Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, fått inledande!

Varför skulle du vilja göra det?

För att vi är medlåntagare på två lån som ligger i min sanering. De säger sju år och sedan skriver de av skulderna.

Jag funderar på att ringa kfm och säg - vi kör sju år och sedan skrivs dessa två lån av. Om inte, så sitter frugan med två lån på 700 tusen när saneringen är avslutad.

För att vi är medlåntagare på två lån som ligger i min sanering. De säger sju år och sedan skriver de av skulderna.

Jag funderar på att ringa kfm och säg - vi kör sju år och sedan skrivs dessa två lån av. Om inte, så sitter frugan med två lån på 700 tusen när saneringen är avslutad.
Kfm har bara 5 år. 1/2 skulden skrivs av vid avslutad sanering. Din fru får snällt betala sin halva.

Nej hälften avslutas inte, hon får betala in allt som är kvar efter hans betalningar
Ok. Min uppfattning har varit att man äger 1/2 av lånet och den halvan ingår i skuldsaneringen.
Betyder det, om man nollar sin skuldsanering (en avbetalning där man betalar noll kronor), att medlåntagaren tar över hela skulden eftersom den som fått sanering inte betalat in någonting alls?

Ok. Min uppfattning har varit att man äger 1/2 av lånet och den halvan ingår i skuldsaneringen.
Betyder det, om man nollar sin skuldsanering (en avbetalning där man betalar noll kronor), att medlåntagaren tar över hela skulden eftersom den som fått sanering inte betalat in någonting alls?
Ja, exakt så! Det som inte betalats in under skuldsaneringen hamnar i sin helhet på medlåntagaren.

Ni som har skuldsanering.visst är det så att det är huvudsaken att beloppet kommer in under året. Juni och dec är ju betalningsfria. Men säg att du får dyr tandläkare i maj och inte kan betala ditt belopp så skulle du kunna betala de dec istället?
NEj

Det stämmer.

Jag vet att skuldsanering inte fungerar som hyran men jag försökte ändå, att betala in mer.

Kanske ska prova i januari och sätta in 120.000 på skuldsaneringen som motsvarar vad jag betalar på ett år och se vad som händer. Samma sak lär väl hända - att jag får tillbaka pengarna och inte får tolv betalningsfria månader:facejoy:
ingen smart ide,.,,

Detta med att ompröva skatteåterbäring, går det verkligen till så efter beslutad skuldsanering?

Det är inga pengar man får, det innebär bara att skatten korrigeras så att man har betalat korrekt skatt. Samma gäller om man har restskatt. Det är inget man omprövar om man måste betala 30.000. Det handlar bara om att skatten man betalar ska vara korrekt så att man inte betalar för mycket eller för lite skatt.

Så tänker jag i varje fall. I linje med vad KFM säger själva:

Johan skriver att han fått beslut i Januari. Vilket innebär att skuldsaneringen vunner laga kraft i Februari (om ingen motsätter sig). Då gäller punkt 3 när skatteåterbäringen kommer i April.

Visa bilaga 3805

Ingen expert på ämnet: Men är det verkligen nödvändigt att betala mer skatt än man ska, för att man har skuldsanering?
jag räknar med att få ca 70k och fick skuldsanering bekräftad förra månaden

ja det kommer jag göra, någon som har erfarenhet av detta ?

vill inte veta vad folk tror eller så.. vill ha ett IRL case
det bör väl va många som har detta sitt första år iom att man betalat så mycket Skatt på sina höga lån

det bör väl va många som har detta sitt första år iom att man betalat så mycket Skatt på sina höga lån
Beror ju på när du fick inledande ? Kan ju vara så att bolaget vet du har skuldsanering och räknade då av allt mot kapital som dom flesta brukar göra ! Skulle inte alls bli förvånad om dom väljer att göra det . För du hade väl inledande under 2023 ?

Beror ju på när du fick inledande ? Kan ju vara så att bolaget vet du har skuldsanering och räknade då av allt mot kapital som dom flesta brukar göra ! Skulle inte alls bli förvånad om dom väljer att göra det . För du hade väl inledande under 2023 ?
fick inledande i OKtober

Att betalningarna räknas av mot kapitalskulden. Räntan kommer fortsätta ticka på om det skulle vara så att din sanering av någon anledning skulle avslutas. Då skulle du få tillbaka alla skulder plus all ränta som lagts på.

Att betalningarna räknas av mot kapitalskulden. Räntan kommer fortsätta ticka på om det skulle vara så att din sanering av någon anledning skulle avslutas. Då skulle du få tillbaka alla skulder plus all ränta som lagts på.
Skulle avslutas, om hen skulle genomgått saneringen (efter 5 år)då är hen skuldfri eller ?

Skulle avslutas, om hen skulle genomgått saneringen (efter 5 år)då är hen skuldfri eller ?
Skulderna behöver inte strykas men de flesta gör det iaf då de inte har nån användning för att de fortf finns kvar/registrerade. De kan ändå inte kräva betalt för dom då saneringen är slut.

Skulderna behöver inte strykas men de flesta gör det iaf då de inte har nån användning för att de fortf finns kvar/registrerade. De kan ändå inte kräva betalt för dom då saneringen är slut.
Om de drar av bara från kapitalskulden (ingen ränta)då minskar skulden fortare (förhoppningsvis)och i och med det blir räntekostnader lägre?

Om de drar av bara från kapitalskulden (ingen ränta)då minskar skulden fortare (förhoppningsvis)och i och med det blir räntekostnader lägre?
Beror ju lite på hur många % av skulden de får tillbaka via saneringen hur mkt det minskar. Någon som har 0-plan, där minskar ju inte skulden alls.

Om man delar en skuld med en annan och har skuldsanering. Då tickar räntan på skulden och oftast äter räntan upp det kfm betalar in varje år. Skulden i sig minskar ingenting. Kan man efter avslutad sanering begära att det kfm har betalat in ska räknas av på skulden?

Säg att man har en skuld på 600 tusen. Kfm betalar in 30 000 kr varje år på denna skuld. På fem år har skulden betalats ned med 150 000 kronor men dessa 150 000 kr har ätits upp av räntan. När medlåntagare tar över skulden så är den fortsatt på ursprungsbeloppet 600 tusen + ränta. Där borde man kunna begära att 150 000 kr SKA räknas av och att då medlåntagare har 450 000 kr att betala av och inte 600 000 plus ränta.

Om man delar en skuld med en annan och har skuldsanering. Då tickar räntan på skulden och oftast äter räntan upp det kfm betalar in varje år. Skulden i sig minskar ingenting. Kan man efter avslutad sanering begära att det kfm har betalat in ska räknas av på skulden?

Säg att man har en skuld på 600 tusen. Kfm betalar in 30 000 kr varje år på denna skuld. På fem år har skulden betalats ned med 150 000 kronor men dessa 150 000 kr har ätits upp av räntan. När medlåntagare tar över skulden så är den fortsatt på ursprungsbeloppet 600 tusen + ränta. Där borde man kunna begära att 150 000 kr SKA räknas av och att då medlåntagare har 450 000 kr att betala av och inte 600 000 plus ränta.
Räknar de av inbetalningarna mot kapitalskulden så minskar den ju trots allt trots räntan som tickar på. Kolla kapitalskulden, hur den minskar. Har de räknat av mot kapital så ska ju kapitalskulden ha minskat med 150 000 kr. Räknar de av alla inbetalningar mot ränta, ja då minskar ju inte kapitalskulden så klart.
Tror inte man kan begära nått men det går väl alltid föra en diskussion.

Hej

idag fick jag min lönespec... Fick bonus på10619 och en semesterdag betalt totalt 12563kr och jag betalar en engångtabell skatt på 34% dvs 4271 kr och har alltså kvar 8292 kr, vad hade ni gjort med denna summa ?

låta det va eller ompöva ?

Hej

idag fick jag min lönespec... Fick bonus på10619 och en semesterdag betalt totalt 12563kr och jag betalar en engångtabell skatt på 34% dvs 4271 kr och har alltså kvar 8292 kr, vad hade ni gjort med denna summa ?

Låtit det vara. Är ju ingen stadigvarande ökning o som engångsutb inte speciellt stor. Slår du ut det på 12 månader så blir det inte många kronor.
Jag brukade få semesterdagar utbetalda i febr under min sanering. Inget jag omprövade för.

Låtit det vara. Är ju ingen stadigvarande ökning o som engångsutb inte speciellt stor. Slår du ut det på 12 månader så blir det inte många kronor.
Jag brukade få semesterdagar utbetalda i febr under min sanering. Inget jag omprövade för.
ok tack

Hej

Gör du omprövning på grund av räntor på din deklaration så kanske dom undrar vad dessa pengar är också?

Vad händer med räntorna under en skuldsanering, tickar de på eller blir de frysta?

Det tas stora steg i min ekonomi och det är så otroligt befriande.
Jag fick inledande skuldsanering 10 januari.

Idag 22 februari fick jag förslag på skuldsanering.
Betalplan på 5 år, så det skulle självklart vara några tuffa år, men det har jag förtjänat också.
Jag hoppas så innerligt att detta går vägen nu!
Hur vanligt är det att man blir nekad skuldsanering när man kommit såhär långt?

Ingen aning om %-satsen men gissar att det stora hindret är passerat om alla inlämnade uppgifter är korrekta.

Körde en koll mot POIT (bara på datum, inga detaljer) på när dom som fått Beslutad skuldsanering 2024-02-05 har fått inledande.

2-3 stycken som fått vänta väldigt länge från inledande till beslutad skuldsanering

2022-10-21
2023-05-12
2023-08-29
----------------------
6 St fick inledande i September

2023-09-04
2023-09-08
2023-09-15
2023-09-15
2023-09-22
2023-09-29

12 Stycken fick inledande i Oktober

2023-10-03
2023-10-04
2023-10-11
----
2023-10-18
2023-10-19
2023-10-19
2023-10-19
2023-10-24
2023-10-27
2023-10-30
2023-10-30
2023-10-30

12 Stycken fick inledande i November

2023-11-02
2023-11-02
2023-11-02
2023-11-08
2023-11-08
2023-11-08
2023-11-09
2023-11-13
2023-11-13
2023-11-15
--
2023-11-17
2023-11-22

Slutsatsen från ovan exempel är att de flesta som fått beslutad skuldsanering har fått inledande skuldsanering andra halvan av oktober eller första halvan av november. Sen ett gäng som fått vänta längre och ett fåtal som fått vänta kortare tid.
Genomsnittstiden från inledande till beslutad skuldsanering är alltså i dagsläget ca 2.5 - 3.5 månad. I alla fall bland dessa 33 exempel.
Kör en uppdatering på denna nu (nästan 1 månad senare) för att se hur vi ligger till.

De som har fått beslutad skuldsanering 2024-03-01 fick inledande följande datum:

4 Eftersläntare - Förmodligen att någon borgenär motsatt sig betalplan och KFM gått på geldenärens linje

2023-04-05
2023-04-06
2023-06-20
2023-07-28
-------------------------------------------

3 fick inledande i September som fick beslut om godkänd skuldsanering 1 Mars:

2023-09-18
2023-09-27
2023-09-29

13 fick inledande i Oktober

2023-10-03
2023-10-04
2023-10-06
2023-10-09
2023-10-11
2023-10-11
2023-10-16
2023-10-17
2023-10-17
2023-10-19
2023-10-24
2023-10-24
2023-10-30

9 Fick inledande i November

2023-11-06
2023-11-08
2023-11-10
2023-11-10
2023-11-10
2023-11-16
2023-11-22
2023-11-21
2023-11-23

3 Stycken som fått besked, fick inledande i December eller Januari:

2023-12-06
2023-12-07
2024-01-05

Kan dra slutsatsen att de flesta som fick besked 1 Mars fick inledande mellan 9 oktober och 23 november.
Besked på Kivra kommer dessutom 2 arbetsdagar före det publiceras i POIT.

Väntar fortfarande med spänning på besked, fick inledande i början på November. Borde vara min tur inom typ 2 veckor om ingen motsatt sig betalplanen.

Fick inledande 22/12-23 så jag får nog vänta ett tag då

Det tas stora steg i min ekonomi och det är så otroligt befriande.
Jag fick inledande skuldsanering 10 januari.

Idag 22 februari fick jag förslag på skuldsanering.
Betalplan på 5 år, så det skulle självklart vara några tuffa år, men det har jag förtjänat också.
Jag hoppas så innerligt att detta går vägen nu!
Hur vanligt är det att man blir nekad skuldsanering när man kommit såhär långt?
Jag fick betalplan på 4 år tack och lov. Men det är pga att jag har barn. Önskar er alla stort lycka till inklsusive mig själv, som väntar på beslut om beviljande av skuldsanering.

Tycker det är helt sjukt någon som fick inledande i januari - fick slutgiltigt beslut redan i mars.

Måste varit typ 1-2 borgenärer i det fallet.

Jag fick betalplan på 4 år tack och lov. Men det är pga att jag har barn. Önskar er alla stort lycka till inklsusive mig själv, som väntar på beslut om beviljande av skuldsanering.
Kunde självklart önska det också, har själv 2 barn.
Men både jag och frugan tjänar helt ok.
Lycka till med allt!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp