• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skulder 2024

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 837
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
11 218
Mottagna reaktioner
7 498
Poäng
4 837
Okej! Jag brukar betala räkningar i förväg ibland när jag har pengar kvar den sista veckan innan lönen kommer in. Det är väl en bra sak att göra?
Jag skulle istället lägga hälften av summan i snöbollen (betala skuld prio 1 snabbare) och hälften på ett sparkonto. Så kommande räkningar betalar du med den lönen som du får. Pengar du har kvar innan lönen kommer går till skuld prio 1 och till sparande.

När du har en buffert på ett sparkonto som är lika stor som en månadslön minst så kan du börja lägga in en slant i en fondrobot, exempelvis Lysa eller Opti! Så skulle jag gjort.

Baklänges

V.I.P
Poäng: 366
Meddelanden
302
Mottagna reaktioner
199
Poäng
366
Hej,
Mitt råd är att så snabbt du bara kan spara ihop 10.000kr till en akutbuffert.
Den rör du bara när det sker oförutsedda utgifter. Du gör dig själv en tjänst att ha sparade pengar.
Under tiden betalar du minsta möjliga på samtliga lån/krediter.
Se vart du kan få ner månadskostnader - omförhandla räntor, avbetalningstider och liknande för att minska totala månadskostnaderna.
Jobba extra en begränsad tid för att maximera själva starten.
Budgetera varje krona och lev snålt, sälj sånt du kan.
Beta av lägsta lånet/krediten först och ta sedan den näst minsta osv. Strunta i räntor.
De pengar du la på lån 1 för att betala av lägger du till på lån två etc. På så vis bygger du snöboll.
Och pausa intensiteten emellanåt. Bara för att andas, njuta lite och sedan är det bara att köra igång igen.
Stort lycka till!

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Meddelanden
572
Mottagna reaktioner
304
Poäng
487
Jag är också en som gillar buffert men om man som ts verkar hyra boende och inte har bil så får man räkna efter det. Har du en dyr kredit men du kan ta ifrån vid akututgift så är det nog bättre amortera där. Sen kan naturligtvis allt hända (tänder pajar, släkting blir sjuk/dör eller man förlorar jobbe). Men en liten summa i månaden kan man spara för att komma igång med vanan av sparande.

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 837
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
11 218
Mottagna reaktioner
7 498
Poäng
4 837
Jag är också en som gillar buffert men om man som ts verkar hyra boende och inte har bil så får man räkna efter det. Har du en dyr kredit men du kan ta ifrån vid akututgift så är det nog bättre amortera där. Sen kan naturligtvis allt hända (tänder pajar, släkting blir sjuk/dör eller man förlorar jobbe). Men en liten summa i månaden kan man spara för att komma igång med vanan av sparande.
Håller helt med! Jag har prioriterat att betala bort lån och krediter framför buffert just öfr att minska kostnader per månad och få utrymme att börja spara till en buffert. Har en kredit som kan användas om det behövs vid kris men amorterar ner på alla krediter. Försöker istället för buffert (pengar på vanligt sparkonto) lägga in en slant i Opti och Avanza.
Har egentligen en automatisk överföring till olika sparkonton, bl a buffert och bil men de kontona behöver vi tömma för att klara månaderna. Men fr o m nästa år så hoppas jag att pengarna kan stanna kvar på de kontona.
Att jag använder mig utav Opti och Avanza är för att det är mkt större steg till att ta ut därifrån än fr vanliga sparkonton (som en barriär)

lån2024

Medlem
Poäng: 6
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Just nu har jag ca 4k kvar efter allt. Känns skit dåligt... hur lever man på 4 k till den 25:de?? Tror jag kommer att få en väldigt dålig lön nästa månad också.... och ingen av krediterna går ner typ... piss känns det

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Meddelanden
572
Mottagna reaktioner
304
Poäng
487
Jag tror många här skulle tycka 4000kr var ok att leva på. Dina skulder sjunker väl med några tusen i månaden? Du fixar detta!

slasken

Medlem
Poäng: 46
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
När det gäller fackavgiften, så kontrollera vad som ingår i den utöver A-kassan, många har både olycksfall och hemföräkring inbakat samt lite till som man ibland bara måste ha.

lån2024

Medlem
Poäng: 6
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Nu har jag ångest igen...
Bestämde mig för att samla alla mina små krediter och lån igen...
Nu har jag 3 stora lån endast. 2 st med sjukt dålig ränta....

95k - 20% ränta
70k - 27% ränta
Och mitt banklån på 200k med 8.65% ränta...
Fick återbetalningskrav hos csn på 10k och kredit på 30k samt ett annat på 10k.. sen resurs hade jag 20k... så de samlade jag ihop nu på den kredit med 70k.

Mår riktigt dåligt men nu funderar jag på att spärra mig på ellos och resurs flr att inte kunna beställa på nätet längre...

Hur ska jag lägga in en aggressiv avbetalning nu? Funderar på att lägga 5k per månad på 70k lånet så det är borta inom 2 år och sedan betala aggressivt efter det på 95k lånet...
ÅNGEST.....

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp