• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Potentiell full lön trots löneutmätning

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Jag har levt med löneutmätning nu i strax över ett halvår. Jag har fått behålla cirka 15700:- varje månad och det har alltid framgått på lönespecifikationen hur mycket jag får behålla samt hur mycket som går till kronofogden. Idag fick jag lönespecifikationen för maj månad och till min förvåning står det att hela lönen, 32618:- ska sättas in på mitt konto och endast 724:- går till kronofogden. Jag misstänker att det är min arbetsgivare som har gjort fel och då det är ett par dagar kvar tills lönen betalas ut kan de hinna rätta till det.

Det jag undrar över är ifall jag nu skulle få ut en full lön, kan jag då bli återbetalningsskyldig på något sätt? Blir jag helt utan lön kommande månader för att jämna ut det kronofogden gått miste om? Min första tanke är att tömma kontot 00.01 på fredag, föra över pengar till vänner samt ta ut en hel del kontanter. Kan det slå tillbaks mot mig på något sätt eller är det arbetsgivaren som åker dit på det?

Mvh
Perttan

Du råkar inte fått ett ändringsbeslut? Eller att din skuld inte är större?

Arbetsgivaren kan bli tvingas att betala enligt beslutet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Arbetsgivaren kommer inte åka dit.
Det korrekta svaret om någon skulle vara intresserad är
Arbetsgivaren kan tvingas att betala in enligt beslutet även om dom inte gjort avdrag. Gör dom inte det kan dom bli restförd själv pga arbetsgivaransvar "skuld att betala" med lite kreditupplysningsproblem ett tag framöver.

Blir det för mycket tjafs om saken kan vi låtsas att Myras svar stämmer.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 857
Mottagna reaktioner
7 225
Poäng
4 807
Det korrekta svaret om någon skulle vara intresserad är
Arbetsgivaren kan tvingas att betala in enligt beslutet även om dom inte gjort avdrag. Gör dom inte det kan dom bli restförd själv pga arbetsgivaransvar "skuld att betala" med lite kreditupplysningsproblem ett tag framöver.

Blir det för mycket tjafs om saken kan vi låtsas att Myras svar stämmer.
Vi behöver inte låtsas, jag hade fel, så enkelt är det!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Utmätte pengar på något bolags konto i går tror jag det var för precis en sådan skuld. Vet inte hur det bolaget ska klara löneutbetalningarna nu i maj men dom kanske får in mer pengar.
 

Perttan

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Utmätte pengar på något bolags konto i går tror jag det var för precis en sådan skuld. Vet inte hur det bolaget ska klara löneutbetalningarna nu i maj men dom kanske får in mer pengar.
Jag arbetar på en stor arbetsplats utan några som helst likvida svårigheter om det skulle kosta de 15000:- extra en månad.
Så jag kan alltså behålla min fulla lön nu utan att åka på något straffbart?
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
402
Poäng
527
Helt korrekt av @Lasseman men i ett andra steg borde arbetsgivaren kunna kräva den felaktiga lönen tillbaka eftersom frågeställaren inte har mottagit den i god tro eftersom han vet om att han har löneutmätning.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 857
Mottagna reaktioner
7 225
Poäng
4 807
Helt korrekt av @Lasseman men i ett andra steg borde arbetsgivaren kunna kräva den felaktiga lönen tillbaka eftersom frågeställaren inte har mottagit den i god tro eftersom han vet om att han har löneutmätning.
Så jag tänkte när jag skrev att arbetsgivaren inte åker dit men tydligen så hade jag fel.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
402
Poäng
527
Så jag tänkte när jag skrev att arbetsgivaren inte åker dit men tydligen så hade jag fel.
Ja det är helt korrekt att arbetsgivaren åker på att betala för att han gjort fel osv.Men arbetsgivaren borde också kunna få tillbaka den del han gjort fel eftersom löntagaren har fått för mycket i lön. Generellt har arbetsgivaren rätt att kräva tillbaka felaktig utbetald lön. Det borde inte vara någon skillnad på om man har ett beslut eller inte man har ju hur som gett löntagaren fel lön.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Jag arbetar på en stor arbetsplats utan några som helst likvida svårigheter om det skulle kosta de 15000:- extra en månad.
Så jag kan alltså behålla min fulla lön nu utan att åka på något straffbart?

Japp. Inget straffbart för arbetsgivare heller, dom får bara betala helt enkelt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp