Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

Skuldläge - Mående - Framtidsplaner

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
260
Poäng
437
Beklagar sitsen du befinner dig i.

Jag själv mår bättre för varje dag, börjar närma mig att må bra faktiskt... är snart 4 månader spelfri och har börjar spara massa pengar istället... Har 1.6 miljoner i skulder, men jobbar varje dag 8-21 och även helgerna ( ledig 3 söndagar I månaden ) vilket håller näsan ovanför vattenytan.
Jag valde själv att kriga för mina skulder, den hårda vägen... familjen förlorar jag dock väldigt mycket tid med, men vi kan unna oss nån helg med hotell och bad som dottern älskar.
Åter till spelandet: efter 20 år med spelande ,5 år med eskalerande summor ett ex antal spelpauser så bestämde jag mig att jag var klar med detta...
Insåg att varje gång man spelpausade sig så hade man en oplockad gås med spelet, känslan att vinna pengar fanns kvar- sista gången jag spelade satt jag uppe hela natten och låg på plus....tittade på min dotters oskyldiga ansikte och kände att: hon ska aldrig behöva leva i misär för mina dåliga beslut och avslutade på plus, fick in pengarna och spärrade mig... och jag ska erkänna , första tiden var jobbig... men nu, nu kan jag sova på nätterna , vi har mat på bordet och tak över huvudet... Så innan jag börjar amortera större så fixar vi även ett sparkonto där vi har just i skrivande stund 23k och jag sparar även 1000 kr i månaden till barnet.

Nu har man ro i själen och ångesten har sakta men säkert försvunnit.

Ge inte upp, kriga för familjen. Ta ett hundår med extrajobb så kommer även du må bättre.

Det är mitt tips

Må väl
Stark berättelse och imponerande med styrkan i att sluta! Har själv inte ”möjlighet ”att jobba extra. När jag har gjort det tidigare har jag bränt ut mig och allt har blivit 10 resor värre. Jag kan inte göra det nu när jag har barn. Har flera olika sjukdomar också som jag måste ta hand om. Men annars så :)
Men starkt kämpat av dig. Var försiktig med hälsan bara så du inte ramlar ihop. Ta varningssignaler från kroppen på allvar om dom kommer. Ta hand om dig!

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Bobster

Kunnig medlem
Poäng: 62
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
13
Poäng
62
Hur mår ni just nu? Själv känns det ganska hopplöst för tillfället. Har runt 1 miljon i skulder pga spelmissbruk. Min sambo som jag har två barn med har tappat hoppet sa hon igår. Vi kommer troligtvis separera framöver och jag behöver flytta. Har ingen anmärkning ännu men det är en tidsfråga. Jag kommer behöva leta lägenhet där också mina två småbarn kan vistas utan att det blir för trångt. Ett lån på Re:member har sagts upp och skickas till inkasso. 3 till Blancolån kommer sägas upp inom snar framtid. Jag får massa brev från alla företag (varför skickar någon ö har brev nuförtiden?). Har knappt något sparat. Var sjukskriven en månad nyss men nu tillbaka på jobb (som jag i a f trivs med). Går mycket tid åt att tänka på framtiden. Vill ha mina barn hos mig varje dag men det kommer inte bli så. Vår äldsta kommer ta det mycket hårt då hon är väldigt fäst vid mig (den yngsta tvärtom, fäst vid mamma).
Höst och regn, nya inflationsprognoser som talar om nya räntehöjningar, krig överallt känns det som. Sorry för deppigt inlägg men har verkligen varit tuffa tider för alla senaste åren känns det som.
Hur går det för er? Hår är måendet? Hur ser framtidsplanerna ut?
Hej. Försök fixa lägenhet för dem flesta hyresrätter accepterar inte betalningsanmärkningar,, teckna bredband och abonnemang om du behöver och inte har annars blir det svårt sen.
Blir snart utmätning för mig med har släppt 2,6 milj sen förra året exakt nu i November..!
Har haft utmätning innan för ex antal år sedan då kunde jag varken teckna bredband, abonnemang och inte heller skaffa Visakort/Mastercard nånstans..

Bobster

Kunnig medlem
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
13
Poäng
62
Tuff situation. Hoppas du hittar en lägenhet sin känns bra för sig och barnen.
För min del känns det som om det mesta kretsat kring pengar på sistone. Har löneutmätning med start november. Det finns ju mycket man kan göra, eller försöka göra iallafall. Jag har bestämt mig för att försöka med allt tills dess jag hittar en väg att bli skuldfri. 720000:- i skulder. Men också försöka hitta sätt att iaf ibland kunna få ut lite mer i månaden. Jämka, jobba extra, ta CSN då jag ändå kommer plugga på distans bredvid jobbet nästa år. Söka skuldsanering. Allt. Det som är jobbigast, tycker jag, är ovissheten. Att inte veta hur och när man kan bli skuldfri. Tänker jag att det tar 10 år så känner jag mig uppgiven. Jag har förresten en hyresrätt så jag hoppas och tror att jag har boendet tryggat iallafall.
Får jag fråga när eller hur visste du när dem ska börja utmätningen? Fick du skriva på inkomster och utgifter innan dem börjar dra nu? isåfall hur långt emellan.??
För jag väntar nämligen på att de snart ska komma sån lapp man fyller i för utmätning, antar de inte startar förrän man skickat in den isfåfall.

Senast ändrad:

Jessica87

V.I.P
Poäng: 447
Meddelanden
626
Mottagna reaktioner
283
Poäng
447
Får jag fråga när eller hur visste du när dem ska börja utmätningen? Fick du skriva på inkomster och utgifter innan dem börjar dra nu? isåfall hur långt emellan.??
För jag väntar nämligen på att de snart ska komma sån lapp man fyller i för utmätning, antar de inte startar förrän man skickat in den isfåfall.
Man får det på post eller kivra ja. Man har ca 14 dagar på sig att svara, gör man inte det så räknar dom på schablonbelopp på ens kostnader och då finns risk att man får behålla mindre än man ska få. Så skickar du inte in innan sista datum så kommer löneutmätning börjas ändå.

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 157
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
46
Poäng
157
Beklagar att du mår som du gör . De flesta på detta forum har nog haft väldigt djupa dalar i sitt mående och för mig som är utan barn så förstår man såklart att det blir extra tung just när barn är inblandade .

för mig personligen som sitter med högre lån (ca1,6-1,8 .. vet inte exakt .. orkar inte räknat på det ) så har de senaste åren varit fram och tillbaka , man har fått något samlingslån och fått upp hopp att man ska lösa de för att sen komma nåt bakslag med räntehöjningar eller annat skit .
Har fördelen att ha relativt hög lön så mitt mål just nu är att inom 5år kunna betala ner till kanske runt miljonen .
Då bör ja kunna klara mig bra och leva gott men har faktiskt också funnit mig i att det kanske inte kommer lyckas och då får de istället bli löneutmätning och förhoppningsvis skuldsanering på sikt .
Har fått lite ”fuck it” känsla över hela situationen och orkar helt enkelt inte oroa mig för framtida saker som kan eller inte kan ske . Blir de fler ränte höjningar så går det åt skogen , men då får de helt enkelt göra det och man får ta det därifrån . Ser till att betala boende , mat och annat ja behöver varje månad och resten får täcka de lån de räcker till.

Har även berättat allt för en tjej jag ”dejtat” fram och tillbaka under 1 år och hon tog det väldigt bra . Hon tyckte ja skulle söka skuldsanering men de var mitt val och pengar har inget med hur hon ser på mig att göra var hon tydlig med. Så det var ju såklart skönt också:)

hade troligen aldrig träffat henne eller haft ett så bra jobb utan dessa skulder så nåt gott har de fört med sig;) (försöker se saker positivt haha)

just beroenden och skulder påverkar ju så många år och det är som vissa här skriver att det känns som man får en livstidsdom . Men vi lever i ett bra land där det går att få både hjälp och stöd .
Det kommer lösa sig och bli bättre nångång även om det kan kännas förjävligt och omöjligt ibland ! :)

Bobster

Kunnig medlem
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
13
Poäng
62
Man får det på post eller kivra ja. Man har ca 14 dagar på sig att svara, gör man inte det så räknar dom på schablonbelopp på ens kostnader och då finns risk att man får behålla mindre än man ska få. Så skickar du inte in innan sista datum så kommer löneutmätning börjas ändå.
Jo men när fick du det på brev/post? Och när svarade du,,?? För dem börjar väl nu i november med löneutmätning för dig som du skrev.
Därför jag undrar.. Tänkte så jag vet ungefär vilken månad det isåfall börjar så man kan förbereda sig för det.
Det är den ovissheten jag ligger med nu, för jag inte vet hur länge till ja kommer få behålla lönen.

Senast ändrad:

Laika

V.I.P
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
260
Poäng
437
Beklagar att du mår som du gör . De flesta på detta forum har nog haft väldigt djupa dalar i sitt mående och för mig som är utan barn så förstår man såklart att det blir extra tung just när barn är inblandade .

för mig personligen som sitter med högre lån (ca1,6-1,8 .. vet inte exakt .. orkar inte räknat på det ) så har de senaste åren varit fram och tillbaka , man har fått något samlingslån och fått upp hopp att man ska lösa de för att sen komma nåt bakslag med räntehöjningar eller annat skit .
Har fördelen att ha relativt hög lön så mitt mål just nu är att inom 5år kunna betala ner till kanske runt miljonen .
Då bör ja kunna klara mig bra och leva gott men har faktiskt också funnit mig i att det kanske inte kommer lyckas och då får de istället bli löneutmätning och förhoppningsvis skuldsanering på sikt .
Har fått lite ”fuck it” känsla över hela situationen och orkar helt enkelt inte oroa mig för framtida saker som kan eller inte kan ske . Blir de fler ränte höjningar så går det åt skogen , men då får de helt enkelt göra det och man får ta det därifrån . Ser till att betala boende , mat och annat ja behöver varje månad och resten får täcka de lån de räcker till.

Har även berättat allt för en tjej jag ”dejtat” fram och tillbaka under 1 år och hon tog det väldigt bra . Hon tyckte ja skulle söka skuldsanering men de var mitt val och pengar har inget med hur hon ser på mig att göra var hon tydlig med. Så det var ju såklart skönt också:)

hade troligen aldrig träffat henne eller haft ett så bra jobb utan dessa skulder så nåt gott har de fört med sig;) (försöker se saker positivt haha)

just beroenden och skulder påverkar ju så många år och det är som vissa här skriver att det känns som man får en livstidsdom . Men vi lever i ett bra land där det går att få både hjälp och stöd .
Det kommer lösa sig och bli bättre nångång även om det kan kännas förjävligt och omöjligt ibland ! :)
Fint skrivet Blir lycklig av att det i a f går bra för andra i liknande situationer! Kan relatera till ”fuck it”-känslan, även om den är svårare att ha när man har små barn.

Jag tror att en framtid finns där allt är ljusare, men ibland känns den långt bort. Jobbigast nu är just att jag vill vara med mina barn hela tiden. Skulle jag varit utan barn hade jag kunnat bo i någon grotta någonstans och levt på Eldoradoprodukter känns det som. Har liksom aldrig lyxmat till det utan lagt allt på spel. Men nu blir det annorlunda tänk. Glad att hon du träffat tog allt så bra Det verkar vara en ”keeper” som man säger :)

Laika

V.I.P
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
260
Poäng
437
Hej. Försök fixa lägenhet för dem flesta hyresrätter accepterar inte betalningsanmärkningar,, teckna bredband och abonnemang om du behöver och inte har annars blir det svårt sen.
Blir snart utmätning för mig med har släppt 2,6 milj sen förra året exakt nu i November..!
Har haft utmätning innan för ex antal år sedan då kunde jag varken teckna bredband, abonnemang och inte heller skaffa Visakort/Mastercard nånstans..
Tack för svar!
Mobil och mobilt bredband har jag via jobbet så det är löst. Kort och konton har jag några så det ska inte vara något problem :) skulle dock vilja hitta en lägenhet som passar för två barn (och mig själv så klart) och som ligger nära barnens skola. Svårt i en storstad och när man inte riktigt vet när det blir aktuellt. Har som jag skrev tidigare en nödlösning med familjemedlemmens lägenhet men den är ganska liten för två barn och har varken diskmaskin, tvättmaskin eller två sovrum. Tänkte idag på hur det ska funka nu när ena barnet blev magsjukt. Blir rätt bökigt att boka tvättid sent på kvällen, duscha i minimal dusch, separera barnen etc. Men finns ju så klart värre situationer

Laika

V.I.P
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
260
Poäng
437
Tuff situation. Hoppas du hittar en lägenhet sin känns bra för sig och barnen.
För min del känns det som om det mesta kretsat kring pengar på sistone. Har löneutmätning med start november. Det finns ju mycket man kan göra, eller försöka göra iallafall. Jag har bestämt mig för att försöka med allt tills dess jag hittar en väg att bli skuldfri. 720000:- i skulder. Men också försöka hitta sätt att iaf ibland kunna få ut lite mer i månaden. Jämka, jobba extra, ta CSN då jag ändå kommer plugga på distans bredvid jobbet nästa år. Söka skuldsanering. Allt. Det som är jobbigast, tycker jag, är ovissheten. Att inte veta hur och när man kan bli skuldfri. Tänker jag att det tar 10 år så känner jag mig uppgiven. Jag har förresten en hyresrätt så jag hoppas och tror att jag har boendet tryggat iallafall.
Tack för svar Jessica och hoppas det går bra för dig när löneutmätningen startar!

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 817
Meddelanden
9 011
Mottagna reaktioner
5 804
Poäng
3 817
Tack för svar!
Mobil och mobilt bredband har jag via jobbet så det är löst. Kort och konton har jag några så det ska inte vara något problem :) skulle dock vilja hitta en lägenhet som passar för två barn (och mig själv så klart) och som ligger nära barnens skola. Svårt i en storstad och när man inte riktigt vet när det blir aktuellt. Har som jag skrev tidigare en nödlösning med familjemedlemmens lägenhet men den är ganska liten för två barn och har varken diskmaskin, tvättmaskin eller två sovrum. Tänkte idag på hur det ska funka nu när ena barnet blev magsjukt. Blir rätt bökigt att boka tvättid sent på kvällen, duscha i minimal dusch, separera barnen etc. Men finns ju så klart värre situationer
Jisses fick en flashback till när min dotter var runt året och blev magsjuk, spydde ner allt vad vi hade till slut låg vi med ett tunt lakan över oss och badkaret fullt med nerspydda sängkläder och tvättid flera dagar efter.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp