Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skatteåterbäring 2024, hur mycket får ni?

Om jag blir granskad, vad kommer dom kräva av mig?
T ex mätarställning fr besiktning, på ngt sätt ska man behöva visa att man kört de angivna milen som man vill ha avdrag för.

Det är ingen möjlighet att man får återbäringen i april om man deklarerat en K10 antar jag ? :/

Skulle spontant gissa att det man först och främst gör är gallrar på var någon är folkbokförd kontra var företaget man jobbar på håller hus.

Det är exempelvis orimligt att någon som bor i Göteborg - och har kontor i Göteborg gör avdrag för 91.000 i resekostnader per år. Visst, man kan jobba i tjänsten men många gör nog avdrag och hoppas på det bästa.

Om man ska betala o få restskuld. Kan man swisha in den summan redan nu? Men får skriva in summan själv?

Om man har en pågående löneutmätning. Men får mindre i inkomst så man inte ens kommer upp i sitt förbehållsbeloppet + hyran, i samma månad som skatteåterbäringen kommer. Får man behålla utav dem pengarna, så man kommer upp i förbehållsbelopp + hyra?

Om man har en pågående löneutmätning. Men får mindre i inkomst så man inte ens kommer upp i sitt förbehållsbeloppet + hyran, i samma månad som skatteåterbäringen kommer. Får man behålla utav dem pengarna, så man kommer upp i förbehållsbelopp + hyra?
Nej

Du kan aldrig få mindre än ditt förbehållsbelopp via din lön. Är din inkomst mindre nån månad så dras det mindre helt enkelt till löneutm. Men skatteåterbäringen ryker hur som..

Intressanta diskussioner onekligen! Jag har en fundering (möjligen tankevurpa) som berörts i tråden. För statens del går de väl inte back på att betala ut ränteavdrag till alla med blancolån, då bankerna som lånar ut betalar skatt på ränteinkomsterna. Eller är skatten till staten inte i paritet med avdragen? Tidigare såg jag endast avdragssidan och tänkte ”oj, synd för staten och i förlängningen samhället att potentiell skatteunderlag reduceras kraftigt av alla blancolån”. Men i själva verket kan det röra sig om en ren transferering alltså? Ändå har de så bråttom att fasa ut rätten till avdrag på lån utan säkerhet.

Du kan aldrig få mindre än ditt förbehållsbelopp via din lön. Är din inkomst mindre nån månad så dras det mindre helt enkelt till löneutm. Men skatteåterbäringen ryker hur som..
Man kan absolut få mindre än förbehållsbeloppet i lön, har man inte jobbat nog så blir det så.

Intressanta diskussioner onekligen! Jag har en fundering (möjligen tankevurpa) som berörts i tråden. För statens del går de väl inte back på att betala ut ränteavdrag till alla med blancolån, då bankerna som lånar ut betalar skatt på ränteinkomsterna. Eller är skatten till staten inte i paritet med avdragen? Tidigare såg jag endast avdragssidan och tänkte ”oj, synd för staten och i förlängningen samhället att potentiell skatteunderlag reduceras kraftigt av alla blancolån”. Men i själva verket kan det röra sig om en ren transferering alltså? Ändå har de så bråttom att fasa ut rätten till avdrag på lån utan säkerhet.
Ränteavdragen är indirekt inflationsdrivande eftersom de minskar kostnaden för att låna pengar. En mindre kostnad för att låna pengar innebär att mer pengar lånas ut och därmed mer pengar i systemet vilket leder till att värdet på den enskilda pengen sjunker, alltså inflation. Så här i inflationtider blir därför en utfasning av ränteavdragen ett sätt att minska inflationen.
Ränteavdragen blir lite tillspetsat ett sätt för staten att lura folk att låna mer vilket förstås gillas av bankerna som då tjänar än mer pengar på räntor och avgifter. " Staten och kapitalet sitter i samma...."

Man kan absolut få mindre än förbehållsbeloppet i lön, har man inte jobbat nog så blir det så.

Lite OT;

Finns nog ett antal som lever på det sättet, och jobbar lite ”vid sidan om” istället för att tjäna pengar på pappret och ge KFM möjligheten att utmäta lönen.
Vet personligen en person som gjorde så, men hen skaffade ett arbete, levde med utmätning några år, för att sedan få en skuldsanering som snart är klar…

Jaha, ja jag var då aldrig med om det då jag hade utmätning. Vart inkomsten mindre nån månad pga sjukdom el semester där jag inte fick något ob (vilket utgör och utgjorde en hel del av min lön...) så behöll jag då alltid förbehållsbeloppet.
Men visst...har man inte jobbat alls o får 0 kr i inkomst så ja då blir det ju noll in oxå. Men nu syftade jag på att man har ett fast jobb o tex då är sjuk en vecka.

Om inte lönen är så mycket som förbehållsbelopp samt hyra mm så kan du inte få ut mer.

Jaha, ja jag var då aldrig med om det då jag hade utmätning. Vart inkomsten mindre nån månad pga sjukdom el semester där jag inte fick något ob (vilket utgör och utgjorde en hel del av min lön...) så behöll jag då alltid förbehållsbeloppet.
Men visst...har man inte jobbat alls o får 0 kr i inkomst så ja då blir det ju noll in oxå. Men nu syftade jag på att man har ett fast jobb o tex då är sjuk en vecka.
Och är förbehållet högt i förhållande till inkomsten kan en kortare sjukperiod innebära att man får ut mindre lön än förbehållsbeloppet.
Händer då och då att folk ringer om det och återbetalning för att komma upp i förbehållsbeloppet.

Om inte lönen är så mycket som förbehållsbelopp samt hyra mm så kan du inte få ut mer.
Nej så klart men har man varit sjuk från sitt jobb lär man ju fått sjuklön tänker jag. Och det var det jag syftade till för hur det var då jag hade löneutmätning. Plus att jag som nattarbetare förlorade all ob vid semester men fick aldrig mindre Förbehållsbeloppet. Det drogs mindre till utmätningen.
Men har man tagit tjl utan lön så blir det ju minus..

Nej så klart men har man varit sjuk från sitt jobb lär man ju fått sjuklön tänker jag. Och det var det jag syftade till för hur det var då jag hade löneutmätning. Plus att jag som nattarbetare förlorade all ob vid semester men fick aldrig mindre Förbehållsbeloppet. Det drogs mindre till utmätningen.
Men har man tagit tjl utan lön så blir det ju minus..
Men om ditt förbehållsbelopp plus hyra är tex 30000 (som det var för mig ett tag) och man har haft någon sjukdag så att man får ut tex 28000 så får man ju ut lägre än förbehållet plus hyra.

Men om ditt förbehållsbelopp plus hyra är tex 30000 (som det var för mig ett tag) och man har haft någon sjukdag så att man får ut tex 28000 så får man ju ut lägre än förbehållet plus hyra.
Böjer mej o erkänner att jag har fel. Som jag skrev, upplevde det aldrig själv att det blev så.

Här blev det restskatt på några tusen.

Nån som vet. Har skickat in å ska få tbx nu. Men hade inte koll på jag kunde dra för milersättning. Kan man göra de i efterhand?

Nån som vet. Har skickat in å ska få tbx nu. Men hade inte koll på jag kunde dra för milersättning. Kan man göra de i efterhand?
Japp, det går att rätta under 6 år framöver, enklast i år är att bara fylla i och lämna in deklarationen igen

En bekant fick sin skatteåterbäring utbetald torsdag förra veckan 28/3 (har sett personens kontoutdrag då jag trodde han skämtade med mig) är det fler som fått sin utbetald redan? Enligt skatteverkets hemsida ska de börja betala ut den från tisdag nästa vecka.

En bekant fick sin skatteåterbäring utbetald torsdag förra veckan 28/3 (har sett personens kontoutdrag då jag trodde han skämtade med mig) är det fler som fått sin utbetald redan? Enligt skatteverkets hemsida ska de börja betala ut den från tisdag nästa vecka.
Låter helt orimligt om han inte lämnat in och begärt tidig utbetalning

Skatteverket kör skattekontona på lördag, så innan dess sker ingen ordinarie utbetalning..

Det står inte skatt på utbetalning utan det står (i alla fall på mig när jag tittar i juni 2023)
7 juni 2023 Skxxxxxxxxxx insättning 27.781 kr
Beloppet på utbetalningen överensstämmer med beloppet på skattekontot som nu är nollat enligt uppgift så ja det är skatteåterbäringen som är utbetald förra veckan enligt uppgift antar att någon på skatteverket slant på tangentbordet och gjorde en förtida utbetalning 😛

Beloppet på utbetalningen överensstämmer med beloppet på skattekontot som nu är nollat enligt uppgift så ja det är skatteåterbäringen som är utbetald förra veckan enligt uppgift antar att någon på skatteverket slant på tangentbordet och gjorde en förtida utbetalning 😛
Men då borde han ju gjort en vanlig utbetalning från skattekontot. Alltså att han haft pengar på skattekontot innan. För Skatteverket gör sin körning nu till helgen.

April April

Men då borde han ju gjort en vanlig utbetalning från skattekontot. Alltså att han haft pengar på skattekontot innan. För Skatteverket gör sin körning nu till helgen.
Menar du att skattepengarna kommer att skickas ut under helgen eller att dom ska börja granska deklarationer?

Menar du att skattepengarna kommer att skickas ut under helgen eller att dom ska börja granska deklarationer?
Körningen göra på lördag sen tar det ju några bankdagar innan dom landar på våra konton.

Pengarna betalas ut på lördag tror jag det är. Om man har deklarerat tidigt och väntar utbetalning 9-12 april.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp