• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skulder, kronofogden och förhoppning om skuldsanering

In_deep_shit

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 Mars 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Nu funkar det ju inte riktigt så som du tycker när man har skuldsanering. Det finns MASSOR av information man kan använda sig av i detta forum. Man kan inte ha en bil värd så mycket när man har skuldsanering, i runda slängar sägs det att värdet kan vara runt 30.000.
Jag förstår vad du menar. Men ska jag råna en bank för att kunna köpa en annan bil? Om jag säljer tillbaka bilen till Toyota så får jag ingenting tillbaka eftersom försäljningen löser lånet.
Har jag ingen bil så får jag sluta jobba, så krasst är det. Jag kan helt enkelt inte ta mig till jobbet utan bil.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Jag förstår vad du menar. Men ska jag råna en bank för att kunna köpa en annan bil? Om jag säljer tillbaka bilen till Toyota så får jag ingenting tillbaka eftersom försäljningen löser lånet.
Har jag ingen bil så får jag sluta jobba, så krasst är det. Jag kan helt enkelt inte ta mig till jobbet utan bil.
Släpper du alla skulder tar det tid innan det blir löneutmätning och då kan du spara pengar.
 

In_deep_shit

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 Mars 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Några skulder ligger hos KF och väntar på att bli fastslagna. Resten är hos inkasso.
Med tanke på att kf redan handlägger flera ärenden är nog inte löneutmätningen så långt borta.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Några skulder ligger hos KF och väntar på att bli fastslagna. Resten är hos inkasso.
Med tanke på att kf redan handlägger flera ärenden är nog inte löneutmätningen så långt borta.
Då är det nog rätt bråttom att bli av med bilen om du ska kunna betala på den.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 358
Mottagna reaktioner
387
Poäng
517
Några skulder ligger hos KF och väntar på att bli fastslagna. Resten är hos inkasso.
Med tanke på att kf redan handlägger flera ärenden är nog inte löneutmätningen så långt borta.

Har du fått brev om skuld att betala än från kfm? Om inte har du tid på dig...först när första skulden har förfallit till betalning påbörjas utredning om inkomst osv. Det kan ta några veckor så då har du tid på dig. Står bilen som säkerhet för lånet? Så du måste lösa lånet om bilen säljs? Tror tyvärr inte du kommer ha nåt val angående bilen.
Den har för högt värde mot vad kfm anser rimligt.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Jag fick också avslag första gången jag skickade in ansökan om skuldsanering.
Där var bilen en del av det hela. Den var värd 40.000:- ungefär.

Så även fast man behöver bilen till jobbet så är det ingenting som kfm verkar ta hänsyn till om den överstiger värdet som dom går efter att en bil får vara värd för att behålla.
Och det kan jag tycka är bra!

Var bara rätta mig i ledet och sälja av den och nu åker jag omrking i en liten plåtlåda som klonkar och har sig. Visst, inte direkt roligt.. men jag har bara mig själv att skylla och får stå mitt kasst och bävar mig för den dagen
något går sönder.. men den sorgen tar vi då. :)

Du kan inte prata med din exman om din situation? Om han har det bra ställt och ni har ett barn tillsammans så borde han i alla fall kunna tänka på barnet och inse att du behöver en bil för att
kunna skjutsa runt på sonen.
Om han då kan hjälpa dig med en billig bil som tar dig framåt i alla fall. :)

Hade jag varit i din exmans situation så hade jag säkert inte varit så jättesugen på att köpa en bil till mitt ex såklart, men då man har ett barn tillsammans så hade jag tänkt på barnet i första hand och
skulle en bil för 10-15k hjälpa att underlätta för BARNET så hade jag tänkt till en extra gång...
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
915
Poäng
817
Jag förstår vad du menar. Men ska jag råna en bank för att kunna köpa en annan bil? Om jag säljer tillbaka bilen till Toyota så får jag ingenting tillbaka eftersom försäljningen löser lånet.
Har jag ingen bil så får jag sluta jobba, så krasst är det. Jag kan helt enkelt inte ta mig till jobbet utan bil.
Finns inte mkt till val på ngt sätt måste du sälja bilen och skaffa en ny, får ta en för 5000 om det är så och det hinner du få ihop innan utmätning drar igång. Vill du ha skuldsanering så är första steget att sälja bilen snabbast möjligast
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Nu ska jag dra min historia lite kort.
Jag har psykisk ohälsa, en bipolaritet typ 2.
Denna har tyvärr gjort mig omdömeslös och impulsiv, vilket lett till en rejäl lånekarusell.
Jag har fått låna för att betala lån och försökt med samlingslån, men då fått för hög ränta, vilket gjort även de lånen svåra att betala.
Fick lite hjälp 2017 med ett lån av min numera exsvärmor (hennes egna pengar) för att samla ihop lite lån. Men det hjälpte inte mycket. Min numera exman fick reda på hur djupt nere i skiten jag är i september-20 och ansökte om skilsmässa. Vi har en 8-årig son ihop. Exmaken är en stor del i att jag har skulder eftersom hans snålhet ofta går till överdrift. Vi har haft delade ekonomier trots äktenskap. Han har tyckt att sonen inte behöver klippa sig, få ny overall när den gamla är för liten eller köpa nya skor när tårna trycker där fram. Till saken hör att han har god ekonomi och tillhör en släkt med gott ställt. Han får 10.000 extra av sin mor varje månad som jag aldrig fått ta del av och inte sonen heller. För exmaken vill bara spara och väntar ut saker som behöver fixas tills de går ut själva.

Släppte alla skulder i september-20. Ansökte om skuldsanering och fick avslag i dec-20 pga av att jag har bil som ansågs att jsc inte behöver. Bor på landet och jobbar nästan 4 mil bort och kollektivtrafiken mellan bostad och arbetsplats är obefintlig.
Min bil har jag på avbetalning t.o.m sept-22. Det är en toyota yaris som är mkt bensinsnål. Ändå får jag betala ca 1700/mån i bensinkostnad. Utan bilen kan jag inte jobba, eller lämna sonen till fritids eller skolan. Den är en nödvändighet. Värdet ligger väl på ca 80.000. Bilen var ny när jag fick den som inbytesbil vid en bilolycka i juli-19.
Jag har inga besparingar eller liknande så kan absolut inte köpa ngn annan bil. Lånets kvarvarande summa motsvarar dagens värde på bilen, varför det inte går att köpa någon bil i ngn mellanskillnad. Jag kan dessutom bara köra automat.
Jag har sålt alla guldsmycken jag hade. Sålt massa kläder och saker för att få bort så mycket som möjligt av småskulderna.
Har kontaktat inkassobolagen, där i princip alla skulder är. Har av nga beviljats avbetalningsplan, men med summor som tillsammans blir omöjliga att betala. De vill inte rucka på sina summor, så här atår man, rätt ner i dynghögen.
Min exsvärmor har sagt att om jag inte betalar till henne varje månad enl avtal, 3000 kr + 5% ränta, så lämnar även hon in till kf. Det går inte att resonera med henne heller.

Nu har jag äntligen fått tag på en lägenhet och flyttar i juni. Blir varannan-vecka-morsa.
Hyran ligger på 7900+uppvärmning.
Har ansökt om ny skuldsanerkng häromdagen.
Mina skulder uppgår i dagsläget över 2 mille.
Helt vansinnigt, jag vet.
Nu har betalningsföreläggandena börjat trilla in, ett efter ett. Skriver på och skickar iväg
Vill inte få hem nån delgivningsman.

Hur gör jag nu? Hur lång tid innan utslag? Hur lång tid innan verkställning!? Blir det löneutmätning, eller kommer de hem och tex tar sons tv-spel för att sälja och betala mina skulder? Har inga tillgångar överhuvudtget. Inte ens sedlar i madrassen.
Har bra utbildning och stabilt jobb. Tjänar ca 19.000 kr efter skatt men ska pga situationen gå upp till heltid med en lön om ca 22.000 kr efter skatt.
HJÄLP!
Jag hade sålt bilen, köpt en i 20000 kr klassen och betalat in överskottet på skulder. Detta kommer gynna dig vid nästa ansökan av skuldsanering.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp