Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skatteåterbäring 2024, hur mycket får ni?

Jag är inne på mitt femte år med sanering och har varje år fått tillbaka på skatten mellan 7000-16 000 under dessa år. I år blev det ngt annat. Till min förvåning ska jag betala in 9 500 kr. Min inkomst för 2023 har höjts med 8000 kr så förstår inte hur det blev så här. Som tur är det betalningsfritt i juni så man kan betala in på skatten.
Betalt mindre skatt på jobbet ? Har du omprövat dom summorna tidigare år ?

16,9k ska jag "få". dock har ingen av de långivare som jag har i löneutmätningen rapporterat in inbetald ränta... ingen!! så det lär ju bli mer. men, jag får väl ändå inte de pengarna utbetalda, KF sväljer väl dem i utmätningen?

Betalt mindre skatt på jobbet ? Har du omprövat dom summorna tidigare år ?
Nej jag har inte omprövat. Dels får man behålla skatten under skusan och dels om slår man ut den högsta jag har fått på 16 000kr ( vid två tillfällen) på ett år så blir det inte mycket över för att ompröva.

16,9k ska jag "få". dock har ingen av de långivare som jag har i löneutmätningen rapporterat in inbetald ränta... ingen!! så det lär ju bli mer. men, jag får väl ändå inte de pengarna utbetalda, KF sväljer väl dem i utmätningen?
Ja kfm tar pengarna.

Tänkte dubbelkolla.
Har sevenday, som vi vet har rapporterat felaktig ränta.

Dom har rättat till detta och skickat en uppdatering till skatteverket.
Det korrekta beloppet kommer då uppdateras i min deklaration(19 Mars vad jag läst).

Påverkar en sån här rättelse om man får återbäringen i April eller ej?
För mig var det viktigt att den kom då, men nu undrar man ju.

Sorry att jag tjatar, vill ha ett tydligt svar från någon som kanske vet =)
mvh

Tänkte dubbelkolla.
Har sevenday, som vi vet har rapporterat felaktig ränta.

Dom har rättat till detta och skickat en uppdatering till skatteverket.
Det korrekta beloppet kommer då uppdateras i min deklaration(19 Mars vad jag läst).

Påverkar en sån här rättelse om man får återbäringen i April eller ej?
För mig var det viktigt att den kom då, men nu undrar man ju.

Sorry att jag tjatar, vill ha ett tydligt svar från någon som kanske vet =)
mvh
Det påverkar inte. Du kan ju inte deklarera förräns 19:e och då är rätt uppgifter där.

Det påverkar inte. Du kan ju inte deklarera förräns 19:e och då är rätt uppgifter där.

Vad betyder detta då? Förstår inte om man får tillbaka i april eller inte då

Information från Skatteverket

När uppgifter i deklarationen har ändrats, som i detta fall, kan du inte deklarera genom att ringa eller sms:a. Däremot kan du använda koderna i pappersdeklarationen för att deklarera i e-tjänsten eller appen. Så här kan du deklarera:

• Om du deklarerar i e-tjänsten eller i appen kommer beloppet att vara korrekt och du kan deklarera som vanligt.
  • Om du deklarerar på pappersblanketten behöver du med anledning av det här felet ändra din sammanlagda ränteutgift i punkt 8.1 Ränteutgifter m.m.

Vad betyder detta då? Förstår inte om man får tillbaka i april eller inte då

Information från Skatteverket

När uppgifter i deklarationen har ändrats, som i detta fall, kan du inte deklarera genom att ringa eller sms:a. Däremot kan du använda koderna i pappersdeklarationen för att deklarera i e-tjänsten eller appen. Så här kan du deklarera:

• Om du deklarerar i e-tjänsten eller i appen kommer beloppet att vara korrekt och du kan deklarera som vanligt.
  • Om du deklarerar på pappersblanketten behöver du med anledning av det här felet ändra din sammanlagda ränteutgift i punkt 8.1 Ränteutgifter m.m.

Ja återstär väl att se om man får i April.
Skillnaden är ju att banken har gjort ändringen och inte du.

Har ingen aning om vad som gäller och folk verkar mest gissa.

Rätta uppgifterna står deklarationen den 19/3.Du behöver inte göra ngt bara signa och återbäring kommer början April

Har bara lite frågor om deklarationen,har aldrig ändrat på den innan.Men spana lite på det iår, och kom fram till att 5 st inkassobolag inte lämnat in till Skatteverket.
Bara undrar dem ränteavdragen som är på deklarationen redan, är det något man måste lägga till när man ändrar eller är dem automatiskt med? Och måste man lägga varje ärende under övrigt eller räcker det med bara inkassobolaget? Har tre ärende på ett inkassobolag. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag vill varna er som har Alektum group som inkassobolag att de inte rapporterar in räntor. Jag har bland annat qliro och ferratum som ligger hos alektum. Skulderna ligger även hos kronofogden med löneutmätning sedan två år tillbaka. Jag mailade Alektum och frågade vad jag betalat på mina skulder hos de 2023 och svaret var 14772kr!! Jag som trodde jag skulle få betala 2000kr i restskatt får istället tillbaka nu! En glad överraskning.

Tar inte KFM
Jag vill varna er som har Alektum group som inkassobolag att de inte rapporterar in räntor. Jag har bland annat qliro och ferratum som ligger hos alektum. Skulderna ligger även hos kronofogden med löneutmätning sedan två år tillbaka. Jag mailade Alektum och frågade vad jag betalat på mina skulder hos de 2023 och svaret var 14772kr!! Jag som trodde jag skulle få betala 2000kr i restskatt får istället tillbaka nu! En glad överraskning.
Tar inte KFM skatteåterbäringen om man har löneutmätning?

Tar inte KFM

Tar inte KFM skatteåterbäringen om man har löneutmätning?
Löneutmätning har inget med utmätning / avräkning av skatteåterbäring att göra.

Löneutmätning har inget med utmätning / avräkning av skatteåterbäring att göra.
Har man löneutmätning så har man oftast skuldsaldo. Har man det så kommer ju skatten man får tillbaka bli utmät?

Har man löneutmätning så har man oftast skuldsaldo. Har man det så kommer ju skatten man får tillbaka bli utmät?
Har man löneutmätning har man alltid skuldsaldo. Utmätning / avräkning av skatteåterbäring har fortfarande ingenting med löneutmätning att göra.

Har man löneutmätning har man alltid skuldsaldo. Utmätning / avräkning av skatteåterbäring har fortfarande ingenting med löneutmätning att göra.
Så det enkla svaret på @Maki s fråga är att om man har löneutmätning kommer man inte få behålla skatteåterbäringen utan den kommer att gå till skulderna man har hos Kf?

Det handlar bara om skuldsaldo. Jag har ingen löneutmätning just nu men ett skuldsaldo, så jag får Inte behålla skatteåterbäringen. Även om jag hade haft löneutmätning så får jag Inte behålla skatteåterbäringen.

Så det enkla svaret på @Maki s fråga är att om man har löneutmätning kommer man inte få behålla skatteåterbäringen utan den kommer att gå till skulderna man har hos Kf?
Beror på om löneutmätningen hinner reglera hela skulden innan skatteåterbäringen betalas ut.
Eller om annan utmätning reglerar skulden innan utbetalning.
Eller om alla sökande återkallar skulderna innan utbetalning.
Eller om man själv betalar alla skulder innan utbetalning.
Så nej, det är inte det enkla svaret.

Flesta fall ser man inte skatteåterbäringen.Detta vet Inkassobolagen och det är förmodligen varför dom inte rapportera räntorna

Beror på om löneutmätningen hinner reglera hela skulden innan skatteåterbäringen betalas ut.
Men är det enkla svaret att, om det finns ett skuldsaldo den dagen som skattepengarna betalas ut så går skattepengarna till KFM (eller snarare borgenärer) ?

Jag förstår att löneutmätningen inte har med utmätning av skatt att göra. Men löneutmätning har man av anledningen att skuldsaldo finns. Så har man skuldsaldo hos KFM när skatteåterbäringen betalas ut så borde det utmätas?
Så min frågan var egentligen om skatten utmäts om man har skuldsaldo.

Senast ändrad:
Jag förstår att löneutmätningen inte har med löneutmätning att göra. Men löneutmätning har man av anledningen att skuldsaldo finns. Så har man skuldsaldo hos KFM när skatteåterbäringen betalas ut så borde det utmätas?
Så min frågan var egentligen om skatten utmäts om man har skuldsaldo.
Om sista betaldag har passerat på en skuld som finns för verkställighet så har den skulden företräde framför dig till betalning.
Det kan ske oavsett om man har löneutmätning eller inte.

Nu ska vi se om ni kan knäcka den här nöten.
En gång hade jag ett skuldsaldo på över en miljon, men fick ändå tillbaka några tusen från skatteåterbäringen.
Hur kunde detta komma sig?!?

Ok, jag förstår, då ryker hans skatteåterbäring :facejoy:

Signat inlämnad nu.19236kr istället för 4140kr.Alla räntor var med.Inledanden skuldsanering inga pengar jag får.

Detta får jag upp i appen.

”Du förväntas ändra eller lägga till uppgifter i din deklaration. Du måste därför lämna din deklaration i e-tjänsten på skatteverket.se.”

Väl inne på skatteverkets sida så har jag inga bilagor som jag förväntas skicka in.

Jag har sålt saker på blocket för runt 30000kr under 2023. Är kanske därför. Är summan under 50000kr vinst behöver man ju inte skatta.

”Du förväntas ändra eller lägga till uppgifter i din deklaration. Du måste därför lämna din deklaration i e-tjänsten på skatteverket.se.”

Väl inne på skatteverkets sida så har jag inga bilagor som jag förväntas skicka in.

Jag har sålt saker på blocket för runt 30000kr under 2023. Är kanske därför. Är summan under 50000kr vinst behöver man ju inte skatta.
Du behöver inte skatta, dessutom ska det va vinst över 50.000 inte omsättning. Sakerna du sålt har du ju säkert betalat något för en gång i tiden.

Du behöver inte skatta, dessutom ska det va vinst över 50.000 inte omsättning. Sakerna du sålt har du ju säkert betalat något för en gång i tiden.

blev bara orolig när jag inte kunde deklarera i appen.
Fanns ju ingen bilaga i min deklaration på nätet heller så.

Ingen av de grejerna som är sålda har jag gått med vinst på.

Fick också upp det. Signerade dock och skickade in. Får se vart det landar

Avvaktar med att signera så det inte kommer in ytterligare uppdateringar. Sevenday är nu korrekt, men Creditstar har inte gjort någon uppdatering. Dom har även inte svarat när jag försökt ringa eller maila.

Skickade precis in, betala 30k pga försäljning på Tradera

Signat inlämnad nu.19236kr istället för 4140kr.Alla räntor var med.Inledanden skuldsanering inga pengar jag får.
Gjorde du ändringar? Jag har ingen aning om alla rapporterat ränta. Kan inte se inkasso? Dock har jag haft så låga belopp och betalt bort rätt snabbt, så förmodligen ingen idé att rapportera.

Vad mer för avdrag bör man se över? Funderar dock på bara skicka in utan ändring och kolla över allt i efterhand.

Inga avdrag.Skatten måste vara klar innan beslutad sanering.Allt klart och inga invändningar från kalle /Borgenärer.Typ 3 veckor beslutad.Skstteåtebäringen tror jag kalle tar

Första gången nu på 3 år jag fick ränteavdrag :-)

Ska få tillbaka 51 000kr exklusive ränta. Hur mycket blir räntan på det beloppet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp