Tack för svar! Om skatteverket skulle vilja att man ändrar nåt på deklarationen skulle dom ha informerat redan?Pengarna betalas ut på lördag tror jag det är. Om man har deklarerat tidigt och väntar utbetalning 9-12 april.
- Meddelanden
- 136
- Mottagna reaktioner
- 64
- Poäng
- 197
Det var min första reaktion också när jag hörde talas om det men efter att personen visade upp sitt bankkonto samt skattekonto så är jag övertygad om att det stämmer.April April
- Meddelanden
- 3 399
- Mottagna reaktioner
- 3 463
- Poäng
- 1 957
Vad skulle Skatteverket vilja att du ändrar ? De är ju bara du som gör ändringar.Tack för svar! Om skatteverket skulle vilja att man ändrar nåt på deklarationen skulle dom ha informerat redan?
- Meddelanden
- 107
- Mottagna reaktioner
- 15
- Poäng
- 62
Personen menar väl om deklarationen på något sätt inte är godkänd pga tradera eller liknande.Vad skulle Skatteverket vilja att du ändrar ? De är ju bara du som gör ändringar.
- Meddelanden
- 3 399
- Mottagna reaktioner
- 3 463
- Poäng
- 1 957
Så kanske de kan vara. Har inte tänkt på det.Personen menar väl om deklarationen på något sätt inte är godkänd pga tradera eller liknande.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Tidig påsk antar jag.Förra året fick jag utbetalning 1:a April såg jag.
Ingen nöd just nu att få återbäringen tidigt, men undrar varför det dröjer längre detta år!
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Om jag gör avdrag för resor sen får jag granskning på det. Om jag då inte kan redovisa kvitton eller det som behövs kan jag då bara svara det och det är över och blir inget? Eller blir det något annat av det då för jag anses ha försökt fuskat?
Jag har kvitton och allt till denna deklaration så det är lugnt men om dom även kan gå tillbaka och granska tidigare år då om jag nu blir granskad och inte kan redovisa för dessa nu i efterhand vad händer då?
Jag har kvitton och allt till denna deklaration så det är lugnt men om dom även kan gå tillbaka och granska tidigare år då om jag nu blir granskad och inte kan redovisa för dessa nu i efterhand vad händer då?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Om jag gör avdrag för resor sen får jag granskning på det. Om jag då inte kan redovisa kvitton eller det som behövs kan jag då bara svara det och det är över och blir inget? Eller blir det något annat av det då för jag anses ha försökt fuskat?
Det är ett jävla meck. Jag har ju 20 mil t/r till jobbet lite drygt och ibland åker jag med en kollega och då antingen swishar eller ger pengar i kontant. Eller bjuder på en lunch den dagen.
Blir ju ett helvete att redovisa.
Ibland lånar jag någons bil och tankar själv, ibland tar jag kollektivt. Varierar kraftigt.
- Meddelanden
- 707
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 447
Ja blir inte lätt och redovisa om det behövs…hur gör du då, drar du av ett snitt eller du drar 20mil om dagen och håller tummarna?Det är ett jävla meck. Jag har ju 20 mil t/r till jobbet lite drygt och ibland åker jag med en kollega och då antingen swishar eller ger pengar i kontant. Eller bjuder på en lunch den dagen.
Ibland lånar jag någons bil och tankar själv, ibland tar jag kollektivt. Varierar kraftigt.

- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Jag har nitton mil tur och retur till jobbet med bil varje dag. Har inte behövt redovisa mitt avdrag på fyra år. Jag kör dessutom själv och samåker aldrig med någon.Det är ett jävla meck. Jag har ju 20 mil t/r till jobbet lite drygt och ibland åker jag med en kollega och då antingen swishar eller ger pengar i kontant. Eller bjuder på en lunch den dagen.
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Om man stor del av året bott hos tjejen men man är inte skriven där.
Sen drar för resor då man åkt därifrån till jobb.
Om man då blir granskad är det då skattebrott? Även om man gjort övrigt korrekt då man inte kan ta sig till jobbet utan bil.
Eller kan man vid granskningsbrevet bara svara att man inte kan styrka allt då kvitton mm saknas sen är allt över?
Om man då blir granskad är det då skattebrott? Även om man gjort övrigt korrekt då man inte kan ta sig till jobbet utan bil.
Eller kan man vid granskningsbrevet bara svara att man inte kan styrka allt då kvitton mm saknas sen är allt över?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Du kan styrka med t ex mätarställningen. Men om rätten att dra av för bilresor är knuten till adressen där man är skriven vet jag inte.Om man stor del av året bott hos tjejen men man är inte skriven där.
Annars låter det som att vem som helst kan göra avdrag och säga att man bott här och där, svårt att granska då.
I år kommer Skv att granska just avdrag för resor lite extra läste jag i pressen.
I ditt fall kan du inte göra mer än söka och hoppas på det bästa och ev inte bli godkänd.
Hur som helst intressant fråga vad som gäller om man inte bor där man är skriven.
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Just det jag undrar också chansa men kan man bli skyldig till skattebrott eller dylikt?Du kan styrka med t ex mätarställningen. Men om rätten att dra av för bilresor är knuten till adressen där man är skriven vet jag inte.
Annars låter det som att vem som helst kan göra avdrag och säga att man bott här och där, svårt att granska då.
I år kommer Skv att granska just avdrag för resor lite extra läste jag i pressen.
I ditt fall kan du inte göra mer än söka och hoppas på det bästa och ev inte bli godkänd.
Hur som helst intressant fråga vad som gäller om man inte bor där man är skriven.
Vart läste du det att dom ska granska resor extra i år?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Minns inte var exakt jag läste det men typ Svt eller expressen.Just det jag undrar också chansa men kan man bli skyldig till skattebrott eller dylikt?
Vart läste du det att dom ska granska resor extra i år?
För Skattefusk kan man få betala skattetillägg som motsvarar ungefär den skatten man försökt fuska till sig men tror det handlar om mer allvarliga fusk. Bli avdragen inte godkända pga att man inte kan styrka dem så tror jag inte det händer något.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Minns inte var exakt jag läste det men typ Svt eller expressen.
För Skattefusk kan man få betala skattetillägg som motsvarar ungefär den skatten man försökt fuska till sig men tror det handlar om mer allvarliga fusk. Bli avdragen inte godkända pga att man inte kan styrka dem så tror jag inte det händer något.
Detta är vad jag också tror, men samtidigt är det ganska intressant för jag menar det är ju lite som att lägga upp det för gör avdrag på allt och lite till. Du har ingenting att förlora på det men kan vinna mycket.
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Har aldrig blivit granskad så vet inte hur konversationen ser ut men någon kanske vet? Kan man meddela att man inte kan styrka det bara och sen är det ur världen när dom kontaktar en?Detta är vad jag också tror, men samtidigt är det ganska intressant för jag menar det är ju lite som att lägga upp det för gör avdrag på allt och lite till. Du har ingenting att förlora på det men kan vinna mycket.
Hur stor risk är det att dom kollar igenom tidigare år samtidigt tro.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Som med många andra bidrag i välfärden, och nu ser vi att det stramas åt här och där och kontrollerna ökar. Vilket jag personligen välkomnar. Har man ren mjöl i påsen behöver inte oroa sig om man granskas/kontrolleras oavsett om det gäller vab, a-kassa, personlig assistans eller vad det nu kan vara.Detta är vad jag också tror, men samtidigt är det ganska intressant för jag menar det är ju lite som att lägga upp det för gör avdrag på allt och lite till. Du har ingenting att förlora på det men kan vinna mycket.
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
När uppdateras UC med nya uppgifterna för 2023?
Juni.
- Meddelanden
- 106
- Mottagna reaktioner
- 39
- Poäng
- 147
Utan ändring i deklarationen - aprilNär uppdateras UC med nya uppgifterna för 2023?
Med ändringar - juni
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Fyfan godkände min deklaration direkt sen efter det har jag loggat in och tittat en del gånger. Nu loggar jag in idag och ser att ändringar har skett, någon ränteuppgift som ändrats med det är borttaget men tillagt exakt samma summa igen. Nu fick jag godkänna en gång till men nu får jag alltså inte pengar nästa vecka eller?! Fyfan att dom kan hålla på så när man godkänt redan. Var in igår senast och kollade och då va den inskickad och allt va grönt.
någon mer som fått ändringar sent?
dom har lämnat in uppgift om 3816kr förut som jag godkänt och skickat in 19 mars.
nu står det 3816kr sen -3816kr och sen 3816kr igen.
Varför ens göra så måste ju enbart vara för att jävlas med folk.
dom har lämnat in uppgift om 3816kr förut som jag godkänt och skickat in 19 mars.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 246
- Mottagna reaktioner
- 133
- Poäng
- 317
Japp, se den här tråden. https://www.lånforum.se/threads/Ändring-av-ränta-brev.25003/Fyfan godkände min deklaration direkt sen efter det har jag loggat in och tittat en del gånger. Nu loggar jag in idag och ser att ändringar har skett, någon ränteuppgift som ändrats med det är borttaget men tillagt exakt samma summa igen. Nu fick jag godkänna en gång till men nu får jag alltså inte pengar nästa vecka eller?! Fyfan att dom kan hålla på så när man godkänt redan. Var in igår senast och kollade och då va den inskickad och allt va grönt.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Säkert samma bolag som min vän, borttaget och sen tillagt igen.Fyfan godkände min deklaration direkt sen efter det har jag loggat in och tittat en del gånger. Nu loggar jag in idag och ser att ändringar har skett, någon ränteuppgift som ändrats med det är borttaget men tillagt exakt samma summa igen. Nu fick jag godkänna en gång till men nu får jag alltså inte pengar nästa vecka eller?! Fyfan att dom kan hålla på så när man godkänt redan. Var in igår senast och kollade och då va den inskickad och allt va grönt.
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Säkert samma bolag som min vän, borttaget och sen tillagt igen.
Verity. Precis så borttaget och samma summa tillagd igen.
Godkände igen då det stod att den inte va inskickad men enligt andra som tydligen redan fått brev om det i kivra så skulle man inte göra det :/ Så blir nog inga pengar nästa vecka nu vad det verkar pga att dessa idioter ändrat. Konstigt ändå att sista dag va igår och nu idag är det ändrat ändå räknas det som att jag ändrat min deklaration då.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Precis det bolaget.Verity. Precis så borttaget och samma summa tillagd igen.
Godkände igen då det stod att den inte va inskickad men enligt andra som tydligen redan fått brev om det i kivra så skulle man inte göra det :/ Så blir nog inga pengar nästa vecka nu vad det verkar pga att dessa idioter ändrat. Konstigt ändå att sista dag va igår och nu idag är det ändrat ändå räknas det som att jag ändrat min deklaration då.
Enbart för att du inte ska få dina pengar nu.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Moderbolag Marginalen Bank såg jag.Verity. Precis så borttaget och samma summa tillagd igen.
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Marginalen har jag inget hos.Moderbolag Marginalen Bank såg jag.
Men borde inte få gå till såhär, har man skickat in innan 3e ska man få sina pengar oavsett om någon gör en sådan sak efter det datumet.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Tyvärr inte.Marginalen har jag inget hos.
Men borde inte få gå till såhär, har man skickat in innan 3e ska man få sina pengar oavsett om någon gör en sådan sak efter det datumet.
- Meddelanden
- 107
- Mottagna reaktioner
- 15
- Poäng
- 62
Ser man utbetalningen imorgon som transaktion på sitt skattekonto om man väntar utbetalning i april? Eller måste man vänta på slutskattebeskedet?
- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Du ser utbetalningen på måndag, skattekontot kommer inte uppdateras under helgen pga körningen med skatten.Ser man utbetalningen imorgon som transaktion på sitt skattekonto om man väntar utbetalning i april? Eller måste man vänta på slutskattebeskedet?
- Meddelanden
- 107
- Mottagna reaktioner
- 15
- Poäng
- 62
Tack för svarDu ser utbetalningen på måndag, skattekontot kommer inte uppdateras under helgen pga körningen med skatten.
- Meddelanden
- 339
- Mottagna reaktioner
- 181
- Poäng
- 367
Fått besked via Kivra idag om slutlig skatt, får se när det landar på kontot 

- Meddelanden
- 107
- Mottagna reaktioner
- 15
- Poäng
- 62
Först i Sverige?Fått besked via Kivra idag om slutlig skatt, får se när det landar på kontot![]()
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Maken har oxå fått sitt skattebesked på Kivra idag.Först i Sverige?
- Meddelanden
- 246
- Mottagna reaktioner
- 133
- Poäng
- 317
Har också fått kl 17 idag.Först i Sverige?
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Den trodde jag inte skulle utmätas..I fredags fick jag min första skuld att betala, det behövdes bara 24 timmar (tror jag)för att få skattepengarna men tyvärr...Lite otur, i alla fall minskar skulden med 14 000.
- Meddelanden
- 4 565
- Mottagna reaktioner
- 4 558
- Poäng
- 2 947
Här är alla datum:
https://www.skatteverket.se/privat/...larationen2024.4.1997e70d1848dabbac95d72.html
Vi som godkänt digitalt utan ändringar innan 3 April har följande datum att hålla koll på:
https://www.skatteverket.se/privat/...larationen2024.4.1997e70d1848dabbac95d72.html
Vi som godkänt digitalt utan ändringar innan 3 April har följande datum att hålla koll på:
- 8-12 April: Slutskattebesked
- 9-12 April: Får dom som har skatteåterbäring tillbaka sina pengar
- 12 Juli: För oss som har restskatt så måste pengarna befinna sig på skattekontot senast 12 Juli
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.