Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sänkningen av ränteavdragen anses ha bidragit till finanskrisen i Sverige 1990–1994

Varför raderades mitt inlägg? Politiskt? Sluta dryga dig modden och ta mitt inlägg på fullaste allvar istället.
En ny finanskris kan utlösas igen pga av detta som det hände när man sist sänkte ränteavdragen från 50% till 30%

Superbra förslag även om det är lite sent.
Självklart kommer många drabbas negativt initialt men skuldsättningen måste ner och utan ränteavdrag blir kalp kalkylen svårare och folk kan inte skuldsätta sig lika djupt. Ränteavdraget kostar dessutom miljarbelopp varje år så positivt för statskassan och vi kan satsa mer på annat.

Nu gäller det bara att det röstas igenom men fixar nog tidölaget.

Självklart kommer många drabbas negativt initialt men skuldsättningen måste ner och utan ränteavdrag blir kalp kalkylen svårare och folk kan inte skuldsätta sig lika djupt. Ränteavdraget kostar dessutom miljarbelopp varje år så positivt för statskassan och vi kan satsa mer på annat.

Det här är inte direkt riktat mot dig, men tycker ni inte det vore rimligt med en längre utfasning?

Och visst kostar det mycket. I synnerhet avdragen för bolån. Men de är ju inte aktuella.

Jag tror det här kommer sluta illa för många, väldigt illa. Men "lite svinn får man ju räkna med..."

Svårt att inte få bli politisk när politiska frågor diskuteras. Men försöker hålla mig :-)

Trams, man drar undan mattan för alla som får livet att gå runt , kommer resultera i ett liv hos krf med enorm skuld med räntor och avgifter.

Finns ett publicerat dokument idag och är fortfarande förslaget avtrappning och inte direkt slopat. Förhoppningsvis ändras de till en rimligare längre tid alternativt endast nya lån.

Trams, man drar undan mattan för alla som får livet att gå runt , kommer resultera i ett liv hos krf med enorm skuld med räntor och avgifter.

Finns ett publicerat dokument idag och är fortfarande förslaget avtrappning och inte direkt slopat. Förhoppningsvis ändras de till en rimligare längre tid alternativt endast nya lån.

Der kommer inte ändras något mer när dom dunkat vidare till lagrådet..

Det här är inte direkt riktat mot dig, men tycker ni inte det vore rimligt med en längre utfasning?

Och visst kostar det mycket. I synnerhet avdragen för bolån. Men de är ju inte aktuella.

Jag tror det här kommer sluta illa för många, väldigt illa. Men "lite svinn får man ju räkna med..."

Svårt att inte få bli politisk när politiska frågor diskuteras. Men försöker hålla mig :)
Egentligen kan jag tycka att en viss övergångstid är rimlig. Men samtidigt har man låtit det gå för långt och kanske är det lika bra att rycka av plåstret.
Det har varit för enkelt att skuldsätta sig mycket (mig inkluderat) och det behövs en broms.

Det folk måste förstå är att detta är ett beslut samtliga partier står bakom.

Det folk måste förstå är att detta är ett beslut samtliga partier står bakom.
Ja, verkar ju inte bara bättre:-(. Massa väldigt välbetalda politiker från höger till vänster som verkar vara totalt oförstående för hur illa det här kommer slå för många.

Har riktigt ont i magen nu. Jag har i princip klarar mig på jämkning. Jag tror att detta kommer ta mig till kronofogden omgående. Känner för att ge upp. Mycket mörka tankar nu.

Känner mig så dum att fråga men jag undrar vad detta innebär för våra befintliga lån...blir det dyrare per månad nu fr o m januari 2025?
Inte alls en dum fråga. Dina lån blir inte dyrare per månad. Det styrs av aktuell ränta. Däremot får du inte 30 procent avdrag på dina räntekostnader. Det innebär att du antingen inte får den skatteåterbäring du säkert har vant dig vid eller (om du har jämkning) att du får ut mindre i lön netto eftersom det kommer dra högre skatt på dig.

Senast ändrad:
Sänkningen av ränteavdragen anses ha bidragit till finanskrisen i Sverige 1990–1994

Varför raderades mitt inlägg? Politiskt? Sluta dryga dig modden och ta mitt inlägg på fullaste allvar istället.
En ny finanskris kan utlösas igen pga av detta som det hände när man sist sänkte ränteavdragen från 50% till 30%
Blir nyfiken på det här. Skicka gärna PM med länk ifall det är för "politiskt". Supersvårt att navigera på forumet ibland. Även om man diskuterar regeringens höstbudget som läggs fram den 19:e september så får man inte bli "politisk". Jag tycker mig ha lärt mig den fungerande formen. Var allmänt Moderat/höger så är du "faktabaserad" och objektiv. Antyd vänstertendenser så är du för politisk, ideologiskt snurrig, pratar bara i eget intresse och riskerar att korrigeras;-).

Samtidigt är väl alla partier överens i den här frågan. Handlar snarare om rika människor (i det här fallet politiker) som är tondöva, okunniga och okänsliga för hur det här kommer slå mot många. Från vänster till höger.

Nu är jag lite hård och jag gillar dig Lasseman (du har ju gett så enormt mycket värdefull information till så många här genom åren) och vad jag har märkt är inte forumet så hårt censurerat, men det är lite allmänt så det känns. Man får väva in det mesta i bomull om man är lite vänster (och jag är verkligen inte långt ut) och/eller inte erkänner att man är 100 procent skyldig till allt i sin skuldsituation och att de fina långivarna bara är hederligt, hårt arbetande tjänstemän som bara erbjuder reko erbjudanden som var och en kan ta ställning till i det finstilta.

Senast ändrad:
- Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss som innebär att ränteavdrag avskaffas för lån som saknar säkerhet.

- Det ska inte vara möjligt att förlänga löptiden för en kredit mer än en gång om det innebär en kostnad för konsumenten.

Fattar jag det rätt i att både ränteavdraget försvinner omedelbart från 2025-01-01 utan avtrappning och betalfria månader i princip försvinner med (eftersom kostnader och extra löptid tillkommer)?

Är tyvärr för dåligt insatt i det här, men vad tyder på att det innebär att alla avdragen helt ska slopas nu vid nyår? Är det lagrådet? Varför är just deras remiss så blytung och omedelbar:-(? Måste nog googla lite (eller gå tillbaka till kurslitteraturen)

Inte alls en dum fråga. Dina lån blir inte dyrare per månad. Det styrs av aktuell ränta. Däremot får du inte 30 procent avdrag på dina räntekostnader. Det innebär att du antingen inte får den skatteåterbäring du säkert har vant dig vid eller (om du har jämkning) att du får mindre ut i lön netto eftersom det kommer dra högre skatt
Tack för svaret:)
Blir bara lite orolig efter att jag läst detta:

Några ränteexempel på hur mycket dyrare ditt lån blir per år om ränteavdraget slopas:

Formel: Lånebelopp x räntesats x ränteavdraget
Exempel: 300,000 x 0,1 x 0,3 = 9,000 kr

Så mycket dyrare blir ditt privatlån om ränteavdraget slopas:

500,000 kr, ränta 10%: 15,000 kr
500,000 kr, ränta 5%: 7,500 kr
500,000 kr, ränta 3%: 4,500 kr
400,000 kr, ränta 10%: 12,000 kr
400,000 kr, ränta 5%: 6,000 kr
400,000 kr, ränta 3%: 4,000 kr
350,000 kr, ränta 10%: 9,500 kr
350,000 kr, ränta 5%: 5,250 kr
350,000 kr, ränta 3%: 3,150 kr
300,000 kr, ränta 10%: 9,000 kr
300,000 kr, ränta 5%: 4,500 kr
300,000 kr, ränta 3%: 2,700 kr

Senast ändrad:
"Rätten till avdrag för ränteutgifter ska trappas av på två år. Det innebär att avdrag för beskattningsåret 2025 får göras med 50 procent av ränteutgifter på lån som inte är förenade med säkerhet i bostad, fordon eller båt. De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 2025."

Smärta.... Tanken var att lösa min situatuation själv, men då alla blanccolångivare ej sänkt någon ränta trots att styrräntan gått ner samt att inflationen gått ner + att man nu förmodligen tar bort avdragsrätten, så får det väl bli skuldsanering istället. Högre kostnad för samhället!

Har riktigt ont i magen nu. Jag har i princip klarar mig på jämkning. Jag tror att detta kommer ta mig till kronofogden omgående. Känner för att ge upp. Mycket mörka tankar nu.

Tror vi är många här som känner likadant. Ingen tröst kanske, men du är inte ensam:-(. Vi får försöka stötta varandra här och hitta vägar framåt. Det är så mycket i det här som känns fel och orättvist. Jag är tex ingen avundsjuk person och blir alltid glad när någon kring mig får en ekonomisk framgång. Men nu på slutet har jag flera gånger blivit förbannad och frustrerad när mina jobbarkompisar pratar om sin planer och lån. Inte mot dem förstås, men mot de här nya reglerna (som de inte ens känner till ännu). En kompis åker imorgon och köper en husbil. Fått ok på lån från banken. Inte ett vanligt blanco då, utan han lånar upp på villan. Klart han ska få tillbaka räntepengar på det.

Varför ska han som har sitt på det torra, har råd att köpa husbil osv på villan behöva sänka standarden på grund av sänkta ränteavdrag. Det är ju mycket bättre att hans jobbarkompis (jag alltså) som bor i en hyreskällare/lägenhet betalar hans jävla subventionerade husbilar och villa. För det är precis vad det här handlar om i grunden. De som har det allra jävligast ekonomiskt ska fortsätta att betala de rikas konsumtion. Deras bolån, deras husbilar, deras städning, deras fula renoveringar.

Fan, känner nästan att jag blir radikaliseras här. Kanske några vinglas har hjälpt till....

Men till dig Raset. Vi kommer hitta vägar ut det här. Osäkert hur nu. Skapa gärna en egen tråd om din situation så blir det lättare för oss andra att stötta och ge tips.

Senast ändrad:
Smärta.... Tanken var att lösa min situatuation själv, men då alla blanccolångivare ej sänkt någon ränta trots att styrräntan gått ner samt att inflationen gått ner + att man nu förmodligen tar bort avdragsrätten, så får det väl bli skuldsanering istället. Högre kostnad för samhället!
Om du är skälig eller har möjlighet att bygga skälighet för det så är det bästa alternativet. Det har jag insett fullt ut.

- Jag hade 2 miljoner i blanco, eftersom jag inte hade råd att amortera extra så hade det blivit minst 4 miljoner i skuld med ränta. Med skuldsanering så betalar jag totalt ca 700.000. Delvis 3.3 miljoner rabatt.
- Sen också tryggheten i att leva på existensminimum så har jag det bättre ställt varje månad nu + 2 betalfria månader.
- Tidsmässigt så är det också skönt att veta vilket datum jag är skuldfri som är satt i sten. Något som jag sparar säkert 20-30 år på av mitt liv som skuldfri om jag någonsin hade blivit skuldfri utan skuldsanering
- Mentalt är det också en stark morot och ångesten har släppt rätt mycket då man ser ett ljus i tunneln.

Så skuldsanering ska du ska du inte vara rädd för att ta om du kan. Man sparar flera miljoner, sparar många år av ditt liv som skuldfri, mår mentalt bättre och ekonomiskt lever man bättre med skuldsanering än utan, om man är illa insolvent. 4 viktiga valutor.
Dessutom stärks incitamentet att jobba mot det när man inte får ränteavdrag (kan jämka/få skatteåterbäring längre) då det blir ännu tuffare att klara sig. Hade vart kört för mig för många år sedan utan jämkning.

Senast ändrad:
Jag har också funderat mycket på skuldsanering på slutet. Enligt KFs test har jag stor chans att få det, men jag tvivlar. Tror jag har det "för" bra just nu. Ligger inte efter med några räkningar och klarar kostnaderna. Efter att de är betalda ligger jag iofs långt under vad jag hade haft med skuldsanering men det verkar tufft att få va? Inser att jag borde tänkt på det långt tidigare. Har precis i sommar flyttar från en fin trea till en sunkig källar-etta med 4 K mindre i hyra. Blir lite bitter när jag inser att jag kanske borde bott kvar och sökt skuldsanering då. Men ettan är mysigt och jag ska kämpa att på. Känns sjukt motiverande att gå upp 5.30 i källaren varje morgon så jag kan jobba ihop pengar att betala subventionerna på chefens nya bil med:-D

Om du är skälig eller har möjlighet att bygga skälighet för det så är det bästa alternativet. Det har jag insett fullt ut.

- Jag hade 2 miljoner i blanco, eftersom jag inte hade råd att amortera extra så hade det blivit minst 4 miljoner i skuld med ränta. Med skuldsanering så betalar jag totalt ca 700.000. Delvis 3.3 miljoner rabatt.
- Sen också tryggheten i att leva på existensminimum så har jag det bättre ställt varje månad nu + 2 betalfria månader.
- Tidsmässigt så är det också skönt att veta vilket datum jag är skuldfri som är satt i sten. Något som jag sparar säkert 20-30 år på av mitt liv som skuldfri om jag någonsin hade blivit skuldfri utan skuldsanering
- Mentalt är det också en stark morot och ångesten har släppt rätt mycket då man ser ett ljus i tunneln.

Så skuldsanering ska du ska du inte vara rädd för att ta om du kan. Man sparar flera miljoner, sparar många år av ditt liv som skuldfri, mår mentalt bättre och ekonomiskt lever man bättre med skuldsanering än utan, om man är illa insolvent. 4 viktiga valutor.
Dessutom stärks incitamentet att jobba mot det när man inte får ränteavdrag (kan jämka/få skatteåterbäring längre) då det blir ännu tuffare att klara sig.

Absolut, dock är mina totala skulder ungefär det du kommer att betala totalt ~ 700k.
Drar in runt 500 per år, brutto.

Trots det så äter räntorna upp det mesta, så man får leva på luft.

Jag får ut ca 33 000 ~ & betalar ungefär 18000 för olika långivare(ränta + amortering).
Chansar på att 7000 är amortering och 11 000 i ränta för en total lånesumma på runt 700 000.

Sinnes.......
Hade jag fått ett samlingslån på ovan från en seriös bank så hade det förmodligen varit 2500 kr ränta och 2500 kronor amortering, totalt 5000 kr / månad..

Absolut, dock är mina totala skulder ungefär det du kommer att betala totalt ~ 700k.
Drar in runt 500 per år, brutto.

Trots det så äter räntorna upp det mesta, så man får leva på luft.

Jag får ut ca 33 000 ~ & betalar ungefär 18000 för olika långivare(ränta + amortering).
Chansar på att 7000 är amortering och 11 000 i ränta för en total lånesumma på runt 700 000.

Sinnes.......
Hade jag fått ett samlingslån på ovan från en seriös bank så hade det förmodligen varit 2500 kr ränta och 2500 kronor amortering, totalt 5000 kr / månad..
Amorterar man 2 500 kr i månaden på ett lån på 700 000 kr skulle det ta över 23 år att betala tillbaka hela beloppet.
Vilken bank skulle gå med på det upplägget?

Är det lagrådet? Varför är just deras remiss så blytung och omedelbar:-(? Måste nog googla lite (eller gå tillbaka till kurslitteraturen)
Lagrådet är den instans som prövar om en proposition är förenlig med existerande lagar och grundlagen. Det är lite som en HD-prövning, fast för lagförslag snarare än lagar som redan finns.

Är jag helt bakom eller trött just nu.
Jag läser på regeringens sida och vad jag läser så står det att man skall få dra av 50% av sina ränteutgifter 2025?
Se bild, antar att dem uttrycker sig fel eller så är det jag1000008630.webp

2025 får man dra av som vanligt för 2024, 2026 50% och sen 0 antar jag 2027.

2025 får man dra av som vanligt för 2024, 2026 50% och sen 0 antar jag 2027.
Jag är med på hur det är tänkt och så.
Tycker bara att skrivelsen på sida är väldigt fel då jag iaf löser den som att jag går får dra av 50 % av utgifterna för beskattningsåret 2025 och inte 30 som de är idag.

Nej det blir lägre kostnad för samhället! Men kostnader för bankerna i form av ökade kreditförluster.
Vem är på bankernas sida i detta fallet?

Jag ger gärna alla som sitter på gränsen idag skuldsanering, det om något blir en vinst för samhället i form av bättre psykisk hälsa.

Samhället sparar sen över 4 miljarder per år och ännu mer framöver om den stora belåningen fått fortsätta.

Jag är med på hur det är tänkt och så.
Tycker bara att skrivelsen på sida är väldigt fel då jag iaf löser den som att jag går får dra av 50 % av utgifterna för beskattningsåret 2025 och inte 30 som de är idag.
Ah, tänkte inte så långt. Tänkte mest 50% av hur det är idag, men det är ju korrekt frågeställning du har kopplat mot texten.

Nej det blir lägre kostnad för samhället! Men kostnader för bankerna i form av ökade kreditförluster.
Vem är på bankernas sida i detta fallet?

Jag ger gärna alla som sitter på gränsen idag skuldsanering, det om något blir en vinst för samhället i form av bättre psykisk hälsa.

Samhället sparar sen över 4 miljarder per år och ännu mer framöver om den stora belåningen fått fortsätta.

Måste ses i ett större perspektiv än bara den direkta effekten på att avdragen minskar.

Jag har två huvudsakliga invändningar:
1. Det går för fort och även på historia lån, som det nu ändras förutsättningar för.
2. Min största invändning är att man slår på de som har det tuffast i samhället. Man undantar bolån, billån, lån på värdepapper m.m. Varför? Det är ju denna målgrupp som hade klarat det bättre och det hade gett många många fler miljarder i besparing för samhället!!

Jag tror att vi kommer att se ett helt nytt utanförskap. Människor som har jobbat och betalat skatt hela sina liv men på grund av dåliga beslut har hamnat på sniskan med sin ekonomi. Svårt att få jobb och boende, psykisk ohälsa pga skulder etc. Det kommer att bli riktigt tufft även för de som har bra inkomster men stora blancolån. För ju mer man tjänar desto mer har man fått låna. Ser redan på min gata där husen kostar 10 Msek och uppåt (jag bor i hyresrätt så jag är ingen rik en som hänger här för att det är kul att läsa om folks elände) att det har lagts ut så många hus till försäljning de senaste veckorna. Beror säkert inte på blanco men kanske på att det är för dyrt när de tvingats lägga om bolånen. Och det är så trögt att sälja så dyra hus nu. Ett av dem har legat ute i 6 månader. Har man några blanco på det och jämkningen försvinner så kan det vara steget mot stupet. Vill inte heller vara politisk men jag tycker att man har kastat pengar, bostäder och Ica-kort laddade med matpengar efter människor som utnyttjar systemet i det här landet alldeles för länge. Alla som vill göra rätt för sig, jobba och betala av sina skulder drar man bort mattan under fötterna för. Vi har väl nån form av facit om några år.

Senast ändrad:
Nu är det stora problemet inte folk som har hypotekslån (bostad som säkerhet tex) utan just blanco, och där är tyvärr hyresrättsboende överrepresenterade.

• Gilla
Reaktioner: Bud
Nu är det stora problemet inte folk som har hypotekslån (bostad som säkerhet tex) utan just blanco, och där är tyvärr hyresrättsboende överrepresenterade.
Jag vet flera som lånat upp till taket på sin bostad och utöver det har höga blancolån men det är säkert som du säger att det inte är det stora problemet.

Är detta så gott dom spikat eller? Och om man jämkar är det bäst att avsluta det vid årsskiftet isf?

Är detta så gott dom spikat eller? Och om man jämkar är det bäst att avsluta det vid årsskiftet isf?
Antar att det röstas igenom men man kan ju inte vara säker förrän det är ett faktum. För 2025 trappas det i så fall ner till 50% så någon jämkning kan du nog ha kvar nästa år.

Antar att det röstas igenom men man kan ju inte vara säker förrän det är ett faktum. För 2025 trappas det i så fall ner till 50% så någon jämkning kan du nog ha kvar nästa år.
Ok när ska det ges besked?

Ok när ska det ges besked?
Det måste ju komma nu i höst. Det finns säkert någon annan här inne som kan bättre. Själv bestämde jag mig redan förra året när de började prata om detta att ta smällen direkt. Dels för att jag måste vänja mig vid att ha det tuffare men också för att jag har en nosig kollega som ifrågasätter min jämkning (hen skulle älska att ha en hållhake på mig). Men det är tufft. Riktigt tufft och jag har knappt råd att äta. Gått ner i vikt en massa (vilket i och för sig är positivt) och mår inte så bra psykiskt. Vill hålla näsan över vattenytan tills skatteåterbäringen nästa år för då kan jag betala ner det lån som kostar mest i månaden med en stor klumpsumma.

Det måste ju komma nu i höst. Det finns säkert någon annan här inne som kan bättre. Själv bestämde jag mig redan förra året när de började prata om detta att ta smällen direkt. Dels för att jag måste vänja mig vid att ha det tuffare men också för att jag har en nosig kollega som ifrågasätter min jämkning (hen skulle älska att ha en hållhake på mig). Men det är tufft. Riktigt tufft och jag har knappt råd att äta. Gått ner i vikt en massa (vilket i och för sig är positivt) och mår inte så bra psykiskt. Vill hålla näsan över vattenytan tills skatteåterbäringen nästa år för då kan jag betala ner det lån som kostar mest i månaden med en stor klumpsumma.
Låter jäkligt tufft :-(

Låter jäkligt tufft :-(
Ja det är tufft men jag har ju själv satt mig i den här sitsen och då får man ju sitta kvar hur mycket det än svider. Löneutmätning eller skuldsanering är inget alternativ för mig pga vissa anledningar

Jag tror att vi kommer att se ett helt nytt utanförskap. Människor som har jobbat och betalat skatt hela sina liv men på grund av dåliga beslut har hamnat på sniskan med sin ekonomi. Svårt att få jobb och boende, psykisk ohälsa pga skulder etc. Det kommer att bli riktigt tufft även för de som har bra inkomster men stora blancolån. För ju mer man tjänar desto mer har man fått låna. Ser redan på min gata där husen kostar 10 Msek och uppåt (jag bor i hyresrätt så jag är ingen rik en som hänger här för att det är kul att läsa om folks elände) att det har lagts ut så många hus till försäljning de senaste veckorna. Beror säkert inte på blanco men kanske på att det är för dyrt när de tvingats lägga om bolånen. Och det är så trögt att sälja så dyra hus nu. Ett av dem har legat ute i 6 månader. Har man några blanco på det och jämkningen försvinner så kan det vara steget mot stupet. Vill inte heller vara politisk men jag tycker att man har kastat pengar, bostäder och Ica-kort laddade med matpengar efter människor som utnyttjar systemet i det här landet alldeles för länge. Alla som vill göra rätt för sig, jobba och betala av sina skulder drar man bort mattan under fötterna för. Vi har väl nån form av facit om några år.

Instämmer helt, bra formulerat! Klyftorna bara ökar…

Så länge värdet på bostäderna ökar. Framåt kommer vi hamna i ett läge med minskande befolkning och då kommer naturligt priserna på bostäder inte kunna öka mer… men det är en bit fram, men det gäller att vara långsiktig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp