• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Rimlig UC % för samlingslån 350k och hur ska jag ta mig dit

LåntorskDeluxe

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Hej igen!

Long-time lurker här trots min unga ålder.

Vilken UC% tänker ni att jag behöver komma ner till för att få ett rimligt bud? Vad ska jag göra för att lösa det så fort som möjligt?
Jag kan inte ta lån utanför UC heller, där får jag nej konstant och vägrar ta Lumify. Jag har redan Fairlo m.m.

Jag har tagit extrajobb under vintern som genererar ett par tusenlappar extra varje månad.

Synliga FF: 6st. Den senaste 6:e Juli 2021, i övrigt 1 varje månad innan det.
Den som försvinner härnäst i Februari är Svea Inkasso. Jag har läst att inkasso FF ger en ett betydligt sämre score än en vanlig FF. Kan någon styrka det?

UC %: 41.6%
Årslön 2020: 245
Underskott 2020: 26

Lån synliga för UC (Nuvarande belåning/Max):
Avida Kredit 145 000kr // 150 000kr
Collector Betalkoll 8000kr // 10 000kr
Northmill 49 000kr // 50 000kr
DNB (Billån) 47 602kr // 47 602kr
Ferratum 11 000kr // 11 000kr
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 750
Mottagna reaktioner
757
Poäng
707
Din UC är alldeles för högt, vad beror det på? Om jag förstår rätt så ska UC va som högst 15% för att ha någon chans. Sen spelar inkomsten en stor roll. Vad kommer du ha för taxerad inkomst i år?
Sen ska du betala av så mycket du kan på krediter som är på max för de höjer betyget väldigt mycket.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Gissar på att ditt betyg kommer halveras när inkasso-förfrågan försvinner.

Förutom det är det kreditanvändningen som belastar. Har märkt själv att totalt 70% eller mindre hjälper, under 40-50% gjorde stor skillnad.

Börja med att försöka få ner totala % beloppet på krediterna, utnyttjandet gentemot beviljade. Bara lite varje månad fram till Februari när inkasso försvinner och jag tippar på att du landar på 10-15%, sen får du se vad du kan göra. Finns möjlighet då att kanske samla åtminstone 50-75k och bara det skulle förbättra betyget för en ny sökning i april kanske.

Dina skulder går absolut att lösa, oroa dig inte. Håll dig levande till våren och försök amortera på krediterna om möjligt så kommer det lösa sig för dig.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 750
Mottagna reaktioner
757
Poäng
707
Gissar på att ditt betyg kommer halveras när inkasso-förfrågan försvinner.

Förutom det är det kreditanvändningen som belastar. Har märkt själv att totalt 70% eller mindre hjälper, under 40-50% gjorde stor skillnad.

Börja med att försöka få ner totala % beloppet på krediterna, utnyttjandet gentemot beviljade. Bara lite varje månad fram till Februari när inkasso försvinner och jag tippar på att du landar på 10-15%, sen får du se vad du kan göra. Finns möjlighet då att kanske samla åtminstone 50-75k och bara det skulle förbättra betyget för en ny sökning i april kanske.

Dina skulder går absolut att lösa, oroa dig inte. Håll dig levande till våren och försök amortera på krediterna om möjligt så kommer det lösa sig för dig.
Kan du förklara det med inkasso förfrågan? Vad är det? När får man det? När försvinner det? Jag har några ärende hos inkasso men jag känner inte igen det med förfrågan.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
UC-betyg baseras på hur stor chans det är att man kommer få betalningsproblem/betalningsanmärkningar.

Det är flera parametrar men eftersom inkasso/KFM ofta betyder betalningsanmärkningar så är det väldigt påverkande om ett inkassobolag vill kolla ens ekonomi. Inte alla inkasso som gör det dock, Svea är kända för att förstöra betyg.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 750
Mottagna reaktioner
757
Poäng
707
UC-betyg baseras på hur stor chans det är att man kommer få betalningsproblem/betalningsanmärkningar.

Det är flera parametrar men eftersom inkasso/KFM ofta betyder betalningsanmärkningar så är det väldigt påverkande om ett inkassobolag vill kolla ens ekonomi. Inte alla inkasso som gör det dock, Svea är kända för att förstöra betyg.
Okej. Så om man till exempel hamnar hos Svea så kan de göra en ff? Kan de göra när som helst eller just när man första gången hamnar där? För jag har haft skuld hos svea i 6 månader nu, de har inte tagit något. Är orolig om de kan göra det nu, jag planerar att ta ett lån i april när inkomsten uppdateras.
 

LåntorskDeluxe

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Gissar på att ditt betyg kommer halveras när inkasso-förfrågan försvinner.

Förutom det är det kreditanvändningen som belastar. Har märkt själv att totalt 70% eller mindre hjälper, under 40-50% gjorde stor skillnad.

Börja med att försöka få ner totala % beloppet på krediterna, utnyttjandet gentemot beviljade. Bara lite varje månad fram till Februari när inkasso försvinner och jag tippar på att du landar på 10-15%, sen får du se vad du kan göra. Finns möjlighet då att kanske samla åtminstone 50-75k och bara det skulle förbättra betyget för en ny sökning i april kanske.

Dina skulder går absolut att lösa, oroa dig inte. Håll dig levande till våren och försök amortera på krediterna om möjligt så kommer det lösa sig för dig.
Tack!

Förhoppningsvis kommer jag att kunna höja min fairlo från 50 till 100 i den svängen också, för att bli av med DNB-lånet.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Håller med som ovan. OBS Svea Inkasso och de andra Svea bolag är inte samma. Min UC risk gick från 25 till 1,9 efter att Svea inkasso försvann! Så du kan förvänta dig en stor stooooor skillnad. Sedan skall du försöka bli av med så många krediter som möjligt, dvs antingen lösa de eller ta bort helt och hållet. men ha så lite nyttjat som möjligt. Det kommer att lösa sig!
 

LåntorskDeluxe

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Håller med som ovan. OBS Svea Inkasso och de andra Svea bolag är inte samma. Min UC risk gick från 25 till 1,9 efter att Svea inkasso försvann! Så du kan förvänta dig en stor stooooor skillnad. Sedan skall du försöka bli av med så många krediter som möjligt, dvs antingen lösa de eller ta bort helt och hållet. men ha så lite nyttjat som möjligt. Det kommer att lösa sig!
Tack för svar!

Jag går knappt runt på en månad och har svårt att få ut extrapengar, inte minst kunna betala alla fakturor på lånen.

Jag tror och hoppas på att ni har rätt och att jag tar mig ur det här helvetet så småningom. På något konstigt sätt har jag lyckats hålla mig undan fogden hittils.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Tack för svar!

Jag går knappt runt på en månad och har svårt att få ut extrapengar, inte minst kunna betala alla fakturor på lånen.

Jag tror och hoppas på att ni har rätt och att jag tar mig ur det här helvetet så småningom. På något konstigt sätt har jag lyckats hålla mig undan fogden hittils.
Jag hade samma! När jag satte mig ner förra året och räknade ut allt och tog reda på varför jag gick back varje månad, visade sig att BARA lån kostade 43000kr i månaden. Alla j-kla högkostnadskrediter.... Nu efter ett år av kämpande har jag kunnat baka in 350t i bolånet men fortf 1,1 i blanko, men nu kostar det 11500kr istället. Bara genom att tänka strategiskt. Vänta ut februari, det är inte långt borta! Kör snöbolls effekten. ta betalningsfria månader så mkt det går och släck krediter med de. Sälj att som går att sälja för att släcka krediter. När du har en bra UC <4% så kan du söka samlingslån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp