• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Samlingstråd för samlingslån i Covid-tider

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 864
Mottagna reaktioner
1 631
Poäng
1 117
alltså, jag ringde Collector för att de skulle matcha räntan. Skickade in bevis etc.

en dag senare blev jag uppringd av en innesäljare på Collector som sa att om jag vill så kan jag låna upp på mitt nuvarande lån och att allt blir 1 lån då också. Och att räntan förblir matchad också med det erbjudande jag fått. Sa att jag skulle fundera på saken, gick vidare med Ikano. Ikano nekade. Gick vidare med Forex och Collector samtidigt. Collector la upp en ansökan på deras sajt separat från Lendo, jag fyllde inte i den än. Forex de bad om lönespecar samt kontoutdrag (glömde säga kontoutdrag för 3 månader). Efter jag skickade in komplettering med kontoutdrag så gick jag vidare med Collector.

ville inte riskera få avslag från Forex om Collector hade betalat något till mitt bankkonto. Utgick från att Forex kunde be om kontoutdrag så började med att fullfölja den ansökan och sen Collector.

Skolboksexempel, bra hanterat!

Detta med kontoutdrag får man räkna med, men det kommer ju poppa fram ett och annat som inte syns på UC förfrågan. Vardagshanteringen av pengarna är det inget fel på. Men just alla räkningar som jag betalar in och som syns blir jag lite nervös över. Hade du mycket som inte syndes på din UC förfrågan i kontoutdragen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Skolboksexempel, bra hanterat!

Detta med kontoutdrag får man räkna med, men det kommer ju poppa fram ett och annat som inte syns på UC förfrågan. Vardagshanteringen av pengarna är det inget fel på. Men just alla räkningar som jag betalar in och som syns blir jag lite nervös över. Hade du mycket som inte syndes på din UC förfrågan i kontoutdragen?

Tack! Collector hade ju liksom sagt att jag kunde låna upp så var inte lika rädd över det. Sedan ser inte bankerna vilken aktör man väljer att gå vidare med på Lendo, de får bara veta att det inte är med dom. Och offerten för upplåning genom Collector på Lendo var för hög ränta 10 % Så tänkte naturligtvis inte välja den och de verkade ej kunna ändra det, sker ju automatiskt liksom. Så de la upp en helt ny på deras sajt.

klarna + getdivide utanför UC men ingenting annat. 1 330 000 kr synligt lån på UC och 70’ utanför UC.Inkomst 800’ ish, betyg 1,2 tror jag, underskott 129’, 0 UC ff.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 780
Poäng
1 217
Har grävt vidare runt obligationerna. Spiltan Högräntefond är långt ifrån den storlek de var innan krisen, de hade ett kapital på 30mdr och nu är det på 10mdr. Detta är givetvis bara en investerare av många, men det ger ändå en fingervisning om hälsoläget.

Man kan också konstatera att riksbankens köp på 10mdr är en piss i nilen tyvärr. Har ingen siffra på hur stor hela den svenska marknaden är, men räknade ihop värdet på alla fonder på Avanza: 450 miljarder. Därtill pensionsfonder och andra utländska investerare. Marknaden borde således vara dubbelt så stor minst.

Kurserna går dock i nuläget upp och tex Intrum har precis emitterat ny obligation för att lösa gamla... Så det rör sig åt rätt håll. Vi får hoppas på 2021.

Anledningen till varför jag intresserade mig för detta är att jag har klurat på varför kreditgivare gasar och bromsar i den utsträckning de gör. Ibland verkar det vara fritt blås hos vissa kreditgivare, för att senare bli totalstopp. Ska skriva en längre artikel senare när jag kommit närmare svaret, men hittills har jag hittat tre faktor obligationsmarknaden, inkassomarknaden och intern strategi.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 864
Mottagna reaktioner
1 631
Poäng
1 117
Har grävt vidare runt obligationerna. Spiltan Högräntefond är långt ifrån den storlek de var innan krisen, de hade ett kapital på 30mdr och nu är det på 10mdr. Detta är givetvis bara en investerare av många, men det ger ändå en fingervisning om hälsoläget.

Man kan också konstatera att riksbankens köp på 10mdr är en piss i nilen tyvärr. Har ingen siffra på hur stor hela den svenska marknaden är, men räknade ihop värdet på alla fonder på Avanza: 450 miljarder. Därtill pensionsfonder och andra utländska investerare. Marknaden borde således vara dubbelt så stor minst.

Kurserna går dock i nuläget upp och tex Intrum har precis emitterat ny obligation för att lösa gamla... Så det rör sig åt rätt håll. Vi får hoppas på 2021.

Anledningen till varför jag intresserade mig för detta är att jag har klurat på varför kreditgivare gasar och bromsar i den utsträckning de gör. Ibland verkar det vara fritt blås hos vissa kreditgivare, för att senare bli totalstopp. Ska skriva en längre artikel senare när jag kommit närmare svaret, men hittills har jag hittat tre faktor obligationsmarknaden, inkassomarknaden och intern strategi.

Intressant läsning. Vi är nog många som funderar lite över hur detta funkar och när man kan ansöka igen utan att med stor sannolikhet blir nekad med de förutsättningar som hade ansetts som bra förr Corona tider.

Idag motsvarar 3% i betyg på UC ett kreditbetyg på 10% före Corona. Allt folk blir nekade med ett betyg runt 1% hade aldrig hänt om vi backar bandet ett år.

Om Spiltan hade kapital på 30 miljarder och nu 10 miljarder så säger det en hel del och möjligen avspeglar hela eller stor del av den marknaden som har gått ner med 2/3.

Spiltans fondportföljer, och räntefonder har setts som några av de mer stabilare portföljerna över tid i allt från instutut och banker till privatsparare och pensioner.

Kan det vara så att det lånats ut/bidragits med så enorma summor från företagsobligationerna till bolag som SAS, hotellkedjor, taxi osv att det har satt hela lånemarknaden i rubbning för oss privatpersoner. Att bankerna inte längre lånar ut pengar till de med lite högre risk. Liknande staten snodde enorma pensionspengar till andra ändamål för några år sedan. Fast denna gång är det vi skuldsatta som blir kastade under bussen och företagen blir prioriterade. Man vågar väll inte ge sig på de rika, då blir det hus i helvetet. Samtidigt ut ett helhetsperspektiv och långsiktigt tänkade är det väll mer viktigt att behålla arbetsgivarna.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 780
Poäng
1 217
Intressant läsning. Vi är nog många som funderar lite över hur detta funkar och när man kan ansöka igen utan att med stor sannolikhet blir nekad med de förutsättningar som hade ansetts som bra förr Corona tider.

Idag motsvarar 3% i betyg på UC ett kreditbetyg på 10% före Corona. Allt folk blir nekade med ett betyg runt 1% hade aldrig hänt om vi backar bandet ett år.

Om Spiltan hade kapital på 30 miljarder och nu 10 miljarder så säger det en hel del och möjligen avspeglar hela eller stor del av den marknaden som har gått ner med 2/3.

Spiltans fondportföljer, och räntefonder har setts som några av de mer stabilare portföljerna över tid i allt från instutut och banker till privatsparare och pensioner.

Kan det vara så att det lånats ut/bidragits med så enorma summor från företagsobligationerna till bolag som SAS, hotellkedjor, taxi osv att det har satt hela lånemarknaden i rubbning för oss privatpersoner. Att bankerna inte längre lånar ut pengar till de med lite högre risk. Liknande staten snodde enorma pensionspengar till andra ändamål för några år sedan. Fast denna gång är det vi skuldsatta som blir kastade under bussen och företagen blir prioriterade. Man vågar väll inte ge sig på de rika, då blir det hus i helvetet. Samtidigt ut ett helhetsperspektiv och långsiktigt tänkade är det väll mer viktigt att behålla arbetsgivarna.

Spiltans fond bör varit en av de största innan, dock tror jag utflödet där har varit extra stort tex pga innehav i SAS som dragit ner hela fonden. Problemet ligger i anskaffningen av nytt kapital, som i flera månader varit nedstängd (kan man läsa om i månadsrapporterna). Nu har den dock börjat komma igång igen efter sommaren. Så tycker ändå det ser ljust ut.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Spiltans fond bör varit en av de största innan, dock tror jag utflödet där har varit extra stort tex pga innehav i SAS som dragit ner hela fonden. Problemet ligger i anskaffningen av nytt kapital, som i flera månader varit nedstängd (kan man läsa om i månadsrapporterna). Nu har den dock börjat komma igång igen efter sommaren. Så tycker ändå det ser ljust ut.
Spiltan klantade sig big time under Corona-krisen. Fonden låg nere i veckor p.g.a SAS-innehavet. Deras förtroende sjönk rejält med medföljande jätteutflöde.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 366
Mottagna reaktioner
13 445
Poäng
8 917
Det enda som inte tycks påverka ekonomisektorn är bostadspriserna. Det kan bryta ut ett världskrig,Corona och massarbetslöshet - priserna på fastigheter går inte ner :D
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 366
Mottagna reaktioner
13 445
Poäng
8 917
Någon annan här som har sökt på sistone? Lån? Någon som kan dela med sig?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp