• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Potentiell full lön trots löneutmätning

Perttan

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Jag har levt med löneutmätning nu i strax över ett halvår. Jag har fått behålla cirka 15700:- varje månad och det har alltid framgått på lönespecifikationen hur mycket jag får behålla samt hur mycket som går till kronofogden. Idag fick jag lönespecifikationen för maj månad och till min förvåning står det att hela lönen, 32618:- ska sättas in på mitt konto och endast 724:- går till kronofogden. Jag misstänker att det är min arbetsgivare som har gjort fel och då det är ett par dagar kvar tills lönen betalas ut kan de hinna rätta till det.

Det jag undrar över är ifall jag nu skulle få ut en full lön, kan jag då bli återbetalningsskyldig på något sätt? Blir jag helt utan lön kommande månader för att jämna ut det kronofogden gått miste om? Min första tanke är att tömma kontot 00.01 på fredag, föra över pengar till vänner samt ta ut en hel del kontanter. Kan det slå tillbaks mot mig på något sätt eller är det arbetsgivaren som åker dit på det?

Mvh
Perttan
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 854
Mottagna reaktioner
7 225
Poäng
4 807
Arbetsgivaren kommer inte åka dit.
 

Perttan

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Arbetsgivaren kommer inte åka dit.
Tack för ett utförligt svar! Vad händer då med mig och kommande månader? Vad jag läst på Kronofogdens hemsida ses arbetsgivaren som skyldig och kan straffas. Vad det innebär vet jag inte.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 854
Mottagna reaktioner
7 225
Poäng
4 807
Tack för ett utförligt svar! Vad händer då med mig och kommande månader? Vad jag läst på Kronofogdens hemsida ses arbetsgivaren som skyldig och kan straffas. Vad det innebär vet jag inte.
Tror att du kan få mer utförlig svar från @Jessica87
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Jag vill minnas att jag läst att det då blir arbetsgivaren som krävs på det dom missat att betala in. Men dom får inte betala ut mindre än förbehållet till dig heller framöver. Om du tjänar upp till det dvs. Dock så vet jag att någon här på forumet råkat ut för just det, att arbetsgivaren inte betalde ut ens förbehållet månaden efter pga en liknande miss. Jag hade inte chansat, hade hellre ringt lönekontoret nu. Hur lockande det än är med extra pengar.
Jag utgår från att du har skuldbelopp kvar som ligger för utmätning hos KFM?
 

Perttan

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Jag vill minnas att jag läst att det då blir arbetsgivaren som krävs på det dom missat att betala in. Men dom får inte betala ut mindre än förbehållet till dig heller framöver. Om du tjänar upp till det dvs. Dock så vet jag att någon här på forumet råkat ut för just det, att arbetsgivaren inte betalde ut ens förbehållet månaden efter pga en liknande miss. Jag hade inte chansat, hade hellre ringt lönekontoret nu. Hur lockande det än är med extra pengar.
Jag utgår från att du har skuldbelopp kvar som ligger för utmätning hos KFM?
Ja jag har en hel del skuldbelopp som ligger hos KFM.
Jag förstår det också som så att jag ändå har rätt till mitt förbehållsbelopp även nästa månad. Det jag främst är orolig för är ifall det skulle kunna användas som skäl för uppsägning?
Har hamnat i min sits pga spelberoende och skulle likväl kunnat ha spelat bort varenda krona samma dag lönen sätts in. Då har jag ingen möjlighet att kunna göra en återbetalning pga min "sjukdom".
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Ja jag har en hel del skuldbelopp som ligger hos KFM.
Jag förstår det också som så att jag ändå har rätt till mitt förbehållsbelopp även nästa månad. Det jag främst är orolig för är ifall det skulle kunna användas som skäl för uppsägning?
Har hamnat i min sits pga spelberoende och skulle likväl kunnat ha spelat bort varenda krona samma dag lönen sätts in. Då har jag ingen möjlighet att kunna göra en återbetalning pga min "sjukdom".
Om det du menar är att det finns en risk att du spelar upp pengarna så ring för guds skull arbetsgivaren/löne på en gång. Du vill inte ta den här risken, gör inte det.
 

Perttan

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Om det du menar är att det finns en risk att du spelar upp pengarna så ring för guds skull arbetsgivaren/löne på en gång. Du vill inte ta den här risken, gör inte det.
Nej jag ser inte det som en risk, menar mer att det kan vara min ursäkt till att jag inte kan återbetala överskottet jag fick. Då det nyligen nystats upp på jobbet att det är anledningen till min löneutmätning.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Nej jag ser inte det som en risk, menar mer att det kan vara min ursäkt till att jag inte kan återbetala överskottet jag fick. Då det nyligen nystats upp på jobbet att det är anledningen till min löneutmätning.
Det låter inte som en bra väg. Vad ska du göra med pengarna och vad gör du om du mot förmodan får behålla mindre än förbehållet nästa månad? Trygghet först, tänker jag.
 

Perttan

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Det låter inte som en bra väg. Vad ska du göra med pengarna och vad gör du om du mot förmodan får behålla mindre än förbehållet nästa månad? Trygghet först, tänker jag.
Unna mig något, kanske äta på en restaurang, ta en kaffe när man strosar runt på stan eller liknande. Inget extravagant.
Förstår själv att det anses som fel, men jag är ju "sjuk". Förbehållsbeloppet har jag rätt till så skulle jag inte få behålla det nästa månad så kan jag ändå ta strid och ha rätten på min sida. Så som jag tolkar det anses det vara lönekontorets fel att detta sker och att det endast kan sluta i att jag får onda ögat från arbetsgivaren om jag nu går igenom med det.
Jag får tacka för svar och är helt med på hur du resonerar, hade hoppats få höra från någon som varit i samma sits och fått höra hur efterspelet blev för denne.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp