• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering? Hur går det till? Väntetider? Vad händer med sambon?

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Du kan börja med skriva hur mycket lån och vad för lån med ränta osv så kan nog folk svara bättre. Har du ens försökt samla lånen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 680
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Har du kollat på kfm hemsida om uträkning på lönen? Där får du en hint om hur mycket du kommer få betala varje månad.
 

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Du kan börja med skriva hur mycket lån och vad för lån med ränta osv så kan nog folk svara bättre. Har du ens försökt samla lånen?
Hej igen dunder! Jag är för högt belånad för att ens kunna få ta något lån. Har 1,1 i UC score och 2ff men har för mycket i lån kontra inkomst dessvärre.
 

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Det såg väl inte så hopplöst ut med den månadskostnaden vs inkomst?

1 nej bara dom som uppfyller krav kan få. Man ska inte kunna betala för sig "kvalificerat insolvent" och det ska vara skäligt.
2 indirekt ja eftersom hon kan behöva stå för en annan andel av era gemensamma kostnader än ni tänkt er.
3 ja
4 ingen har prickar hos kronofogden, det är kreditupplysningsbolagens beslut.
5 jag skulle gissa ganska liten chans på det lilla som framgår av det du skrev, jag antar att du med lite vilja kan lägga om lån med med bättre ränta osv.
6 du får begära omprövning.
7 finns så många varianter. Skulder pga brott är dåligt, ekonomiska brott ännu sämre. Det innebär dock inte att det är grönt bara för att man inte har det.
Hej Lasseman. Tack för din input! Enligt mig själv ser det förjävligt ut. Men finns dem som har det värre helt klart. Skall ta kontakt med skuldrådgivare och se om det går att lösa situationen på något annat sett så man kan fortsätta leva hyfsat. Min TANKE med skuldsanering är att kunna få ett slutdatum. ”Efter dessa 5 år är det klart” kanske kan börja spara till hus etc. Men att leva såhär i 15 år med 11.000kr åt helvete varje månad känns lite sådär faktiskt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Hej Lasseman. Tack för din input! Enligt mig själv ser det förjävligt ut. Men finns dem som har det värre helt klart. Skall ta kontakt med skuldrådgivare och se om det går att lösa situationen på något annat sett så man kan fortsätta leva hyfsat. Min TANKE med skuldsanering är att kunna få ett slutdatum. ”Efter dessa 5 år är det klart” kanske kan börja spara till hus etc. Men att leva såhär i 15 år med 11.000kr åt helvete varje månad känns lite sådär faktiskt.

Genom idogt arbete något åt för att förbättra kreditbetyg och därigenom lånevillkor så kan det bli bättre än sådär
 

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Genom idogt arbete något åt för att förbättra kreditbetyg och därigenom lånevillkor så kan det bli bättre än sådär
Hade jag haft 10% av ditt mindset så hade jag säkerligen känt mig mer motiverad att fortsätta. Tyvärr känner jag bara ”lös det åt mig” förstår om jag kan uppfattas som rätt idiotisk som bara vräker ur mig ”skuldsanering” i mitt första inlägg som att jag kan leva loppan för att sedan släcka allting. Men faktum är att jag har försökt vända på varenda sten. Hade 1,1M i blanco för 2 år sedan och kommit en bra bit påvägen. Men nu har jag slut på både krut och mående, kanske behöver jag bara skriva av mig? Har omvänd ränta på ränta effekt så det skriker om det
 

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
11k vore en dröm för mig att få betala på mina lån varje månad men jag är uppe i över 37 000. Kontakta skuldrådgivare på kommunen och sammanställ alla dina lån och totala skulder. :)
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 544
Mottagna reaktioner
1 091
Poäng
867
Du har väl ändå kommit en bra bit på vägen? 150 000 minus i skuld nu på dessa år.. då vet du hur det ser ut om 2 år till. Förstår att du är leds men håll ut det blir bättre.

Jag påbörjade min egna resa för 4 år sedan, jag vägrade allt som hade med kfm att göra. Jag har betalat in sjuka summor varje månad till alla möjliga inkassobolag, legat runt 16500-20000 per månad.. nu om 4 månader är mina anmärkningar borta och jag kan lägga om mitt vidriga bank norwegian lån med hutlös ränta. Inga inkassoskulder kommer finnas kvar. Det känns så himla konstigt! Min sambo fick ta i princip alla kostnader med boende mm under dessa år. Jag bytte även jobb och fick upp min lön rejält som såklart har varit en stor hjälp. Med det här vill jag säga, kan jag kan du! Har själv ett till barn på väg och denna resa har jag gjort under tiden jag hade en liten hemma också. Ge inte upp ljuset kommer jag lovar! Men vore nog bra om du kunde rada upp dina lån och dina räntor mm så du kan få bra hjälp på vägen :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp