• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Remember bank, stopp för nya kunder

Pitepalt

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Kan tänka mig att en bank som Remember sänker om du ringer in och vill lösa lånet, då hamnar de i ett förhandlingsläge och kanske vill matcha den ränta som du uppger att någon annan vill ge.

Tveksamt på den också, jag tror att Remember chansar på att kunder inte har pengar att lösa lånet med när de ringer in. Vad jag har sett har de flesta 9.95% i ränta där (även jag), det är inte alldeles för högt och inte särskilt lågt heller. Det är mer troligt att folk har råd att betala och Remember tjänar bra med cash på oss. Har en närstående som skulle lösa sitt lån där och frågade om de inte kunde matcha räntan, men nej, det gick absolut inte att göra något åt ett bundet avtal.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Tveksamt på den också, jag tror att Remember chansar på att kunder inte har pengar att lösa lånet med när de ringer in. Vad jag har sett har de flesta 9.95% i ränta där (även jag), det är inte alldeles för högt och inte särskilt lågt heller. Det är mer troligt att folk har råd att betala och Remember tjänar bra med cash på oss. Har en närstående som skulle lösa sitt lån där och frågade om de inte kunde matcha räntan, men nej, det gick absolut inte att göra något åt ett bundet avtal.

Ok, de enda jag har erfarenhet är Sevenday och Santander som båda ville förhandla när jag tänkte lösa lånet.
 

Sylto

Viktig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
12 April 2018
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
57
Poäng
157
Det finns väl två olika strategier för finansbolsgen. Antingen så försöker man hålla kvar kunderna och sänker räntan något.. eller också som Remember har man nolltolerans då man har höga räntor och inte vill att kunderna ska börja pressa och förhandla om räntan. Sänker man för någon så kommer ju fler vilja ha samma. Då affärs idén är att ta bra betalt från kunder som har svårt att få lån hos banken så vill man förmodligen hålla fast vid detta. Sen även för att kreditmodellen ser ut som sådan. Man kan ge krediter till kunder med sämre förutsättningar eftersom man har en hög ränta med bra marginaler på sin stock. Skulle kunderna få sin ränta sänkt allteftersom deras UC-betyg blev bättre så skulle remember även tvingas tacka nej till nya affärer på sämre kunder eftersom man inte då har råd med kreditförlusterna. Remember chansar när de ger ett lån till någon med UC risk 11%.. men bedömer att det är värt det om 4/5 klarar av att slutföra lånet. De tar stor risk men får istället bra betalt av kunden under hela låneperioden för att de ställde upp och tog denna förhöjda risk.

Personligen så tycker jag att om man är kund så är det ju bara att lösa hos Remember och byta långivare så fort som möjligt om man har fått bättre förutsättningar hos UC för att få ner månadskostnaden.
 

Pitepalt

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Det finns väl två olika strategier för finansbolsgen. Antingen så försöker man hålla kvar kunderna och sänker räntan något.. eller också som Remember har man nolltolerans då man har höga räntor och inte vill att kunderna ska börja pressa och förhandla om räntan. Sänker man för någon så kommer ju fler vilja ha samma. Då affärs idén är att ta bra betalt från kunder som har svårt att få lån hos banken så vill man förmodligen hålla fast vid detta. Sen även för att kreditmodellen ser ut som sådan. Man kan ge krediter till kunder med sämre förutsättningar eftersom man har en hög ränta med bra marginaler på sin stock. Skulle kunderna få sin ränta sänkt allteftersom deras UC-betyg blev bättre så skulle remember även tvingas tacka nej till nya affärer på sämre kunder eftersom man inte då har råd med kreditförlusterna. Remember chansar när de ger ett lån till någon med UC risk 11%.. men bedömer att det är värt det om 4/5 klarar av att slutföra lånet. De tar stor risk men får istället bra betalt av kunden under hela låneperioden för att de ställde upp och tog denna förhöjda risk.

Personligen så tycker jag att om man är kund så är det ju bara att lösa hos Remember och byta långivare så fort som möjligt om man har fått bättre förutsättningar hos UC för att få ner månadskostnaden.

Det är min taktik också, när detta uppdagades för mig ville jag bara lösa allt därifrån, men vid senaste sammanslagningen av lån höjde de bara befintligt lån och de var ändå de med den ”bästa” dealen då med mina dryga 100’ i inkomst 2017 och då mer än dubbla belåning. Inkomsten från 2018 är 225’ och ett sänkt underskott så jag borde kunna få andra erbjudanden där jag slipper Remember fram mot juni när en ff försvinner (har totalt 2 ff då). Har dessutom amorterat bort ca 35 000-40 000 kr tills dess.

När jag pratade med Santander så sa de att det finns god chans för mig med lån hos dem vid uppdaterad inkomst, då de beräknar risken på deklarerad inkomst. Därav fick jag inget erbjudande av dem i november, men de var villig att sänka räntan med 6% (hade 14%) när jag skulle lösa. Tog ändå risken tillslut att lägga allt hos Remember för att bara ha totalt ett lån, vilket jag tänker ser bättre ut vid nästa ansökan.

I dagsläget skulle jag ta Santander även om räntan var högre, så länge man är bra kund så verkar de villig att förhandla den då och då (just nu i alla fall).
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp