• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skifta lån

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Jösses vilka kloka inspel ...:rolleyes:

Ett kort svar till TS: Om din vän är villig att hjälpa dig via sitt bolag (AB, HB eller Enskild firma), så råder jag dig att be den personen att ta ut "pengen" som "Eget uttag" via sitt avräkningskonto (förutsatt att "hen" har sparat kapital).

Men vad du än gör!! - starta inte upp någon egen firma för denna transaktion! Det blir nog inte bra ...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
Jösses vilka kloka inspel ...:rolleyes:

Ett kort svar till TS: Om din vän är villig att hjälpa dig via sitt bolag (AB, HB eller Enskild firma), så råder jag dig att be den personen att ta ut "pengen" som "Eget uttag" via sitt avräkningskonto (förutsatt att "hen" har sparat kapital).

Men vad du än gör!! - starta inte upp någon egen firma för denna transaktion! Det blir nog inte bra ...


Tack för förståelse!!
Nej då, hens pengar är skattade. vi måste bara få över de till mig på ett bra sätt. Så jag kan alltså inte starta en enskild firma och hen sätter in de till mig? Måste jag redovisa det som lön då?
 

Lolen

V.I.P
Poäng: 187
Blev medlem
10 Oktober 2014
Meddelanden
395
Mottagna reaktioner
59
Poäng
187
tack, äntligen någon som förstår!

jag ska försöka förklara. Hen har en partner som inte får se att min vän lånar mig pengar självklart.
Inget konstigare än så. Därav frågan, kan jag starta en enskild firma som min vän investerar i, eller går inte det pga skatter mm?? Dåligt insatt därför frågar jag er.
För dålig info.
Du har en kompis, som i sin tur har ett bolag tillsammans med flera.
Din kompis ska låna ut pengar till dig från sitt bolag, men hans partner får inte se att han lånat ut?
 

Lolen

V.I.P
Poäng: 187
Blev medlem
10 Oktober 2014
Meddelanden
395
Mottagna reaktioner
59
Poäng
187
Tack för förståelse!!
Nej då, hens pengar är skattade. vi måste bara få över de till mig på ett bra sätt. Så jag kan alltså inte starta en enskild firma och hen sätter in de till mig? Måste jag redovisa det som lön då?
Så länge personen har ett AB kan personen låna ut pengar till dig. Det får bokas som ett lån.
 

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
Nej det är hens pengar, med partner menar jag livskamrat ;-)
Vi pratar inte om något Aktiebolag här!
 

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
För dålig info.
Du har en kompis, som i sin tur har ett bolag tillsammans med flera.
Din kompis ska låna ut pengar till dig från sitt bolag, men hans partner får inte se att han lånat ut?

nej nej, läs mitt senaste inlägg.. partner=livskamrat
 

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
det låter nog stökigare än vad det är.
Men Får nog lägga det på is, även om jag gärna skulle ta emot hjälpen från hen och det skulle ju ge mig en möjlighet att bli fri från ångesten av höga räntor och knappt någon amortering.

Lika bra att förmodligen krypa till korset och gå till min bank och be om höjning av bolån. Som min tidigare plan.
 

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
Tråkigt att ingen bara kunde ge mig lite råd utan att det blev en massa påhopp.
Att ni tror att man ska begå Skattebrott, tror ni man ber om råd ang sånt i sånt här forum?? Allvarligt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp