydlighet här beror inte på ”affärshemligheter”, utan syftar enbart till att få in så många ansökningar som möjligt. All data är värd pengar för dem.

Hej igen,

Vi är mest intresserade av att få in kunder som får sänkt ränta. Gå gärna via en förmedlare, kom till oss sen, så sänker vi räntan ytterligare :)

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar
Simon

Fast då får man två UC-Förfrågningar?

Hej

Det stämmer Terry. Det är givetvis upp till var och en om man tycker det är värt två förfrågningar för att få ned sin ränta. Det var mer ett svar på att även om man går via en förmedlare (som några här tyckte var det bästa alternativet), så kan man fortsatt komma till oss efteråt och få ned sin ränta ytterligare. Går man direkt till oss, så undviker man ju däremot två förfrågningar.

Om man kontaktar oss och berättar om sina förutsättningar kring hur mycket lån man har i förhållande till sin inkomst, sin UC score, inkomst och liknande innan man gör en ansökan. Så kan vi säkert svara tydligare på ifall man uppfyller åtminstone de specifika kraven, innan man gör en ansökan. För att minimera risken för en "onödig" ansökan.

Hej

Det stämmer Terry. Det är givetvis upp till var och en om man tycker det är värt två förfrågningar för att få ned sin ränta. Det var mer ett svar på att även om man går via en förmedlare (som några här tyckte var det bästa alternativet), så kan man fortsatt komma till oss efteråt och få ned sin ränta ytterligare. Går man direkt till oss, så undviker man ju däremot två förfrågningar.

Om man kontaktar oss och berättar om sina förutsättningar kring hur mycket lån man har i förhållande till sin inkomst, sin UC score, inkomst och liknande innan man gör en ansökan. Så kan vi säkert svara tydligare på ifall man uppfyller åtminstone de specifika kraven, innan man gör en ansökan. För att minimera risken för en "onödig" ansökan.

Det där borde ni ha en e-tjänst kring, alltså att man kan fylla alla i de uppgifterna och få ett svar från er utan att UC tas. Borde inte det vara möjligt? Såklart viktigt att den trimmas bra, så att iallafall 80-90 % av de som använder den får ”korrekta” besked.

Vi är många här på forumet som vill undvika onödiga UC:n, som tynger betyget ett år framåt.

Tack för info. Från vilken nivå sänktes räntan?
Den sänktes från (effektiv) 5.75 (5.9%) till 4.89 (5.03%)

Jag gjorde även ansökan på både lendo och advisa igår kväll och bästa erbjudandet där var 7.89% ej effektiv med samma summa.

Min uc score vid tillfället till Northmill var 1.4 och ff borde varit 4st med dom 2 från igår kväll.

Jag räds inte uc förfrågningar dock så, får väl se om ett år igen om det går att få ännu bättre men troligtvis inte för min inkomst förändras inte i dagsläget.

Grundlön på 26850kr innan skatt, 1 barn och hyreskostnad på 4884kr/mån.

Hej allihopa,

Hoppas ni haft en bra helg!

Lippe - Tack för bra input. Detta är en tjänst som vi faktiskt håller på att se över. Förhoppningsvis kommer vi kunna presentera något i den stilen framöver.

Hälsningar
Simon

Hej,

Vad har ni för gräns gällande skuldkvot?
Många på forumet har en bra UC-score, men ofta en hög skuldkvot gällande blankolån. Accepteras dessa utav er tjänst?

Hej Trixarn,

Jag har berört just detta i ett tidigare inlägg också. Men ja vi har gränser för hur mycket lån du kan ha i förhållande till din inkomst. Vi kan dock inte gå ut här med exakt vilka nivåer detta är. Vi anser ju att de gränser vi har är relativt generösa, men det är ju subjektivt vad varje person tycker.

Trevlig kväll!
Simon

Hej Trixarn,

Jag har berört just detta i ett tidigare inlägg också. Men ja vi har gränser för hur mycket lån du kan ha i förhållande till din inkomst. Vi kan dock inte gå ut här med exakt vilka nivåer detta är. Vi anser ju att de gränser vi har är relativt generösa, men det är ju subjektivt vad varje person tycker.

Trevlig kväll!
Simon

Borde inte vara så svårt att ge en liten hint om gränsen går vid en, två eller tre gånger årsinkomsten? Självklart är det mycket annat som spelar roll men just skuldsättning är en viktig fråga att få svar på. Tror att många hade vågat söka alt lagt ner tanken om man visste. Om man tex tjänar 390tkr och har 750tkr synliga lån på uc...är det kört då trots ett uc betyg på säg ca 1%???

Hejsan,

Som jag tidigare skrivit, så är ni varmt välkomna att kontakta vår kundtjänst på 08-400 070 40 och berätta om era förutsättningar, så kommer de kunna hjälpa er med att svara på frågan om sannolikheten i just ert fall är hög eller låg, utifrån just de specifika förutsättningarna ni ger.

Allt gott,
Simon

Någon användare som sökt via Northmill och kan berätta om ni blev beviljade?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp