• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Northmill har rapporterat missbrukad kredit

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Jo men lånen är ju tagit med ett helt annat avtal och helt annan kreditupplysning än UC. Dom kan ju inte bara bestämma sig för att ”ändra” sina villkor utan ge kunden information eller varning om vad som händer!
Det är som om Swedbank skulle höja räntan med 50% och inte informera om det.
Med all respekt - och jag förstår att det känns surt, men vad jag har förstått via det här forumet så har Northmill rapporterat in andra krediter till UC utan att först meddela. Mig veterligen så är det ingen som har kommit någon vart genom att protestera mot det. Min poäng är bara att jag anser att man ska vara försiktig innan man "släpper" ... Det är ju trots allt så att har man missbrukat en kredit så har man ... Rent löjligt att dra in Swedbank i sammanhanget. Delvis för att även Swedbank kan rapportera in "missbrukad kredit, men främst om i det fall att "Swedbank skulle höja räntan med 50%"... Ja, i det fallet så är nog hela världsekonomin på fall (och det är nog inget som det kommer att skickas mail om i så fall ...:rolleyes:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Med all respekt - och jag förstår att det känns surt, men vad jag har förstått via det här forumet så har Northmill rapporterat in andra krediter till UC utan att först meddela. Mig veterligen så är det ingen som har kommit någon vart genom att protestera mot det. Min poäng är bara att jag anser att man ska vara försiktig innan man "släpper" ... Det är ju trots allt så att har man missbrukat en kredit så har man ... Rent löjligt att dra in Swedbank i sammanhanget. Delvis för att även Swedbank kan rapportera in "missbrukad kredit, men främst om i det fall att "Swedbank skulle höja räntan med 50%"... Ja, i det fallet så är nog hela världsekonomin på fall (och det är nog inget som det kommer att skickas mail om i så fall ...:rolleyes:
Förstår det resonemang absolut. Men sådana här händelser ska ju gå till på rätt sätt.
 
R

Robin G

Gäst
Poäng: 0
Med all respekt - och jag förstår att det känns surt, men vad jag har förstått via det här forumet så har Northmill rapporterat in andra krediter till UC utan att först meddela. Mig veterligen så är det ingen som har kommit någon vart genom att protestera mot det. Min poäng är bara att jag anser att man ska vara försiktig innan man "släpper" ... Det är ju trots allt så att har man missbrukat en kredit så har man ... Rent löjligt att dra in Swedbank i sammanhanget. Delvis för att även Swedbank kan rapportera in "missbrukad kredit, men främst om i det fall att "Swedbank skulle höja räntan med 50%"... Ja, i det fallet så är nog hela världsekonomin på fall (och det är nog inget som det kommer att skickas mail om i så fall ...:rolleyes:

Läs trådarna igen Cheifen!

dom har gett anmärkningar som inte finns i deras villkor.
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Hur eller hur så hoppas jag att det ska lösa sig för er som har fått "missbrukad kredit". Helt ärligt så hoppas jag på det bästa! Jag har själv varit i skuldträsket för många år sedan så jag vet hur det känns, men jag "släppte" aldrig något. Att jag hamnade på det här forumet för ca 1 år sedan var för att jag googlade samlingslån. Som sagt så har jag själv suttit i skiten, men jag har inte för en enda sekund skyllt mitt oansvar på något/någon annan. Det var nog det som hjälpe mig i alla fall ...
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 768
Mottagna reaktioner
1 547
Poäng
1 117
Checka att allt i nedan lista är uppfyllt. (särskilt den sista av punkterna...)
Om inte, bör du be dem plocka bort den missbrukade krediten!!


Då får banken registrera dig i missbruksregistret
För att en bank ska få skriva in dig i missbruksregistret krävs det att vissa kriterier är uppfyllda. Krediten eller bankkontot ska ha sagts upp på grund av att du gravt eftersatt din betalningsskyldighet eller gravt överskridit kreditgräns. Det krävs även att det framgår av villkoren som du godkänt i samband med krediten att det kan ske vid misskötsel samt att krediten har blivit uppsagd.

Utöver det krävs bland annat det här:

  • Banken/långivaren ska ha genomfört en kreditprövning
  • Banken/långivaren ska ha genomfört en identitetskontroll innan de skrev ett kreditavtal
  • Det ska stå i kreditavtalet att -och när- missbruksregistrering kan komma ifråga
  • Kredittagaren ska ha godkänt kreditavtalet
  • Engagemanget inte är tvistigt
  • Skuldbeloppet överstiger 1 500 kr
  • En uppsägning bör utformats enligt 5 § inkassolagen
  • Det bör också framgå i uppsägningen att krediten kommer att sägas upp om kredittagaren inte betalar eller bestrider fordran inom den tidsfrist som anges i uppsägningen. Det bör också framgå av uppsägningen att uppgiften om kreditmissbruk kan komma att rapporteras till ett kreditupplysningsföretag när krediten sägs upp.
Uppgifterna om att en person missbrukat ett konto eller misskött en kredit finns kvar i registret i tre år, räknat från den dag då banken avslutade kontot respektive krediten sades upp. Om lånet är en kontokredit finns det kvar uppgifter i registret i två år från den dag då långivaren sade upp kreditavtalet.

Kontakta bank och kreditupplysningsbolag vid fel
Uppgifterna i missbruksregistret är tillgängliga för banker, finansbolag och kreditmarknadsbolag. Har du felaktigt blivit noterad i missbruksregistret ska du främst kontakta banken som fört upp dig i registret. Men det är även bra att föra en dialog med kreditupplysningsbolaget eftersom det är de som har hand om registret.

Detta är ett väldigt bra inlägg som Lippe skrev. Alla som fått missbrukad kredit. Kontrollera alla punkter, identifiera vart det brister. Sen meddela till Utredning på UC samt Northmill om någon av punkterna inte har följts till punkt och pricka. Givetvis ska ni inte ha en felaktig missbrukad kredit om inte alla rutiner och lagar följts för att ge en sådan anmärkning. Även om man får ett nej första gången så bry Er inte om det, var bara ännu tydligare och påvisa bristerna. Annars skapar ni ett ärende hos Konsumentverket eller anmälan direkt på ARN:s hemsida som får granska det.

Detta är extremt viktigt att ni tar tag i det då det kommer påverka er ekonomi i många år framöver. Har Northmill gjort minsta fel så ska den anmärkan enligt lag bort med omedelbar verkan.
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Den sista punkten angående att det ska framgå i uppsägningsbrevet att rapportering kan ske uppfylls inte. Jag ska mejla UC’s utredning.
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Här är uppsägningsbrevet jag fick från dem. Jag skulle vilja påstå att sistas punkten inte är uppfylld.
Är det skäl nog att överklaga?
 

Bilagor

  • 454AA791-B159-4F10-B10C-8FE489FC28D7.jpeg
    454AA791-B159-4F10-B10C-8FE489FC28D7.jpeg
    162.6 KB · Visningar: 38
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp