• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nu börjar inkasso kraven rulla in! Hur formulerar man mail till dessa?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 660
Poäng
4 477
Om du kan ta ett jobb med månadslön så kommer det fixa sig, om du jobbar på provision och det inte ger ngn lön så säg upp dig och ta tillfälligt jobb inom vården, hemtjänsten, personlig assisten... kassajobb i butik... jobbar du på helgerna så får du ob!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Vilken härva

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Januari 2019
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tack för alla svar.
Myra, tack för förslag på vad jag kan skriva till de olika instanserna. Det hjälper eftersom min hjärna har lagt av lite från all stress.
Soc är inte aktuellt, och min man kämpar på med eget företag som just nu inte heller ger några pengar.
Så står lite ensam med detta. Och ja, lite mentalt förberedd att det ska gå till Kronfogde är jag.
Tjatar återigen om mitt hus, men det är det enda jag är bekymrad för.
Någon som vet hur det fungerar med den regeln, att egendom bara får utmätas om det blir försvarligt överskott när hela skulden är betald.
Vilket inte är fallet här, min del av hus täcker inte ens en bråkdel av skulden. Får Kronofogden då inte utmäta?
Och om jag också går med på att betala varje månad till Kronofogden, eller ger medgivande att dom får dra från konto.
Då borde det vara samma som löneutmätning?
 

Vilken härva

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Januari 2019
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Och samlas lånen ihop till en klumpsumma? Eller kan en liten sms utlånare på säg 30 000 kr begära att egendom ska utmätas?
Vad gäller här?
 

Marhof

Ny medlem
Poäng: 27
Blev medlem
10 November 2012
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Hej och tack för svar.
Skulderna är 500 000+ nu, så not good. Skulder till Santander, Marginalen, Seven Day och ett gäng sms aktörer.
Har absolut ingen som kan hjälpa med detta, ingen familj kvar och inga vänner med någon som helst möjlighet att hjälpa.
Min sambo vill jag helst inte blanda in överhuvudtaget. Och han har ingen ekonomisk möjlighet ändå. Då hade jag inte varit där jag är nu.
Är rädd för Kronofogden, men mer på det sätt att om dom går direkt på min del av hus.
Har läst på om detta och att dom inte har rätt att utmäta om inte pengar från egendom löser skulden med försvarlig vinst.
Vilket det absolut inte gör i mitt fall. Huset är värt typ noll i dagsläget pga av att avlopp etc måste fixas.
Så även om detta säljs så står jag ju i lika illa sits och då även utan hem, vilket väl inte kommer underlätta för att Kronofogden ska få sina pengar.
Provison kan variera, det är också en anledning till att jag är där jag är. Skulle det ramla in mycket provision så skulle det ju vara lugnt. bara betala till höger och vänster.
Men vet inte om jag kommer ha något vidare överskott inom överskådlig framtid.
Så kommer förmodligen gå till Kronofogde som det ser ut just nu. Vilket jag har bestämt mig för att inte få panik för. Som sagt det enda som skrämmer mig är min del av hus. Inte värt något i pengar, men värt något för mig.
Och hur ser det ut om nu om alla skulder ligger hos Kronofogden, kan jag betala in själv varje månad?
Eftersom dom just nu inte kan göra löneutmätning.
 

Marhof

Ny medlem
Poäng: 27
Blev medlem
10 November 2012
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Hej! Jag skrev brev till samtliga banker, förklarade min situation, bad om anstånd eller förlängning av lån,alt extra betalningsfria månader! Alla utom 1 gick med på att lägga om lån, sänka kostnader, betala i kapp och anstånd till mars månadsbetning! Och det var 10 olika banker! Inkasso gick med på av bet plan! Skriv brev, så skönt efteråt! Alla har varit så hjälpsamma! Lycka till!
 

Vilken härva

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Januari 2019
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej
Tack för feedback Marhof. Jag har skrivit till samtliga lån där påminnelserna kommit in, är nu inne på andra månaden utan att någon fått betalt.
Men ingen som kan lägga om eller ge anstånd av de som jag kontaktat. Och en del har inte ens svarat tillbaka på mitt mail utan har igen skickat sitt mantra " Vi har inte mottagit betalning , betala omgående". Och det är nog runt samma antal banker eller fler.
Men detta var kanske när det redan har gått till inkasso?
Mina har inte hunnit rulla på så långt än. När det väl kommer till inkasso så finns kanske möjlighet att ordna upp med avbetalningsplaner etc?
Jag har fortfarande ett par större lån som jag fick betalningsfrin månad på i December, plus 2 krediter, så de kommer vara första förseningen nu i Januari på.
Den värsta är just nu Vivus, som ringer och ringer, och har inte svarat tillbaka på mail . Lite smått hotfulla i tonen... hur det nu ska hjälpa.
Trevligast svar från Credway, som inte kunde hjälpa med anstånd men svarade trevligt och förstående.
Så hur lång tid innan alla kommit till inkasso? Och är det några som har rätt att skicka direkt till Kronofogde?
 

jonu0001

Kunnig medlem
Poäng: 267
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
98
Poäng
267
Hej! Jag skrev brev till samtliga banker, förklarade min situation, bad om anstånd eller förlängning av lån,alt extra betalningsfria månader! Alla utom 1 gick med på att lägga om lån, sänka kostnader, betala i kapp och anstånd till mars månadsbetning! Och det var 10 olika banker! Inkasso gick med på av bet plan! Skriv brev, så skönt efteråt! Alla har varit så hjälpsamma! Lycka till!
Hur lyckades du med detta? behöver göra samma sak själv inom någa dgar, vad skrev du? Alla tips är välkomna på hr rjag ska få anstånd så att jag ev slipper hamna hos KFM
 

Vilken härva

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Januari 2019
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Undrar jag också... Jag har just skrivit till samtliga och ingen som är intresserad av att ge förlängning av lån eller anstånd.
Så skulle också gärna vilja ha tips på vad man skriver för att få så positiva svar.
Men detta kanske var efter alla hamnat hos inkasso? Då ska det ju gå att få till betalnings planer där.
 

Marhof

Ny medlem
Poäng: 27
Blev medlem
10 November 2012
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Jag skrev och frågade om anstånd i 2 månader alt förlänga återbet tid! Lade upp en plan själv innan vad jag egentligen behöver för att komma i kapp, sedan skrev jag brev som jag skickade med post ( inte mejl, tror det vart mer seriöst!) jag var tydligen med att frågan ör ju fri, förstår om det inte går, men att jag har hört att banken kan om de vill vara hjälpsamma, kan ge frysning av lån! Samtliga banker utom 1 har hjälpt mig med extra bet fria månader, anstånd eller helt krasst hjälpt mig med förlängning och faktiskt lägre kostnad per månad! Jag är chockad själv att det funkade!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp