• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldångest

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Tack❤️
Har inte börjat än :(
En tanke jag fått vid skuldsanering är om man blir sjuk då kommer ju inte hela summan kanske in och riskerar att avbrytas:(
Eller begär man omprövning?
Hur det än är så är sitsen man satt sig i hemsk:(
Om du är sjuk längre än tre månader så begär du omprövning. Kortare sjukskrivning anses kompenseras av buffertpengen.
Jag var hemma apri-juni först 100 och sen 50, var tufft och tight. Fick endast ut 16000 kr i juni så jag kunde inte spara undan så mkt från den betalningsfria månaden.
September är första månaden med full lön sen mars.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Ja, kortvarig sjukskrivning slår hårt vid skuldsanering. Min buffert täcker inte ens upp för en sjukdag per månad. Vilket förklarar varför jag alltid är på jobbet och alltid försöker jobba in så att jag har maximalt tillåtet antal flextimmar injobbade. Slår migrän eller influensa till tar jag fler. Blir det fler dagar kanske jag jobbar hemifrån någon dag. Sedan måste jag vara på jobbet ändå, även om jag inte är frisk. Och med gamla skuldsaneringen har jag inga betalfria månader.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Ja, kortvarig sjukskrivning slår hårt vid skuldsanering. Min buffert täcker inte ens upp för en sjukdag per månad. Vilket förklarar varför jag alltid är på jobbet och alltid försöker jobba in så att jag har maximalt tillåtet antal flextimmar injobbade. Slår migrän eller influensa till tar jag fler. Blir det fler dagar kanske jag jobbar hemifrån någon dag. Sedan måste jag vara på jobbet ändå, även om jag inte är frisk. Och med gamla skuldsaneringen har jag inga betalfria månader.
Tar jag FLEX...
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Syrran vet att det låter klyschigt men det blir bättre när allt landat och kommit igång. Där du befinner dig just nu är den värsta tiden pga ovisshet och en massa grubblande.
Så som många skrivit här se över alla fasta avgifter.
Jag har bara hyra, försäkringar, el, bredband och det billigaste mobilabonnemanget. Allt annat är skippat. Jag sålde min bil och var utan i ett år, fungerade utmärkt men nu har jag köpt en billig bil för 9000 kr med kontanta pengar, så jävla härlig känsla att inte ta saker på lån/kredit utan betala kontant.
Jag lovar dig att efter ett tag kommer du få ett helt annat perspektiv.
Förra året när jag släppte allt så bunkrade jag upp med hygienartiklar, torrvaror, städ och tvätt så jag hade det under en lång tid.
Använd dina sparade pengar till det, en del av dom.
Jag delade också upp pengarna som blev över efter lön i fyra burkar en för varje vecka och höll mig strikt till det och allt som handlades var kontant. Då kunde jag inte ta massa onödigt i affären utan höll mig till det som behövdes. Jag köpte en flergångskasse då varje påse kostar 2,50 och det blir mkt i slutändan.
Jag har sålt massor på tradera osv och denna månaden var jävligt fattig men jag sålde för 1000 kr i helgen och det gjorde saker lite lättare.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Ja, kortvarig sjukskrivning slår hårt vid skuldsanering. Min buffert täcker inte ens upp för en sjukdag per månad. Vilket förklarar varför jag alltid är på jobbet och alltid försöker jobba in så att jag har maximalt tillåtet antal flextimmar injobbade. Slår migrän eller influensa till tar jag fler. Blir det fler dagar kanske jag jobbar hemifrån någon dag. Sedan måste jag vara på jobbet ändå, även om jag inte är frisk. Och med gamla skuldsaneringen har jag inga betalfria månader.
Den är ännu mer sårbar, är som löneutmätning och vid sjukdom är utmätning mer fördelaktig.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Jag kan ta och skita fullkomligt i vad Ens egna behov/preferenser innefattar för att man ska må ”så bra de bara går” vid löneutmätning, men jag kan ”bomba” Er med rapport efter rapport framtagna av olika myndigheter/instanser, som har analyserat vad långvarig löneutmätning gör med en person...

Långvarig löneutmätning nästintill uteslutande ”fuckar” upp den enskilde personens psyke med allehanda problem som konsekvens: psykisk och fysisk ohälsa - inte minst.

Jag anser å de bestämdaste att förbehållsbeloppet är satt FÖÖÖR snävt.
Om man likt skuldsanering kunde få behålla en/två månadslöner per år hade underlättat avsevärt för oförutsedda händelser/kostnader.
Bara detta med att behöva inkomma med intyg för att få köpa sig ett par sunkiga glasögon eller för att reglera en tandvårdskostnad ter sig för mig ytterst beklämmande och duktigt förminskar den enskilde individen.

Läste om familjen som häromåret drabbades hårt av ett vägglöss angrepp. Familjen bad om att få slänga ut sängmöbler, etc för att få köpa nya. Det blev NEJ på det från KF. Familjen slängde likväl de infekterade möblerna och initialt sov på madrasser på golvet tills dess att dom ännu en gång ansökte om att få behålla lite pengar till nya sängmöbler & en annan handläggare då gav dom rätt att få köpa nya möbler.

Jag är den första till att vidhålla att man ska göra rätt för sig. Tro mig! (Men) det finns inget humant WHATSOEVER med hur dagens utmätning är utformat.
Det slår fullständigt undan benen på personer med långvarig utmätning.

Nu kommer säkert Lasseman och är kritisk till vad jag här skriver, men som sagt, jag har belägg för ovanstående i form av allehanda avhandlingar på detta ämne...
Du har rätt.
Känner redan hur det kommer att bli utan att kommit igång än med utmätning.
Men suttit o räknat och får verkligen hoppas inget förutsett händer:(
Med mina skulder om skuldsanering längre fram inte beviljas kommer jag ha utmätning för lång tid framöver:(
Klart det tär på människor att leva på existens minium framför allt psykiskt.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Du har rätt.
Känner redan hur det kommer att bli utan att kommit igång än med utmätning.
Men suttit o räknat och får verkligen hoppas inget förutsett händer:(
Med mina skulder om skuldsanering längre fram inte beviljas kommer jag ha utmätning för lång tid framöver:(
Klart det tär på människor att leva på existens minium framför allt psykiskt.

Nu vill inte jag på ingalunda villkor måla upp ett becksvart mörker, men de som aldrig levt med löneutmätning ska inte kommentera hur det verkligen känns och upplevs för den enskilde individen.
Jag levde själv med utmätning i 8 månader. Jag mådde bra dessa månader, men jag vet att när madrass pengarna en dag skulle sinat och jag sedan hade levt med ständig oro för just de oförutsedda utgifter som faktiskt löpande sker, så hade jag mått svindåligt...och vet verkligen inte hur länge mitt psyke hade mäktat med detta.

Mitt sätt att hantera min period med löneutmätning var att lägga mitt hopp till en framtida skuldsanering. Jag är fullt införstådd med att man inte kan ta en sådan för givet, men jag la likväl mitt HOPP till en sådan och det fick mig att likväl kunna se ljust på framtiden. Sen tror jag att det är oerhört viktigt att man mår bra för övrigt - med sitt arbete, med sin familj och med sina vänner. Jag får oerhört mycket positiv energi från de som står mig nära.

Jag tänker inte komma med en massa råd om vad Du ska göra. Jag tror att Du är smart nog för att själv inse var och hur Du ska försöka få ner Dina löpande kostnader. Allt går kanske inte att göra direkt då man ofta är bunden till olika avtal med olika löplängder, men jag tror att Du likväl har koll på detta... :)

Som avslutning, så fick jag alltså löneutmätning i augusti i fjol. Redan i början på september påbörjade jag min ansökan om skuldsanering. Det kändes bra. Jag hade full koll på alla mina skulder, så det var enkelt att redovisa, men jag satt säkert och plitade på mitt personliga brev i en månad. Lite då och då... det kändes också bra - jag var ju i alla fall igång ! Jag skickade sedan in min ansökan i mitten på oktober. Tiden från då till dess att första samtalet med Skusan kom, verkligen sprang iväg och jag mådde bra ! Tiden därefter till beslutet om skuldsanering, så har jag också mått bra.

Därför blir mitt ända råd till Dig att börja plita på en skuldsanerings ansökan. Varför inte liksom - ett litet hopp i mörkret är GULD VÄRT !!! :)
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Nu vill inte jag på ingalunda villkor måla upp ett becksvart mörker, men de som aldrig levt med löneutmätning ska inte kommentera hur det verkligen känns och upplevs för den enskilde individen.
Jag levde själv med utmätning i 8 månader. Jag mådde bra dessa månader, men jag vet att när madrass pengarna en dag skulle sinat och jag sedan hade levt med ständig oro för just de oförutsedda utgifter som faktiskt löpande sker, så hade jag mått svindåligt...och vet verkligen inte hur länge mitt psyke hade mäktat med detta.

Mitt sätt att hantera min period med löneutmätning var att lägga mitt hopp till en framtida skuldsanering. Jag är fullt införstådd med att man inte kan ta en sådan för givet, men jag la likväl mitt HOPP till en sådan och det fick mig att likväl kunna se ljust på framtiden. Sen tror jag att det är oerhört viktigt att man mår bra för övrigt - med sitt arbete, med sin familj och med sina vänner. Jag får oerhört mycket positiv energi från de som står mig nära.

Jag tänker inte komma med en massa råd om vad Du ska göra. Jag tror att Du är smart nog för att själv inse var och hur Du ska försöka få ner Dina löpande kostnader. Allt går kanske inte att göra direkt då man ofta är bunden till olika avtal med olika löplängder, men jag tror att Du likväl har koll på detta... :)

Som avslutning, så fick jag alltså löneutmätning i augusti i fjol. Redan i början på september påbörjade jag min ansökan om skuldsanering. Det kändes bra. Jag hade full koll på alla mina skulder, så det var enkelt att redovisa, men jag satt säkert och plitade på mitt personliga brev i en månad. Lite då och då... det kändes också bra - jag var ju i alla fall igång ! Jag skickade sedan in min ansökan i mitten på oktober. Tiden från då till dess att första samtalet med Skusan kom, verkligen sprang iväg och jag mådde bra ! Tiden därefter till beslutet om skuldsanering, så har jag också mått bra.

Därför blir mitt ända råd till Dig att börja plita på en skuldsanerings ansökan. Varför inte liksom - ett litet hopp i mörkret är GULD VÄRT !!! :)
:)❤️
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Personligen hade jag aldrig värderat ett husdjur framför en dräglig tillvaro, men så är jag en känslokall typ också.

Jag skulle dock aldrig ge upp min Xbox One för allt i världen, så jag förstår dig ändå nånstans.

Är du personen som var med i lyxfällan som flippade när dom bad honom sälja Xbox? :D
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Syrran vet att det låter klyschigt men det blir bättre när allt landat och kommit igång. Där du befinner dig just nu är den värsta tiden pga ovisshet och en massa grubblande.
Så som många skrivit här se över alla fasta avgifter.
Jag har bara hyra, försäkringar, el, bredband och det billigaste mobilabonnemanget. Allt annat är skippat. Jag sålde min bil och var utan i ett år, fungerade utmärkt men nu har jag köpt en billig bil för 9000 kr med kontanta pengar, så jävla härlig känsla att inte ta saker på lån/kredit utan betala kontant.
Jag lovar dig att efter ett tag kommer du få ett helt annat perspektiv.
Förra året när jag släppte allt så bunkrade jag upp med hygienartiklar, torrvaror, städ och tvätt så jag hade det under en lång tid.
Använd dina sparade pengar till det, en del av dom.
Jag delade också upp pengarna som blev över efter lön i fyra burkar en för varje vecka och höll mig strikt till det och allt som handlades var kontant. Då kunde jag inte ta massa onödigt i affären utan höll mig till det som behövdes. Jag köpte en flergångskasse då varje påse kostar 2,50 och det blir mkt i slutändan.
Jag har sålt massor på tradera osv och denna månaden var jävligt fattig men jag sålde för 1000 kr i helgen och det gjorde saker lite lättare.
Mycket bra tips!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp