• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skatteåterbäring vid skuldsanering

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 560
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Borgenärerna har inte access till Skatteverket. Dom kan enbart kontrollera utifrån kreditupplysningar. Kronofogden däremot kontrollerar mot Skatteverket när någon begär omprövning.
De kollade min inkomst från januari till september så jo det kan dom
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 864
Mottagna reaktioner
1 631
Poäng
1 117
Och då återkommer jag igen till det faktum att dom säger olika… några har fått som svar att utbetalningar över 10tkr skall/bör omprövas, men här kommer ett annat svar…

Man tar sig för pannan… och suckar !!

Jag hade gått efter detta. Vilket också går att använda som en solid motivering i framtiden om det blir några komplikationer.

"Omprövning enligt skuldsaneringslagen (2016:675) (SkusanL) – ändrade ekonomiska förhållanden
Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad."

Slår man ut 4000 - 5000 x 12 så kommer man upp i summan 48000 - 60000 kr per år.
Delvis om man får skatteåterbäring som ligger strax över 50.000 hade jag omprövat det.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Får jag en skatteåterbäring på 30.000 så hade jag inte omprövat den. Men säg då man några månader senare kommer upp i 30.000 skatteåterbäring + 20.000 mer i lön så totalbeloppet överstiger 50.000 mer än angivet per år i skuldsaneringen.
Då hade jag skickat in en omprövning med förklaring att jag kommit upp i 50.000 mer än angivet på totalen (Skatteåterbäring + överstigande inkomst).

Hade också vart väldigt tydlig på vad anledningen till skatteåterbäringen beror på då det kan spela roll. Är det ex arbetskläder, milersättning? eller är det ränteavdrag. Det kan spela roll för omprövningen eftersom att milersättning till jobbet exempelvis skulle kunna ge större chans att neka omprövningen och man får behålla beloppet. Men då har man sin rygg fri.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497

Jag hade gått efter detta. Vilket också går att använda som en solid motivering i framtiden om det blir några komplikationer.

"Omprövning enligt skuldsaneringslagen (2016:675) (SkusanL) – ändrade ekonomiska förhållanden
Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad."

Slår man ut 4000 - 5000 x 12 så kommer man upp i summan 48000 - 60000 kr per år.
Delvis om man får skatteåterbäring som ligger strax över 50.000 hade jag omprövat det.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Får jag en skatteåterbäring på 30.000 så hade jag inte omprövat den. Men säg då man några månader senare kommer upp i 30.000 skatteåterbäring + 20.000 mer i lön så totalbeloppet överstiger 50.000 mer än angivet per år i skuldsaneringen.
Då hade jag skickat in en omprövning med förklaring att jag kommit upp i 50.000 mer än angivet på totalen (Skatteåterbäring + överstigande inkomst).

Hade också vart väldigt tydlig på vad anledningen till skatteåterbäringen beror på då det kan spela roll. Är det ex arbetskläder, milersättning? eller är det ränteavdrag. Det kan spela roll för omprövningen eftersom att milersättning till jobbet exempelvis skulle kunna ge större chans att neka omprövningen och man får behålla beloppet. Men då har man sin rygg fri.

Det dokumenten har jag postat tidigare i detta forum, kul att de kom upp igen :)
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Jag mailade min handläggare som jag gjorde min förra omprövning. Hon svarade : Det är inte motiverat att ändra ett beslut på grund av skatteåterbäring om 15 000 kronor !
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Fick även svar från min vanliga handläggare jag hade som hade hand om min första ansökan . Så här blev svaret :
Hej,



Har du ett beslut om skuldsanering så behöver du inte ansöka om omprövning för skatteåterbäring.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp