• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nu börjar inkasso kraven rulla in! Hur formulerar man mail till dessa?

Vilken härva

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Januari 2019
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jaha, då var man i den situation som man bara inte tänkte att man skulle hamna i.
För många lån av diverse slag, både mängder med sms lån samt ett par lite"bättre lån".
100 000 tals kronor nu.
Tanken är väl hela tiden att man ska betala tillbaka och klara detta i slutändan, men nej...
Snart en månad försenad med alla betalningar och noll på konto.
mailen strömmar in med frågan var deras pengar är och telefonen går varm.
Svarar inte.
Försöker hålla paniken under kontroll med största svårighet nu.
Min fråga är hur man formulerar mail till alla dessa för att förklara att man absolut har noll chans att betala?
Och vill helst inte prata med alla dessa utan hålla det via mail. Har inte mer att säga i telefon än via mail, och har även värsta telefon fobin.
Inte lätt att komma överens om några avbetalningar heller eftersom inga pengar kommer finnas inom överskådlig tid, ligger kraftigt back nu.
Inget jobb heller nu med månadslön, jobbar på provision nu.
Usch och fy, vad göra?
Nästa steg sedan är väl då kronofogden. Är det då bäst att bara släppa allt dit istället för att försöka kämpa i motvind med något lån?
Och hur ser proceduren ut här, är det olika utifrån vilka som lånat ut?
Äger 50%av ett litet hus med min sambo, min del som högst värd 200 000 kr.
Börjas det ändå direkt med utmätning på detta även om det inte ens täcker en liten del av lånen? Och kan de separata sms aktörerena kräva utmätning, typ om man är skyldig 30 000 kr?
Tacksam för framför allt lite tips hur gå tillväga i detta första steg, att formulera mail till alla dessa som nu vill ha sina pengar.
Och hur proceduren ser ut med kronofogde krav.

Lååång story..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Hej, låter väldigt tufft också med tanke på att du saknar inkomst för tillfället!!
Hur mkt får du in på din provision efter skatt? Det vore bra att göra upp avbetalningsplaner (istället för att inte betala ngt alls) på lägsta möjliga månadsbelopp. Du får skriva till inkassobolagen att du saknar inkomst för tillfället. Vore jag dig skulle jag ringa, de kan lätt gömma sig bakom ett mejl med att det inte går eller säga ett högt belopp, då måste du mejla igen... här gäller det att kämpa för ditt liv.
Har du ngn du känner förtroende för som du kan ge fullmakt och som kan ringa runt åt dig, din sambo?

en annan fråga... hur stora skulder har du? Till vilka? Kan en vän, släkting eller din sambo hjälpa dig med att samlingslån för att betala bort det värsta?
Hur ser det ut på jobbfronten? När kommer du att få inkomst? Kan du ta extrajobb?

Om du skriver till Inkassobolagen som du är inne på, att du inte kan betala alls så tror jag tyvärr att de kommer skicka vidare till Kfm. Men om du säger att du kan börja med 300 kr/månaden så är det en början. Har du flera olika skulder som gått till samma inkasso då kan en del inkasso hjälpa till att slå ihop de olika skulderna till en och då underlättar det enormt.
 

Vilken härva

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Januari 2019
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej och tack för svar.
Skulderna är 500 000+ nu, så not good. Skulder till Santander, Marginalen, Seven Day och ett gäng sms aktörer.
Har absolut ingen som kan hjälpa med detta, ingen familj kvar och inga vänner med någon som helst möjlighet att hjälpa.
Min sambo vill jag helst inte blanda in överhuvudtaget. Och han har ingen ekonomisk möjlighet ändå. Då hade jag inte varit där jag är nu.
Är rädd för Kronofogden, men mer på det sätt att om dom går direkt på min del av hus.
Har läst på om detta och att dom inte har rätt att utmäta om inte pengar från egendom löser skulden med försvarlig vinst.
Vilket det absolut inte gör i mitt fall. Huset är värt typ noll i dagsläget pga av att avlopp etc måste fixas.
Så även om detta säljs så står jag ju i lika illa sits och då även utan hem, vilket väl inte kommer underlätta för att Kronofogden ska få sina pengar.
Provison kan variera, det är också en anledning till att jag är där jag är. Skulle det ramla in mycket provision så skulle det ju vara lugnt. bara betala till höger och vänster.
Men vet inte om jag kommer ha något vidare överskott inom överskådlig framtid.
Så kommer förmodligen gå till Kronofogde som det ser ut just nu. Vilket jag har bestämt mig för att inte få panik för. Som sagt det enda som skrämmer mig är min del av hus. Inte värt något i pengar, men värt något för mig.
Och hur ser det ut om nu om alla skulder ligger hos Kronofogden, kan jag betala in själv varje månad?
Eftersom dom just nu inte kan göra löneutmätning.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Jag förstår, tufft! Jag har inte varit hos Kfm mer än förelägganden men en gång var det nära att en skuld skulle skickas dit som jag inte hade möjlighet att betala (förelägganden på mindre belopp har jag alltid lyckats lösa) men det här var på 16 000 kr. Och då hade jag ingen taxerad inkomst, så jag var jätterädd att kfm skulle utmäta bostadsrätten. Fick prata med en av deras jurister som var jättetrevlig, ringde flera ggr. Kan råda dig att ringa till kfm och be om att få prata med en av deras jurister och förklara din situation så kanske du blir lugnare.

I mitt fall sa juristen att det vore ytterst osannolikt att bostadsrätten skulle utmätas för en så liten skuld (har också minderårigt barn) MEN kan kunde inte garantera det till 100% vilket gjorde att jag inte kunde ta risken att hamna på gatan så jag lyckades betlaa bort med hjälp av en dyr kredit.

tycker de tär lite konstigt det här, har ips på ca 100 000 kr men kfm får inte röra de pengarna, så i första hand utmäter de bostaden... obegripligt. När man kunde tagit från ips och betalat bort skulden.
Sökte hos Skv att få ut min privata pensionssparande för att undvika Kfm och utmätning men fick avslag! Det är ju ändå mina pengar som jag sparat varje månad. Nu kom jag lite off topic...

Du har ju en mkt konkret och vettig fråga att ringa Kfm och fråga... om du har Inkassoskulder som du inte kan betala som kommer att hamna hos Kfm och du inte har ngn inkomst att utmäta... kommer de att ev utmäta huset trots lågt värde eller kan skulden ligga hos dem och att du betalar det du kan varje månad... Så ring och fråga.

Sen vet jag inte rent juridiskt om de kommer att utmäta hela huset eller bara din del på 50%... det kan deras jurister svara på.
 

brokoly

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
16 Juni 2017
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
215
Poäng
417
Skriv bara över hela huset på sambon och så är det problemet ur världen?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Skriv bara över hela huset på sambon och så är det problemet ur världen?
Tror inte att det är så enkelt, har också tänkt tanken men läste här att kfm kollar sånt.
 

Vilken härva

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Januari 2019
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ja , det är skit. Men man är ju optimist och tänker att imorgon blir det bättre.
Vad gäller fastighet så måste dom utmäta helt hus, går ju inte sälja ett halvt hus. Vad dom gör är säljer hela och tar halva del av försäljningspengar. Och hälften av försäljning får den som äger 50%. Dessa pengar är ju inte mina.
Håller med om att det är konstigt och fel att dessa privata pensions pengar är så låsta. Jag har också en liknande summa som du där, och började där när jag inte kunde betala förra månaden. Då hade jag kunnat hålla räkningarna stången ett tag till om jag fått ut dessa.
Den lagen borde ändras, som sagt detta är ju dina ens pengar som man själv sparat! Och från det att man börjar med det sparande så hinner livet ändras många gånger.
Kan vara en bra ide att kontakta Kronofogden, och hoppas att man får kontakt med någon vettig människa.
Men jag antar att första steget är att maila alla dessa som nu väntar på sina pengar.
Vad sjutton skriver man i såna mail? Typ, Hej tack för att jag fick låna men kan inte betala tillbaka...
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Har du lån som inte gått till Inkasso än? Börja mejla dem och be om en betalningsfri månad så köper du dig lite tid.

Du kan t ex skriva: "Hej, jag är ledsen att jag ligger efter med mina betalningar men är utan inkomst för tillfället. Skulle betyda oerhört mycket om ni kunde bevilja en betalningsfri månad. Jag vill även be om möjlighet att lägga om lånet på längre tid så att månadskostnaden blir lägre. På sikt när min situation har blivit bättre så kommer jag att kunna betala mer."

till Inkasso kan du t ex skriva så här:
"Hej, jag har inte kunnat betala på mitt lån som nu ligger hos er. Jag befinner mig i en mycket trängd ekonomisk situation, är utan inkomst för tillfället. Jag vill dock försöka lösa situationen och undrar om ni kan vara behjälpliga med att lägga upp en avbetalningsplan? Vad är det absolut lägsta beloppet att betala per månad som ni skulle kunna bevilja? "

Du får räkna med att några kommer att försöka kontakta dig via telefon, för att diskutera din situation.

Med skulder på 500 000 kr och de flesta hos Inkasso kommer du att få höga månadskostnader så jag vet egentligen inte hur mkt det hjälper att skriva till Inkasso om du ändå inte kan betala ngt alls? Men jag tycker absolut du ska göra ett försök, mejla alla och se vad som händer... får du till avbetalningsplaner men inte kan följa dem så kommer skulderna att hamna hos kfm men det verkar som att du är mentalt förberedd på.

Söker du jobb? Har du rätt till hjälp av soc? Kan din man betala alla fasta utgifter tills du löst situationen?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Hur mycket hade du i taxerad inkomst förra året? Vad har du för kreditbetyg?

Såg nu att du skriver att det inte är ngn idé att be om avbetalningsplaner då du inte kommer att kunna betala ngt så om du är beredd att allt går till Kfm så behöver du ju inte skriva något, Inkasso kommer att skicka till Kfm och du kommer att börja få brev från Kfm.
 

Vilken härva

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Januari 2019
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har också kollat en del på denna lösning, sälja till sambo eller ge som gåva. Men vad jag förstår det så kan kronofogde , etc, hävda att man då gjort detta i försök att undanhålla egendom.
Då måste man ha gjort detta långt innan man började få krav brev tror jag.
När det gäller gåva till närstående så måste detta vara registrerat flera år tidigare för att det ska gälla.
Annars ogiltigförklaras det bara.
Vet inte om samma gäller för försäljning?
Mycket att hålla reda på... Skulle mycket hellre bara betala in mängder med pengar om jag kunde.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp