• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldångest

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Om du är sjuk längre än tre månader så begär du omprövning. Kortare sjukskrivning anses kompenseras av buffertpengen.
Jag var hemma apri-juni först 100 och sen 50, var tufft och tight. Fick endast ut 16000 kr i juni så jag kunde inte spara undan så mkt från den betalningsfria månaden.
September är första månaden med full lön sen mars.
Okej för nu börjar jag få riktiga magproblem:(
Magkatarr men vet ju att den är orsakad av stress:( och vet ju hur man behandlar o säkert du med som sjuksköterska;)
Inget man behöver vara sjukskriven för men ändå jobbigt:(
Förstår att det blir tufft om man är sjuk att klara betalningsplanen.
Men CSN släpper jag för det är väl ingen ide att försöka pausa eller sänka månadskostnad även om jag beskriver min situation.
Har dom gått med på det någon gång vid löneutmätning? För den kan ju pågå hur länge som helst om man inte får skuldsanering.
Vet att du fick pausat nu eller hur?
Men då har ju du sanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Självkontroll

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
14 November 2018
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
351
Poäng
477
Släpp ditt CSN också, har du utmätning så får det bli så.

När det kommer till csn så är det bra att veta att det inte är hela lånet/skulden man har hos csn som hamnar hos kfm utan det är bara de fakturor som man inte betalar. Annat är det med återkrav..hela den summan hamnar hos kfm. Jag har därför valt att betala månadsvis på min csn skuld, det krävs dock att man har en förstående sambo. Min sambo tjänar mer och betalar såklart en större andel till hushållet både när det gäller hyra och mat. Min sambo stöttar även upp vid andra kostnader. Jag betalar mindre hyra och lägger mindre till mat, vi kom överens om det innan min utmätning drog igång. Det viktigaste är att jag är spelfri och kan må bra, hälsan är viktigare än alla pengar i världen anser min sambo :)
Jag har tur som har en förstående sambo och som värderar mitt liv högre än skulder och pengar. Utan min sambo hade jag gått under... jag är tacksam ❤️
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
När det kommer till csn så är det bra att veta att det inte är hela lånet/skulden man har hos csn som hamnar hos kfm utan det är bara de fakturor som man inte betalar. Annat är det med återkrav..hela den summan hamnar hos kfm. Jag har därför valt att betala månadsvis på min csn skuld, det krävs dock att man har en förstående sambo. Min sambo tjänar mer och betalar såklart en större andel till hushållet både när det gäller hyra och mat. Min sambo stöttar även upp vid andra kostnader. Jag betalar mindre hyra och lägger mindre till mat, vi kom överens om det innan min utmätning drog igång. Det viktigaste är att jag är spelfri och kan må bra, hälsan är viktigare än alla pengar i världen anser min sambo :)
Jag har tur som har en förstående sambo och som värderar mitt liv högre än skulder och pengar. Utan min sambo hade jag gått under... jag är tacksam ❤️
Låter underbart ❤️❤️ Så ska det vara
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
Nu vill inte jag på ingalunda villkor måla upp ett becksvart mörker, men de som aldrig levt med löneutmätning ska inte kommentera hur det verkligen känns och upplevs för den enskilde individen.
Jag levde själv med utmätning i 8 månader. Jag mådde bra dessa månader, men jag vet att när madrass pengarna en dag skulle sinat och jag sedan hade levt med ständig oro för just de oförutsedda utgifter som faktiskt löpande sker, så hade jag mått svindåligt...och vet verkligen inte hur länge mitt psyke hade mäktat med detta.

Mitt sätt att hantera min period med löneutmätning var att lägga mitt hopp till en framtida skuldsanering. Jag är fullt införstådd med att man inte kan ta en sådan för givet, men jag la likväl mitt HOPP till en sådan och det fick mig att likväl kunna se ljust på framtiden. Sen tror jag att det är oerhört viktigt att man mår bra för övrigt - med sitt arbete, med sin familj och med sina vänner. Jag får oerhört mycket positiv energi från de som står mig nära.

Jag tänker inte komma med en massa råd om vad Du ska göra. Jag tror att Du är smart nog för att själv inse var och hur Du ska försöka få ner Dina löpande kostnader. Allt går kanske inte att göra direkt då man ofta är bunden till olika avtal med olika löplängder, men jag tror att Du likväl har koll på detta... :)

Som avslutning, så fick jag alltså löneutmätning i augusti i fjol. Redan i början på september påbörjade jag min ansökan om skuldsanering. Det kändes bra. Jag hade full koll på alla mina skulder, så det var enkelt att redovisa, men jag satt säkert och plitade på mitt personliga brev i en månad. Lite då och då... det kändes också bra - jag var ju i alla fall igång ! Jag skickade sedan in min ansökan i mitten på oktober. Tiden från då till dess att första samtalet med Skusan kom, verkligen sprang iväg och jag mådde bra ! Tiden därefter till beslutet om skuldsanering, så har jag också mått bra.

Därför blir mitt ända råd till Dig att börja plita på en skuldsanerings ansökan. Varför inte liksom - ett litet hopp i mörkret är GULD VÄRT !!! :)
Kunde ha varit exakt mina ord i hur du hanterade denna process! Efter inledande har jag släppt oron, på riktigt då jag vet att nästa steg kommer om 6-7 veckor och livet fortsätter som vanligt och jag mår bra där jag befinner mig med livet just nu.
 

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
När det kommer till csn så är det bra att veta att det inte är hela lånet/skulden man har hos csn som hamnar hos kfm utan det är bara de fakturor som man inte betalar. Annat är det med återkrav..hela den summan hamnar hos kfm. Jag har därför valt att betala månadsvis på min csn skuld, det krävs dock att man har en förstående sambo. Min sambo tjänar mer och betalar såklart en större andel till hushållet både när det gäller hyra och mat. Min sambo stöttar även upp vid andra kostnader. Jag betalar mindre hyra och lägger mindre till mat, vi kom överens om det innan min utmätning drog igång. Det viktigaste är att jag är spelfri och kan må bra, hälsan är viktigare än alla pengar i världen anser min sambo :)
Jag har tur som har en förstående sambo och som värderar mitt liv högre än skulder och pengar. Utan min sambo hade jag gått under... jag är tacksam ❤️
Skönt med en fin partner vid sin sida.
Jag släppte aldrig CSN då min utmätning ej kom igång. CSN är numera pausad under skuldsaneringen. Hade jag fått utmätning så hade jag släppt även CSN.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Skönt med en fin partner vid sin sida.
Jag släppte aldrig CSN då min utmätning ej kom igång. CSN är numera pausad under skuldsaneringen. Hade jag fått utmätning så hade jag släppt även CSN.
Du kommer också o träffa en fin partner ❤️ Vänta ska du se snart står han o finns där för dig❤️
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
@Syrran råder dig att börja fila på din skusan ansökan som en ”livlina med hopp” som förhoppningvis kan stärka dig att kämpa vidare och hitta drivkraften att inte ge upp❤️!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp