• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering? Hur går det till? Väntetider? Vad händer med sambon?

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Hej alla!
Det är så att jag sitter så djupt i skiten så jag vet inte vart jag ska ta vägen? Livslusten är borta, har en son på 2 år och får åter igen en grabb nästa år. Det är nämnligen så att jag har skulder upp över öronen som jag inte kommer reda ut, har hela tiden tagit nya lån för att klara månaderna att gå ihop. Allt började för 7 år sedan med ett lån på ynka 20.000kr sen var man fast

BLANCO: 950k
INKOMST: 400k
MÅNADSKOSTNAD PÅ LÅN: 11200kr
ANTAL LÅN: 4
ÅTERBETALNING: 15år.

Jag går i tankarna att höra av mig till budget och skuldrådgivare i min kommun och försöka hoppas på att få någon form av skuldsanering.
1.Hur går det till med skuldsanering? Kan vem som helst få det?
2. Kommer min sambo drabbas av det som ändå har lite sparat och ett okej arbete.
3. Enligt KFM så är december månad betalningsfri, innebär det att jag får hela lönen i egen ficka?
4. Efter avslutad sanering, hur länge har man en ”prick” hos kronofogden?
5. Hur stor är chansen att man får beviljat?
6. Vad händer ifall jag blir av med jobbet unde skuldsanering?
7. Riskfaktorer för att bli nekad?
Skulle uppskatta sååååå mycket om ni hade tid att svara mig, sitter helt likgiltigt och undrar vad det är för fel på mig som är så dum att jag fastnade i denna lånespiral. Ja
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Hör av dig till budget rådgivarn direkt kan va kötid. Dom hjälper dig med allt. Men kom ihåg inte alla som får skuldsanering bara om du inte kan betala av skulderna man får helt enkelt prova .
Du får inte ha för färska lån heller. Det är en lång process. Jag har inte men bara vad jag hört/läst mig till.
 

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Hör av dig till budget rådgivarn direkt kan va kötid. Dom hjälper dig med allt. Men kom ihåg inte alla som får skuldsanering bara om du inte kan betala av skulderna man får helt enkelt prova .
Du får inte ha för färska lån heller. Det är en lång process. Jag har inte men bara vad jag hört/läst mig till.
Tack för svar kompis! Ringde kronofogden och hade ett längre samtal med en trevlig tjej. Hon tyckte jag skulle göra testet som jag redan gjort för jag blev beviljad och att kriterierna för att få sanering är att man ska på något sätt vara så överbelånad så att man inga omständigheter kan betala själv inom 5-7 år.
Min sambos ekonomi skulle inte påverkas, varken hennes lön eller hennes sparande. Dock skulle hennes lön kunnas mäta in i vad jag skall betala tillbaks men det är mest för att de ska veta att vi betalar 50/50 på boende. Så man inte kan luras. Är det barn i familjen så kan det under vissa fall reduceras från 5 till 3 år. Hon gick inte ge mig några tips alls men hintade och sa ”det är så många ungdomar idag som skickar in och vill ha skuldsanering för lån på 15-30.000kr vilket blir nekat direkt, du kanske fattar min poäng?” Vilket JAG tog som att hon tyckte det var en bra idé att söka. Men skall först höra av mig till budget och skuldrådgivare tänkte jag och sedan får vi se.
 

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Fast praxis för att får skuldsanering är att man inte kan betala tillbaka lånen man har inom 15 år, inte 5-7 år.
Ok! Jag har inte en susning. Delade med mig ah det jag fick höra bara.

”om man inte kan betala tillbaka på något sätt under en period låt säga 5-7 år vilket som skuldsaneringen pågår så uppfyller man kriterierna” så det var inte så att hon sa att ”kan du inte betala inom 5 år så löser vi det”
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477

Från KFM:

Skuldsanering​


Sant och falskt om skuldsanering​


Vi bedömer om din skuldsanering kan inledas​


Från Skatteverket (fördjupade svar på mer "byråkratsvenska":

Vem kan få skuldsanering?​


Framförallt i sista länken kommer du att förstå att det finns inget som är digitalt i denna värld. Allt är gråskalor. Och allt tas under beaktning. Inget är rena matematiska formler även om man skulle önska det ... tydlig 1 resp 0. Tipset du fick om att göra att göra skuldsaneringstestet ( https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/skuldsanering/kronofogdens-skuldsaneringstest ) är en bra början.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 680
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Ok! Jag har inte en susning. Delade med mig ah det jag fick höra bara.

”om man inte kan betala tillbaka på något sätt under en period låt säga 5-7 år vilket som skuldsaneringen pågår så uppfyller man kriterierna” så det var inte så att hon sa att ”kan du inte betala inom 5 år så löser vi det”
Och din sambo blir indirekt drabbad eftersom hennes inkomst räknas in i din betalningsförmåga
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Hej alla!
Det är så att jag sitter så djupt i skiten så jag vet inte vart jag ska ta vägen? Livslusten är borta, har en son på 2 år och får åter igen en grabb nästa år. Det är nämnligen så att jag har skulder upp över öronen som jag inte kommer reda ut, har hela tiden tagit nya lån för att klara månaderna att gå ihop. Allt började för 7 år sedan med ett lån på ynka 20.000kr sen var man fast

BLANCO: 950k
INKOMST: 400k
MÅNADSKOSTNAD PÅ LÅN: 11200kr
ANTAL LÅN: 4
ÅTERBETALNING: 15år.

Jag går i tankarna att höra av mig till budget och skuldrådgivare i min kommun och försöka hoppas på att få någon form av skuldsanering.
1.Hur går det till med skuldsanering? Kan vem som helst få det?
2. Kommer min sambo drabbas av det som ändå har lite sparat och ett okej arbete.
3. Enligt KFM så är december månad betalningsfri, innebär det att jag får hela lönen i egen ficka?
4. Efter avslutad sanering, hur länge har man en ”prick” hos kronofogden?
5. Hur stor är chansen att man får beviljat?
6. Vad händer ifall jag blir av med jobbet unde skuldsanering?
7. Riskfaktorer för att bli nekad?
Skulle uppskatta sååååå mycket om ni hade tid att svara mig, sitter helt likgiltigt och undrar vad det är för fel på mig som är så dum att jag fastnade i denna lånespiral. Ja

Det såg väl inte så hopplöst ut med den månadskostnaden vs inkomst?

1 nej bara dom som uppfyller krav kan få. Man ska inte kunna betala för sig "kvalificerat insolvent" och det ska vara skäligt.
2 indirekt ja eftersom hon kan behöva stå för en annan andel av era gemensamma kostnader än ni tänkt er.
3 ja
4 ingen har prickar hos kronofogden, det är kreditupplysningsbolagens beslut.
5 jag skulle gissa ganska liten chans på det lilla som framgår av det du skrev, jag antar att du med lite vilja kan lägga om lån med med bättre ränta osv.
6 du får begära omprövning.
7 finns så många varianter. Skulder pga brott är dåligt, ekonomiska brott ännu sämre. Det innebär dock inte att det är grönt bara för att man inte har det.
 

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Men hon fick alltså inte säga helt
Och som fingervisning om vad du kan få betala i relation till inkomst (tänk på att jag är ensamstående utan barn): Inkomst 38 000 kr/mån brutto, hyra c:a 8 500 kr/mån och jag ska betala 13 127 kr/mån.
Hej och tack för svar! Får man fråga hur fin situation såg ut innan skuldsanering? Skulder etc? Anledningen att jag kommer försöka med skuldsanering är att jag har 1 barn på 2 år och ett barn på G. Bättre att försöka få ett slutdatum nu när barnen är små tänker jag. Sen har jag en fråga, vad händer med eventuella extra knäck?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp