• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skulder, kronofogden och förhoppning om skuldsanering

In_deep_shit

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 Mars 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Nu ska jag dra min historia lite kort.
Jag har psykisk ohälsa, en bipolaritet typ 2.
Denna har tyvärr gjort mig omdömeslös och impulsiv, vilket lett till en rejäl lånekarusell.
Jag har fått låna för att betala lån och försökt med samlingslån, men då fått för hög ränta, vilket gjort även de lånen svåra att betala.
Fick lite hjälp 2017 med ett lån av min numera exsvärmor (hennes egna pengar) för att samla ihop lite lån. Men det hjälpte inte mycket. Min numera exman fick reda på hur djupt nere i skiten jag är i september-20 och ansökte om skilsmässa. Vi har en 8-årig son ihop. Exmaken är en stor del i att jag har skulder eftersom hans snålhet ofta går till överdrift. Vi har haft delade ekonomier trots äktenskap. Han har tyckt att sonen inte behöver klippa sig, få ny overall när den gamla är för liten eller köpa nya skor när tårna trycker där fram. Till saken hör att han har god ekonomi och tillhör en släkt med gott ställt. Han får 10.000 extra av sin mor varje månad som jag aldrig fått ta del av och inte sonen heller. För exmaken vill bara spara och väntar ut saker som behöver fixas tills de går ut själva.

Släppte alla skulder i september-20. Ansökte om skuldsanering och fick avslag i dec-20 pga av att jag har bil som ansågs att jsc inte behöver. Bor på landet och jobbar nästan 4 mil bort och kollektivtrafiken mellan bostad och arbetsplats är obefintlig.
Min bil har jag på avbetalning t.o.m sept-22. Det är en toyota yaris som är mkt bensinsnål. Ändå får jag betala ca 1700/mån i bensinkostnad. Utan bilen kan jag inte jobba, eller lämna sonen till fritids eller skolan. Den är en nödvändighet. Värdet ligger väl på ca 80.000. Bilen var ny när jag fick den som inbytesbil vid en bilolycka i juli-19.
Jag har inga besparingar eller liknande så kan absolut inte köpa ngn annan bil. Lånets kvarvarande summa motsvarar dagens värde på bilen, varför det inte går att köpa någon bil i ngn mellanskillnad. Jag kan dessutom bara köra automat.
Jag har sålt alla guldsmycken jag hade. Sålt massa kläder och saker för att få bort så mycket som möjligt av småskulderna.
Har kontaktat inkassobolagen, där i princip alla skulder är. Har av nga beviljats avbetalningsplan, men med summor som tillsammans blir omöjliga att betala. De vill inte rucka på sina summor, så här atår man, rätt ner i dynghögen.
Min exsvärmor har sagt att om jag inte betalar till henne varje månad enl avtal, 3000 kr + 5% ränta, så lämnar även hon in till kf. Det går inte att resonera med henne heller.

Nu har jag äntligen fått tag på en lägenhet och flyttar i juni. Blir varannan-vecka-morsa.
Hyran ligger på 7900+uppvärmning.
Har ansökt om ny skuldsanerkng häromdagen.
Mina skulder uppgår i dagsläget över 2 mille.
Helt vansinnigt, jag vet.
Nu har betalningsföreläggandena börjat trilla in, ett efter ett. Skriver på och skickar iväg
Vill inte få hem nån delgivningsman.

Hur gör jag nu? Hur lång tid innan utslag? Hur lång tid innan verkställning!? Blir det löneutmätning, eller kommer de hem och tex tar sons tv-spel för att sälja och betala mina skulder? Har inga tillgångar överhuvudtget. Inte ens sedlar i madrassen.
Har bra utbildning och stabilt jobb. Tjänar ca 19.000 kr efter skatt men ska pga situationen gå upp till heltid med en lön om ca 22.000 kr efter skatt.
HJÄLP!
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Nu ska jag dra min historia lite kort.
Jag har psykisk ohälsa, en bipolaritet typ 2.
Denna har tyvärr gjort mig omdömeslös och impulsiv, vilket lett till en rejäl lånekarusell.
Jag har fått låna för att betala lån och försökt med samlingslån, men då fått för hög ränta, vilket gjort även de lånen svåra att betala.
Fick lite hjälp 2017 med ett lån av min numera exsvärmor (hennes egna pengar) för att samla ihop lite lån. Men det hjälpte inte mycket. Min numera exman fick reda på hur djupt nere i skiten jag är i september-20 och ansökte om skilsmässa. Vi har en 8-årig son ihop. Exmsken är en stor del i att jag har skulder eftersom hans snålhet ofta går till överdrift. Vi har haft delade ekonomier trots äktenskap. Han har tyckt att sonen inte behöver klippa sig, få ny overall när den gamla är för liten eller köpa nya skor när tårna trycker där fram. Till saken hör att han har god ekonomi och tillhör en släkt med gott stält. Han får 10.000 extra av sin mor varje månad som jag aldrig fått ta del av och inte sonen heller. För exmaken vill bara spara och väntar ut saker som vehöver fixas tills de går ut själva.

Släppte alla skulder i september-20. Ansökte om skuldsanering och fick avslag i dec-20 pga av att jag har bil som ansågs att jsc inte behöver. Bor på landet och jobbar nästan 4 mil bort och kollektivtrafiken mellan bostad och arbetsplats är obefintlig.
Min bil hat jag på avbetalning t.o.m sept-22. Det är en toyota yaris som är mkt bensinsnål. Ändå får jag betala ca 1700/mån i bensinkostnad. Utan bilen kan jag inte jobba, eller lämna sonen till fritids eller skolan. Den är en nödvändighet. Värdet ligger väl på ca 80.000. Bilen var ny när jag fick den som inbytesbil vid en vilolycka i juli-19.
Jag har inga besparingar eller liknande så kan absolut inte köpa ngn annan bil. Lånets kvarvarande summa motsvarar dagens värde på bilen, varför det inte går att köpa någon bil i ngn mellanskillnad. Jag kan dessutom bara köra automat.
Jag har sålt alla guldsmycken jag hade. Sålt massa kläder och saker för att få bort så mycket som möjligt av småskulderna.
Har kontaktat inkassobolagen, där i princip alla skulder är. Har av nga beviljats avbetalningsplan, men med summor som tillsammans blir omöjliga att betala. De vill inte rucka på sina summor, så här atår man, rätt ner i dynghögen.
Min exsvärmor har sagt att om jag inte betalar till henne varje månad enl avtal, 3000 kf + 5% ränta, så lämnar även hon in till kf. Det går inte att resonera med henne heller.

Nu har jag äntligen fått tag på en lägenhet och flyttar i juni. Blir varannan-vecka-morsa.
Hyran ligger på 7900+uppvärmning.
Har ansökt om ny skuldsanerkng häromdagen.
Mina skulder uppgår i dagsläget över 2 mille.
Helt vansinnigt, jag vet.
Nu har betalningsföreläggandena börjat trilla in, ett efter ett. Skriver på och skickar iväg
Vill inte få hem nån delgivningsman.

Hur gör jag nu? Hur lång tid innan utslag? Hur lång tid innan verkställning!? Blir det löneutmätning, eller kommer de hem och tex tar sons tv-spel för att sälja och betala mina skulder? Har inga tillgångar överhuvudtget. Inte ens sedlar i madrassen.
Har bra utbildning och stabilt jobb. Tjänar ca 22000 efter skatt.
HJÄLP!
Sluta betala till exsvärmor. Spara de pengarna istället, sälj bilen och köp en gammal bil för sparpengarna. Eller behövs inte bil nu när du flyttar? Sök skuldsanering, ta med skulden till exsvärmor.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 329
Mottagna reaktioner
354
Poäng
517
Säger som Kassakon sluta betala på nån skuld. Betala enbart det viktiga dvs hyra osv. Bilen kommer du va tvungen att sälja då värdet på den är för högt. Eftersom du nyss fått avslag pga bilen hade det varit bättre att vänta med en ny ansöka tills du gjort det dom gav avslag på. Eller så säljer du bilen nu så fort som möjligt så ser dom att du gör allt för att betala dina skulder.
 

BeritBubbla

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
16 Oktober 2020
Meddelanden
125
Mottagna reaktioner
36
Poäng
146
Privata skulder ingår ju även dom i en skuldsanering. Sälj bilen och köp en billigare?
 

In_deep_shit

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 Mars 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Om jag säljer bilen idag så får jag bara ihop till billånet, vilket gör att jag står utan bil.
Utan bil kan jag inte jobbia har för långy och ingen kollektivtrafik, skjutsa barnet till skoöa/fritids eller de sjukvårdsbesök som han och jag behöver.
Jag MÅSTE dessutom ha en automatväxlad bil.
Finns INGA som helst pengar att skaffa ny bil för.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Om jag säljer bilen idag så får jag bara ihop till billånet, vilket gör att jag står utan bil.
Utan bil kan jag inte jobbia har för långy och ingen kollektivtrafik, skjutsa barnet till skoöa/fritids eller de sjukvårdsbesök som han och jag behöver.
Jag MÅSTE dessutom ha en automatväxlad bil.
Finns INGA som helst pengar att skaffa ny bil för.
Sluta betala på allt som inte är livsnödvändigt och spara ihop till den billigaste bil du kan ha. Sälj sedan bilen.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Sluta betala på allt som inte är livsnödvändigt och spara ihop till den billigaste bil du kan ha. Sälj sedan bilen.
Precis. Blev det avslag bla pga bilen är det något du måste ”rätta” till för att kunna bli beviljad.
Och hur ska du ha råd att betala på bilen med skuldsanering?
 

In_deep_shit

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 Mars 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Anledningen att de nekade pga av bilen var enligt vad de angav att jag saknade skäl för att behöva bil, vilket jag verkligen inte gör.
Eftersom väldigt många skulder redan gått till KF (ej fastställda än) så väntas löneutmätning troligen inom snar framtid. Så en annan bil kan jag se mig i stjärnorna om.
Jag sitter verkligen i ett jä*la ekorrhjul.
 

In_deep_shit

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 Mars 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Precis. Blev det avslag bla pga bilen är det något du måste ”rätta” till för att kunna bli beviljad.
Och hur ska du ha råd att betala på bilen med skuldsanering?
En bättre fråga, hur ska jag ha råd att ha en bil som troligen behöver in på lagning av och till? Jag har inte ens råd att serva den jag har.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
En bättre fråga, hur ska jag ha råd att ha en bil som troligen behöver in på lagning av och till? Jag har inte ens råd att serva den jag har.
Nu funkar det ju inte riktigt så som du tycker när man har skuldsanering. Det finns MASSOR av information man kan använda sig av i detta forum. Man kan inte ha en bil värd så mycket när man har skuldsanering, i runda slängar sägs det att värdet kan vara runt 30.000.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp