- Meddelanden
- 572
- Mottagna reaktioner
- 304
- Poäng
- 487
Konsumentverket har ju en mall på vad det ungefär kostar i månaden.
Jag skulle istället lägga hälften av summan i snöbollen (betala skuld prio 1 snabbare) och hälften på ett sparkonto. Så kommande räkningar betalar du med den lönen som du får. Pengar du har kvar innan lönen kommer går till skuld prio 1 och till sparande.Okej! Jag brukar betala räkningar i förväg ibland när jag har pengar kvar den sista veckan innan lönen kommer in. Det är väl en bra sak att göra?
Håller helt med! Jag har prioriterat att betala bort lån och krediter framför buffert just öfr att minska kostnader per månad och få utrymme att börja spara till en buffert. Har en kredit som kan användas om det behövs vid kris men amorterar ner på alla krediter. Försöker istället för buffert (pengar på vanligt sparkonto) lägga in en slant i Opti och Avanza.Jag är också en som gillar buffert men om man som ts verkar hyra boende och inte har bil så får man räkna efter det. Har du en dyr kredit men du kan ta ifrån vid akututgift så är det nog bättre amortera där. Sen kan naturligtvis allt hända (tänder pajar, släkting blir sjuk/dör eller man förlorar jobbe). Men en liten summa i månaden kan man spara för att komma igång med vanan av sparande.