• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Samlingslån eller skuldsanering?

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Aha, det framgick inte av din beskrivning. Ja, jag hade givetvis använt de 10K till att amortera på något lån. Inför nästa år kan du ansöka om jämkning. Det finns en utmärkt tråd om detta. Genom att jämka får du lägre skatt och kan därmed amortera mera.


Kan jag ansöka om jämkning redan nu?
Kanske vore en bra idé, få ut mer i månaden istället för en klumpsumma en gång om året
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Har du haft lånen ett tag? Försök att utöka återbetalningstiden utan att bolagen tar ny uc-upplysning. Med längre tid på lånen betalar du mindre per månad.

varför sänkte du underskottet?
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Du kan söka redan nu och ha det resten av året.

ska nog göra det idag då! Tack!


Har du haft lånen ett tag? Försök att utöka återbetalningstiden utan att bolagen tar ny uc-upplysning. Med längre tid på lånen betalar du mindre per månad.

varför sänkte du underskottet?

underskottet sänkte jag bara för kommande samlingslån då i februari när alla ff är borta. Skulle ju fått tillbaka 20k egentligen så jag halverade det till 10k och få mindre underskott.
Får kolla upp det där med återbetalningstiden också. Tack för tipset
 
K

Kokoskakan

Gäst
Poäng: 0
Försök kolla med Nordea där du har medlemslånet om det går att höja så du kan baka in rememberlånet som har högst ränta! ( man kanske kan maila sina förutsättningar å fråga om chansen till att bli beviljad utan uc först...)
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Försök kolla med Nordea där du har medlemslånet om det går att höja så du kan baka in rememberlånet som har högst ränta! ( man kanske kan maila sina förutsättningar å fråga om chansen till att bli beviljad utan uc först...)

Är det inte bättre att vänta ut alla ff först innan man frågar? Eller jag kan ju ändå försöka, ska maila dom och fråga men dom får absolut inte ta en uc. Det vore klockrent om dom kunde baka in rememberlånet i medlemslånet.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
underskottet sänkte jag bara för kommande samlingslån då i februari när alla ff är borta.

Tror du inte att den som du söker samlingslån hos tycker att det är konstigt om du säger att du har en massa skulder som du vill samla, samtidigt som du har ett lågt underskott av kapital? Det går ju inte riktigt ihop.
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Tror du inte att den som du söker samlingslån hos tycker att det är konstigt om du säger att du har en massa skulder som du vill samla, samtidigt som du har ett lågt underskott av kapital? Det går ju inte riktigt ihop.

jo det låter kanske konstigt som du säger men är det inte bättre för betyget osv att ha lågt underskott när man ansöker om samlingslån? Det är bara vad jag läst mig till men jag kanske missuppfattat det helt isåfall. Borde jag ändra tillbaka till det ursprungliga "74.000" ränteutgifter istället för "40.000" som jag sänkte det till?
 

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
jo det låter kanske konstigt som du säger men är det inte bättre för betyget osv att ha lågt underskott när man ansöker om samlingslån? Det är bara vad jag läst mig till men jag kanske missuppfattat det helt isåfall. Borde jag ändra tillbaka till det ursprungliga "74.000" ränteutgifter istället för "40.000" som jag sänkte det till?
Det är bättre för betyget det vet jag av egen erfarenhet, har sänkt mitt underskott också, så länge du har ett underskott av kapital så ser det inte misstänkt ut hade varit sämre om du nollat det. Fortsätt med din strategi, när banken kör sin kalkyl så ser det bättre ut eftersom underskott sänker din inkomst, det kallas för sammanräknad inkomst efter att dem har räknat bort underskott kapital.
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Det är bättre för betyget det vet jag av egen erfarenhet, har sänkt mitt underskott också, så länge du har ett underskott av kapital så ser det inte misstänkt ut hade varit sämre om du nollat det. Fortsätt med din strategi, när banken kör sin kalkyl så ser det bättre ut eftersom underskott sänker din inkomst, det kallas för sammanräknad inkomst efter att dem har räknat bort underskott kapital.


Okej! Men jag kan fortfarande ansöka om jämkning även om jag ändrar underskottet i deklarationen?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp